صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۹۶

رویکرد مردمی سران قوا؛ سرمایه اجتماعی نظام

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

این نکته دقیقاً مطابق با واقعیت نیست که ریاست آقای رئیسی در قوه قضائیه باعث شده وی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مورد اقبال مردم قرار بگیرد. چه اینکه حجت‌الاسلام رئیسی در سال 1396 از تولیت آستان رضوی علیه‌السلام پای در انتخابات ریاست جمهوری نهاد و موفق شد حدود 16 میلیون رأی را کسب کند؛ اما این نکته دقیقاً مطابق با واقعیت است که رویکرد مردمی و منش اجتماعی او در سال‌های اخیر باعث تثبیت و افزایش اقبال عمومی مردم به ایشان، قبل و بعد از انتخابات 28 خرداد 1400 شده است.

بیان این مقدمه ازآن‌روی اهمیت دارد که تأکید شود مهم‌ترین مأموریت رئیس جدید قوه قضائیه تداوم رویکرد اجتماعی است که در دوره آقای رئیسی به شکل برجسته بنیان گذاشته شده است. بازگرداندن امید و اعتماد به دستگاه قضا به خاطر اقدامات آقای رئیسی، مهم‌ترین و برجسته‌ترین توصیف رهبر معظم انقلاب از کارکرد دستگاه قضایی در دوره گذشته به شمار می‌رود. این موضوع ازآن‌رو دارای اعتبار است که در نظر آوریم آثار مثبت و سازنده نگاه تحولی در قوه قضائیه با هدف خدمت به مردم، فقط به افرادی که سروکارشان به قوه قضائیه کشیده می‌شود، اختصاص ندارد، بلکه همه کسانی که عدالت و تکریم مردم در نظرگاه آنان واجد اهمیت است، این رفتار و عملکرد را به دیده تحسین می‌نگرند و درنهایت امید و اعتماد را به دستگاه قضایی و صدالبته نظام تقویت می‌کند.

موضوع اقدامات و سیاست‌های مردمی در قوه قضائیه تا بدان حد مورد اعتنای رهبر معظم انقلاب بوده که ایشان در حکم آقای اژه‌ای بر این رویه انگشت تأکید گذاشتند و حضور در بطن مردم ازآن‌جهت که برکات فراوانی به همراه دارد را مورد سفارش جدی قرار دادند؛ بنابراین لازم است قوه‌قضائیه و قوه مجریه که دوره جدیدی را تجربه می‌کند، سیاست‌های حاکم بر آن، اجتماعی و معطوف به حل مسائل مردم باشد. پیش‌تر رهبر معظم انقلاب از اقدامات و سفرهای رئیس مجلس و حضور مستقیم بین مردم را به‌عنوان یک اقدام ارزشمند، تمجید کرده بودند.

نکته پایانی: رویکرد مردمی در قوای سه‌گانه که موردتوجه واقع‌شده، هرگز به معنای اقدامات و رفتارهای ظاهری و آنچه این روزها از آن به رفتارهای پوپولیستی تعبیر می‌شود، نیست؛ بلکه عمق‌بخشی به اقدامات با رویکرد کارشناسی و مرتبط با مسائل واقعی مردم و تلاش جدی برای مرتفع ساختن آن‌ها، مورد انتظار است. خروجی لازم و قطعی رویکردهای اجتماعی در قوای سه‌گانه باید حل مسائل مردم و پیشرفت همه‌جانبه کشور با نگاه کارشناسی باشد. 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات