صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۰۳۴

آواره‌شدن هزاران شهروند سعودی به‌بهانه پروژه‌های اقتصادی

به نقل از سعودی‌لیکس، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی قصد دارد هزاران سعودی را از خانه‌های خود در محله‌های مختلف پایتخت و سایر مناطق به‌بهانه بهره‌برداری از ذخایر طبیعی آواره کند.
آخرین مورد از این پروژه‌ها همان چیزی بود که مسئول سازمان توسعه دروازه الدرعیه درباره آغاز مراحل سلب مالکیت از املاک و مستغلات واقع در یکی از محله‌های «الخوزامه، النخیل و عرقه» اعلام کرد و از صاحبان املاک و مستغلات در مناطق مذکور خواست که به وب‌سایت مراجعه کنند یا با مرکز خدمات مشتری اداره توسعه دروازه الدرعیه تماس بگیرند.
یک عکس اخیراً گسترش جغرافیایی را به‌بهانه بهره‌برداری از ذخایر طبیعی توسط آل‌سعود نشان می‌دهد که این اقدام توسط سلب املاک و خانه‌ها و زمین‌های شهروندان صورت گرفته است.
رژیم سعودی در زمان حاضر در حال آماده‌سازی پروژه نئوم و پروژه دریای سرخ و همچنین پروژه‌ای در استان العولاء است که این پروژه‌ها تهدیدی برای مردم مناطق تبوک غربی، حقل، ضباء، الوجه و املج به‌شمار می‌رود که ممکن است به آواره شدن آن‌ها منجر شود.
ناظران می‌گویند که روند آوارگی مردم در چندین مرحله انجام می‌شود.
بیشتر بخوانیدحربه رسانه‌ای عربستان سعودی برای تشدید فشار بر کاخ سفید و کنگره
عربستان| انتقاد فعالان سعودی از کمرنگ شدن مراسم حج
سرمایه‌گذاری جدید عربستان برای بهبود چهره خود در آمریکا


در مقابل این خطر قریب الوقوع، شهروندان و فعالان سعودی با استفاده از هشتگ «ریاض را نجات دهید» کمپینی را آغاز کردند.
در همین راستا یکی از فعالان سعودی در توییتی نوشت: من خانه و سرزمین خود را دوست دارم و نمی‌گذارم دولت آن را تصاحب کند.
یک فعال سعودی دیگر نیز نوشت: ما در مورد منطقه الحویطات سکوت کردیم و کنار آن‌ها نایستادیم نتیجه این شد که رژیم آل‌سعود دیروز روستاهای جنوبی ریاض و ساکنان آن را و امروز محله الخزامی را آواره کرد. بیایید ریاض را نجات دهیم.
روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازتا» در گزارشی در خصوص پیامد و نتایج منفی پروژه‌های ولیعهد سعودی نوشت؛ پروژه لاین که توسط ولیعهد سعودی اعلام شد نگرانی‌های بسیاری را در زمینه نقض حقوق بشری ایجاد کرده است و بسیاری از فعالان حقوق بشری نگرانند که دولت عربستان حقوق ساکنان منطقه مورد نظر برای اجرای این پروژه را نقض کند و با اجرای سیاست سرکوبگری باعث آوارگی مردمان این منطقه شود.
تعدادی از مدافعان حقوق بشری در سپتامبر سال 2020 شکایتی را به سازمان ملل ارائه دادند مبنی بر اینکه مقامات سعودی تعدادی از ساکنان قبیله «الحویطات» را وادار به ترک سرزمین خود کردند و بسیاری از افراد و کسانی را که مخالف ترک اجباری منازل خود بودند سرکوب و بازداشت کردند، همچنین پس از آنکه «عبدالرحیم الحویطی» از دیگر اعضای این قبیله در پیامی ویدئویی درخصوص آغاز فرایند کوچ اجباری این قبیله دست به افشاگری زد، توسط مأموران حکومتی به قتل رسید.
ساکنان محله ریاض از ترس رسیدن به سرنوشتی مشابه سرنوشت قبیله الحویطات در اضطراب و تنش به‌سر می‌برند؛ چراکه می‌دانند شاهزاده جوان سعودی هزاران نفر را برای اجرای طرح‌های خود نابود می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات