صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۶۰۴

از تحریم خاموش تا دولت ائتلافی

پایگاه بصیرت / فرهاد کوچک‌زاده

عملکرد منفعت‌طلبانه جریان اصلاحات موجب شد تا آن‌ها در انتخاب اخیر، زمانی که مشخص شد احتمال رأی آوری‌شان در انتخابات بسیار پایین است، تحریم خاموش انتخابات را عملی کنند، ولی بعد از انتخابات این جریان برای دور نماندن از کرسی قدرت، سخن از دولت ائتلافی می‌زنند.

گزاره‌های خبری: 1- برخی از رجال اصلاح‌طلب احساس می‌کردند، مشتشان به‌واسطه مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس یازدهم، پر است و از همین رو خواب اغتشاش و بازتولید فتنه اقتصادی همچون آبان ۹۸ را برای انتخابات ۱۴۰۰ دیده بودند. بر همین اساس آن‌ها با سازوبرگ‌های جدیدتری وارد میدان شدند و 19 حزب اصلاح‌طلب به‌صورت جداگانه اعلام کردند که نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 ندارند و به‌صورت غیرمستقیم مردم را تحریک به عدم مشارکت کردند.2- باوجود تمام تلاش‌های داخلی و خارجی برای کاهش مشارکت در انتخابات 1400، سید ابراهیم رئیسی توانست با جلب آرای 18 میلیونی، در مرحله اول به پیروزی برسد. اینک اصلاح‌طلبان در سیاست کاری جدید سخن از دولت ائتلافی می‌زنند! داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان ملی می‌گوید: «آقای رئیسی خواهان شکل‌دهی یک دولت فراجناحی هستند. بااین‌وجود اینکه ایشان در دولت آینده خود از اصلاح‌طلبان نیز استفاده خواهند کرد یا خیر، سؤالی است که نمی‌توان به‌صورت قاطع درباره آن اظهارنظر کرد. گفتمانی که آقای رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی مورداستفاده قرار داده، اصولگرایی نبوده و تا حدود زیادی تلاش کرده‌اند گفتمانی را نمایندگی کنند که متناسب با حل مشکلات کنونی جامعه باشد».

گزاره تحلیلی: 1- در سال‌های بعد از انقلاب، در موارد مختلف، اصلاح‌طلبان سعی کردند نظام را قربانی سیاست‌های غلط خود کنند که آخرین مورد از آن، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بود که به دلیل فشارهای رسانه‌ای دشمنان در کاهش مشارکت مردمی، از این جریان سیاسی انتظار می‌رفت که در راستای تحقق منافع ملت ایران، خود را در کنار نظام جمهوری اسلامی تعریف کند تا عمله‌هایی برای تحقق نقشه‌های دشمن! این جریان با استدلال این‌که احتمال رأی آوری گزینه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات 1400 وجود ندارد و اگر با تمام توان پای کار بیایند، شکست مفتضحانه‌ای خواهند خورد، برای اینکه در آینده جایگاه مطالبه گر با امید بازگشت مجدد به قدرت داشته باشند، سیاست تحریم خاموش را اتخاذ کردند. 3- رئیس‌جمهور منتخب همان‌گونه که در روز ثبت‌نام و در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود، مستقل در انتخابات شرکت کرد و از این حیث بدهکار هیچ جریان سیاسی نیست، نه‌تنها اصلاح‌طلبان بلکه اصولگرایان هم باید این موضوع را بدانند که با توجه به شرایط حساس کشور، مناصب اجرائی کشور باید بر اساس شایسته‌سالاری تقسیم شود و حرف از سهم خواهی حزبی نزنند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات