صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۲۰۲۴

والدین بخوانند!

پایگاه بصیرت / روحینی رادهاکریشنان

اینترنت علاوه بر اینکه شگفت‌انگیز است، ترسناک هم هست. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هر کودکی به تلفن‌های هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ دسترسی دارد و نظارت بر ردپای دیجیتالی فرزندتان یک چالش واقعی شده‌ است. هر وقت فرزندتان برخط است، تهدیدی برای حریم خصوصی او و همچنین شما وجود دارد. بسیاری از سایت‌ها و بازی‌های برخط می‌توانند مکان شما را به صورت دیجیتالی ردیابی کنند، که از سوی مجرمان اینترنتی و عاملان کودک‌آزاری قابل استفاده است. با این حال، چیزی که والدین ممکن است از آن آگاه نباشند، این است که در شبکه‌های اجتماعی چالش‌ها و بازی‌های زیادی وجود دارد، جایی که بچه‌ها ترغیب می‌شوند رفتارهای بسیار خطرناک انجام دهند. من به شما برخی از چالش‌ها و بازی‌هایی را که ممکن است کودکان‌تان دور از چشم شما معتاد آن شده باشند، خواهم گفت.

چالش نهنگ آبی: نهنگ آبی یک بازی خودکشی برخط است که یک گروه از رسانه‌های اجتماعی آن را هدایت می‌کنند. در این بازی مدیران از کودکان و نوجوانان می‌خواهند یک سری چالش‌ها را بپذیرند که در نهایت سبب خودکشی آنها می‌شود. این بازی مسئول صدها خودکشی نوجوانان در سراسر جهان است. بازیکنان موظفند طی 50 روز یک سری کارهای عجیب و غریب انجام دهند و طوری تحت فشار روحی قرار می‌گیرند که مجبور می‌شوند همه کار را تا آخر ادامه دهند.

بازی خفه کردن: بازی خفگی که به عنوان بازی غش نیز شناخته می شود بازی‌ای است که در آن کودکان و نوجوانان خود یا یکدیگر را در فیلم خفه می‌کنند. البته تا ابتدای خفگی پیش می‌روند و با کمبود اکسیژن به مغز حالت هپروتی و شبیه داروهای روانگردان را احساس می‌کنند. با این حال، این بازی بسیار خطرناک است و چندین مرگ به دلیل این چالش رخ داده است.

چالش دارچین: این چالش شامل خوردن یک قاشق دارچین بدون نوشیدن آب به مدت 60 ثانیه است. شاید بی‌ضرر به نظر برسد، اما گرد و غبار دارچین می‌تواند وارد ریه‌های کودکان شود و باعث خشکی دهان، خفگی، تحریک گلو، مشکلات تنفسی و صدمات شدیدی شود. این چالش حتی منجر به بستری شدن در بیمارستان هم شده است.

پری آتشی: این شوخی برخط کودکان کوچک را هدف قرار می‌دهد و به آنها دستورالعمل‌های خطرناکی مانند روشن کردن بنزین در آشپزخانه در نیمه شب هنگامی که هیچ کس بیدار نیست و سپس به خواب رفتن می‌دهد. این بازی به کودکان وعده می‌دهد که اگر این کار را بکنند، هنگامی که بیدار شوند به یک پری تبدیل شده‌اند. متأسفانه این بازی آتش‌سوزی‌های زیادی را به بار آورده است.

بازی ماریام: یک بازی برخط است که حول یک کودک گمشده در جنگل می‌چرخد و از بازیکنان می‌خواهد به او در یافتن راه بازگشت به خانه کمک کنند. در حین بازی سؤال‌های زیادی از بازی‌کننده پرسیده می‌شود و این خطرناک است؛ زیرا کودکان اغلب اطلاعات شخصی خود را فاش می‌کنند که از سوی هکرها و مجرمان اینترنتی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

پنج انگشتی: در این بازی هدف این است که کودکان به سرعت بین انگشتان دوستان خود را طوری چاقو بزنند که به انگشتان آسیب وارد نشود! در حالی که آمارهای بسیاری از قطع شدن انگشت ناشی از این بازی وجود دارد.

چالش برش: در این بازی برخط کودکان و نوجوانان ترغیب می‌شوند با تیغ یا چاقو دست‌ها، پاها یا سایر اعضای بدن خود را قطع کنند و از این کار خود عکس بگیرند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند!

 

چه کنیم؟

سعی کنید تمام فعالیت فرزندان‌تان را زیر نظر بگیرید و از کنار کارهای عجیب آنها بی‌تفاوت عبور نکنید. همچنین سعی کنید که به مانند یک دوست در کنار فرزندان‌تان فضای مجازی را با یکدیگر تجربه کنید و در این فضا هم همراهش باشید تا اولین نفری که از مشکلات کودکان‌تان در این فضا با خبر می‌شود، خود شما باشید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات