صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مراد از همکاری زن و شوهر، همکاری روحی است. این‌که زن ضرورت‌های مرد را درک کند. فشار اخلاقی روی او وارد نیاورد. کاری نکند که او در امر زندگی مستأصل شود... مرد هم وظیفه دارد ضرورت‌های زن را درک کند؛ نسبت به احساسات او غافل نباشد. (۱۰/۰۲/۱۳۷۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

قانون چالش‌برانگیز انتخابات!

انتخابات 28 خرداد با حماسه‌آفرینی ملت ايران به پايان رسيد، اما در اين ميان ضعف‌ها و مشکلاتي در مسير برگزاري انتخابات هويدا گرديد. در اين ميان آنچه بيش از هر نقص ديگر آشکار گرديد، عيوبي بود که گریبان‌گیر نظام انتخاباتي کشور، از قانون انتخابات گرفته تا چگونگي شکل‌گيري رقابت انتخاباتي و فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي است و عوارض آن اصل برگزاري انتخابات را با چالش‌هاي جدي مواجه ساخته است.

1- اصلاح‌طلبان در دهه 1370 تلاش کردند تا الگوي توسعه سياسي خود - که به‌واقع فرآيند سکولاريزه کردن جمهوري اسلامي بود - را به ثمر بنشانند، در آن مقطع نيروهاي انقلاب تمام‌قد ايستادند تا اين انحراف در جمهوري اسلامي مؤثر نيفتد! اما مسئله آن است که کار با نفي الگوي توسعه سياسي سکولار به اتمام نمي‌رسيد و در طول اين سال‌ها بايد الگوي توسعه سياسي اسلامي- ايراني نيز طراحي و عملياتي مي‌شد تا نواقص موجود در اين عرصه مرتفع گردد؛ امري مغفول که آثار آن را در نظام انتخاباتي موجود شاهد هستيم! 2- آنچه تحت عنوان قانون انتخابات در دستورکار اجراي وزارت کشور و شوراي نگهبان است، قانون پرعيب و نقصي است که 1364 وضع گرديده و فقط اصلاحات مختصري در سال‌های بعد خورده است. قانوني که اجرايي کردن آن با انتخابات مطلوب نظام اسلامي فرسنگ‌ها فاصله دارد. 3- در قانون فوق شاخص رجل سياسي و آن‌هایی که صلاحيت حضور در ميدان رقابت انتخاباتي رياست جمهوري را دارند، مشخص نيست! لذا به بيش از 600 نفر اجازه می‌دهد که براي ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند! يا آنکه افرادي از شخصيت‌هاي سياسي در دقيقه 90 احساس تکليف براي حضور ‌کنند! اين در حالي است که بايد يک حزب سياسي يا تشکيلاتي منسجم، با برنامه، داراي تيم مشخص، با گزینه‌ای واحد و از پيش تعیین‌شده وارد ميدان رقابت انتخاباتي شود. به‌واقع رقابت در انتخابات نه بين افراد که بين برنامه‌ها و الگوهاي اداره کشور باشد. اين مجموعه‌ها می‌بایست ماه‌ها قبل از انتخابات، از برنامه خود براي اداره کشور رونمايي کنند؛ مرزهاي تفاوتي خود با رقبا را مشخص کرده و تضمين‌هاي لازم براي عملياتي شدن برنامه‌هايشان را به جامعه ارائه کنند و افکار عمومي نيز فرصت بررسي و مقايسه و ارزيابي لازم را داشته باشد! و درنهایت به نامزد موردپسند خود رأی دهد.

نکته پایانی: مجلس انقلابي بايد دست‌به‌کار شود و اصلاح قانون و نظام انتخاب را تا شب انتخابات بعدي به تأخیر نيندازد. در اين مسير لازم است از ديدگاه همه نخبگان کشور استفاده شود تا قانون مصوب نهايي با اجماع ملي مواجه گردد. (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                                   

چرا برق کم آمد؟!

در روزهای گذشته قطعی مکرر برق در اکثر مناطق کشور، مردم را کلافه کرده و بسیاری از مشاغل خدماتی و تولیدی از تداوم این وضعیت متضرر می‌شوند. بااین‌حال دلایل کمبود شدید برق در تابستان امسال، سؤال اصلی مردم از دولت است. در ادامه برخی از دلایل و مشکلات امروز برق که ناشی از سوء تدبیرها و ضعف در اولویت‌سنجی‌ها است، آورده می‌شود.

گزاره‌های خبری: 1- ظرفیت تولید برق در دولت‌های مختلف همواره رو به افزایش بوده است؛ بر اساس آمار رسمی وزارت نیرو، در دوره نخست‌وزیری میرحسین موسوی، ۴۲ درصد، در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی ۶۵ درصد، در دولت خاتمی ۶۶ درصد و در دولت احمدی‌نژاد ۸۵ درصد افزایش تولید برق داشته‌ایم؛ اما در دولت روحانی ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط ۲۳ درصد افزایش یافته است که در بین دولت‌های پس از انقلاب، بدترین عملکرد محسوب می‌شود. 2- تولید برق از انرژی هسته‌ای یکی از پرکاربردترین برنامه‌هایی است که کشورهای پیشرفته آن را به انجام رسانده‌اند؛ مثلاً تعداد راکتورهای هسته‌ای در آمریکا، 99 مورد، فرانسه 59، ژاپن 55، روسیه 31، انگلیس 23 و کره جنوبی 20 مورد می‌باشد؛ اما کشورمان تنها 1 راکتور هسته‌ای دارد و در بحبوحه این بی‌برقی‌ها، همین 1000 مگاوات برق هسته‌ای (1.2 درصد برق کشور) هم چند روزی به دلایل فنی از مدار خارج شد! مقام معظم رهبری در سال 1386 به مسئولان تأکید کردند که برای 20 سال دیگر به فکر افزایش تولید برق هسته‌ای باشند. ایشان می‌فرمایند: «ما برای بیست سال دیگر حداقل بایستی بیست هزار مگاوات برق از انرژی هسته‌ای به دست بیاوریم و الا ما باید برق را از دیگران گدائی کنیم. 3- هرچند اسراف برق خانگی و صنعتی همواره یکی از دلایل مهم کمبود برق در تابستان عنوان می‌شود، اما در میان رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از اسراف به اسراف مسئولان نیز در این زمینه اشاره شده است؛ امام خامنه‌ای در این زمینه می‌فرمایند: «مسئولان موظف‌اند. اسراف فقط در زمینه‌ فردی نیست؛ در سطح ملی هم اسراف می‌شود. همین برق و انرژی که گفتیم اسراف می‌شود، بخش مهمی از این اسراف در اختیار مردم نیست؛ در اختیار مسئولین کشور است. این شبکه‌های ارتباطاتی، شبکه‌های انتقال برق، سیم‌های برق، این‌ها وقتی فرسوده بشود، برق هدر می‌رود. برق را تولید کنیم، بعد با این شبکه فرسوده آن را هدر بدهیم. این‌ها اسراف‌های ملی است؛ در سطح ملی است؛ مسئولین آن، مسئولین کشورند». (1/1/1388) در این زمینه شایان ذکر است که بسیاری از مشکلات برق به خاطر اورهال(تعمیرات اساسی) نشدن تأسیسات برقی است که در «دولت تدبیر و امید» به دلایل مختلف به تعویق افتاده است. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                   

تلاش سه قوه برای برطرف کردن مشکلات!

دیروز مراسم تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه برگزار شد. رئیسی، رئیس پیشین قوه قضائیه در این مراسم بر لزوم نظارت مداوم از دستگاه اجرایی کشور تأکید کرد و آن را موجب تداوم اعتماد برشمرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد، قوای کشور همکاری مثال‌زدنی برای پیشرفت کشور داشته باشند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای نیز در مراسم معارفه خود به‌عنوان رئیس جدید قوه قضاییه تأکید کرد: «یقین دارم با حضور آیت‌الله رئیسی در دولت آینده، حتماً بسیاری از مشکلات را می‌توانیم رفع کنیم. اطمینان داریم با حضور آقای قالیباف که مدیر بزرگ شده در میدان‌های سخت هست دست به دست هم می‌دهیم و مشکلات مردم را برطرف می‌کنیم». رئیس‌ مجلس هم با اشاره به این‌که «دوره جدیدی از حکمرانی در کشور آغاز شده است و این فرصت کم‌نظیر است»، تأکید کرد: «مردم از امروز هیچ بهانه‌ای را از ما نخواهند پذیرفت. اختلاف‌نظر بین مسئولان باید به خروجی یکپارچه به نفع مردم منجر شود. جنس کارهای ما باید جهادی باشد، هم باید خوب کار کنیم هم کار خوب کنیم».

▼ اخبار

سید حسن نصرالله: بین آمریکا و اسرائیل تفکیکی قائل نیستیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز دوشنبه سخنرانی جدیدی ایراد کرد و به اشغالگری رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از این رژیم در منطقه پرداخت و گفت: «این سلطه‌جویی آمریکاست که از اسرائیل حمایت می‌کند. آزادسازی فلسطین بدون مقابله با سلطه‌جویی آمریکا در منطقه ما ممکن نیست؛ زیرا آن است که ارتش‌ها را به ساختاری مرده تبدیل کرده و این سلطه‌جویی همان است که کل مؤلفه‌های بقا را به رژیم غاصب تقدیم می‌کند». سید حسن نصرالله اضافه کرد: «در مقابله با اشغالگران اسرائیلی و سلطه‌جویی آمریکا نباید این مقابله را تفکیک کرد. سلطه‌جویی آمریکا کل امکانات منطقه را به نفع دشمن اسرائیلی چرخانده است. رژیم صهیونیستی موجودیت، برتری‌جویی و تکبر خود را مدیون یاری و حمایت آمریکاست. ما مقابل سلطه‌جویی آمریکا و اشغالگری‌اش در عراق و سوریه هستیم». سید مقاومت تأکید کرد: «صدق مقاومت و آمالی که به آن بسته‌شده نشان می‌دهد مقاومت وعده رؤیایی نمی‌دهد. زمانی که  از معادلات حمایت صحبت می‌کند آن را می‌سازد و ثابت می‌کند. زمانی که در محور مقاومت درباره آزادسازی فلسطین و نابودی دشمن اسرائیلی صحبت می‌کنیم از رؤیاها، اوهام، خیالات و آرزوهای کذب صحبت نمی‌کنیم. زمانی که می‌گوییم قدس نزدیک‌تر است به ما یعنی نزدیک‌ترین است و نبرد شمشیر قدس،‌ قدس را بیش از گذشته نزدیک‌تر کرد. ما در گفتن واقعیت‌ها و وقایع و توصیف پیروزی‌ها و آرزوهای دورودراز مبالغه نمی‌کنیم».

دستور رهبر معظم انقلاب برای برگزاری وسیع‌تر ازدواج‌های دانشجویی

«حجت‌الاسلام مصطفی رستمی» رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها  در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، به اهمیت ازدواج‌های دانشجویی و نقش آن‌ها در استحکام خانواده اشاره کرد و افزود: «در آماری که در آخرین جلسه آسیب‌های اجتماعی با موضوع طلاق در محضر حضرت آقا ارائه شد، از ازدواج‌های دانشجویی به‌عنوان الگوی موفق خانواده پایدار نام برده شد. درحالی‌که زمانی این اتهام وارد می‌شد که ازدواج‌های دانشجویی هیجانی و پرطلاق است!». حجت‌الاسلام رستمی از 350 هزار کدملی ثبت‌شده در ازدواج‌های دانشجویی خبر داد و خاطرنشان کرد: «اسامی عزیزانی که در جریان ازدواج دانشجویی در دوازده سال اخیر شرکت کرده بودند را به ثبت‌احوال دادیم. یک تا دوازده سال از ازدواج آن‌ها می‌گذشت و 5.8 دهم درصد طلاق داشتند که این بسیار موفقیت‌آمیز قلمداد شد و پایداری خانواده را نشان می‌داد. این گزارش را شورای عالی انقلاب فرهنگی در محضر حضرت آقا ارائه داد و آنجا به نهاد این مأموریت داده شد که ازدواج‌های دانشجویی را وسیع‌تر در دستور کار قرار دهد».

وزیر بهداشت: نامه‌های محرمانه‌ام را در اختیار مطبوعات قرار می‌دهم!

سعید نمکی در واکنش به منتقدان مدیریت کرونا در کشور، اعلام کرد: «از امروز دستور دادم تمام نامه‌های محرمانه‌ام را که در مورد کرونا نوشتم، مهر محرمانه‌اش برداشته شود تا بتوانم به مطبوعات بدهم. پیک چهارم را که با ورود ویروس انگلیسی بود، می‌شد کاری کرد تا همکاران من زیر این آوار نمانند». وزیر بهداشت در واکنش به توئیت صادق زیباکلام که دستیابی کشورمان به واکسن کرونا را به گرفته بود، گفت: «چه غم‌انگیز که فردی که خودش را اهل‌قلم و پیشوای سیاست می‌داند، می‌نویسد در کشوری که دوچرخه نمی‌سازیم، می‌خواهیم واکسن بسازیم. آن‌قدر تاریخ نمی‌خوانند که نمی‌دانند انستیتوهای ما سال‌هاست تنها واکسن‌ساز منطقه بوده‌اند. زحمت یک‌ساله سازندگان واکسن را نفی می‌کنند تا یک فرد یا جریانی را بزنند؛ ننگ بر این سیاست‌زدگی!». نمکی از نداشتن اختیار کافی برای کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور هم گفت و اضافه کرد: «نوشتیم و خبر دادیم در افغانستان به دلیل فشار طالبان مردم آواره شدند و از مرزهای غیررسمی وارد کشور می‌شوند. چرا خون شهید سلامت را پایمال بی‌توجهی‌ها می‌کنید؟ موج پنجم را نمی‌شود در یک منطقه محدود کرد وقتی خیلی چیزها در اختیار ندارید»

‌اخبار کوتاه

خواسته‌هایی غیرواقع‌بینانه و غیرسازنده!/ «میخائیل اولیانوف» سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در صفحه توئیتر خود نوشت: «در چارچوب مذاکرات وین بعضی تحلیلگران و مقامات از پرداختن به موضوعات جدید همانند موشک‌ها و امنیت منطقه‌ای طرفداری می‌کنند. تلاشی برای زدن سه پرنده با یک سنگ که غیرواقع‌بینانه و غیرسازنده است. هدف توافق شده برای این گفت‌وگوها تنها درباره احیای برجام است».

احتمال  آغاز مجدد درگیری‌ها در غزه/ باگذشت قریب یک ماه و نیم از پایان جنگ «شمشیر قدس»، توافقنامه آتش‌بس بین گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی هنوز به نتیجه نرسیده است. گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه به مصر ابلاغ کرده‌اند که احتمال ازسرگیری جنگ و درگیری در این باریکه بیش از هر وقت دیگری است. خواسته گروه‌های مقاومت از رژیم صهیونیستی، توقف حملات به فلسطینیان، فراهم شدن زمینه بازسازی غزه و لغو محاصره آن و آزادی اسرای فلسطینی است.

آیین‌نامه جدید وکالت لازم‌الاجرا شد/ دیوان عدالت اداری با صدور قرار رد شکایت در خصوص شکایتی با موضوع درخواست «ابطال ماده ۳۸ آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۸۸»، بر لازم‌الاجرا بودن آیین‌نامه مصوب ۱۴۰۰/۴/۲ تأکید کرد. گفته می‌شود این آیین‌نامه انحصار در این فعالیت تخصصی را از بین می‌برد و زمینه را برای فعالیت شمار بیشتری از علاقه‌مندان به امر وکالت فراهم می‌کند. پیش از این، کانون وکلا به آیین‌نامه ابلاغی از سوی قوه قضائیه واکنش نشان داده و گفته بود آن را قبول نداشته و اجرا نخواهد کرد.

حراج منابع ارزی کشور برای واردات گوشی آمریکایی/ درحالی‌که بسیاری از کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی کشور به علت عدم تخصیص ارز کافی برای واردات مواد اولیه با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و باوجوداینکه برخی از خانواده‌ها در سال گذشته برای تأمین موبایل و تبلت ارزان‌قیمت جهت پیشبرد آموزش مجازی فرزندان خود با مشکل مواجه شدند، بیش از ۶۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی کشور برای واردات گوشی‌‎ لوکس اپل هزینه شده است.

تهران قرمز، نارنجی شد!/ تهران که این روزها به رنگ قرمز کرونایی بازگشته است، به لحاظ ذخایر آبی نیز حال‌وروز خوشی ندارد. مدیرعامل آب‌وفاضلاب پایتخت اعلام کرد: «استان تهران در وضعیت نارنجی یعنی هشدار کم‌آبی قرارگرفته. امسال میزان بارندگی نسبت به ۵۰ سال گذشته بسیار بد است. اگر مشترکان بد مصرف، روند مصرف خود را اصلاح نکنند در مردادماه روزانه ۴ تا ۵ ساعت آبشان قطع خواهد شد».

فرزند مادر ایرانی، ایرانی است!/ اولین شناسنامه برای فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی در خارج از کشور، در سرکنسولگری ایران در دبی صادر شد. «مریهان و لیلیان»، صاحبان شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات