صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۲۹

بیانیه پایانی مذاکرات بین‌الافغانی در تهران/ جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نیست

 دو هیات از کشور افغانستان حاضر در نشست تهران در بیانیه‌ای اعلام کردند:
دو هیات مشارکت کننده بین الافغانی صلح که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ 7 و 8 ماه جولای سال 2021  در شهر تهران گفتگو نمودند، در موارد ذیل به توافق رسیدند:
1. هیات‌ها از مساعی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مورد تامین صلح در افغانستان و مهمان‌ نوازی‌های به عمل آمده ابراز امتنان می‌نمایند.
2. هر دو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ و صدمه‌ای که از آن متوجه سلامت کشور می‌شود، به توافق رسیدند که جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نبوده و باید همه تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح آمیز توجیه گردند.
3. گفتگوها در فضای صمیمانه‌ای صورت گرفت و همه مسائل به صورت مفصل و با صراحت مطرح گردید.
4. هر دو طرف تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت بیشتر دارد مانند ایجاد مکانیزم گذار از جنگ به صلح دائمی،‌ نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن طی نشست بعدی که در نزدیکترین فرصت ممکن دائر خواهد شد مورد بحث قرار داده و به نتیجه برسند.
5. طرف‌ها نشست تهران را فرصت و زمینه جدید برای تقویت راه حل سیاسی معضل افغانستان می‌دانند.
6. هر دو جانب حملاتی را که خانه‌های مردم،‌ ادارات،‌ مساجد و بیمارستان‌ها را هدف قرار داده و باعث تلفات می‌گردند و همچنان تخریب  مؤسسات عمومی را به شدت محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان آن می‌گردند.
نشست گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیئت عالی سیاسی طالبان صبح دیروز (چهارشنبه) 16 تیرماه، به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تهران افتتاح شد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات