صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۹۰

اخبار ویژه شنبه ۱۲ تیر

روزنامه کیهان **

ماست‌مالی عهدشکنی آمریکا به روش هایکو ماس آلمانی

وزیر خارجه آلمان می‌گوید: منتظریم ببینیم رئیس‌جمهور منتخب ایران آیا از مذاکرات وین حمایت می‌کند یا نه؟
هایکو ماس با بیان اینکه مذاکرات وین در مرحله حساسی قرار دارد، گفت حصول موفقیت در این رایزنی‌ها می‌تواند بر وضعیت یمن تاثیرگذار باشد.
وی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امورخارجه دولت مستعفی یمن در برلین، به مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند یک پیش‌زمینه برای گفتگو با ایران درخصوص نقش این کشور در یمن با این هدف باشد که تضمین شود چیز‌هایی در آنجا تغییر خواهد کرد.
وی مذاکرات وین را دشوار و حساس توصیف کرد و گفت: با این حال، رایزنی‌ها به صورت گام به گام در حال پیشروی است و باید ببینیم آیا رئیس‌جمهور منتخب ایران از مذاکراتی که تاکنون انجام داده‌ایم حمایت خواهد کرد یا نه.
همزمان با این سخنان، فرانک والتر اشتاین مایر رئیس‌جمهور آلمان در آستانه سفر به تل‌آویو گفت: هدف مشترک ما و اسرائیل جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی است، هرچند نظر دو طرف درباره بهترین راه رسیدن به این هدف همواره یکسان نیست.
فرانک والتر اشتاین مایر، گفت: «آلمان و اسرائیل در رابطه با ایران یک هدف استراتژیک دارند: ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند.»
اشتاین‌مایر در گفتگو با روزنامه هاآرتص تصریح کرد: آلمان نیز خواهان آن است که برنامه موشکی ایران و نیز فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه محدود شود.
اشتاین مایر گفت: از نظر آلمان بهترین راه احیای توافق اتمی با ایران، «این است که راه ایران برای رسیدن به بمب اتمی، به طور قابل تایید و قابل راستی‌آزمایی مسدود شود».
یاوه‌گویی مقامات آلمانی در حالی است که اولا؛ مذاکرات وین، معطل خباثت دولت آمریکا و دنباله‌روی تروئیکای اروپا از بدعهدی آمریکاست. بالغ بر پنج ماه است که دور جدید مذاکرات در وین برای مجاب کردن آمریکا به بازگشت نسبت به تعهداتش آغاز شده، اما آمریکایی‌ها از یک‌سو حاضر نیستند تضمین بدهند که دوباره بدعهدی را تکرار کنند، از طرف دیگر حاضر نیستند حتی تحریم‌های ضدبرجامی ترامپ را لغو کنند و از جنبه سوم، به‌جای عذرخواهی و جبران کوتاهی‌های خود می‌گویند محدودیت‌های رو به پایان فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید تمدید شود و مضاف بر آن، ایران، مذاکرات درباره توانمندی نظامی، نفوذ منطقه‌ای‌اش را هم بپذیرد!
ثانیا؛ دولت آلمان (و فرانسه و انگلیس) سه سال است دولت روحانی را در مذاکرات سر دوانده و حتی به وعده‌های به مراتب پایین‌تر از برجام (در قالب کانال مالی اس‌پی‌دی و اینستکس) هم برای مبادلات غذایی و دارویی عمل نکرده‌اند. آن‌ها در ۵ ماه گذشته نیز نشان دادند به هیچ وجه حاضر نیستند کمترین فشاری به آمریکا بیاورند بلکه به عنوان پارسنگ آمریکا در فشار و چانه‌زنی عمل می‌کنند.
ثالثا؛ و از همه بدتر، رفتار ریاکارانه و متناقض آلمان با بمب اتمی رژیم صهیونیستی و فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است؛ که نشان می‌دهد مشکل غرب، نه بمب اتمی، بلکه بستن راه پیشرفت‌های علمی و فنی ایران و افزایش قدرت منطقه‌ای آن است.
نهایتا اینکه توافق برجام ۳ سال است رسما از سوی آمریکا باطل (منقضی) اعلام شده و حالا هم مقامات دولت بایدن از آن به عنوان «توافق سابق»! یاد می‌کنند؛ بنابراین مشکل مذاکرات کذایی وین، نه تغییر دولت در ایران، بلکه در بی‌صفتی آمریکا و ۳ دولت اروپایی است. یادآور می‌شود همزمان با اظهارات هایکو ماس وزیر خارجه آمریکا هم مدعی شده بود که اکنون توپ در زمین ایران است (!)

آقای روحانی! تقصیر خود را گردن این و آن نینداز

یک روزنامه حامی دولت از روحانی خواست مسئولیت سوءمدیریت خود را بپذیرد و تقصیر همه‌چیز را گردن ترامپ و کرونا نیندازد.
سردبیر آفتاب یزد در سرمقاله این روزنامه می‌نویسد: بنده به واقع تمایل ندارم در این روز‌های پایانی علیه شخص رئیس‌جمهور و دولت وی وجیزه‌ای قلمی کنم. آنقدر در این راستا نوشتیم و آنقدر این دولت، خود را به نشنیدن زده که دیگر نه توانی مانده و نه انگیزه‌ای.
لیکن سخن اخیر حسن روحانی از آن سخن‌هایی بود که نمی‌شود به سادگی از کنار آن گذشت. او گفته اگر ترامپ و کرونا نبودند دلار اکنون زیر ۵ هزار تومان بود. این جمله رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که وی اصلا و ابدا سهمی برای سوءمدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها قائل نیست. در واقع وی یقین دارد هر آنچه شده از مدیریت و کنترل دولت خارج بوده و چه‌بسا این دولت نبود شرایط بدتر نیز می‌شده است.
البته همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شده بود اهل انصاف و تقوا می‌دانند و تایید می‌کنند که ترامپ دیوانه و کرونای منحوس تاثیر مهمی بر وضعیت اقتصادی کشور گذاشته‌اند، اما نباید این سهم را به قدری بزرگ کرد که این امر بر دولتی‌ها مشتبه شود که آنان خیلی نایس و کول تشریف داشته‌اند! خیر؛ این دولت مشکل زیاد داشته است. از بخش رسانه گرفته تا برخی محافظه‌کاری‌های بلاوجه و ایضا بی‌توجهی محض به مطالبات و درخواست‌های مردم علی‌الخصوص در دولت دوم که گوشه‌ای از لیست نواقص و اشتباهات دولت روحانی است.
رئیس‌جمهور محترم به نوعی از انصاف رسانه‌ها و کارشناسان سوءاستفاده کرده و همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر ترامپ و کرونا شکسته است.
به هر حال از منظر فنی نیز ادعای سنگین روحانی قابل بررسی است. کما اینکه فی‌المثل قبل از اینکه کرونایی در کار باشد دلار به مرز ۲۰ هزار تومان رسیده بود.
همچنین این نکته کاملا درست است که رفتن اوباما و آمدن ترامپ برجام را با چالش مواجه کرد، ولی پس مدیریت و کنترل اوضاع برای چیست؟! آن روزی که آمریکا رسما از برجام خداحافظی کرد، روحانی پشت تریبون اعلام نموده که چه بهتر! زیرا یک عضو مزاحم رفت و برجام با اروپا ادامه پیدا می‌کند. اما چنین نشد و دلار قد برافراشت.
محرز است که مشاوران رسانه‌ای او، وی را در دام اطلاعات غلط انداخته‌اند وگرنه روحانی می‌توانست اصلا عددی به زبان نیاورد که این چنین اظهاراتش دستمایه اعتراض و استهزا شود.

نابسامانی بازار گوشت و مرغ نتیجه بی‌توجهی به هشدار‌های سازمان بازرسی

سازمان بازرسی کل کشور طی ۴ گزارش در تاریخ‌های ۲۶ اسفند ۹۸، ۱۸ خرداد ۹۹، ۲۸ مهر ۹۹، ۳۰ آذر ۹۹ و ۶ اسفند ۹۹ نسبت به بروز فاجعه در صنعت گوشت مرغ، به حسن روحانی و وزرای او هشدار داده بود.
به گزارش رجانیوز، مسئله بی‌تدبیری‌ها و مدیریت ضعیف در سال‌های اخیر مشکلات فراوانی را برای کشور بوجود آورده است. از یک‌سو مردم با گرانی‌های هر روزه و افزایش قیمت کالا‌های اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر همان کالا‌ها در گمرکات کشور وجود دارد و عدم پیگیری‌های دولت و بانک مرکزی و رفع مشکلات آن‌ها باعث شده تا به مرز فاسد شدن برسند. وضعیت حادتر این بی‌مدیریتی جایی است که هشدار‌های فراوان قبل از وقوع چنین چالش‌های جدی به مقامات دولتی داده شده و برخی راهکار‌ها نیز در اختیار آنان قرار گرفته، اما با این وجود اقدامات لازم صورت نگرفته است. رجانیوز برای اولین‌بار برخی از این هشدار‌ها به دولتمردان را به اطلاع مردم می‌رساند.
سازمان بازرسی کل کشور طی ۴ گزارش نسبت به بروز فاجعه در صنعت گوشت مرغ، به حسن روحانی و وزرای او هشدار داده بود. اهم موارد اشاره شده در این گزارش‌ها که به‌منظور پیشگیری از بحران و کمبود مرغ تنظیم شده، به این شرح است: مدیریت دلالان و رانت‌های ایجاد شده برای چند واردکننده خاص، ضرورت رفع انحصار از واردات نهاده‌های دامی، عدم تخصیص و تامین به‌موقع ارز ترجیحی و تاثیر آن در تامین نهاده‎‌ها و ضعف جدی در توزیع و نظارت، عدم نظارت بر زنجیره تولید تا مصرف، عدم واردات به موقع نهاده‌های دامی، عدم ترخیص به‌موقع ذرت و کنجاله سویا در بنادر کشور، احتمال وقوع و تشدید بحران در تامین نهاده‌ها و به خطر افتادن امنیت غذایی مردم، ضرورت افزایش تولید جوجه یک روزه، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان.
در این هشدار‌ها به نقش پررنگ دلالان و ایجاد رانت برای چند واردکننده خاص اشاره شده و آمده بود: «نه تنها اهداف غایی سیاست تخصیص ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی درخصوص نهاده‌های دامی محقق نشده است بلکه آثار و تبعات منفی مترتب بر این امر موجب تضعیف تولید داخلی در سال جهش تولید ملی و نیز عدم انتفاع دهک‌های پایین جامعه شده است» و همچنین برای رفع مشکلات پیش آمده راهکار‌های کارشناسی نیز به رئیس‌دولت، وزارت صمت، جهادکشاورزی و بانک مرکزی داده شده که البته مورد پیگیری جدی و استقبال قرار نگرفته است.
متاسفانه عدم نظارت دولت بر بازار و زنجیره تولید تا مصرف باعث شده تا هر روز مردم شاهد گران‌فروشی، احتکار، ایجاد بازار سیاه و قاچاق باشند و در تامین مواد مورد نیاز زندگی خود دچار مشکل شوند.
خرید و فروش نهاده‌های دامی چند برابر قیمت دولتی و شکل‌گیری بازار سیاه در این خصوص آن هم برای کالایی که با ارز دولتی وارد شده بود از جمله همین مسائل و مشکلات است. با پیگیری دستگاه قضائی تعداد بالایی از جعل سند و پرداخت رشوه به مدیران استانی نشان داد که شبکه‌ای از دلالان شکل گرفته که سهمیه‌های تخصیص‌یافته در استان‌ها را در اختیار گرفته و در بازار آزاد به فروش رسانده یا احتکار می‌کرده‌اند که نقش عوامل دولتی و به خصوص در وزارت جهاد کشاورزی در این مشکلات غیرقابل چشم‌پوشی است.
در نهایت با ورود قوه قضائیه، ۱۳ تن از دلالان و جاعلان اسناد و رشوه‌دهندگان به مقامات دولتی در پنج استان تهران، خوزستان، مازندران، مرکزی و قزوین دستگیر شدند. یادآور می‌شود معاون فنی گمرک خبر داده هزاران تن کالای اساسی مردم در آستانه فاسد شدن است. وی می‌گوید ۸ هزار تن کالای اساسی در استان گیلان مشمول ارز ترجیحی متعلق به ۲۲ صاحب کالا بیش از ۸ ماه رسوب کرده است. همچنین در انبار‌های مازندران نیز ۹۰ هزار تن کالای اساسی در محدوده زمانی ۸ ماه تا ۱۳ ماه رسوب کرده است.
این وضعیت در حالی است که بسیاری از مدیران دولتی علاقه دارند وانمود کنند که عدم ورود کالا به دلایل شرایط تحریم است، اما در حقیقت این بی‌تدبیری‌های گسترده و عدم تمهید امور در دولت روحانی در حالی است که چنین وضعیتی را رقم زده است.

سرریز درماندگی‌های آمریکا در ادبیات بایدن و ترامپ

اقتصاد و جامعه آمریکا شرایط بسیار بغرنجی را سپری می‌کند. اخیرا جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ضمن سخنرانی در ویسکانسین گفت در رابطه با موضوعات زیادی در آمریکا دچار شکاف هستیم.
بایدن گفت: زمانی که من ۵ ماه پیش مراسم تحلیف خود را به جای آوردم تمام تلاش خود را برای متحد کردن آمریکا انجام دادم. من مشکل بودن این موضوع را قبول دارم. به‌نظرم برخی از دوستانم در رسانه‌ها می‌گویند که این غیرممکن است. ما در رابطه با موضوعات زیادی دچار شکاف هستیم.
وی با اشاره به ساختار خرابی زیرساخت‌های کشورش گفت: از هر ۵ مایل بزرگراه و جاده در آمریکا یک مایل آن در وضع بد قرار دارد. البته وضع برخی از ایالت‌ها به مراتب از این هم بدتر است. از ساخت حدود ۵۰ درصد از پل‌های ما بیش از ۵۰ سال گذشته است. از نظر مهندسان بیش از هزار پل در ویسکانسین دچار مشکلات ساختاری هستند. تنها هزار پل در ویسکانسین این وضع را دارند. حالا ببینید که در سراسر کشور وضع چگونه است. بیشتر پل‌های آمریکا به تعمیر و بازسازی نیاز دارند. عبور کامیون از روی بیش از ۶۰۰ پل در ویسکانسین ممنوع است.
وی افزود: برای مثال به شهر میلواکی توجه کنید. آب این شهر به سرب آلوده است. حتی مقدار کمی سرب می‌تواند آسیب‌های زیادی به سلامتی افراد وارد کند.۱۰ میلیون خانه در آمریکا لوله‌های آب آن‌ها به سرب آلوده است.۴۰۰ هزار مدرسه در معرض خطر آلودگی آب با سرب قرار دارند. این سخنان در حالی عنوان می‌شود که بنابر گزارش‌های رسمی، میزان کسری بودجه آمریکا به رقم سه هزار هزار میلیارد دلار رسیده است. سخنان بایدن در حالی است که دونالد ترامپ پنج سال قبل، تبلیغاتش را با انگشت گذاشتن بر حجم خرابی، خسارت و دروغ‌های دولت اوباما بنا کرد. ترامپ گفته بود «هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کردیم. با پول این مداخلات نظامی می‌توانستیم دو بار آمریکا را بازسازی کنیم. پل‌های ما فرسوده شده و پول ساخت مدرسه در فرانکلین یا لس‌آنجلس را نداریم».
همچنین توماس فریدمن (تحلیلگر ارشد دموکرات‌ها و مشاور دولت اوباما) آبان ۱۳۹۱ در گفتگو با روزنامه ملیت ترکیه خبر داده بود: «ما دیگر حتی به اندازه یک بند انگشت، توان مداخله نظامی در بحران‌هایی مانند سوریه نداریم. البته می‌توانیم پول و سلاح بدهیم، اما مداخله مستقیم نه. آمریکا وارد دوره‌ای شده که باید کمی هم به مشکلات داخلی خود بپردازد. اکنون بیت لحم پنسیلوانیا برای ما مهم‌تر از بیت لحم خاورمیانه است. مردم آمریکا برای خدمات کمتر بهای بیشتری می‌پردازند و بیش از هر دوره‌ای می‌پرسند که نیرو‌های ما در فلان منطقه جهان چه می‌کنند؟... ما در عراق ضامن نارنجک را کشیدیم و خود را روی آن انداختیم. همه ترکش‌های جنگ به ما اصابت کرد. ما از ترکیه می‌خواهیم در حل این بحران ما را کمک کند. این اسمش التماس است و نه استفاده از ترکیه».

ایران: ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی درباره بورس نباید تکرار شود

روزنامه دولتی ایران می‌گوید ناهماهنگی اقتصادی میان دستگاه‌های دولتی بر سر بازار بورس و سرمایه، نباید در دولت جدید تکرار شود.
روزنامه ایران از قول دبیر کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری نوشت: واقعیت آن است که در این سال‌ها چند اشتباه جدی نسبت به بازار سرمایه اتفاق افتاد که بسیار موثر بود. موضوع مهمی که با ماهیت بازار سرمایه مرتبط است آن است که متولیان امر باید به این درک برسند که ساز و کار متناسب با بازار سرمایه بر این نهاد حاکم باشد. در حالی‌که در برخی مقاطع با مسائلی همچون قیمت‌گذاری دستوری و حتی اراده به دستور به نهاد‌های مالی برای خرید و فروش هم مواجه بودیم که اساسا با ذات هر نوع بازاری در تضاد است حال این موضوع در مورد بازار سرمایه که ویژگی آن شفافیت و نقدشوندگی بالاست، بیشتر خود را نشان می‌دهد. زمانی که خارج از قواعد بازار سرمایه تصمیم‌گیری می‌کنیم این بازار کارکرد‌های خود را از دست می‌دهد. البته مواردی که مطرح می‌شود تنها مختص به دولت فعلی نیست بلکه در تمام دولت‌های پیشین به عنوان یک رویه تکراری در بازار سرمایه رخ داده است، اما به دلیل حساسیت بالای بازار سرمایه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ آسیب‌های چنین رویه و تصمیماتی در دولت فعلی خود را بیش از گذشته نمایان کرد. نکته بعدی آنکه در تمام دولت‌ها این سیاست‌ها بسته به اقتضائات سیاسی مثلا اینکه به چه میزان کسری بودجه داشته اند، دوره‌های رونق و رکود را چگونه سپری کرده‌اند و میزان فروش نفت‌شان چقدر بوده است، اجرایی شده‌اند.
این نگرانی وجود دارد که ناهماهنگی بین‌دستگاهی در دولت بعد هم وجود داشته باشد. علاوه بر این‌ها باید اضافه کرد که بخشی از نوسانات و مشکلات کنونی بازار سرمایه از اقتصاد کلان ناشی می‌شود. طبیعتا اگر در اقتصاد با شوک‌های ارزی و تورم بالا مواجه باشیم حرکت جریان نقدینگی در بازار‌های مختلف وجود داشته باشد سیاستگذاری در بازار سرمایه اقدام دشواری خواهد بود.

********************

روزنامه وطن امروز**

علامه محمدرضا حکیمی از بیمارستان مرخص شد

علامه محمدرضا حکیمی که چند روزی بنا به تشخیص تیم پزشکی پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا در بیمارستان بستری بود، پنجشنبه دهم تیرماه از بیمارستان مرخص شد. یکی از نزدیکان علامه محمدرضا حکیمی که پیش‌تر درباره علت بستری شدن استاد حکیمی از علائم ضعف، خستگی و بی‌حالی پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا گفته بود، گفت: دهم تیر آخرین دوز دارو‌هایی را که باید دریافت می‌کردند، دریافت کردند و، چون با توجه به سن و سال ایشان، بیشتر از این ماندن در بیمارستان به صلاح نبود، تیم پزشکی تشخیص داد ایشان مرخص شده و برای ادامه دریافت یک سری دارو‌ها و درمان‌های تکمیلی که می‌توانست در منزل هم انجام شود، به منزل منتقل شود. وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ابتلای این اندیشمند دینی به کرونا پس از اعلام نتایج آزمایش‌ها، می‌گوید آزمایش کرونای استاد حکیمی مثبت بوده است. او در پایان بیان کرد: حال عمومی و وضعیت هوشیاری ایشان خوب است.

***

اعلام زمان تحلیف منتخبان میان‌دوره‌ای مجلس

عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: مراسم تحلیف منتخبان میان‌دوره‌ای مجلس پس از تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود. علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، درباره زمان برگزاری مراسم تحلیف منتخبان میان‌دوره‌ای مجلس گفت: شورای نگهبان و وزارت کشور باید طی نامه‌ای به مجلس صحت انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس را تایید کنند. وی با بیان اینکه پس از ارجاع این نامه مراسم تحلیف نمایندگان جدید برگزار می‌شود، افزود: اگر شورای نگهبان، نامه تایید صحت انتخابات میان‌دوره‌ای را به مجلس ارجاع دهد، در نخستین جلسه علنی پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود مراسم تحلیف منتخبان میان‌دوره‌ای مجلس برگزار می‌شود.

***

علاقه‌مندیم با کشور‌های حاشیه دریای خزر رزمایش برگزار کنیم

سخنگوی تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰، در گفت‌وگویی اهمیت و چرایی برگزاری این رزمایش را تبیین کرد. امیر دریادار دوم ستاد غلامرضا طحانی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سخنگوی تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰، در بخشی از گفت‌وگوی خود با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت برگزاری این تمرین در دریای خزر گفت: ما در حوزه دریای خزر مراکز آموزشی افسری و درجه‌داری داریم که با برگزاری چنین تمرینی می‌توانیم تلفیق علم و عمل را با توجه به نزدیکی مراکز آموزشی و علمی بهتر و ملموس‌تر پیاده کنیم. وی با اشاره به اهداف برگزاری تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این رزمایش هماهنگی بین تجهیزات مختلف نیروی دریایی همچون شناور‌های سطحی، تجهیزات پروازی بالگردی، بال ثابت و بدون سرنشین و همچنین نیرو‌های عملیات ویژه، تکاوران و تفنگداران دریایی است که ما آن‌ها را توأمان در دریا استفاده می‌کنیم. طحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای برگزاری رزمایش‌های مشابه با کشور‌های حوزه دریای خزر دارید؟ اظهار کرد: قطعا همان‌طور که در همه رزمایش‌های خود پیام صلح و دوستی را اعلام کردیم، علاقه‌مند هستیم این رزمایش‌ها را با حضور کشور‌های حاشیه دریای خزر انجام بدهیم و برای این کار هم آمادگی لازم را داریم.

***

رضایت‌مندی ۷۰ درصدی مردم نتیجه اقدام جهادی قوه قضائیه است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: شاهد رضایتمندی ۷۰ درصدی مردم از قوه قضائیه هستیم. غلامحسین اسماعیلی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در تشریح اقدامات اعتمادساز و تحولی در قوه قضائیه گفت: برخورد با مفاسد اقتصادی و مفسدان کلان اقتصادی و دادگاه‌های ویژه را مردم ملاحظه کردند و دیدند قوه قضائیه وارد میدان مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون ملاحظه شده است. پرونده‌های مربوط به افراد یقه سفید و افرادی که گمان می‌شد کسی متعرض آن‌ها نمی‌شود هم رسیدگی شد. نظرسنجی‌هایی که مؤسسات معتبر نظرسنجی انجام دادند، حکایت از رضایت‌مندی و امید مردم به افزایش سرمایه اجتماعی قوه قضائیه دارد. ما یک سامانه نظرسنجی را هم خاص مراجعان به مراجع قضایی در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه طراحی کردیم و افرادی که به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند، یک پیامک برای تلفن همراه‌شان ارسال می‌شود که می‌توانند لینکی را که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، نصب کنند و با این لینک بدون اینکه هویت آن‌ها برملا شود، درباره تمام کسانی که با آن‌ها سروکار داشتند- از نگهبان دم در گرفته تا کارمند شعبه - اظهارنظر کنند که آیا نسبت به رفتار و نحوه اقدامات و تصمیمات همکاران‌مان رضایت داشته‌اند یا نداشته‌اند. وی در ادامه افزود: در این مدت بیش از ۳ میلیون نفر در این سامانه اظهارنظر کرده‌اند که بیش از ۷۰ درصد رضایت‌مندی مردم را داشتیم. در قوه قضائیه که همیشه می‌گوییم ناراضی بودن ۵۰ درصد مردم یک امر طبیعی است، ولی امروز ۷۰ درصد رضایت‌مندی داریم که بیانگر این است با کار جهادی و اصلاح رویکرد‌ها در قوه قضائیه توانسته‌ایم سرمایه نسبی را به دست بیاوریم. البته به این درصد قانع نیستیم و باید رضایت‌مندی بیش از این را داشته باشیم. به عبارت دیگر، اگر چه در نظرسنجی ۷۰ درصد رضایت‌مندی از قوه قضائیه وجود دارد، اما باید رضایت‌مندی صددرصدی مردم را مدنظر قرار دهیم.

********************

روزنامه خراسان**

اسباب‌کشی تهرانی‌ها به جنوب پایتخت

ایسنا - به دنبال رشد قیمت مسکن در مناطق میانی و شمالی پایتخت آمار‌ها و گزارش‌های میدانی از افزایش نسبی معاملات در دو منطقه پرتراکم واقع در جنوب غرب و جنوب شرق تهران عمدتا با هدف خرید واحد‌های زیر یک میلیارد تومان حکایت دارد به طوری که منطقه ۱۵ از رتبه یازدهم در سال گذشته به رتبه ششم معاملات شهر تهران در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

ونزوئلا ۶ صفر از پول ملی خود را برمی‌دارد

تسنیم - بانک مرکزی ونزوئلا به دنبال شکست در حل مشکل تورم فراگیر در این کشور با چاپ اسکناس‌های بزرگ تر، تصمیم گرفته شش صفر از واحد پول بولیوار را از ابتدای ماه اوت بردارد. به گزارش بلومبرگ، ونزوئلا آماده می‌شود یک بار دیگر صفر‌های ارز ملی خود را در تلاش برای ساده کردن نقل و انتقالات روزانه که به ندرت در ماشین حساب جا می‌شود یا نیاز به چندین بار تغییر کارت اعتباری برای تکمیل خرید دارد، بردارد. به این ترتیب ارزش یک دلار به جای ۳۲۱۹۰۰۰ بولیوار حال حاضر، برابر با ۳.۲ بولیوار خواهد بود.

ایران برای خرید گندم در مناقصه بین المللی شرکت کرد

فارس - تاجران اروپایی اعلام کردند: ایران برای خرید ۶۰ هزار تن گندم نانوایی در مناقصه بین المللی شرکت کرده است. به گزارش «هلنیس شیپینگ»، تاجران اروپایی اعلام کرده اند که ایران برای خرید ۶۰ هزار تن گندم نانوایی در مناقصه بین المللی شرکت کرده است. محموله‌هایی که طرف‌های ایرانی به دنبال خرید هستند برای ماه‌های آگوست و سپتامبر است. چندی قبل رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: امسال خرید تضمینی گندم به ۵ میلیون تن می‌رسد که سال گذشته ۸ میلیون تن خریداری شده بود و دولت تصمیم گرفته است مابه التفاوت این رقم را وارد کند. سال گذشته هم دولت حدود ۳ میلیون تن گندم وارد کرده بود و برخی کارشناسان پیش بینی می‌کنند که امسال دولت حداقل باید ۵ میلیون تن گندم وارد کند تا نیاز کشور تامین شود.

تاخیر در تامین کامیون، بارگیری و تخلیه کالا‌ها را کند کرد

مهر - یک مقام مسئول با اشاره به شرایط فعلی بازار نهاده‌های دامی گفت: کندی در فرایند تأمین کامیون در هفته‌های اخیر تأیید در بارگیری و تخلیه کالا‌های اساسی را از بنادر تشدید کرده است. «محمدمهدی نهاوندی» با بیان این که کندی در فرایند تأمین کامیون در هفته‌های اخیر تأیید در بارگیری و تخلیه کالا‌های اساسی را از بنادر تشدید کرده است، اظهار کرد: موضوع کمبود کامیون برای تخلیه نهاده‌های دامی هم اکنون از عوامل اصلی تأخیر در بارگیری نهاده‌ها محسوب می‌شود. عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: با تخصیص بخشی از ارز مورد نیاز کالا‌های موجود در انبار‌ها برای تخلیه موجودی کالا‌های اساسی از بنادر در انتظار تأمین کامیون هستیم.

وابستگی ۹۰ درصدی به واردات آچار

ایسنا - رئیس اتحادیه ابزار فروشان تهران با بیان این که ابزار شامل آچار، لوازم جوش و برش و ابزار آلات برقی، بادی و تراش است، اظهار کرد: بیش از یک سال و نیم است که واردات آچار ممنوع است، این در حالی است که فقط ۱۰ درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و کفاف مصرف را نمی‌دهد. «فریدون غمام نو» اظهار کرد: مسئولان در حالی به تولید داخل اکتفا می‌کنند که واردات کل ابزارآلات دستی که شامل آچار‌های استراتژیک مورد استفاده در هواپیما و صنایع حساس کشور است ممنوع شده است.

********************

روزنامه ایران**

تحلیل روزنامه حزب کمونیست چین از دولت آینده ایران

خبر اول اینکه، روزنامه حزب کمونیست چین در گزارشی به رویکرد دولت آینده ایران در حوزه سیاست خارجی پرداخته و نوشته: وقتی صحبت از سیاست خارجی دولت رئیسی می‌شود باید به بررسی برخورد او با غرب پرداخت. در این رابطه انتظار می‌رود که رئیسی در دفاع از منافع اقتصادی و امنیتی ایران موضع سختی را در پیش بگیرد. همچنین باید دقت داشت که رئیسی اهمیت زیادی برای تقویت همکاری‌های امنیتی و روابط مذهبی با کشور‌های اسلامی قائل خواهد شد و به مسأله اسرائیل و فلسطین نیز توجه زیادی خواهد کرد. به گزارش انتخاب، در بخش دیگری از گزارش روزنامه گلوبال تایمز آمده: صرف نظر از خط مشی وی، اولویت اصلی رئیسی رسیدگی به مشکلات معیشتی ناشی از تحریم‌های ایالات متحده است، اگرچه وی مواضع محکمی گرفته و احتمال دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا را رد می‌کند، اما این بدان معنا نیست که دولت او سیاست مقابله‌ای رادیکالی علیه واشنگتن را اتخاذ می‌کند. در واقع، پس از روی کار آمدن رسمی دولت جدید رئیسی انتظار می‌رود که اصولگرایان در ایران به‌دنبال یک توافق هسته‌ای جدید باشند. گلوبال تایمز نوشته: با وجود این، بعید است که ایران در دوره رئیسی با چین و روسیه اتحاد ایجاد کند. به‌عبارت دیگر، رئیسی طرف هیچکس را در منازعات بین روسیه، چین و امریکا نخواهد گرفت، اما انتظار می‌رود که رئیسی پس از روی کار آمدن، اقدامات دولت حسن روحانی را ادامه دهد و تعامل نسبتاً نزدیک خود را با چین و روسیه حفظ کند. در این چارچوب، ممکن است توافقنامه همکاری ۲۵ ساله با چین توسعه یابد. با این حال، این شرایط منجر به اتحادی به اصطلاح جدید بین ایران، چین و روسیه نخواهد شد. علاوه بر این، شواهد نشان می‌دهد که پکن و مسکو تاکنون تمایلی به ایجاد چنین اتحادی نشان نداده‌اند.

رویترز: ایران دسترسی آژانس به نطنز را محدود کرده است

خبر دیگر اینکه، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از برخی دیپلمات‌ها نوشت که پس از اقدام خرابکارانه‌ای که در ماه آوریل در سایت هسته‌ای نطنز رخ داد، ایران دسترسی آژانس اتمی به این سایت را محدود کرده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد این اختلاف که هفته‌هاست پیش آمده است، در حال حل و فصل شدن می‌باشد، اما تنش با غرب را در حین مذاکرات وین افزایش داده است. یک مقام غربی با طرح این ادعا که ایران «در حال تحریک آنها» است، گفت که بازرسان آژانس باید تا هفته دیگر دسترسی کامل به این سایت هسته‌ای را داشته باشند. یک دیپلمات دیگر با اشاره به اینکه «ایران به دلایل امنیتی برخی دسترسی‌های خاص را محدود کرده است» بیان کرد که این اقدام تهران «تأثیر بسیار کوچکی بر توانایی آژانس اتمی برای راستی‌آزمایی» گذاشته است. مقامات جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند.

اصرار آقاتهرانی بر طرح ساماندهی فضای مجازی

شنیدیم که، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در نشستی با استادان و نخبگان فرهنگی و دانشجویی در مشهد بر به سرانجام رساندن طرح ساماندهی فضای مجازی در مجلس تأکید کرد. به گزارش ایسنا، مرتضی آقاتهرانی در رابطه با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها، تصریح کرد: از بیرون کشور بیش از ۱۳۰ هزار پست در رابطه با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی که در دستور کار مجلس است گذاشته شده و با آن مخالفت و شلوغ کرده‌اند؛ چراکه نمی‌خواهند این کار انجام شود، اما پای آن ایستاده‌ایم، کار خود را انجام داده‌ایم و قانون آن را آماده کرده‌ایم، به صحن مجلس می‌بریم و انجامش خواهیم داد.

توضیحات شهرداری تهران درباره جذب چندهزار کارمند

دست آخر اینکه، حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تهران، ادعای یکی از منتخبان دوره ششم شورای شهر تهران مبنی بر جذب چند هزار نفری نیروی انسانی در ماه پایانی فعالیت این دوره از مدیریت شهری تهران را رد و تأکید کرد که روند جذب نیروی انسانی در شهرداری، با اخذ مجوز‌های لازم و با اطلاع مقام‌های شهرداری و اعضای شورا بوده است. به‌گزارش ایسنا، معاون شهرداری تهران بخشی از جذب نیروی صورت گرفته را ناشی از تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر شهرداری تهران دانست و گفت: مدیریت شهری تهران در نظر دارد مطابق قانون و برابر تبصره ۲۰ بودجه سال‌جاری و بخشنامه مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه، اقدامات لازم برای تبدیل وضعیت ایثارگران مطابق با قانون جامع ایثارگران و با رعایت مقررات و ضوابط مربوط معمول کند. مظاهریان درباره بخش دیگری از نیرو‌های جذب شده نیز گفت: مطابق با آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران مصوب سال ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ شورای انقلاب و برابر سوابق موجود، در ادوار مدیریت شهری، کارمندان طرف قرارداد شرکت خدمات اداری شهر شاغل در مشاغل کارمندی شهرداری، طبق مجوز‌های مأخوذه از وزارت کشور، شورای شهر و سازمان اداری و استخدامی برای تصدی پست‌های سازمانی بلاتصدی در آزمون داخلی و دریک فضای رقابتی به کارمند ثابت شهرداری تهران تبدیل وضعیت یافته‌اند که آخرین آزمون انجام شده در سال ۱۳۹۵ بوده است. او گفت: بنابراین با این توضیح و برای توجه به درخواست‌های همکاران، مدیریت شهری نیز به‌دنبال فراهم کردن فضای مناسب برای برگزاری آزمون داخلی همانند ادوار گذشته بود که با پیگیری از سازمان اداری و استخدامی، مجوز لازم اخذ و با تصویب شورا و شهرداری، مقدمات اجرای امر فوق مهیا شد.

********************

روزنامه شرق**

تبریک حسن روحانی به محسنی‌اژه‌ای

ایسنا: رئیس‌جمهور در پیامی انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضائیه را تبریک گفت. در پیام حسن روحانی آمده است:
انتصاب شایسته جناب‌عالی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به سمت ریاست قوه قضائیه را که نشان‌دهنده کارآمدی و تجارب مدیریتی ارزشمندتان به‌ویژه در عرصه فعالیت‌های قضائی است، تبریک و تهنیت می‌گویم. در شروع گام دوم انقلاب اسلامی و در شرایط حساس کنونی که کشور با دشمنی قدرت‌های خودکامه و استکباری مواجه است و جنگ اقتصادی و روانی آنان با هدف ایجاد شکاف در صفوف ملت و همبستگی نظام و مردم، هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد، نقش بی‌بدیل قوه قضائیه در تقویت سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و تعمیق ارزش‌های اسلامی اهمیت مضاعفی دارد. امیدوارم با حسن تدبیر جناب‌عالی در رأس دستگاه قضائی، شاهد آثار و برکات فراوانی در زمینه گسترش عدالت اجتماعی به دور از هرگونه مسائل جناحی و حزبی، احقاق حقوق عمومی و شهروندی، اهتمام بیشتر در حفظ کرامت انسانی و ایجاد امنیت بیشتر برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور باشیم.

تبریک مقامات به رئیس جدید دستگاه قضا

شرق: سید‌ابراهیم رئیسی در پیامی انتصاب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضائیه را تبریک گفت. در این پیام آمده است: انتصاب شایسته جناب‌عالی از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی به سمت ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، با توجه به سوابق درخشان علمی، عملی و قضائی و داشتن روحیه انقلابی برای جناب‌عالی و نظام قضائی ایران اسلامی مبارک و مایه خیر و برکت است. این‌جانب ضمن تبریک اعتماد معظم‌له و انتخاب جناب‌عالی، به آن برادر عزیز، با تأکید بر لزوم تعامل و همکاری بیش از پیش قوای سه‌گانه در جهت پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و خدمت‌رسانی به مردم این مرز و بوم، آمادگی خویش و دولت آینده را جهت همکاری و کمک به تحقق مأموریت‌های قوه قضائیه اعلام می‌دارم. توفیق بیش از پیش جناب‌عالی را در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و استمرار، تحول و ارتقای قوه قضائیه از خداوند متعال خواستارم.
همچنین رئیس مجلس در پیامی به محسنی‌اژه‌ای تبریک گفت. در پیام محمدباقر قالیباف آمده است: اینک که با حکم رهبر معظم انقلاب در جایگاه ریاست قوه قضائیه و بالاترین مقام قضائی کشور منصوب گردیده، مسئولیت این نهاد عدالت‌گستر را بر عهده دارید، با تبریک این حسن اعتماد که بر اساس تعهد، شایستگی، تجربیات ارزشمند، روحیه جهادی و عدالت‌طلبانه و سابقه درخشان جناب‌عالی در امر قضا می‌باشد، امیدوارم به دستاورد‌هایی درخشان در این دوره دست یابید. به‌طور یقین با همکاری و هم‌افزایی بین قوای کشور می‌توانیم شاهد تحقق مطالبات رهبری معظم در زمینه گسترش عدالت، احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه جدی و قاطع با فساد باشیم. ضمن اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت برای همراهی با رویکرد تحولی قوه قضائیه، امیدوارم مردم شایسته ایران شیرینی جهاد تحول در رویکرد حکمرانی نظام جمهوری اسلامی را در این دوره بیشتر بچشند. خانه ملت برای تلاش مضاعف در رفع کاستی‌ها و مساعدت در تقویت هرچه بیشتر توانمندی‌های قوه قضائیه در کنار شما خواهد بود.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهوری، سردار باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام سید‌احمد مرتضوی‌مقدم رئیس دیوان عالی کشور و حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در پیام‌های جداگانه به رئیس جدید قوه قضائیه تبریک گفتند.

راه اندازی سامانه معرفی
مدیران دولت به ابراهیم رئیسی

ایسنا: سید‌ابراهیم رئیسی سامانه‌ای را برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم معرفی کرد. در این سامانه که با عنوان «یاران رئیسی» راه‌اندازی شده، از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم دعوت شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند، نسبت به معرفی وی اقدام کنند. «کارآمدی»، «فسادستیزی»، «روحیه انقلابی» و «مردمی‌بودن» از ویژگی‌هایی است که رئیس‌جمهوری منتخب بر آن‌ها تأکید کرده است. این سامانه با آدرس https://yaran.raisi.ir/managers در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات