صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۵۹۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱ تیر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم؛ زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه می‌کنم. بدانید پیام زندگی پرماجرای علی‌بن موسی‌الرضا (ع) به ما عبارت است از مبارزه دائمی خستگی‌ناپذیر. (۰۳/۰۹/۱۳۶۳) *سالروز ولادت باسعادت امام هشتم مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                    

پيروزی در تحريم

پيروزي باشکوه آیت‌الله ابراهيم رئيسي در سيزدهمين انتخابات رياست جمهوري، نقطه عطفي در سير تحولي و تکويني انقلاب اسلامي است که مي‌تواند نویدبخش آينده‌ای روشن در دهه پنجم انقلاب اسلامي باشد. در اين ميان دست‌های پنهاني دست‌به‌کار شده‌اند تا رأی ارزشمند ملت را کم اعتبار کرده و مخدوش نمايند که در این زمینه توجه به چند نکته حائز اهميت است:

1- انتخابات در شرايطي برگزار شد که بيماري کرونا، بيش از یک سال است کشور را درگير خود کرده است. طبق آماري که عليرضا وهاب‌زاده مشاور وزير بهداشت اعلام کرده است، گروه‌های حساس، بيماران و سالمندان جمعيتي در حدود 10 ميليون نفر را تشکيل مي‌دهند که بسياري از آن‌ها به خاطر نگراني از کرونا نتوانستند در انتخابات شرکت نمايند! بحران کرونا تنها دامن‌گیر ایران نشده است، بلکه روند انتخابات در جهان را مختل کرده است، به‌نحوی‌که پس از شيوع کرونا در جهان، ۶۴ کشور انتخابات خود را به تعويق انداختند و ۳۰ کشور هم بااین‌وجود آن را برگزار کردند که در اغلب آن‌ها شاهد کاهش مشارکت 10 تا 20 درصدي بوده‌ايم! لذا با احتساب حداقل 10 درصدی کاهش مشارکت به دلیل شرایط کرونایی کشور، می‌توان ميزان مشارکت واقعي را 60 درصد دانست. 2- ناکارآمدي دولت مستقر نيز بزرگ‌ترین عاملي بود که حاصل آن القاء ياس و نااميدي نسبت به امکان تغيير بود. اين نارضايتي که رنگ و بوي عصبانيت به خود گرفته بود تا آنجايي بود که وعده‌ها و کارنامه‌هاي نامزدهاي انتخاباتي نيز نتوانست تغييري در تصميم بخشي از جامعه ايجاد کند و حاصل آن کاهش مشارکت در انتخابات بود! 3- گستردگي اردوگاهي که اين بار تلاش داشتند تا جامعه را دعوت به عدم حضور در انتخابات کنند نيز ممتاز از ادوار انتخابات گذشته بود. در اين اردوگاه علاوه بر ضدانقلاب و رسانه‌هاي بيگانه که #رأی_بي_رأی را تبليغ می‌کردند، جريان احمدی‌نژاد و بخشي از اصلاح‌طلبان نيز ميدان‌دار تحريم انتخابات شده بودند!

بااین‌حال حماسه‌ای دیگر از سوی ملت ایران خلق شد. مقايسه رأی هشتمين رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور هفتم و ششم اين حقيقت را آشکار می‌سازد که او با نسبت آراء بيشتري از آن‌ها توانسته است، بر کرسي قدرت تکيه زند. رئیس‌جمهور ششم کمتر از 20 درصد آراء را در دور اول انتخابات کسب کرد و کار پیروزی‌اش به دور دوم کشيده شد و رئیس‌جمهور هفتم نيز 50.7 درصد آرا را در اولين حضورش کسب کرد؛ اما 62 درصد از مشارکت‌کنندگان در انتخابات اخیر به رئیس‌جمهور هشتم رأی دادند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                        

از تحریم خاموش تا دولت ائتلافی

عملکرد منفعت‌طلبانه جریان اصلاحات موجب شد تا آن‌ها در انتخاب اخیر، زمانی که مشخص شد احتمال رأی آوری‌شان در انتخابات بسیار پایین است، تحریم خاموش انتخابات را عملی کنند، ولی بعد از انتخابات این جریان برای دور نماندن از کرسی قدرت، سخن از دولت ائتلافی می‌زنند.

گزاره‌های خبری: 1- برخی از رجال اصلاح‌طلب احساس می‌کردند، مشتشان به‌واسطه مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس یازدهم، پر است و از همین رو خواب اغتشاش و بازتولید فتنه اقتصادی همچون آبان ۹۸ را برای انتخابات ۱۴۰۰ دیده بودند. بر همین اساس آن‌ها با سازوبرگ‌های جدیدتری وارد میدان شدند و 19 حزب اصلاح‌طلب به‌صورت جداگانه اعلام کردند که نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 ندارند و به‌صورت غیرمستقیم مردم را تحریک به عدم مشارکت کردند.2- باوجود تمام تلاش‌های داخلی و خارجی برای کاهش مشارکت در انتخابات 1400، سید ابراهیم رئیسی توانست با جلب آرای 18 میلیونی، در مرحله اول به پیروزی برسد. اینک اصلاح‌طلبان در سیاست کاری جدید سخن از دولت ائتلافی می‌زنند! داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان ملی می‌گوید: «آقای رئیسی خواهان شکل‌دهی یک دولت فراجناحی هستند. بااین‌وجود اینکه ایشان در دولت آینده خود از اصلاح‌طلبان نیز استفاده خواهند کرد یا خیر، سؤالی است که نمی‌توان به‌صورت قاطع درباره آن اظهارنظر کرد. گفتمانی که آقای رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی مورداستفاده قرار داده، اصولگرایی نبوده و تا حدود زیادی تلاش کرده‌اند گفتمانی را نمایندگی کنند که متناسب با حل مشکلات کنونی جامعه باشد».

گزاره تحلیلی: 1- در سال‌های بعد از انقلاب، در موارد مختلف، اصلاح‌طلبان سعی کردند نظام را قربانی سیاست‌های غلط خود کنند که آخرین مورد از آن، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بود که به دلیل فشارهای رسانه‌ای دشمنان در کاهش مشارکت مردمی، از این جریان سیاسی انتظار می‌رفت که در راستای تحقق منافع ملت ایران، خود را در کنار نظام جمهوری اسلامی تعریف کند تا عمله‌هایی برای تحقق نقشه‌های دشمن! این جریان با استدلال این‌که احتمال رأی آوری گزینه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات 1400 وجود ندارد و اگر با تمام توان پای کار بیایند، شکست مفتضحانه‌ای خواهند خورد، برای اینکه در آینده جایگاه مطالبه گر با امید بازگشت مجدد به قدرت داشته باشند، سیاست تحریم خاموش را اتخاذ کردند. 3- رئیس‌جمهور منتخب همان‌گونه که در روز ثبت‌نام و در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود، مستقل در انتخابات شرکت کرد و از این حیث بدهکار هیچ جریان سیاسی نیست، نه‌تنها اصلاح‌طلبان بلکه اصولگرایان هم باید این موضوع را بدانند که با توجه به شرایط حساس کشور، مناصب اجرائی کشور باید بر اساس شایسته‌سالاری تقسیم شود و حرف از سهم خواهی حزبی نزنند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه           

اصرار آمریکا بر عدم انجام تعهد و مذاکره بر سر موضوعات منطقه‌ای

شبکه «پرس تی‌وی» به نقل از منابع آگاه گزارش داده است: «آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری کرده است. آمریکا هنوز راستی آزمایی واقعی از لغو تحریم‌ها را نپذیرفته است. آمریکا همچنین ضمن طرح ایده گام‌به‌گام، با لغو یکجای تحریم‌ها مخالفت کرده است. دولت بایدن همچنان بر زیاده‌خواهی هسته‌ای و تحمیل تعهدات جدید هسته‌ای بر ایران تأکید دارد. آمریکا صرفاً تعلیق و توقف موقت ۱۲۰ روزه و یا ۱۸۰ روزه این تحریم‎ها را پیشنهاد داده است. آمریکا امکان خروج مجدد از برجام را رد نکرده و ضمانتی هم برای عدم خروج مجدد ارائه نمی‎دهد و درخواست ایران برای تضمین عدم اعمال تحریم و عدم استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها را نپذیرفته‎ است. آمریکا و اروپا در ازای توقف موقت برخی تحریم‌های برجامی، خواستار تحمیل تعهدات جدید هسته‎ای فراتر از برجام و حتی تعهدات غیربرجامی‌، همچون مذاکره در خصوص سیاست‌های منطقه‎ای ایران شده‎اند».

▼ اخبار

خروجی اولین نشست خبری!

رئیسی در اولین نشست خبری خود، به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت. برخی از مواضع مهم رئیس‌جمهور منتخب در این نشست به شرح زیر است: «تغییر وضع موجود، مبارزه با فساد، فقر و‌ تبعیض و‌ در یک‌ کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی‌ مردم، پافشاری بر ارزش‌های اسلامی و‌ انقلابی، پیام‌های حضور ملت ایران در صحنه انتخابات بود. آمریکا موظف به رفع تحریم‌هاست و ما باید این اقدام‌ را راستی‌آزمایی کنیم. هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتماً موردحمایت خواهد بود؛ اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد. اجرایی کردن طرح جامع همکاری‌های ایران و چین را حتماً دنبال خواهیم کرد. مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل‌مذاکره نیست. من به‌صورت مستقل وارد شدم و از تمام تشکل‌ها و احزاب برای حمایت تشکر می‌کنم؛ اما برای تشکیل کابینه، من خود را در برابر خدا می‌بینم. نگاهم در انتخاب اعضای کابینه به انقلابی بودن، کارآمد بودن، فسادستیز بودن و مردم‌دار بودن است. سامانه‌ای آماده می‌کنیم که مردم افراد کارآمد را انتخاب کنند. مانعی از طرف ما برای بازگشایی سفارت ایران و عربستان در دو کشور وجود ندارد. فلسطینیان صاحب فلسطین‌اند. جمهوری اسلامی همواره حامی مظلومان خواهد بود. هرگونه دخالت سعودی‌ها و حامیانش در یمن باید متوقف شود. برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل امنیت ایجاد می‌کنیم. ما سامانه‌ای را فعال می‌کنیم برای ارتباط دائمی با مردم در همه سطوح اجتماعی.

روزنامه اصلاح‌طلب: با حمایت از روحانی، هست و نیست مردم را سوزاندیم!

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد نوشت: «شورای نگهبان از میان صدها نامزد، رسید به هفت نام؛ اما با قطعیت می‌گوییم حتی اگر همه نام و نشان‌دارها آمده بودند، با همه سلایق، بازهم در دو مسئله هیچ خللی ایجاد نمی‌شد؛ یکی در جلب و جذب مشارکت، دیگری در پیروزی «سیدابراهیم رئیسی». این وسط فقط شورای نگهبان به داد پزشکیان و جهانگیری و لاریجانی رسید که در کشاکش قرار گرفتن در معرض قضاوت عموم، به تیر غیب حسن روحانی و کلاب هاوس و کارگزاران سازندگی دچار نشوند. خلاصه و مفید، بازی با مشارکت پایین دو رو دارد؛ یکرو واقعیتی است که داریم می‌بینیم. روی دیگر فرافکنی ما اصلاح‌طلب‌ها است؛ یعنی مردمی که هشت سال هست و نیستشان را از دست دادند باید یقه کدام طرفِ ماجرا را می‌گرفتند؛ اصلاحاتی‌ها را یا اصولگرایان را. ما اصلاح‌طلب‌ها یا با همراهی با حسن روحانی اعتماد و معیشت و هست و نیست مردم را سوزاندیم یا با سکوتمان! که در هر دو صورت مقصر بودیم و باید تاوان پس می‌دادیم که دادیم. ظرفیت رأی اصلاح‌طلب‌ها همانی بود که دیدیم. با یا بدون جهانگیری، پزشکیان و حتی علی لاریجانی، اصل ماجرا هیچ تغییری نمی‌کرد، چون ما در «مثلث برمودای سیاست» ازنظر مردم «نیست و محو» شده بودیم و چاره‌ای جز پذیرش شکست نداشتیم!

تفسیر عبدی از اصلاح‌طلبان: فرصت‌طلبان ساده‌لوح!

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «اصلاحات و تکنیسین‌های سیاسی» نوشت: «مردم ایران به دلایل تاریخی و تجربه صدساله خود و نیز وضعیت منطقه اطمینان دارند که اصلاحات به‌عنوان کم‌هزینه‌ترین شیوه تغییر و بهبود با فاصله بسیار زیادی بهتر از هر روش دیگری است. ولی این امر به معنای آن نیست که اصلاحات را معادل اصلاح‌طلبان به‌عنوان یک گروه اسم‌ورسم‌دار بشناسند. کسانی که هر 4 سال یک‌بار فیل آنان یاد هندوستان می‌افتد و با شیوه‌های نخ‌نما وارد میدان سیاست می‌شوند و غیرمسئولانه یکه‌تازی می‌کنند. اصلاح‌طلبان را چه می‌شود؟ خیلی خلاصه. در سطح نظری، عدول از اصول اساسی اصلاح‌طلبی و نداشتن راهبرد است... در سطح تشکیلاتی تبدیل‌شدن به جمع‌های نسبتاً بسته، پیر، خسته و ناتوان و در سطح عملی، آلوده شدن به جریان فرصت‌طلبی و باری به هر جهت و از این ستون تا آن ستون فرج است و بالاخره در سطح فردی، غلبه کارگزاری و کارپردازی و در یک کلام تکنیسینی سیاسی بر مفهوم واقعی و متعهدانه سیاست است. تکنیسین سیاسی بسیار ساده‌لوح است درعین‌حال خود را هوشمند تصور می‌کند. عباس عبدی در این یادداشت، جریان اصلاح‌طلب را جماعتی پیر، فاقد شجاعت، بسته، خسته، ناتوان، ساده‌لوح، فرصت‌طلب، حرّاف و فاقد راهبرد معرفی کرده است.

اخبار کوتاه

انهدام سه تیم تروریستی در ایام انتخابات/ «سردار محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه خبر داد: «در ایام انتخابات دشمن به دنبال اقدامات تروریستی در کشور بود. در ۱۰ روز گذشته منتهی به انتخابات، نیروی زمینی سپاه موفق به شناسایی و انهدام سه تیم تروریستی در شمال غرب کشور شد. دو تیم تروریستی و عناصر ضدانقلاب در منطقه اشنویه و بانه منهدم شدند. یک تیم تروریستی هم که از مرز عبور کرده بود، در منطقه سروآباد در هم کوبیده شد».

کدام نظرسنجی درباره انتخابات به واقعیت نزدیک‌تر بود؟/ مؤسسه مِتا در آخرین نمونه‌گیری خود از جامعه، میزان مشارکت را 48.2 و میزان آرای رئیسی را 60.4 اعلام کرده بود. آماری که از سایر مراکز افکارسنجی به واقعیت‌ نزدیک‌تر بود. مجید امامی، استاد هادی هسته افکار عمومی مرکز رشد دانشگاه امام صادق می‌گوید: «مِتا در مطالعات خودش به یک روش و آن‌هم روش نظرسنجی و پیمایش بسنده نکرده است. ما از علم مدل‌سازی کمک گرفته‌ایم. مدل‌سازی، محاسبات لازم برای دستیابی به چنین مدلی را انجام می‌دهد. این محاسبات بعضاً به‌قدری زیاد هستند که انجام کل حجم محاسبات، گاهی از اوقات توسط کامپیوترهای خیلی قوی تا ساعت‌ها به طول می‌انجامد».

پاسخ کارشناس شبکه روسی به مقام سعودی/ تحلیلگر راشاتودی در واکنش به اظهارات مشاور سابق وزارت‎خارجه سعودی علیه انتخابات ایران، گفت: «شما هم انتخابات برگزار کنید، اگر ۲ درصد شرکت کردند، ما می‌گوییم بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ را رقم زدید. حتماً می‌دانید که شما اصلاً انتخابات ندارید!».

مصداقی برای ضعف دستگاه دیپلماسی!/ مجری برنامه تهران۲۰ در واکنش به ماجرای حمله به رأی‌دهندگان در اروپا گفت: «یادمان باشد کسانی که به ما می‌گفتند رأی ندید، اگر یکم فضا شیر تو شیر شود به صغیر و کبیرمان رحم نمی‌کنند. پس ما وزارت خارجه برای چی داریم؟ شما حتی نمی‌توانید امنیت مردم را در جلوی درب سفارتخانه‌مان را تأمین کنید، این نشان از اوج ضعف دستگاه دیپلماسی است. اگر برای یکی از همین کشورها همین اتفاق در تهران می‌افتاد چه جنجالی درست می‌کردند؟ دیپلماسی که تنها مذاکره کردن در هتل نیست!».

جبران کج‌روی ۸ ساله با جهاد ۴ ساله/ سعید جلیلی می‌گوید: «نه رقابت باید مانع کمک به دولت شود و نه رفاقت مانع از چشم‌پوشی بر موضوعات شود. اگر در ۸ سال گذشته کوتاهی و‌ کج‌روی داشته‌ایم، باید در ۴ سال آینده آن را جبران کنیم و این هم جهاد می‌خواهد».

مزار شریف در یک‌قدمی سقوط!/ در ساعات گذشته طبق ادعای طالبان دو شهرستان استراتژیک در ولایت بلخ و دو شهرستان در قندوز به تصرف طالبان درآمدند و عملاً شهر مزار شریف به‌تدریج در حال تکمیل محاصره است. در شهر قندوز، ناحیه سوم این شهر به تصرف طالبان درآمده است و پس از سقوط دولت‌آباد، شهرستان شولگره نیز در خطر سقوط است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات