صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۶۸۳

تشکیل کمیته بین‌المللی برای لغو مجازات اعدام در کشورهای عربی

یک کمیته بین‌المللی برای لغو مجازات اعدام در کشورهای عربی به رهبری رئیس جمهور اسبق تونس تشکیل شد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، بیش از ۱۰۰ تن از فعالان سیاسی از آمریکا، اروپا و کشورهای عربی شب گذشته نشستی از طریق ویدئوکنفرانس برگزار کرده و مجازات اعدام در کشورهای عربی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.
در این نشست مجازی، تصمیم تشکیل کمیته بین‌المللی برای لغو مجازات اعدام در کشورهای عربی به رهبری منصف المروزوقی، رئیس جمهور اسبق تونس و متشکل از شخصیت‌های بین‌المللی از جمله سارا لی ویتسون، مدیر سابق دیده بان حقوق بشر، توکل کرمان، فعال حقوق بشر یمنی و برنده جایزه صلح نوبل و احمد طعمه، نخست‌وزیر اسبق دولت موقت سوریه اتخاذ شد.
این کمیته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، احکام اعدام در کشورهایی که اعمال می‌شود، با تکیه و استناد به شفافیت، عدالت در دادگستری و در نتیجه بحث‌های عمیق ایجاد نمی‌شود. از رژیم مصر خواسته شد که احکام اعدام صادره اخیر به زندانیان سیاسی را اجرا نکند.
دادگاه تجدیدنظر مصر، در ۱۴ ماه ژوئن جاری، حکم اعدام ۱۲ تن از جمله چهار تن از رهبران جماعت اخوان المسلمین عبدالرحمان البر، محمد بلتاجی، اسامه یاسین و احمد عارف را به اتهام دست داشتن در حوادث میدان «رابعه عدویه» در سال ۲۰۱۳ تأیید کرده است.
این دادگاه در مقابل، احکام صادره علیه ۳۱ متهم دیگر از جمله محمد بدیع، رهبر جماعت اخوان‌المسلمین در این پرونده را از اعدام به حبس ابد کاهش داد.
گفتنی است از زمان برکناری محمد مرسی، اولین رئیس جمهوری منتخب مصر از طریق کودتای نظامی به رهبری ژنرال عبدالفتاح سیسی در ژوئیه ۲۰۱۳، اعتراضات و ناآرامی‌ها در این کشور آغاز شد. در تاریخ ۱۴ اوت سال ۲۰۱۳ نیروهای ارتش و پلیس مصر برای پراکنده کردن تحصن هواداران محمد مرسی، نخستین رئیس جمهوری منتخب این کشور در میدان رابعه عدویه و النهضه قاهره دست به اقدام نظامی زدند که بنا به گزارش شورای ملی حقوق بشر مصر در این حادثه ۶۳۲ تن کشته شدند.
این در حالی است که سازمان‌های حقوقی محلی و بین‌المللی تعداد قربانیان را بیش از یک هزار تن اعلام کرده‌اند. از آن زمان تاکنون، هزاران تن از مخالفین کودتا که اغلب از جماعت اخوان المسلمین هستند، بازداشت و صدها تن از آنها در پرونده‌های مختلف به اعدام یا حبس محکوم شده‌اند.​​​​​​​

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات