صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۱۵۲۴

اخبار ویژه شنبه ۲۹ خردادماه

روزنامه کیهان **

رویترز: رئیسی احتمالا پیروز انتخابات ایران است

دو رسانه غربی ضمن گزارش‌هایی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، پیش‌بینی کردند سید ابراهیم رئیسی پیروز این ماراتن انتخاباتی باشد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی ضمن پیش‌بینی پیروزی رئیسی نوشت: این روحانی تندرو احتمالا رئیس‌دولت بعدی و جایگزین حسن روحانی است.
خبرگزاری انگلیسی می‌افزاید: پیروزی رئیسی در انتخابات، به عنوان یک قاضی تندرو به معنای تائید نابودی سیاست‌های عملگرایانی مانند روحانی است که با خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها موقعیت‌شان تضعیف شده است.
همزمان شبکه خبری فرانس ۲۴ در گزارشی نوشت: پیروز انتخابات ایران در نهایت و در ماه اوت (مرداد) به عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری ایران، مسند را از حسن روحانی میانه‌رو که ۸ سال بر سر کار بود، تحویل می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود رئیسی پیروز این انتخابات باشد، او چهره‌ای تند و تلخ دارد (!)

افزایش ۱۹ برابری بدهی به بانک مرکزی در دولت روحانی!

آمار‌ها حاکی از افزایش بدهی دولت به سیستم بانکی و در نتیجه جهش پایه پولی است. روزنامه اعتماد، این خبر را در گزارشی با عنوان «نیمه پنهان چاپ پول» منتشر کرده و با اشاره به مجادلات لفظی رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در چند هفته اخیر می‌نویسد: تیر ۹۹ آغاز جدل میان مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی بود؛ تورم ماهانه به ۶ درصد رسید که انتقادات فراوانی را به بدنه دولت وارد کرد. منتقدین بر این باور بودند در افزایش تورم به هر دلیلی، مشکلات معیشتی مردم را دو چندان می‌کند. البته که در آن روز‌ها رئیس سازمان برنامه و بودجه مقصر گرانی‌ها را نه استقراض از بانک مرکزی که نوسانات نرخ ارز به عنوان لنگر اسمی تورم می‌دانست.
اگرچه افزایش تورم ماهانه در شهریور و مهر سال گذشته و به‌دلیل ورود دلار به کانال‌های ۳۱ و ۳۲ هزار تومان حتی به عدد‌های بالاتر از ۶ درصد نیز رسید و این رویه تا آبان ادامه داشت. اما گفته‌های همتی در فروردین سال جاری مبنی بر استقراض از بانک مرکزی برای جبران بخشی از بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ نشان داد که تورم نه به‌دلیل نرخ ارز که به دلیل استقراض دولت از بانک مرکزی افزایش یافته است. صحت این گزاره در آخرین گزارش بانک مرکزی از نماگر‌های اقتصادی نیز وجود دارد؛ جایی که بدهی دولت به بانک مرکزی از سال ۹۵ تا ۹۸ افزایشی ۱۸۰ درصدی و از سال ۹۸ تا آذر ۹۹ نیز جهشی حدود ۴۶ درصدی داشته است.
دژپسند که در فروردین صحبت‌های همتی مبنی بر استقراض را رد کرده بود، هفته جاری مقصر افت شاخص بورس را نیز به گردن سیاست‌های پولی و تغییر در نرخ بهره بین بانکی انداخت. البته مقایسه آنچه بانک مرکزی از بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی همچنین نقدینگی منتشر می‌کند، گویای چیز دیگری است. در سال ۸۴ کل بدهی دولت به نظام بانکی ۲۵ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان بود که افزایشی ۸.۷ درصدی نسبت به سال ۸۴ داشت. در این سال بدهی دولت به بانک مرکزی نیز ۱۳ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان برآورد شده بود. این در حالی است که در پایان سال ۹۹ کل بدهی بخش دولتی به نظام بانکی به بیش از ۵۲۸ هزار میلیارد تومان رسید؛ افزایشی ۱۹۶۳ درصدی روند افزایشی بدهی دولت به سیستم بانکی را نشان می‌دهد.

تحمیل تورم ۴۰ درصدی و طلبکاری عجیب از مردم!

آذرماه سال ۱۳۹۶ بود که رئیس‌جمهور وعده داد تا نرخ تورم را تک رقمی نگاه دارد. نرخ تورمی که حالا در ۴ ماه مانده به پایان دولت تدبیر و امید به ۳۸.۹ درصد رسیده است. در این شرایط معاون اول رئیس‌جمهور از دستاورد‌های دولت در جلوگیری از فرو ریختن اقتصاد ایران و ونزوئلایی شدن آن می‌گوید!
به گزارش تابناک در این ۸ سال وعده‌هایی از سوی دولتمردان داده شد که به هر دلیلی عملی نشد. یکی از وعده‌ها تک رقمی نگه داشتن نرخ تورم بود هنگامی که روحانی در مرداد ماه ۱۳۹۲ سکان هدایت قوه مجریه را در دست گرفت، نرخ تورم سالانه ۳۶.۲ درصد بود که این نرخ در ماه‌های شهریور و مهر ۹۲ رشد کرد و در نهایت بر قله ۳۷.۴ درصد ایستاد. در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ بود که روند صعودی بودن نرخ تورم به صورت مداوم آغاز شد و در نهایت پس از یکسال افزایش، در خرداد ماه ۹۸ با ثبت نرخ تورم ۳۷.۶ درصدی، رکورد این نرخ در دوره شش ساله دولت تدبیر و امید شکسته شد و این رکوردشکنی در ماه‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت نرخ تورم در شهریورماه ۹۸ به ۴۲.۷ درصد رسید.
بعد از آن روند نزولی نرخ تورم آغاز شد و روند نزولی تا مرداد ۹۹ ادامه داشت و نرخ تورم در این ماه به ۲۵.۸ درصد رسید. از مرداد ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ که آخرین گزارش نرخ تورم منتشر شد روند صعودی نرخ تورم ادامه داشت و در فروردین ۱۴۰۰ این نرخ ۳۸.۹ درصد گزارش شد.
نکته مهم در گزارش‌های نرخ تورم در دوره دولت تدبیر و امید، شکسته شدن رکورد نرخ تورم نقطه به نقطه بود. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۲.۱ درصد گزارش شد که در نوع خود بی‌نظیر بود! این عدد یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۵۲.۱ درصد بیشتر از یک سال قبل، برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند.
بررسی وضعیت ۵۳ قلم کالای مهم در سبد مصرف خانوار در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ اغلب کالا‌ها با رشد چشمگیری مواجه شده‌اند. رشد قیمت برخی کالا‌ها در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به فروردین سال ۹۹ به شرح زیر بوده است: برنج ایرانی ۴۸.۱ درصد، برنج خارجی ۱۳۷.۴ درصد، ماکارونی ۷۷.۵ درصد، گوشت گوسفند ۳۹.۴ درصد، گوشت گاو یا گوساله ۴۷.۴ درصد، مرغ ۱۳۵.۶ درصد، تخم مرغ ۸۴.۲ درصد، شیر پاستوریزه ۸۰.۳ درصد، ماست ۶۷.۲ درصد، کره ۱۲۹.۹ درصد، پنیر ۷۶.۴ درصد، روغن نباتی جامد ۱۵۱.۸ درصد، روغن مایع ۸۹.۲ درصد، قند و شکر ۸۵ درصد، رب گوجه فرنگی ۱۶.۶ درصد، چای خارجی بسته‌ای ۶۷.۴ درصد.
یکی از مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت کار طی تحقیقی اعلام کرد: برآورد‌های این مرکز تحقیقاتی نشان می‌دهد بالاترین درجه حرارت تورم امسال را در مرداد ماه شاهد خواهیم بود و در این ماه، نرخ تورم به ۴۵ درصد خواهد رسید. مطابق این ارزیابی، دولت تدبیر و امید، رکورد نرخ تورم خود را نیز در آخرین ماه سکان داری قوه مجریه خواهد شکست و در پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ اقتصاد را با نرخ تورم ۴۵ درصدی به دولت بعدی تحویل خواهد داد!
گفتنی است معاون اول رئیس‌جمهور اخیرا اعلام کرد: پیش‌بینی این بود که تورمی ونزوئلایی پدید آید؛ یعنی تورم رشد ۱۰۰۰ درصدی خواهد شد، اما با تدبیر‌هایی که صورت گرفت نرخ تورم در عدد ۳۶ درصد متوقف شد. کسانی که در حوزه اقتصاد فعال هستند می‌دانند که چه دستاوردی برای کشور رقم خورده است، ولی باید بتوانیم با زبان ساده این واقعیت‌ها را به جامعه نیز منتقل کنیم.
در این شرایط و با این نرخ تورم سنگین، گویا دولتمردان یادشان رفته است که چه وعده‌هایی در زمینه کاهش نرخ تورم و تک‌رقمی شدن آن داده بودند و حالا با یک فرار رو به جلو اعلام می‌کنند که مانع از ونزوئلایی شدن اقتصاد شده‌اند! حالا باید مردمی که سفره‌هایشان کوچکتر از قبل شده است، قدردان دولتمردان هم باشند!

روحانی با کدام کارنامه دولت را تحویل می‌دهد؟

هفته‌های پایانی دولت در حالی سپری می‌شود که کارشناسان می‌گویند دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی عملاً زمین سوخته، تحویل دولت جدید می‌دهد.
به گزارش جهان‌نیوز، وضعیت تولید، بازار بورس، زیرساخت‌های انرژی و سرنوشت برجام، از جمله موضوعاتی است که دولت با سوء کارکرد در آن‌ها مواجه است. برجامی که ایران را چندین سال معطل خود کرد هنوز در حوزه فرسایشی قرار دارد و دوران تعلل برای رسیدن به توافق قرار داریم. قطعاً این دوران تا به انتهای دولت روحانی که خیلی هم از آن باقی نمانده ادامه می‌یابد. دولتی که آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان را به توافق با غرب گره زد، به نظر نمی‌رسد در یکی دو ماه از نظر خود برگردد و اگر هم بازگردد دیگر خیلی دیر است!
در همین روند کار به جایی رسید که حق رأی ایران تا همین چند روز قبل، در سازمان ملل به تعلیق درآمده بود (!)
در زمینه بورس هم، با وجود این که در آستانه برگزاری انتخابات هستیم بورس همچنان روند ریزشی خود را حفظ کرده و حالا روزنامه‌های حامی دولت از ابرریزش و ابرنوسان بورس سخن می‌گویند. بسیاری از کارشناسان معتقدند دستکاری دولت و دست‌اندازی به سرمایه مردم برای تأمین بودجه بوده که این وضعیت را در بازار سرمایه بوجود آورده است. کارشناسان، بورس را یکی از چالش‌های مهم کشور و همچنین نقاط مین‌گذاری شده دولت روحانی عنوان می‌کنند.
حوزه تولید هم در اثر سوء مدیریت با چالش‌های جدی مواجه شده است. دامداران و مرغداران در این حوزه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند. مشکلاتی که به بازار مصرف نیز به راحتی کشیده شده تا جایی که دولت اعلام کرد که قرارگاه مرغ ایجاد می‌کند. از سوی دیگر فضای کسب و کار در سایر صنایع و واحد‌های تولیدی هم با رکود روبرو شده است. این در حالی است که کارشناسان با رصد بازار‌های بین‌المللی از جمله بازار همسایگان پرشمار ایران ۵۰۰ میلیون نفر مصرف‌کننده را شناسایی کرده‌اند که داد و ستد و استفاده از ظرفیت‌های تولیدی ایران می‌تواند گره‌گشای حوزه تولید و کسب و کار در کشور باشد. از سوی دیگر در حوزه مسکن که در ۸ سال گذشته با رکود و افزایش سرسام‌آور روبرو شده است گفته می‌شود اگر کار برای مسکن‌سازی رونق بگیرد قطعاً چرخ اقتصاد کشور با توجه به صنایع متعددی که در مسکن‌سازی فعال می‌شوند و اقتصاد کشور نیز پررونق خواهد شد؛ و سرانجام خاموشی‌های مکرری که رخ می‌دهد یکی دیگر از چالش‌هاست. با هر قطعی برق صنایع ضرر و زیان زیادی می‌بینند. مرغداران که این روز‌ها از هر سو از جمله تهیه کنجاله و غذای طیور و جوجه یک روزه با مشکل روبرو هستند با قطعی برق نیز دچار مشکل می‌شوند. کمبود نیروگاه‌های کشور در حالی است که دولت روحانی بایستی در زمینه ساخت نیروگاه برق اقدام می‌کرد یکی از موارد دیگر چالش برانگیز کشورمان است که دولت آینده باید آن را سر و سامان دهد، همین موضوع است.

بهزاد نبوی: اگر شکست خوردیم کسی حق ندارد ما را هو کند (!)

اخبار منتشره از جبهه اصلاحات، از ناامیدی نسبت به نتیجه انتخابات و تشدید اختلافات در این طیف حکایت می‌کند چنانکه بهزاد نبوی گفته اگر مثل سال ۸۴ و ۹۲ شکست خوردیم، کسی حق ندارد از میان اصلاح‌طلبان ما را سرزنش کند.
بر اساس نظرسنجی یک مرکز معتبر دانشگاهی در روز قبل از رای‌گیری، در حالی که رای سید ابراهیم رئیسی به ۷۵ درصد رسیده بود، رای عبدالناصر همتی نامزد جبهه اصلاح‌طلبان ۸ درصد بود. آخرین نظرسنجی مرکز دولتی ایسپا هم در روز پنج شنبه، حاکی از رای سید ابراهیم رئیسی ۶۳.۷ درصدی رئیسی در مقابل رای ۴.۲ درصدی همتی بود. تا جایی که وی در رتبه سوم نامزد‌ها قرار داشت.
احتمالا به اعتبار همین ترکیب و تناسب پایدار آرای طرفین در نظرسنجی‌های چند هفته اخیر هم بود که بهزاد نبوی (رئیس‌نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان/ خاتمی)، ضمن گفت‌و‌گویی در پیام رسان کلاب هاوس گفت: هشدار داده‌ام نسبت به تکرار (نتیجه انتخابات) سال ٨٤ و سال ٩٨. اگر ما مفتضحانه شکست خوردیم آنهایى که کاندیدا معرفى نکردند حق ندارند آنهایى که شرکت کردند را هو کنند.
وی افزود: در سال ٨٤ و ٩٨ آنهایى که کاندیدا ندادند، شروع کردند به هو کردن کسانى که شرکت کرده بودند. من ممنوع کرده ام این کار را. این کار خیلى غیر اخلاقى است.
او ضمنا تصمیم سال حزب مشارکت در سال ۸۴ را زیر سؤال برد و گفت: من در انتخابات ٨٤ با نظر حزبم موافق نبودم. البته به دکتر معین ارادت دارم، پزشک من بود، اما معتقد نبودم که باید دکترمعین را کاندیدا مى‌کردیم.
وی مدعی شد: در مجلس ششم موافق خیلى از تصمیمات نبودم، اما اجرا مى‌کردم طورى که ابهام ایجاد مى‌شد من طراح هستم. طراح تحصن من نبودم. دلم می‌خواست بعد از نظر نهایى شوراى نگهبان آن را متوقف کنم، اما وقتى تصویب شد در فراکسیون، ما بیش از بقیه فعال شدیم. من و آرمین از سازمان مجاهدین انقلاب از نمایندگى استعفا دادیم و بعد از آن استعفا متوقف شد. اما ما طراح نبودیم.
او می‌افزاید: به من مى‌گویند از روحانى حمایت نکن. ما در ایران، اصلاح‌طلبان خجالتى داریم. نبوی همچنین گفت: باید در انتخابات شرکت کنیم، اگر باختیم مطالبه‌گری می‌کنیم. ما خواسته‌هایمان را می‌گوییم، ممکن است گوش بدهند ممکن است بگویند خفه شو و چیزی نگو.
یادآور می‌شود در همین گفتگو، عبدالناصر همتی نیز تلویحا خود را بازنده اعلام کرده و گفته بود: نمی‌خواهم کسی تکرار کند و آبرویش را برای من بگذارد. شرط بندی روی اسب برنده که هنر نیست. نخبگان و سیاسیون مرا تنها گذاشته‌اند. من حیثیت و شخصیت و ٦٣ سال عمرم را برای مردم گذاشته‌ام. تا آخر ایستاده‌ام. از خاتمی و کروبی برای حمایت تشکر می‌کنم.
یادآور می‌شود رای بسیار پایین اصلاح‌طلبان در همه نظرسنجی‌ها که حاصل رویکرد رادیکال آن‌ها و کارنامه پر خسارت دولت است، موجب اختلاف شدید و بن‌بست در نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان شد، به نحوی که با وجود حمایت علنی سران این جبهه و کسانی، چون خاتمی و کروبی و... از همتی، نهاد اجماع ساز نتوانست به تصمیم قطعی در این باره برسد. این در حالی بود که خبر‌های موثق به نقل از علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی کارگزاران حاکی از آن بود که عبدالناصر همتی چند هفته قبل برنامه‌های خود را به نهاد اجماع‌ساز ارائه کرده و با استقبال مواجه شده بود.
دو دستگی و شکاف اخیر در نهاد اجماع ساز خاتمی (ناسا) در حالی است که پس از شکست این طیف در انتخابات مجلس (سال ۸۸) نیز، مجادلات تندی در «شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان/ شعسا» پدید آمد. در آن زمان این طیف جرئت نکردند رسما از فهرستی در انتخابات حمایت کنند و حال آنکه چهار فهرست اصلاح‌طلب به مردم عرضه شده بود. پس از شکست کامل در انتخابات نیز، عارف و موسوی لاری رئیس‌و نائب رئیس‌شعسا بدون آنکه خبر را رسانه‌ای کنند، به نشانه اعتراض به انتقاد‌ها و فشار‌های اصلاح‌طلبان استعفا دادند و شعسا بدون سر و صدا از هم پاشید.
حالا نظرسنجی‌ها نشان از ریزش شدید رأی اصلاح‌طلبان حتی در میان بدنه سنتی و اجتماعی خود دارد. این آمار نشان دهنده همان اعترافی است که خاتمی چند بار و در حلقه‌های خصوصی عنوان کرده و از سوی کسانی مثل زیباکلام منتشر شده بود؛ مبنی بر اینکه مردم این بار با «تکرار» من به کسی رأی نمی‌دهند.

عملکرد اصلاح‌طلبان فائزه هاشمی را هم شاکی کرد

فائزه هاشمی درباره علت رای ندادنش گفت: علت این کار من بیشتر عملکرد اصلاح‌طلبان است.
وی که برخلاف اغلب اعضای کارگزاران حاضر به رای به همتی نشده بود، گفته است: اگر بابا بود نمی‌گذاشت راه به اینجا کشیده شود، تصریح کرد: بابا بود رای می‌داد ما هم رای می‌دادیم.
وی افزود: دلیل رای ندادن من بیشتر عملکرد اصلاح‌طلبان است.
فائزه هاشمی قبلا هم گفته بود: «خود محسن (هاشمی) می‌گفت: قالیباف لااقل کار می‌کرد. مشکل ما اصلاح‌طلبان این است که خطا داریم، کار هم نمی‌کنیم. در دولت احمدی‌نژاد یک یارانه داشتیم حالا در دولت روحانی چند تا یارانه داریم. این همه اعتراضات در دولت روحانی به وجود آمده نه در دولت دیگر».

********************

روزنامه وطن امروز**

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران

«یائیر لاپید» وزیر جدید خارجه رژیم صهیونیستی برای دومین‌بار در هفته جاری با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات‌متحده به صورت تلفنی گفتگو کرد. طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، لاپید در این تماس تلفنی بر لزوم رعایت سیاست «عدم غافلگیری» تاکید کرد که در آن ۲ طرف همدیگر را درباره اقدامات مهمی که قرار است انجام دهند، باخبر کنند.
خبرنگار نشریه عبری‌زبان «واللا» در این باره نوشت: «۲ طرف درباره وضعیت امنیتی و سیاسی منطقه خاورمیانه، ایران و پتانسیل گسترش روند عادی‌سازی [روابط با کشور‌های عربی]به طور مفصل صحبت کردند». وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای در این باره گفت: «بلینکن و لاپید در تماس تلفنی بر تداوم گفتگو‌های آمریکا با کابینه جدید اسرائیل درباره فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی اسرائیل و منطقه صحبت کردند».

***

آژانس انرژی اتمی:
پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده‌ایم

مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده است. به گزارش فارس، «رافائل گروسی» در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است پیشنهاد طرف‌های ایرانی برای تمدید توافق فنی میان ایران و آژانس را بپذیرد، گفت: «هنوز پیشنهادی دریافت نکرده‌ام». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «باید یادآوری کنم چنانچه این توافق تمدید نشود اطلاعاتی که از زمان آغاز آن در ماه فوریه جمع‌آوری شده‌اند پاک خواهد شد و این باعث وارد شدن لطمه به توانایی ما برای بازسازی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ایران از ماه فوریه به بعد خواهد شد. امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما هنوز با من تعاملی صورت نگرفته و امیدوارم بزودی با ایران وارد تعاملات مستقیم درباره این موضوع شویم».
گروسی در ادامه این مصاحبه تأکید کرد تفاهم فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقوله‌ای جدا از مذاکرات جاری در وین برای بازگرداندن آمریکا به برجام است و نباید این دو را به هم وابسته کرد.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چنانچه تفاهم میان ایران و آژانس اتمی تمدید نشود چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: «باید به خاطر داشته باشید که این توافق، نوعی چاره موقت بود که مجبور بودیم آن را بعد از مصوبه مجلس شورای اسلامی و تصمیم ایران برای کاهش محسوس بازرسی‌های‌مان ایجاد کنیم». گروسی تصریح کرد چنانچه تفاهمنامه فنی با ایران تمدید نشود و اطلاعات مربوط به سایت‌های ایران از ماه فوریه پاک شوند، یک «سیاه‌چاله» اطلاعاتی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران از ماه فوریه به بعد ایجاد خواهد شد.

***

وزارت خارجه آمریکا:
نمی‌توانیم بازه زمانی مشخصی برای پایان دور ششم مذاکرات وین اعلام کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت بازه زمانی مشخصی را مدنظر ندارد تا برای پایان دور ششم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین اعلام کند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه تکرار کرد که پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین درباره از سر‌گیری پایبندی به توافق هسته‌ای وجود داشته است، اما چالش‌ها پابرجا هستند و نمی‌تواند بازه زمانی مشخصی را برای پایان دور ششم مذاکرات اعلام کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری تلفنی به خبرنگاران گفت: ما توانسته‌ایم به پیشرفت‌هایی دست یابیم، اما چالش‌ها پابرجا هستند. من بازه زمانی مشخصی ندارم که برای پایان دور ششم مذاکرات ارائه کنم.

***

خزانه‌داری آمریکا مدعی معافیت مبادلات کرونایی ایران از تحریم‌ها شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور دستورالعملی اعلام کرد به‌رغم تحریم‌ها علیه ایران، انجام برخی فعالیت‌ها جهت مقابله این کشور با بیماری «کووید-۱۹» مجاز است.
به گزارش فارس، در فایلی که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا بارگذاری شده، اعلام شده انجام برخی مبادلات مربوط به مقابله با «کووید-۱۹» که طبق «مقررات مبادلات و تحریم‌های ایران» تا به حال تحریم بودند تا ساعت ۱۲:۰۱ به وقت منطقه زمانی شرقی مورخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۲ (مصادف با ساعت ۲۰:۳۱ جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ به وقت تهران) مجاز خواهد بود. در این سند تصریح شده انجام مبادلات ذیل تا تاریخ ذکر شده ممنوعیتی ندارند:
الف) برخی مبادلات مرتبط با «کووید-۱۹» که به موجب مقررات مبادلات و تحریم‌های ایران ممنوع بوده‌اند مجاز می‌شوند. اقدامات ذیل که به موجب قانون فوق ممنوع بوده‌اند تا ساعت ۱۲:۰۱ وقت منطقه شرقی مورخه ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۲ مجاز هستند.
ب) برای برخی از مبادلات مربوط به بانک مرکزی ایران یا شرکت ملی نفت ایران مجوز صادر می‌شود. تمام مبادلات و فعالیت‌های ذکرشده در بند الف این مجوز عمومی که به بانک مرکزی یا شرکت ملی نفت ایران (یا هر شرکتی که شرکت ملی نفت ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مالک بیش از ۵۰ درصد سهام آن باشد) مرتبط باشد، تا ساعت ۱۲:۰۱ وقت منطقه شرقی (مورخه ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۲) مجاز هستند.
پ) صدور مجوز برای برخی مبادلات مالی معین. انجام تراکنش‌های مربوط به انتقال وجوه یا مبادلات مالی تجاری که اقداماتی معمول و ضروری برای تکمیل مبادلات و فعالیت‌های مجازشده در بند‌های الف و ب این مجوز عمومی هستند تا ساعت ۱۲:۰۱ وقت منطقه شرقی (مورخه ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۲) مجاز هستند.

********************

روزنامه خراسان**

ارائه اظهارنامه مالیاتی مودیان صنفی تا ۱۵ تیر تمدید شد

فارس- اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اصناف خبر داد. بر این اساس مودیان صنفی، صاحبان مشاغل و کسب‌وکار‌ها تا ۱۵ تیر فرصت دارند، ضمن مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir درخصوص ارائه اظهارنامه مالیاتی یا ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام کنند و از تسهیلات و معافیت‌های قانونی بهره‌مند شوند.

کاهش ۲۱ درصدی خرید تضمینی گندم

مهر- مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان این که میزان خرید تضمینی گندم تا روز چهارشنبه گذشته، به دو میلیون و ۵۹۰ هزار تن رسیده است، خاطر نشان کرد: این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است. حسینی با بیان این که امسال وضعیت اقلیم و خشکسالی آسیب جدی به تولید گندم به ویژه تولید گندم دیم وارد کرده است، افزود: در کنار این موضوع، تعیین قیمت پایین برای خرید تضمینی گندم، انگیزه کشاورزان را تحت تأثیر قرار داد و پیش بینی‌ها حاکی از این است که برخی از کشاورزان گندم خود را تحویل دولت نخواهند داد. به این ترتیب امسال دولت مجبور است بخش زیادی از منابع ارزی را صرف واردات گندم کند.

تولید روغن از مصرف پیشی گرفت

ایسنا- طبق آمار‌های وزارت صمت در دو ماه امسال، تولید روغن که در بیشتر ماه‌های سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به دیگر کالا‌ها داشت، ۴۰.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۳۳۲ هزار و ۹۰۰ تن رسیده است. با توجه به این که بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال ۱۴۰۰ باید برای تولید ماهیانه ۱۸۰ هزار تن روغن (۱۲۰ هزار تن در بخش خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت) اقدام می‌کردند، بنابراین می‌توان گفت که حالا بیش از این میزان، روغن تولید شده است. با این همه، شواهد حاکی از این است که تامین بازار روغن جامد همچنان با مشکلاتی مواجه است.

ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار تهران

ایسنا- مشاهدات میدانی در تهران حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته‌های گذشته نوسان نداشته است. بر این اساس قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۵ تا ۱۲۸ هزار تومان، ران گوسفندی ۱۱۸ تا ۱۵۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۱۵ تا ۱۳۸ هزار تومان، گردن گوسفندی ۱۱۵ تا ۱۲۶ هزار تومان، راسته گوسفندی ۱۲۸ تا ۲۰۰ هزار تومان و ماهیچه ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

********************

روزنامه ایران**

صدور مجوز‌های کرونایی امریکا برای ایران، سوریه و ونزوئلا

خبر اول اینکه، وزارت خزانه‌داری امریکا برای ایران، ونزوئلا و سوریه در زمینه مقابله با بیماری همه گیر کرونا مجوز تحریمی صادر کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری امریکا پنجشنبه گذشته مجوز‌ها و رهنمود‌های تحریمی جدیدی صادر کرد که برخی فعالیت‌ها در زمینه مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا را مجاز می‌سازد که شامل تعامل در این زمینه با کشور‌هایی از جمله ایران، سوریه و ونزوئلا می‌شود که تحت تحریم‌های سخت قرار دارند. وزارت خزانه داری امریکا سه مجوز کلی مرتبط با سوریه، ونزوئلا و ایران را صادر و همچنین برای پرسش‌های متداول رهنمود‌هایی ارائه کرده است. پیشتر «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا اعلام کرده بود که مبادلات انسانی با ایران را از طریق کانال سوئیس تسهیل خواهد کرد. «ایگنازیو کاسیس»، وزیر امور خارجه سوئیس در این رابطه گفته است که امریکا آماده تسریع روند‌های تصمیم‌گیری به گونه‌ای است که بتوان از تمامی ظرفیت‌های این کانال استفاده کرد.

بازداشت یک نامزد شورای شهر در بندر امام خمینی

خبر دیگر اینکه، سرپرست فرمانداری بندر ماهشهرگفت: یک نفر از نامزد‌های انتخابات شورای شهر بندر امام خمینی (ره) به همراه چند نفر از حامیانش به علت اخلال در روند انتخابات دستگیر شدند. فریدون بندری روز جمعه در گفتگو با ایرنا بیان داشت: پیش از ظهر جمعه به دستور دادستان این بخش یک نفر از نامزد‌های انتخابات شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی (ره) به همراه حامیانش به دلیل اخلال در روند انتخابات دستگیر شدند. وی ادامه داد: این نامزد و طرفدارانش، شهروندان را به رأی دادن به خود دعوت می‌کردند که براساس قانون این کار اخلال در روند انتخابات است. بندری خاطرنشان کرد: تا کنون مدرکی مبنی بر خرید و فروش رأی توسط این نامزد به دست نیامده است و علت دستگیری وی، دعوت مردم به رأی دادن به خودش در روز انتخابات بوده است، اما موضوع در حال بررسی است.

قدردانی وزیر خارجه ونزوئلا از کمک‌های ایران

دست آخر اینکه، وزیر خارجه ونزوئلا در دیدار با همتای ایرانی در ترکیه از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به این کشور در روز‌های سخت قدردانی کرد. به گزارش خبرآنلاین، «خورخه ارئاسا» به تحریم‌های امریکا علیه این کشور و ایجاد مشکل در مسیر تأمین واکسن ضد کرونا اشاره کرده و ضمن تقدیر از همراهی کشورمان با دولت و ملت ونزوئلا، کمک‌رسانی جمهوری اسلامی ایران در روز‌های سخت و اعزام نفتکش ایرانی به این کشور را به عنوان جشن مردمی ونزوئلا و روزی فراموش نشدنی دانست. در ادامه این ملاقات، طرفین درخصوص آخرین وضعیت عراق، افغانستان و کشور‌های امریکای لاتین به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

********************

روزنامه شرق**

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در تماسی تلفنی با یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، درباره لزوم بهبود روابط بین اسرائیل و فلسطین با استفاده از راه‌های عملی گفتگو کرد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف درباره فرصت‌های تعمیق تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط و همچنین مسائل مربوط به امنیت منطقه از‌جمله درباره ایران گفتگو کردند.

آغاز اعتصاب گسترده در لبنان

لبنان از پنجشنبه شاهد اعتصابی عمومى است که گسترده‌ترین اعتصاب در ماه‌هاى گذشته به شمار می‌رود. بیشتر بخش‌هاى دولتى از‌جمله کارکنان وزارت کشور، سندیکاهاى کارگرى، نانوایی‌ها، رانندگان تاکسى و حتی شرکت‌های بیمه خصوصى در این اعتصاب شرکت دارند.

نظر اردوغان درباره اتحادیه اروپا

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت اتحادیه اروپا نمی‌تواند بدون ترکیه به هدفش که همان تبدیل‌شدن به یک قطب قدرت است، دست پیدا کند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ینی شفق، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت: این برای اتحادیه اروپا غیر‌ممکن است که بدون آنکه ترکیه به یک عضوش بدل شود، به اهدافش برای تبدیل‌شدن به مرکز توجه و قدرت تبدیل شود.

رأی نیاوردن لغو بیمه «اوباماکر» در دادگاه عالی آمریکا

لغو قانون بیمه درمانی ارزان برای سومین‌بار در دادگاه عالی آمریکا رأی نیاورد و تلاش جمهوری‌خواهان برای لغو این بیمه با شکست روبه‌رو شد. با این اقدام دادگاه عالی آمریکا، آینده این قانون اکنون به نظر ایمن می‌آید و جمهوری‌خواهان دیگر نمی‌توانند از آن به‌عنوان حربه‌ای سیاسی استفاده کنند.

۸۲ میلیون بی‌خانمان در جهان

نهاد امدادرسانی به آوارگان و پناه‌جویان سازمان ملل گزارش سالانه خود را درباره شمار افراد بی‌سرپناه در جهان منتشر کرده است. بر‌اساس این گزارش، بیش از ۸۲‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار نفر در جهان بر‌اثر خشونت و جنگ ناگزیر به ترک خانه و زادگاه خود شده‌اند. ثبت این تعداد بی‌خانمان و آواره در یک سال بی‌سابقه بوده است.

۱۹ ژوئن، روز ملی الغای برده‌داری در آمریکا

با رأی موافق اکثریت قاطع اعضای کنگره آمریکا قرار است ۱۹ ژوئن به‌عنوان یادمان پایان برده‌داری تعطیل رسمی و سراسری باشد. این مصوبه پس از امضای رئیس‌جمهوری ایالات متحده تبدیل به قانون و اجرائی می‌شود.

حمله به دفتر روزنامه هنگ‌کنگی

به دنبال هجوم ۵۰۰ مأمور پلیس به دفتر یک روزنامه دموکراسی‌خواه به نام «اپل دیلی» در هنگ‌کنگ، تعدادی از مدیران و سردبیران این روزنامه بازداشت شدند و کامپیوتر‌ها و لوازم مربوط به خبرنگاران مورد بازرسی مأموران قرار گرفت. همچنین به دنبال حمله مأموران، دارایی سه شرکت مرتبط با این روزنامه توقیف شد.

************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات