صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۶۰۹

اخبار ویژه چهارشنبه ۲ تیر

روزنامه کیهان **

رأی‌الیوم: اسرائیل از انتخاب رئیسی ترسیده است

یک روزنامه عرب‌زبان منطقه‌ای در ارزیابی انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: ایرانی جدید در برابر آمریکا قرار گرفته و آمریکا مجبور است امتیاز بدهد و عقب بنشیند.
رأی‌الیوم می‌نویسد: انتخاب سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران این کشور را وارد مرحله جدیدی کرد که مهمترین مشخصه آن بازگشت جریان اسلامگرا و انقلابی به حاکمیت کشور، قوی‌تر از هر زمان گذشته بود. چرا که برای اولین‌بار بعد از رحلت امام خمینی قوای مقننه، قضائیه و مجریه در دست جریان انقلابی قرار گرفت.
اگر بخواهیم نسبت به اهمیت این انتخاب واقف شویم، می‌بینیم که قوه مجریه به شخصی سپرده شده که به قدرت و صلابت و حمایت از فقرا و مبارزه با فساد و عناصر فاسد معروف است. می‌توان اهمیت این انتخاب را در وحشتی دید که رژیم صهیونیستی با آن مواجه شده و کابینه و نخبگان سیاسی و تبلیغاتی این رژیم واکنش‌های متعددی را بعد از لحظات اولیه اعلام پیروزی وی نشان داده‌اند. چرا که محافل رسمی و غیر رسمی رژیم صهیونیستی معتقدند که رئیس‌جمهور آینده ایران می‌تواند توانمندی‌های این کشور را در خاورمیانه گسترش دهد.
ایران در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی با چالش‌هایی روبه‌رو است. اما نکته اساسی این است که رئیسی از نزدیک‌ترین شخصیت‌ها به رهبر معظم انقلاب است و نقشه راه مشخصی در نحوه تعامل با این پرونده‌ها دارد.
ایران جدید که هویت خود را طی چند ماه آینده نشان می‌دهد کاملا متفاوت با ایرانی خواهد بود که ما در دو دهه اخیر دیده‌ایم و نشانه‌های آن بیشترین همگرایی را با سرچشمه‌های اولیه انقلاب اسلامی ایران خواهد داشت که امام خمینی بنیانگذار آن بوده است. در این زمینه تنها یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن اینکه ایران جدید از نظر نظامی و سیاسی در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار قدرتمندتر و تاثیرگذارتر از گذشته است، چرا که صنایع نظامی خودکفا و ناوگان گسترده‌ای از موشک‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین بسیار پیشرفته دارد و متحدان خود را در کشور‌های مختلف خاورمیانه نظیر عراق، لبنان، یمن و نوار غزه گسترش داده است.
ریاست جمهوری آقای رئیسی به معنی بازگشت ایران به مرحله قبل از امضای توافق برجام و تقویت موضع مذاکراتی ایران در مذاکرات خواهد بود، چرا که حضور وی به عنوان یک رئیس جمهور انقلابی، به خودی خود اهرم فشار قدرتمندی مقابل آمریکا خواهد بود تا امتیازات روشنی نسبت به رفع کامل تحریم‌ها از ایران و به رسمیت شناختن موقعیت منطقه‌ای این کشور ارائه دهد.

سینه‌خیز خاتمی پس از بی‌اعتنایی مردم به وی

در حالی که قاطبه مردم- اعم از رأی‌دهندگان و رأی ندادگان- به خاتمی بی‌محلی کردند، او به جای عذرخواهی از مردم مدعی شد انتخابات، زنگ هشدار برای حکومت است.
خاتمی که به همراه ۱۶ حزب اصلاح‌طلب، از عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست جمهوری و لیستی موسوم به «ائتلاف جمهور» در انتخابات شورای شهر تهران حمایت کرده بود، با ناکامی مطلق روبه‌رو شد. این نتیجه ۸ سال سوءمدیریت اقتصادی و خسارت‌هایی بود که دولت ائتلافی مدعی اصلاحات و اعتدال (با حمایت خاتمی) به مردم تحمیل کرد. اما خاتمی بدون این که بابت خسارت‌های وارده به زندگی مردم عذرخواهی یا درباره واکنش انتخاباتی مردم اظهار شرمندگی کند، بیانیه‌ای منتشر کرده و نسبت به کاهش مشارکت (که نتیجه طبیعی سوء‌مدیریت بی‌سابقه دولت است) اظهار نگرانی کرده و ضمناً حاکمیت (و نه دولت مورد حمایت خود) را مخاطب هشدار قرار داده است.
او در این میان نه اشاره‌ای به نقش حداقل ۱۱ درصدی کرونا در کاهش مشارکت کرده، نه به کاهلی برخی دستگاه‌های دولتی در تدارک نشاط انتخاباتی و اخذ رأی، نه به تأثیر تورم ۴۲ درصدی در دلسردی مردم، و نه نقش خود و هم‌طیفانش در منفی‌بافی و سیاه‌نمایی ۸-۹ ماه اخیر علیه انتخابات؛ چنان که او و هم‌قطارانش اصرار داشتند انتخابات را مهندسی‌شده بدانند و ضمناً از مردم بخواهند با رأی دادن به همتی، با این مهندسی مقابله کنند.
با این اوصاف، و فارغ از تحلیل علل و عوامل کاهش مشارکت، یک اتفاق قطعی و غیر قابل انکار است و آن این که مردم متفقاً به خاتمی تودهنی زده‌اند. توضیح این که ۹۵ درصد کل واجدان حق رأی و ۷۲ درصد رأی‌دهندگان به دعوت خاتمی و اصلاح‌طلبان برای رأی به همتی و مقابله با مهندسی کذایی، «نه» گفتند و در کل، زیر ۳ میلیون نفر به همتی رأی دادند. اما خاتمی و دوستانش با رندی و برای این که سرشکستگی بزرگ خود را لاپوشانی کنند، سراغ تحریف واقعیات درباره مشارکت رفته‌اند.

اصلاح‌طلبان به کارنامه باختند نه نبودن جهانگیری و لاریجانی و پزشکیان

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد: ما اصلاح‌طلبان نباید درباره انتخابات فرافکنی بکنیم، این زمین ساخته و پرداخته ما ظرف ۸ سال است.
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: جریان رقیب از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجد؛ نخست، مجلس شورای اسلامی را قبضه کرد، بعد مبنا را گذاشت بر فتح پاستور و بهشت و حالا سرمست از پیروزی، بی‌توجه به «نق زدن»‌های تمام‌ناشدنی ما (!) دارد تلاش می‌کند برای رفع و رجوع همه ایراد‌ها و تخریب‌ها.
ما «اصلاح‌طلب‌ها» در حالی سال‌ها از تنش و تفرقه احزاب رقیب گفتیم با این غفلت آشکار که، تنش و تفرقه، همانی است که اصلاح‌طلب‌ها را «تکه‌تکه» کرد، بله! دقیقا تکه‌تکه!
در میانه آن شادی و سرمستی و این غفلت و اندوه، بر آن هستیم که بررسی کنیم چگونه می‌شود یک تفکر پویا و تقریبا نوپا (!) ناگهان در سراشیبی سقوط و اضمحلال فرو می‌افتد و سرعت می‌گیرد و اصرار می‌ورزد به سقوط با تمام وجود.
در تمامی سال‌های سپری شده، بعد به پایان رسیدن دولت «خاتمی»، یا نظاره‌گر بودیم یا ناراضی و در این نظاره‌گری و ناراضی بودن، روز به روز از هم دورتر، طلبکارتر و آب‌زیرکاه‌تر شدیم به‌گونه‌ای که در همین انتخابات اخیر، خودمان نیز نمی‌دانستیم چه نمی‌خواهیم. آن هم بعد مدت‌ها که فراموش کرده بودیم چه می‌خواهیم.
یکی از کاربران در روز‌ها و شب‌هایی که تا پاسی از نیمه شب در «اتاق‌های ۸۰۰۰ تایی» سرود پیروزی می‌خواندند و نوید غلبه بر رقیب می‌دادند؛ هشدار داده بود که رئیس‌جمهور شدن از مسیر «کلاب‌هاوس» نمی‌گذرد بلکه در کف جامعه باید در جست‌وجوی رای بود، اما باز هم در همان پس پشت ماجرا، قول و قرار‌ها را گذاشته بودند. روزی که گفته بودند دقیقه ۹۰ سورپرایز خود را رونمایی می‌کنیم همه متوجه شدند منظور؛ «علی لاریجانی» است، اما وقتی دیدند بازی عوض شد، کوتاه نیامدند و این‌گونه وانمود کردند که آن پدیده ناپیدا «عبدالناصر همتی» بود نه شخصیتی دیگر!
الان بهتر می‌شود به ماجرا‌های یک ماهه رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری نگریست و تحلیل ارائه داد یعنی ۸ سال بی‌توجهی حسن روحانی به اصلاح‌طلبان، تمام آن هشت سال همراهی و بهره‌وری کارگزاران و در نهایت دل‌خوش داشتن به «کلاب‌هاوس» یک «مثلث برمودای سیاسی» پیش پای اصلاح‌طلب‌ها قرار داد که یا باید از کنار آن می‌گذشتند یا باید ورود می‌کردند و نیست و نابود می‌شدند برخی تا لحظه آخر ایستادگی کردند، اما بعضی تاب نیاوردند و با تمام وجود سقوط خود به این مثلث برمودای سیاست را به نظاره ایستادند.
شورای نگهبان از میان صد‌ها نامزد رسید به هفت نام، اما با قطعیت می‌گویم حتی اگر همه نام و نشان‌دار‌ها آمده بودند با همه سلایق، باز هم در دو مسئله هیچ خللی ایجاد نمی‌شد؛ یکی در جلب و جذب مشارکت، دیگری در پیروزی «سید ابراهیم رئیسی» این وسط فقط شورای نگهبان به داد پزشکیان و جهانگیری و لاریجانی رسید که در کشاکش قرار گرفتن در معرض قضاوت عموم به تیر غیب حسن روحانی و کلاب‌هاوس و کارگزاران سازندگی دچار نشوند.
خلاصه و مفید، رقابت در زمین بازی ساخته و پرداخته ما اصلاح‌طلب‌ها است و اگر نه ۸ سال ایستادیم و اعتمادکشی حسن روحانی را نظاره کردیم با کلاب‌هاوس می‌خواستیم اعتمادسازی کنیم یا با تکیه بر مثلث «مرعشی، کرباسچی و قوچانی»؟ خلاصه و مفیدتر بازی با مشارکت پایین دو رو دارد؛ یک رو واقعیتی است که داریم می‌بینیم روی دیگر فرافکنی ما اصلاح‌طلب‌ها است یعنی مردمی که هشت سال هست و نیست‌شان را از دست دادند باید یقه کدام طرف ماجرا را می‌گرفتند؛ اصلاحاتی‌ها را یا اصولگرایان را دولتی که با حمایت اصلاح‌طلب‌ها بر سر کار آمده بود در میانه راه، با بخشی از اصلاح‌طلب‌ها بهتر کنار آمد، اما مردم تمام اصلاح‌طلب‌ها را مقصر دانستند. در این میان ما اصلاح‌طلب‌ها یا با همراهی با حسن روحانی اعتماد و معیشت و هست و نیست مردم را سوزاندیم یا با سکوت‌مان که در هر دو صورت مقصر بودیم و باید تاوان پس می‌دادیم که دادیم. ظرفیت رای اصلاح‌طلب‌ها همانی بود که دیدیم با یا بدون جهانگیری، پزشکیان و حتی علی لاریجانی، اصل ماجرا هیچ تغییری نمی‌کرد، چون ما در «مثلث برمودای سیاست» از نظر مردم «نیست و محو» شده بودیم و چاره‌ای جز پذیرش شکست نداشتیم!

رأی همتی با حمایت خاتمی و ۱۶ گروه اصلاح‌طلب، زیر ۳ میلیون!

رأی همتی نشان داد حمایت انبوه اصلاح‌طلبان از او هیچ تأثیر مهمی نداشته است.
روزنامه جوان در سرمقاله خود ضمن ارزیابی انتخابات نوشت: از عوامل کاهش مشارکت؛ کرونا عاملی مهم بود که ۲۸ درصد مردم معتقد بودند احتمالاً به خاطر آن شرکت نمی‌کنند. فشار‌های اقتصادی و معیشتی عامل مهم دیگری است. علاوه بر این دو عامل کلیدی، بسیج جهان غرب و اپوزیسیون نیز بی‌تأثیر نبود. رد صلاحیت‌ها کمترین تأثیر را داشت چراکه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ که مرحوم هاشمی و احمدی‌نژاد تأیید صلاحیت نشدند، مشارکت کاهش نیافت. حال نیز امثال جهانگیری و لاریجانی بالاترین رأی منفی را در نظرسنجی‌ها داشتند (هر کدام حدود ۳۹ درصد)، بنابراین از اول رأی‌آوری آنان جدی برآورد نمی‌شد.
به‌رغم فشار‌های اقتصادی، کرونا، جنگ روانی و تحریم بخشی از اصلاح‌طلبان باید مشارکت را مطلوب دانست که اگر این عوامل نبودند، باید برای درک کاهش مشارکت به شاخص‌های دیگری رجوع می‌شد.
رأی جناب همتی نشان داد از خاتمی تا سروش و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب هیچ تأثیری بر مشارکت نداشته‌اند. این نشان می‌دهد اگر جهانگیری هم حضور داشت، چفت و بست وی با دولت مستقر شرایط را بدتر می‌کرد، بنابراین یا مردم پذیرفته‌اند که اصلاح‌طلبی در مسیر اولویت‌های آنان نیست یا رقیب توانسته است با اثبات خود این گزاره را در ذهن جامعه معتبر نماید.

صوفی: علت کاهش مشارکت مشکلات اقتصادی بود نه سیاسی

عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان گفت: مشکلات اقتصادی، ریشه کاهش مشارکت و قهر با صندوق بود.
روزنامه آرمان از علی صوفی وزیر دولت اصلاحات پرسید «جنس اعتراض مردمی که پای صندوق‌های رأی نرفتند با جنس اعتراض اصلاح‌طلبانی که رأی ندادند چه تفاوتی دارد؟»
صوفی در پاسخ گفت: به باور من علت قهر مردم با صندوق‌های رأی ریشه‌اش به مشکلات و فشار‌های اقتصادی باز می‌گردد...
هم به دلیل مشکلات اقتصادی و هم به علت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی همچنین علت دیگر آن مربوط می‌شود به نزدیکان و تخلفات، البته نباید از عملکرد‌های مثبت اصلاح‌طلبان غافل شد چرا که در زمینه خارجی، تفاهم‌نامه‌ها، برجام و در اینکه اعتقاد دارند که کشور نباید منزوی باشد، طرز تفکراتشان خوب است، ولی در میان اصلاح‌طلبان رانت‌بازی و اینکه کدام وزارتخانه را بگیرند، ایران خودرو و سایپا را چه کسی بگیرد متأسفانه بسیار زیاد است.
«چرا با وجود اینکه جبهه اصلاحات اعلام کرد که کاندیدایی در این انتخابات ندارد و از کاندیدایی حمایت نکرد، اما برخی از احزاب از عبدالناصر همتی حمایت کردند با وجود اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که اصلاح‌طلبان پیروز این میدان نیستند؟» صوفی در پاسخ این سؤال می‌گوید: به باور من حتی اگر همه اصلاحات هم حمایتش را از آقای همتی اعلام می‌کرد، باز هم ایشان رأی نمی‌آورد. علت آن هم همان مشکلات اقتصادی است که عنوان کردم.

********************

روزنامه وطن امروز**

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت فرزند علیرضا محجوب

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت فرزند آقای علیرضا محجوب را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
جناب آقای علیرضا محجوب
درگذشت فرزند عزیزتان را به شما و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم. امید است که این داغ سنگین موجب توجه فیض و رحمت الهی به همه شما باشد. برای آن مرحوم از خداوند مغفرت و رحمت مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای/ ۱ تیر ۱۴۰۰

***

پیروزی رئیسی، زمینه‌ساز همکاری مجلس و دولت است

رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب پیروزی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی را مکمل مجلس یازدهم دانست و نوشت: «این پیروزی زمینه‌ساز همکاری مثبت و هم‌افزایی سازنده مجلس و دولت در گره‌گشایی از مشکلات مردم است». غلامعلی حدادعادل که به مناسبت انتخابات ۲۸ خرداد بیانیه‌ای با عنوان «فردا روز دیگری است» صادر کرد، با بیان اینکه انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را نباید پیروزی بخشی از ملت بر بخشی دیگر یا پیروزی یک فرد یا یک جریان سیاسی در کشور محسوب کرد، نوشت: روح سیاسی حاکم بر حضور مردم در انتخابات اخیر «مطالبه جدی مردم برای تغییر و تحول» بود و این حقیقت در مواضع و بیانات همه نامزد‌ها در تبلیغات و مناظره‌های انتخاباتی نیز آشکار بود. مردم خواهان کارآمدی بیشتر، مبارزه با فساد و رفع تبعیض و گسترش عدالت بودند و هستند؛ و از رئیس‌جمهوری که با اراده خود انتخاب کرده‌اند انتظار دارند نسبت به بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی آنان اهتمام بلیغ داشته باشد. در بخش دیگری از بیانیه آمده است: شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی که نهادی برخاسته از تجربه سیاسی و اجتماعی ۴۲ ساله پس از انقلاب و مخصوصا تجربه‌های چند سال اخیر است، خدا را شاکر است که توانسته با پشتیبانی از نامزدی آیت‌الله رئیسی و تلاش برای پیروزی ایشان به وظیفه دینی، ملی و سیاسی خود عمل کند. شورای ائتلاف پیروزی آیت‌الله رئیسی را مکمل مجلس یازدهم می‌داند و آن را زمینه همکاری مثبت و هم‌افزایی سازنده مجلس و دولت در گره‌گشایی از مشکلات مردم محسوب می‌کند.

***

حرکت‌های موازی جوانان جبهه انقلاب باید یکپارچه شود

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار مجازی با جمعی از فعالان انقلابی شهرستان لارستان استان فارس گفت: جوانان دغدغه‌مند و کارشناس در هر جای ممکن با هم‌افزایی با یکدیگر می‌توانند الگوی دولت سایه را در شهر و روستای خود ادامه بدهند و در این مسیر نباید معطل بمانند. وی افزود: حرکت‌های موازی جوانان جبهه انقلاب در ایام انتخابات باید یکپارچه شود و همه با هم برای پیشرفت و جهش کشور تلاش کنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نباید بر سر موضوعات گذشته معطل ماند، حرکت باید رو به جلو، جمعی، نتیجه‌مند و برای رفع مشکلات مردم صورت بگیرد. از ظرفیت ادارات دولتی، نمایندگان مجلس و... استفاده کنید تا ان‌شاءالله در ۴ سال آینده بتوانیم پیشرفت واقعی در کشور را شاهد باشیم. جلیلی در رابطه با فعالیت‌های دولت سایه، خاطرنشان کرد: ویژگی یک‌ماهه اخیر این بود که دولت سایه تبیین و به همت جوانان در شهر‌های مختلف به یک حرکت اجتماعی تبدیل شد. وی افزود: این حرکت اجتماعی زمانی ادامه خواهد یافت که جوانان شهر‌ها و روستا‌ها و مناطق مختلف کشور سایه به سایه روند کشور را دنبال کنند و در حد وسع خود بر آن تأثیر بگذارند. نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی جوانان انقلابی در مناطق مختلف کشور، گفت: این حرکت‌ها اگر ادامه پیدا کند و شما جوانان در مناطق و محلات خود پیگیر مشکلات مردم باشید، شیرینی آن چشیده خواهد شد.

***

سفیر جدید انگلستان در تهران کیست؟
مأمور امنیتی انگلیسی با پوشش دیپلماتیک در راه تهران

وزارت خارجه انگلیس روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «سایمون شرکلیف» به عنوان سفیر جدید این کشور در ایران معرفی شده است. به گزارش مشرق، سفیر جدید انگلیس در ایران پیش از آنکه سابقه دیپلماتیک داشته باشد، یک مأمور امنیتی کارکشته است که سابقه مدیریت در بخش امنیت ملی وزارت خارجه بریتانیا را در کارنامه دارد. سایمون شرکلیف فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج است که در یمن، نیجریه، کابل، واشنگتن و بغداد نیز سابقه کار دارد. وی همچنین مسؤول بخش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بوده و بعد از آن هم به عنوان معاون نمایندگی سفارت انگلیس در نیجریه فعالیت کرده است. نکته قابل تأمل اینکه دوره مأموریت شرکلیف در نیجریه نقطه اوج فعالیت‌های گروه تروریستی بوکوحرام نیز محسوب می‌شود. در آن روز‌ها این گروه شورشی- سلفی دست به کشتار و گروگانگیری‌های سریالی در شهر‌های مختلف کشور نیجریه می‌زد. آخرین مأموریت شرکلیف به مدت یک سال، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در یمن بوده است. در این تاریخ انگلیسی‌ها برای نخستین‌بار به صورت مستقیم در موقعیت میدانی جنگ یمن حاضر شده و البته ضربات و خسارات شدیدی نیز از مقاومت خوردند. اخیرا یک منبع در وزارت دفاع دولت نجات ملی یمن در گزارشی اعلام کرده است بریتانیا در سال ۲۰۱۷ به شکل مستقیم در جنگ یمن نقش داشته و تجهیزات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی را اداره کرده همچنین علاوه بر خدمات مستشاری در جبهه‌های شمالی، بخش زیادی از انواع سلاح‌های عربستان توسط انگلیسی‌ها تأمین شده است. سایمون شرکلیف چهره امنیتی انگلیس با پوشش دیپلماتیک از سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه بریتانیا پیوسته است؛ او قرار است جای سفیر پرحاشیه «رابرت مک‌ایر» را در ایران بگیرد.

********************

روزنامه خراسان**

فارس و تهران در صدر زمین‌خواری

ایسنا- بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در خرداد امسال استان‌های فارس، تهران، ایرانشهر و بوشهر به ترتیب با ۴۷، ۴۱، ۳۰ و ۳۰ مورد رتبه‌های اول تا سوم را از نظر رفع تصرف از اراضی دولتی به خود اختصاص دادند.

قاچاق دام‌های مولد به کردستان عراق

ایسنا- مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفت: قاچاق دام سبک در نواحی غربی کشور رونق گرفته است.
قاچاقچیان، بره و میش‌های مولد را خریداری می‌کنند و پس از این که دام وزن گرفت و آماده شد در فصول مدنظر آن را به خارج از کشور قاچاق می‌کنند که عمدتاً به کردستان عراق قاچاق می‌شود.

احتمال صعود نفت به ۱۰۰ دلار در سال آینده

ایسنا- نفت برنت برای نخستین بار از آوریل سال ۲۰۱۹ به بیش از ۷۵ دلار در هر بشکه صعود کرد. همزمان بانک آمریکا پیش بینی کرد پیشی گرفتن رشد تقاضا از عرضه در ماه‌های آینده ممکن است به صعود قیمت هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ منتهی شود.

********************

روزنامه ایران**

گفت‌وگوی وزیر خارجه عربستان و گروسی درباره ایران

خبر اول اینکه، وزیر امورخارجه عربستان و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دیدار با یکدیگر درباره تحولات اخیر در برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کردند. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه عرب نیوز، وزارت امورخارجه عربستان اعلام کرد که فیصل بن فرحان، روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرده است. وزیر امورخارجه عربستان در این دیدار در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار تعیین سازوکار‌های لازم برای انجام بازرسی‌های جامع از تمام سایت‌های هسته‌ای ایران شد. وی همچنین در این دیدار با تکیه بر ادعا‌های بی‌اساس و نخ نما شده مقامات سعودی علیه کشورمان بر توقف آنچه نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران خواند، تأکید کرد که بنابر ادعای او، منطقه را بی‌ثبات می‌کند و امنیت و ثبات جهان را نیز برهم می‌زند. بنابر اعلام وزارت امورخارجه عربستان، دو طرف علاوه براین درباره اهمیت پایبندی به استاندارد‌های بین‌المللی مرتبط با انرژی هسته‌ای به‌منظور دستیابی به پیشرفت و توسعه پایدار در سطح جهانی و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کردند.

خبر هدیه لاکچری امیر قطر به رئیسی جعلی بود

خبر دیگر اینکه، خبر هدیه لاکچری امیر قطر به رئیس‌جمهوری منتخب ایران جعلی از کار درآمد. به‌گزارش فارس، از صبح دیروز خبری با عنوان «هواپیمای لوکس؛ هدیه امیر قطر به ابراهیم رئیسی» در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی درحال دست به دست شدن است. در جزئیات این خبر آمده است: تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر یک ایرباس لوکس مدل A۳۸۰ به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران هدیه داد. پیش از این نیز، او یک فروند هواپیمای لوکس ۴۰۰ میلیون دلاری را به‌عنوان هدیه ویژه به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هدیه داد. اما منبع این خبر که اکثر رسانه‌ها به آن استناد کردند سایت مباشر العرب بوده که خبر را با استناد به تصویری منتسب به توئیتر فارس‌بین‌الملل منتشر کرده. اما نکته قابل تأمل آن است که این خبر جعلی از توئیتر فارس بین‌الملل با تصویری از عین الاسد فوتوشاپ (دستکاری) شده است. درواقع درحالی که روز دوشنبه فارس، خبری را با عنوان «صابرین نیوز» از حمله موشکی به پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب عراق که در اختیار نیرو‌های امریکایی است، خبر داد با تصویری از پایگاه عین‌الاسد توئیت کرد بود، این سودجویان خبر جعلی هدیه هواپیمای تجملی به رئیسی را با همان تصویر پایگاه خبری عین‌الاسد جعل کردند!

انهدام سه تیم تروریستی ضدانقلاب در ایام انتخابات

دست آخر اینکه، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در ایام انتخابات نیروی زمینی سپاه موفق به شناسایی و انهدام سه گروه تروریستی ضدانقلاب شد. به گزارش فارس، وی از تأمین امنیت تمامی مرز‌ها خبر داد و افزود: در ایام انتخابات دشمن برنامه‌های خاصی داشت و به‌دنبال اقدامات تروریستی بود که با واکنش قاطع نیروی زمینی سپاه مواجه شد. سردار پاکپور تصریح: در ۱۰ روز گذشته منتهی به انتخابات، نیروی زمینی سپاه موفق به شناسایی و انهدام سه تیم تروریستی در شمال غرب کشور شد. فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به اینکه دو تیم تروریستی و عناصر ضدانقلاب در منطقه اشنویه و بانه منهدم شدند گفت: یک تیم تروریستی هم که از مرز عبور کرده بود در منطقه سروآباد درهم کوبیده شد.

********************

روزنامه شرق**

هشدار پوتین درباره تضعیف امنیت اروپا

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مطلبی برای روزنامه آلمانی دی‌سایت به مناسبت هشتادمین سالروز حمله نازی‌ها به اتحاد جماهیر شوروی، درباره وخیم‌شدن اوضاع امنیتی در اروپا هشدار داد.

حمله به پایگاه نظامی ویکتوریای بغداد

رسانه‌های عراقی از حمله پهپادی به پایگاه «ویکتوریا»، محل استقرار نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر دادند. پایگاه خبری صابرین‌نیوز گزارش داد که این حمله شامگاه دوشنبه توسط دو فروند پهپاد نوع Fix Wing انجام شد.

واکنش خواهر کیم به امید آمریکا برای مذاکرات

در شرایطی که ایالات متحده و کره جنوبی با بررسی لغو یک کارگروه جنجالی با محوریت هماهنگی سیاست‌هایشان در قبال پیونگ‌یانگ موافقت کرده‌اند، کیم یو جونگ، از مقام‌های ارشد حزب حاکم کره شمالی و خواهر کیم جونگ اون با انتشار بیانیه‌ای در رسانه دولتی کشورش گفت، به نظر می‌رسد ایالات متحده به‌گونه‌ای سیگنال‌های پیونگ‌یانگ را دریافت می‌کند که به ناامیدی‌اش ختم خواهد شد.

فهرست سفیر روسیه از پیشنهادهای مسکو

سفیر روسیه در ایالات متحده گفت مسکو یک‌سری پیشنهاد درباره چگونگی اقدام دو کشور برای ایجاد ثبات در روابط دوجانبه ارسال کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا به‌دنبال اولین نشست رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا که در جریان آن جو بایدن و ولادیمیر پوتین توافق کردند تا سفرای متبوع خودشان را به محل مأموریتشان بازگرداند، در تاریخ ۲۰ ژوئن به واشنگتن دی‌سی بازگشت.

حمایت بری از حریری

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، تأکید کرد که همچنان بر نخست‌وزیری سعد الحریری پافشاری می‌کند. او در مصاحبه با نشریه لبنانی النهار تأکید کرد که طرح وی برای تشکیل دولت لبنان همچنان برقرار است و از آن کوتاه نخواهد آمد، مگر آنکه طرح دیگری به میان آید که مورد تأیید دیگر طرف‌ها باشد.

سفر رئیس پارلمان عراق به فرانسه

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و یک هیئت از نمایندگان پارلمان در یک سفر رسمی وارد پاریس شدند. دفتر رسانه‌ای رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس پارلمان و یک هیئت پارلمانی شب گذشته به پاریس، پایتخت فرانسه وارد شدند.

وجود ۸ هزار سرباز كودك در جهان

دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارش سالانه خود به شورای امنیت گفت كه سال گذشته در جریان ۲۱ درگیری مسلحانه ۱۹هزارو ۳۷۹ کودک در معرض چنین شرایطی قرار گرفته‌اند که بیشترین آنها در کشورهای سومالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، افغانستان، سوریه و یمن بوده‌اند. گزارش سازمان ملل تأیید کرده که در سال گذشته میلادی هشت‌هزارو ۵۲۱ کودک به‌عنوان سرباز به کار گرفته شدند. همچنین در نبردهای مختلف دوهزارو ۶۷۴ کودک دیگر کشته و پنج‌هزارو ۷۴۸ کودک نیز مجروح شدند.

سخنان جنجالی عمران خان درباره زنان

نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگویی، «وسوسه و اغوا» را مقصر اصلی خشونت جنسی علیه زنان اعلام کرد و گفت:‌ اگر یک زن لباس کمی به تن داشته باشد، بر مردان تأثیر می‌گذارد، مگر آنکه آنها روبات باشند! این اظهارات دو ماه پس از آن مطرح شده که او صحبت‌هایی را درباره خشونت جنسی مطرح کرد و باعث خشم و انتقادهای تند در فضای مجازی شد به‌طوری‌که دومین همسرش «رهام خان»- که از هم جدا شده‌اند- او را مدافع سرسخت تجاوز جنسی توصیف کرد.

درخواست‌ برای سؤال از مصر

یک گروه حقوق بشری سرشناس با اشاره به گزارشی از یاهونیوز مبنی بر اینکه تیم قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی پیش از ورود به استانبول در اکتبر ۲۰۱۸ توقف کوتاهی در مصر برای دریافت مواد مخدر غیرقانونی داشت که در قتل این منتقد سعودی استفاده شد، از اعضای کنگره آمریکا خواست از رئیس اطلاعات مصر بازجویی کنند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات