صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۲ تیر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در خلال این مناظرات بعضی‌ها با دفاع از مواضع انقلاب حرف زدند، با ادب و رعایت‌های لازم شرعی حرف زدند؛ بعضی‌ها هم بداخلاقی‌هایی کردند که حالا آن‌ها مایه‌ی تأسف است و بایستی این‌جور بداخلاقی‌ها نباشد. (۰۷/۰۴/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

رویکرد مردمی سران قوا؛ سرمایه اجتماعی نظام

این نکته دقیقاً مطابق با واقعیت نیست که ریاست آقای رئیسی در قوه قضائیه باعث شده وی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مورد اقبال مردم قرار بگیرد. چه اینکه حجت‌الاسلام رئیسی در سال 1396 از تولیت آستان رضوی علیه‌السلام پای در انتخابات ریاست جمهوری نهاد و موفق شد حدود 16 میلیون رأی را کسب کند؛ اما این نکته دقیقاً مطابق با واقعیت است که رویکرد مردمی و منش اجتماعی او در سال‌های اخیر باعث تثبیت و افزایش اقبال عمومی مردم به ایشان، قبل و بعد از انتخابات 28 خرداد 1400 شده است.

بیان این مقدمه ازآن‌روی اهمیت دارد که تأکید شود مهم‌ترین مأموریت رئیس جدید قوه قضائیه تداوم رویکرد اجتماعی است که در دوره آقای رئیسی به شکل برجسته بنیان گذاشته شده است. بازگرداندن امید و اعتماد به دستگاه قضا به خاطر اقدامات آقای رئیسی، مهم‌ترین و برجسته‌ترین توصیف رهبر معظم انقلاب از کارکرد دستگاه قضایی در دوره گذشته به شمار می‌رود. این موضوع ازآن‌رو دارای اعتبار است که در نظر آوریم آثار مثبت و سازنده نگاه تحولی در قوه قضائیه با هدف خدمت به مردم، فقط به افرادی که سروکارشان به قوه قضائیه کشیده می‌شود، اختصاص ندارد، بلکه همه کسانی که عدالت و تکریم مردم در نظرگاه آنان واجد اهمیت است، این رفتار و عملکرد را به دیده تحسین می‌نگرند و درنهایت امید و اعتماد را به دستگاه قضایی و صدالبته نظام تقویت می‌کند.

موضوع اقدامات و سیاست‌های مردمی در قوه قضائیه تا بدان حد مورد اعتنای رهبر معظم انقلاب بوده که ایشان در حکم آقای اژه‌ای بر این رویه انگشت تأکید گذاشتند و حضور در بطن مردم ازآن‌جهت که برکات فراوانی به همراه دارد را مورد سفارش جدی قرار دادند؛ بنابراین لازم است قوه‌قضائیه و قوه مجریه که دوره جدیدی را تجربه می‌کند، سیاست‌های حاکم بر آن، اجتماعی و معطوف به حل مسائل مردم باشد. پیش‌تر رهبر معظم انقلاب از اقدامات و سفرهای رئیس مجلس و حضور مستقیم بین مردم را به‌عنوان یک اقدام ارزشمند، تمجید کرده بودند.

نکته پایانی: رویکرد مردمی در قوای سه‌گانه که موردتوجه واقع‌شده، هرگز به معنای اقدامات و رفتارهای ظاهری و آنچه این روزها از آن به رفتارهای پوپولیستی تعبیر می‌شود، نیست؛ بلکه عمق‌بخشی به اقدامات با رویکرد کارشناسی و مرتبط با مسائل واقعی مردم و تلاش جدی برای مرتفع ساختن آن‌ها، مورد انتظار است. خروجی لازم و قطعی رویکردهای اجتماعی در قوای سه‌گانه باید حل مسائل مردم و پیشرفت همه‌جانبه کشور با نگاه کارشناسی باشد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                  

فهرست تاریک ضد حقوق‌بشری آمریکا

با ابتکار رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی، ششم تا دوازدهم تیرماه به همین عنوان نام‌گذاری شده است. در این خصوص لازم است جنایت‌های رژیم مرتجع آمریکا برای افکار عمومی تبیین و بازخوانی گردد. در ادامه تنها به ذکر چند نمونه از هزاران جنایات آمریکا علیه بشریت اشاره می‌شود.

گزاره‌های خبری: تاریخ آمریکا از بدو موجودیت و استقلال خود تاکنون، ناقض حقوق بشریت بوده است. از زمان کشف آمریکا به‌عنوان یک قاره، تا دهه‌های متمادی، مهاجران آمریکایی به اقدامات نژادپرستانه در سرکوب و جنایت علیه بومیان و سرخپوستان قاره آمریکا (ساکنان اصلی این قاره) پرداختند. آمریکایی‌ها بعد از ورود به جنگ جهانی دوم، درحالی‌که کمترین هزینه و آسیب‌ها را از جنگ دیده بودند و درحالی‌که ژاپن تسلیم متفقین شده بود، برای اولین بار از بمب اتم علیه این کشور استفاده کردند و در دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ۲۲۰ هزار نفر به کام مرگ کشاندند. جنایت‌های آمریکا در جنگ جهانی دوم 5.2 میلیون انسان بی‌گناه را به کام مرگ کشانده است. جنایتکاران آمریکایی‌ در ویتنام، در ۲۰ سال جنگ ویران‌کننده، 2.5 میلیون انسان بی‌گناه اعم از زن و کودک را قتل و عام کردند و نهایتاً با شکست و بدون دستاورد این کشور را ترک نمودند. آمریکا و متحدان آن مانند رژیم صهیونیستی و صدام حسین بارها اقدام به استفاده از سلاح‌های شیمیایی و نامتعارف کرده‌اند که نمونه عینی آن در ویتنام، لائوس، افغانستان، عراق و در طول جنگ هشت‌ساله تحمیلی علیه ایران و جنگ غزه و لبنان مورداستفاده قرار گرفته است. جنایت ظالمانه آنان در سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی توسط ناو جنگی در خلیج‌فارس که ۲۹۰ سرنشین بی‌گناه آن را به شهادت رساند، فراموش ناشدنی است. آمریکایی‌ها در تجاوز به افغانستان و عراق در سال ۲۰۰۱ که کماکان ادامه دارد، بیش از ۸ تریلیون دلار هزینه کردند و دو میلیون انسان بی‌گناه را برای جاه‌طلبی‌های ابرقدرتی خود به کام مرگ کشاندند. این فهرست تاریک تنها بخش کوچکی از جنایت‌های جنگی آمریکا است. آمریکایی‌ها در کنار ابزارهای جنگی خود، با ابزارهای غیرنظامی مانند تحریم نیز دست به جنایت‌های ضد بشری زده‌اند، که نمود عینی آن تحریم اقتصادی، پزشکی و دارویی علیه ایران اسلامی است. استعمار و استثمار بخش دیگری از جنایت‌های ضد بشری آمریکائی‌ها به‌ویژه در آسیا و آفریقا است. کودتا، انقلاب‌های رنگی، حمایت از گروه‌های تروریستی، پشتیبانی مالی اطلاعاتی و رسانه‌ای برای سرنگونی حکومت‌های ملی و مردمی و استقرار حاکمان دست‌نشانده، بخشی دیگری از جنایت‌های آمریکا است.

نکته پایانی: آمریکائی‌ها در ۱۰۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ بار با دنیا جنگیده‌اند و بیش از ۱۰۰ کودتای نظامی و براندازی علیه حکومت‌های ملی و مردمی طراحی کرده‌اند. جنایت، کشتار و تجاوز با خوی استکباری آمریکا عجین شده است. جنایت‌های حقوق بشری آمریکا هیچ‌گاه از ذاکره بشریت فراموش نمی‌شود و یقیناً در آینده، زمانی که لیبرال دموکراسی آمریکایی مضمحل شد، فصل قطوری از تاریخ به جنایت‌های آمریکا اختصاص داده خواهد شد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه         

رئیسی به قولش عمل کرد؛ مردم برای تشکیل دولت کمک کنند!

رئیس‌جمهور منتخب سامانه‌ای را برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم معرفی کرد. در این سامانه از همه مردم دعوت شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی اقدام کنند. این سامانه با آدرس yaran.raisi.ir/managers در دسترس عموم قرار گرفته است.

▼ اخبار

موش و گربه بازی آمریکا و اروپا در شورای امنیت

در جلسه اخیر شورای امنیت، پرونده هسته‌ای ایران و برجام موضوع بحث اعضا قرار گرفت. در این جلسه نماینده آمریکا با طرح اتهامات بی‌اساس فرابرجامی، تلاش داشت دولتش را محق خروج از برجام و تحمیل تعهدات فرابرجامی به ایران بداند. این نماینده افزود: «فراتر از مسائل هسته‌ای، حمایت ایران از تروریسم، نیروها و پرسنل دیپلماتیک آمریکا و شریکانمان در منطقه را تهدید می‌کند. از همه ابزارهایمان برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران استفاده می‌کنیم. ایران همچنان مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ که از این کشور می‌خواهد هیچ اقدامی در ارتباط با موشک‌های طراحی‌شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای انجام ندهد، رعایت نمی‌کند. نماینده اتحادیه اروپا نیز همچون گذشته، در موضعی هماهنگ با آمریکا گفت: «گام‌های هسته‌ای ایران نگرانی‌های عمده‌ای در زمینه‌های منع اشاعه ایجاد می‌کنند. ایران باید با آژانس انرژی اتمی همکاری کند. در مذاکرات وین پنجره محدودی پیش رو داریم که نباید از دست بدهیم». در مقابل، نمایندگان روس و چین به حمایت از موضع ایران در خصوص برجام پرداختند؛ نماینده چین از لزوم تعهد آمریکا مبنی بر عدم خروج مجدد از برجام تأکید کرد و نماینده روسیه متذکر شد که گام‌های هسته‌ای ایران، واکنشی مشروع به اقدامات ضدبرجامی آمریکا و شرکای اروپایی آن است. نماینده روسیه در شورای امنیت گفت: «دولت بایدن فشار حداکثری علیه ایران را ادامه داده است. مسائل مثل امنیت منطقه خارج از چارچوب برجام هستند. اگر هدفتان توافق با ایران است، دیوسازی از این کشور را متوقف کنید. ایران، یک شریک تمام‌عیار است که منافع، نگرانی‌ها و برداشت‌های خود از مخاطرات امنیتی را دارد».

از پیشنهاد روسیه در مورد افغانستان تا نگرانی از طالبان!

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت، روسیه بر این باور است که افغانستان باید یک دولت ائتلافی جدید با حضور نمایندگان تمامی احزاب سیاسی ازجمله طالبان ایجاد کند و این تنها راه برون‌رفت از بحران کنونی در این کشور محسوب می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با درونی توصیف کردن درگیری طالبان با دولت مرکزی افغانستان، بر تلاش‌ها جهت عدم گسترش درگیری‌های درون افغانی به مرزهای همسایگی، تأکید کرد و درعین‌حال افزود: «نمایندگان طالبان اعلام کرده‌اند که تمایلی برای روابط خصمانه با کشورهای همسایه ندارند. برآوردهای ما هم مؤید این مطلب است که طالبان چنین قصد و تمایلی ندارد». سران پارلمان‌های کشورهای آسیای میانه در نشست مجمع بین پارلمانی امنیت دسته‌جمعی که روز پنجشنبه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شده بود، افزایش تحرکات نظامی طالبان در شمال افغانستان را برای امنیت منطقه نگران‌کننده خوانده و از طالبان خواسته‌اند به میز مذاکرات صلح بازگردند. در این نشست، روسای مجلس نمایندگان کشورهای افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، روسیه، صربستان و بلاروس شرکت کرده بودند.

چوب حراج شورای شهریها به اموال مردم تهران

درحالی‎که فعالیت شورای پنجم شهر تهران یک ماه دیگر به اتمام می‌رسد، اعضای شورا تازه واگذاری املاک شهرداری را آغاز کرده‎اند و این موضوع با نقدهای فراوان مواجه شده است. ۸ تیر، لایحه «تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذارشده شهرداری در شورا تصویب شد که به گفته «آروین» عضو فعلی شورا این لایحه مجوز فروش و واگذاری ۱۷۰ ملک، بدون اصل و قاعده است. به گفته «نژاد بهرام» عضو دیگر شورا، یک ملک نیز به فدراسیون فوتبال به‌صورت ۲۵ درصد نقد و مابقی اقساط ۵ ساله واگذار شده است. لایحه احداث و تکمیل پروژه‎های نمایشگاه شهر آفتاب نیز در جلسه شورا تصویب شد. سخنگوی شورا این لایحه را چوب حراج به اموال شهرداری خواند و «هاشمی» رئیس شورا گفت که در حال واگذاری شهر آفتاب با تخفیفات عجیب‌وغریب هستیم و آبروی ما با تصویب این لایحه می‎رود. سروری، عضو منتخب شورای ششم در واکنش به واگذاری‎های دقیقه نودی گفته، بر اساس منطق، واگذاری‎ها نباید در این زمان انجام شود. مصوبات خلاف مصلحت تهران را متوقف می‎کنیم.

‌اخبار کوتاه

تماس دفتر رئیسی با چهره‌های اصلاح‌طلب/ غلامحسین کرباسچی و جواد امام، دبیران کل دو حزب اصلاح‌طلب از تماس دفتر ابراهیم رئیسی با آن‌ها خبر دادند و گفتند به بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب زنگ زده‌اند. پیش‌ازاین احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار نزدیک به نهضت آزادی، در کانال تلگرامی خود از تماس دفتر ابراهیم رئیسی با او برای ارائه پیشنهادات و انتقادهایش خبر داد. بعد از او نیز احسان مازندرانی، از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در توئیتی از تماس دفتر رئیسی با تعدادی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب گفته بود.

اعتراف سناتور آمریکایی: دولت بعدی برجام را پاره می‌کند!/ «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در واکنش به درخواست تضمین ایران درباره عدم خروج دوباره واشنگتن از برجام، مدعی شد این فقط یک راه دارد؛ بایدن توافق هسته‌ای ایران را به‌عنوان معاهده (به کنگره) ارائه کند که این کار را نخواهد کرد، زیرا می‌داند مخالفت حداکثری دوحزبی وجود دارد. هر توافقی که به شکل معاهده نباشد، در دولت بعدی آمریکا پاره خواهد شد».

نفوذ «مأموران ایران» در گروه‌های مجازی اسرائیلی!/ روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شد؛ نیروهای امنیتی ایران به گروه‌های کوچک واتساپ، کانال‌های تلگرامی و برنامه‌های پیام‌رسان فعالان اجتماعی اسرائیلی نفوذ کرده‌اند. نیویورک‌تایمز نوشته است؛ دریکی از نمونه‌هایی که در این گزارش ذکرشده، «مأموران مخفی ایران» با حضور دریکی از کانال‌های تلگرامی معترض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، در لحظه اعلام پایان دوره نخست‌وزیری او، تصویری فتوشاپ‌ شده را در این گروه منتشر کردند با این مضمون که «نتانیاهو باید زندانی شود». این تصویر سپس توسط هفت هزار دنبال کننده کانال به‌سرعت در فضای مجازی پخش شد.

عامل کشنده‌تر از کرونا در آمریکا/ نتایج نظرسنجی مشترک «اِی‌بی‌سی نیوز» و موسسه «لارجر ریسرچ اسوشیتس» نشان داد تنها ۳۸ درصد از آمریکایی‌ها از عملکرد دولت در قبال میزان جرم و جنایتی که در این کشور رخ می‌دهد، رضایت دارند. درنتیجه سوء عملکرد دولت‌های سرمایه‌دار، جامعه آمریکایی با یک همه‌گیری خطرناک‌تر از کرونا مواجه شده است.‌ آمارها نشان می‌دهد با آنکه آمریکا حدود ۵ درصد از جمعیت دنیا را شامل می‌شود، نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند را در خود جای داده است.‌

ردپای داعش در روسیه!/ مأموران امنیتی روسیه از حملات گروه تروریستی داعش در مسکو و استان آستاراخان پیشگیری کردند که در حین دستگیری تروریست‌ها، یکی از اعضای داعش کشته شد. دو تن از اعضای داعش که تبعه روسیه بودند به دستور سرکرده‌های این گروه، حمله با اسلحه خودکار و سلاح به مردم در مسکو و استان آستاراخان را برنامه‌ریزی کرده بودند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات