صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۱۶۱۹

فضای مجازی و کمک به دولت منتخب

بحث های داغ انتخاباتی در فضای مجازی از تایید و احراز صلاحیت ها تا نظرسنجی ها و القای عدم تاثیر رای در نتایج انتخابات، پیش از برگزاری و کمک به دولت منتخب یا تخریب آن، نیز می تواند از فرصت ها یا تهدیدهای بعد از انتخابات باشد.

امروزه با گسترش رسانه ها و بستر شبکه های اجتماعی، همان طور که این فضا به موازات فضای حقیقی، تاثیرات خود را بر محیط، رفتارها، باورها، ارزش ها و روابط فردی، اجتماعی و بین المللی می گذارد، تاثیر گزاری گسترده ای در تصمیم گیری ها و رویکردهای سیاسی از جمله انتخابات داشته و سهم بسیاری در ترغیب و تهییج یا در مقابل، تحذیر ویا اجتناب از رای دادن را دارا ست.

بحث های داغ انتخاباتی در فضای مجازی از تایید و احراز صلاحیت ها تا نظرسنجی ها و القای عدم تاثیر رای در نتایج انتخابات، پیش از برگزاری و کمک به دولت منتخب یا تخریب آن، نیز می تواند از فرصت ها یا تهدیدهای بعد از انتخابات باشد.

راهکارهای بسیاری در حوزه های مختلف برای کمک به دولت منتخب در فضای مجازی وجود دارد و ما در این فرصت مغتنم، به چند مورد از آن ها با توجه به این موضوع که غفلت از فرصت ها می تواند آن ها را تبدیل به تهدید کرده و اهداف دشمن را محقق سازد و رویکرد راهبردی به معنای بررسی توام نقاط قوت و ضعف به این مسئله می تواند راهگشا باشد؛ اشاره می کنیم.  

ایجاد گفتمان مقاومت در مقابل مذاکره

گاهی در جامعه  موضوعی تبدیل به فرهنگ و باور عمومی می شود به گونه ای که اگر این گفتمان هم غلط باشد، به ندرت می توان آن را از ذهن مردم آن جامعه دور و به فراموشی سپرد. برای نمونه وقتی سیاست های جمعیتی در دهه هفتاد در کشور اجرا شد، به سرعت، گفتمان سازی دو فرزند کافیه! در اذهان مردم جا افتاد و تبدیل به باور عمومی شد و اکنون بعد از گذشت سه دهه این باور از ذهن مردم جدا شدنی نیست.  بنابر آن چه گفته شد، هر چیزی که در اثر تکرار، تبدیل به مطالبه و درخواست عمومی شود، از آن به گفتمان یاد می شود. ایجاد جهت گیری فکری مشخص در موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...یکی از راهبردهای مهم در فضای مجازی است. تمرکز دولت های دهم و یازدهم بر روی سیاست خارجی و القا این که تمام مشکلات کشور ناشی از تحریم هاست و تنها راه اصلاح وضع موجود، به ثمر رسیدن برجام است، باعث شد گفتمان مذاکره و گره خوردن هر مسئله ای به آن، در جامعه جا بیافتد و گفتمان مقاومت به حاشیه برود. یکی از کارهایی که به وسیله آن می شود به دولت منتخب کمک کرد، این است که گفتمان مقاومت آن قدر تکرار شود تا به مطالبه عمومی تبدیل شده و باور به حل مشکلات از طریق امریکا و اروپا و بیرون مرزها از بین رفته و باور به تولید داخلی، ما می توانیم و رفع موانع در داخل کشور جایگزین شود.

معرفی مدل دولت اسلامی در مقابل مدل های غربی

برای گفتمان سازی در مورد تشکیل دولت اسلامی، در فضای مجازی  باید سه مسئله را مورد نظر داشت. اول این که آرمان ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی نباید مورد غفلت قرار بگیرند و مهم ترین آرمان نظام اسلامی، همان طور که در بیانیه گام دوم آمده، ایجاد «تمدن اسلامی» است و بحث تمدن نوین اسلامی  وقتی مطرح می شود که انقلاب اسلامی از سطح یک امر سیاسی بالاتر رفته و در نظر دارد پس از تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی، تمدنی جهانی بنیان نهد و با طرح این تمدن، نشان می دهد قصد ندارد از آرمان های خود عقب نشینی کند. برای تحقق این امر لازم است همگام با دولت منتخب نقشی سازنده ایفا نماییم. تبیین دولت بر اساس مدل اسلامی در فضای مجازی می تواند به این مهم کمک شایانی نماید که البته پاسخ منفی مردم به تفکر غرب گرایی نیز مؤبد این مطلب است که مدل غربی دولت، امتحان خود را پس داده و مردم طالب تشکیل دولتی با باورهای اسلامی هستند نه باورهای غربی و لیبرال.

تبیین عملکرد دولت منتخب  

رهبر معظم انقلاب در مورد علاج مشکلات کشور پیش از انتخابات، دو راهکار مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح را بیان فرمودند و هم چنین با توجه دادن مسئولین به این نکته که مسئله اساسی مردم امروز فضای مجازی و سیاست خارجی نیست، توجه را به حل مشکل معیشت جلب کردند. دولت منتخب با شعار توجه به تولید و رفع موانع آن در راستای حل مشکلات معیشتی مردم گام برخواهد داشت به همین دلیل و با توجه به عملکرد رسانه ای دشمن و جریان تحریف در داخل، این احتمال تقویت می شود که پس از شروع کار دولت منتخب، ایجاد یاس و ناامیدی و تخریب بیش از پیش در فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد به همین دلیل باید راهکاری برای این موضوع اندیشیده شود و آن هم معرفی و تبیین  عملکرد دولت، دستاوردها و کارنامه دولت منتخب به مردم است.

 تغییر گفتمان تحریم به تولید

چه میزان تحریم توانسته است مانع تراشی کند، موضوعی است که باید درباره اش بحث کرد. اگر فرض کنیم خانواده ای تحریم اقتصادی شود و با شرایطی مواجه شود که مرد خانواده شغلش را از دست بدهد ،هیچ نانوایی به آنها نان نفروشد و از هیچ فروشگاهی نتوانند مایحتاج خود را تامین کنند ،اولین حالتی که سراغ این خانواده می آید ترس و اضطراب است و اگر زمان این تحریم طولانی شود و راهی برای برون رفت از تحریم و شکستن آن و جود نداشته باشد این خانواده حتما تدابیری برای ادامه ی زندگی و ایجاد راهی برای تسهیل معیشت خود در نظر خواهند گرفت در واقع این خانواده در کوتاه مدت دچار اضطراب و پریشانی می شوند ولی در بلند مدت با مواجه شدن با واقعیت ها مجبور میشوند خودشان مایحتاج خود را تامین کنند تا زنده بمانند .

اگر تحریم از سطح خانواده راکه عضو کوچک جامعه است به سطح یک کشور که محدوده ی جغرافیایی بزرگتری را در برمی گیرد و جمعیت کثیری را شامل می شود تعمیم دهیم به این نکته می رسیم که تاثیر تحریم در کوتاه مدت اتفاق می افتد ولی در بلند مدت برای ادامه ی روند زندگی تدابیری توسط افراد خانواده اندیشیده می شود.

آنچه در مورد تحریم ها مهم به نظر می رسد ، تغییر روش وتغییر جهت گیری امریکا در دشمنی با نظام جمهوری اسلامی است .در نگاه دولت های غربی به خصوص امریکا، به تحریم به عنوان ابزاری برای کنترل رفتار کشورها نگریسته می شود برای همین حتی در طول مذاکرات هسته ای، تحریم ها هم چنان افزایش یافته اند. برای تغییر گفتمان تحریم لازم است جبهه انقلابی تلاش خود را صرف گفتمان سازی باور به حل مشکلات با توجه به نگاه به درون، آن نماید.

ادراک سازی در مقابل اخبار جعلی

اکثر افراد در مواجهه با خبرهای احساسی در فضای مجازی به درست و غلط بودن آن کاری ندارند و اولین واکنش آن ها در مقابل این گونه خبرها، فرستادن آن به دوستان و آشنایان است. درگیری در یک موج احساسی قدرت منطق و فکر را از انسان می گیرد و همین موضوع باعث می شود توجهی به نشانه های غیر منطقی بودن آن نداشته باشد. داده های منتقل شده توسط جریان تحریف و تحریم می تواند ثمرات نادرستی به عنوان باور و ارزش، درونی سازد به همین جهت باید مکانیزمی در فضای مجازی دراین مورد در پیش گرفته شود تا سواد رسانه ای افزایش پیدا کند تا توجه کمتری به فیک نیوزها و اخبار جعلی صورت پذیرد.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات