صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۵۵

اخبار ویژه شنبه ۱۹ تیر

روزنامه کیهان **

پوست خربزه برق و گاز زیر پای دولت جدید

یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت تصریح کرد: دولت روحانی بحران‌های آب، برق و گاز را به مثابه پوست خربزه زیر پای دولت جدید به ارث گذاشته است.
آفتاب یزد با اشاره به وضعیت نابسامان برق می‌نویسد: اعتقاد داریم دولت و وزارت نیرو این روز‌ها را به خوبی می‌دانست و، اما انتظار نداشت یکی - دوماه مانده به اتمام دوران پاستور نشینی این فاجعه رونمایی شود!
حسن روحانی در محاسبات خود چنین می‌اندیشد که پرداختنِ هزینه گرانی بنزین کافی است حال نوبت رئیس جمهور بعدی است که تاوان اهمال کاری‌ها و دست روی دست گذاشتن‌ها را بدهد پس به خوبی مشخص است سازِ ناکوکی که دولت روحانی در حال نواختن است تازه از تابستان ۱۴۰۱ است که اصلی‌ترین فجایع را نشان خواهد داد.
هم دولتی‌ها گفته‌اند - مثلا جهانگیری معاون اول - و نیز متخصصان می‌دانند که در کوتاه و میان مدت هیچ کاری برای این صنعت زمینگیر شده نمی‌توان انجام داد پس صحنه‌ای که چیده شده تا تابستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ این گونه است که بخش خصوصی بعد سال‌ها تنبلی و هیچ کاری نکردن، زیر فشاری که جامعه بر دولت سیزدهم خواهد آورد تقاضای گران کردن برق را مطرح خواهد کرد و این همان پوست خربزه‌ای است که از روز نخست زیر پای رئیسی قرار خواهد گرفت.
دولتی که حدود سه هفته دیگر راهی تاریخ و آرشیو‌ها خواهد شد قطعا حرف‌ها برای گفتن خواهد داشت، اما رئیس جمهور باید بداند گران کردن برق، آب و گاز به منزله رو در روی مردم قرار گرفتن است پس تلاش کند با ورود موثر به بحث نیروگاه‌ها، حداقل بخش‌هایی از این سناریو را به نفع مردم و خود بازنویسی کند وگرنه تابستان ۱۴۰۱ قطعی برق نه تنها شدیدتر خواهد بود که موج گرما و بارش‌هایی که گفته می‌شود پاییز و زمستان فقیرانه‌ای در پیش دارد این فاجعه را تراژیک‌تر نیز خواهد کرد.
به قول آن مجری تلویزیون، اگر بنا باشد باد بیاید آلودگی ببرد، هوا خنگ شود وضع برق بهبود پذیرد و باران ببارد آب به میزان کافی در دسترس باشد همان بهتر که برخی وزارتخانه‌هایمان را بسپاریم دست مسائل اقلیمی و این اندازه هزینه برای وزیر و معاون و تشریفات نیز نکنیم.
این سرزمین دوباره سرِ پا خواهد ایستاد، برق و آب و گازش نیز تامین خواهد شد، فقط مانده‌ایم با قضاوت‌های تاریخی، حسن روحانی و وزرای او در کجای دنیا می‌توانند آسوده و به دور از نگاه پر از سوال مردم، به سر برند، ولنجک؛ تورنتو، کالیفرنیا یا همین بغل یعنی قاره اروپا؟!
آفتاب یزد همچنین می‌نویسد: مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم می‌گوید: «در سال ۹۸ به دوستان صنعت برق هشدار دادم که اگر زیرساخت‌های صنعت برق توسعه پیدا نکند، در سال ۱۴۰۰ وارد بحران خاموشی و قطعی‌های مکرر برق خواهیم داشت، اما توجهی نکردند!» ما می‌گوییم اصل فاجعه و کمبود‌ها در تابستان ۱۴۰۱ تازه خودش را نشان خواهد داد، زیرا دولت روحانی عملاً در دوران هشت ساله رو به انتها، در زمینه نیروگاه‌سازی و تامین و تجهیز زیر ساخت ها، هیچ کاری نکرده است!
این روز‌ها که مصرف از تولید پیشی گرفته، قطعاً نمی‌توان برای این صنعت کاری کرد، اما همه ماجرا درعدم حمایت از بخش خصوصی نیست، زیرا خبر‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش خصوصی نیز چندان مسئولانه در صنعت برق و نیرگاه‌های کشور ورود پیدا نکرده است به گونه‌ای که احساس می‌شود پای قرارداد‌های واگذاری نیروگاه‌ها - شما بخوانید فروش! - دو شخص بی‌تعهد انگشت و امضاء به یادگار گذاشته‌اند وگرنه این وضعیت نمی‌تواند برای یک کشور ۸۵ میلیون نفری که امروز باید حداقل برق ۴ کشور را تامین کند؛ نبود.

فهرستی از مشکلات مدیریتی تلنبار شده برای دولت جدید

کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ضمن ارائه بسته پیشنهادی دولت جدید، خواستار حمایت در تولید و جبران کاستی‌های مدیریت فعلی شده و فهرستی از مشکلات مدیریتی را که برای دولت جدید به ارث گذاشته شده، مطرح کرد.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در بخشی از این بسته پیشنهادی به قوانین و مقررات اشاره شده است. در این زمینه به مواردی مثل «تنقیح قوانین و حذف قوانین مزاحم و پرهیز از وضع قوانین جدید و غیر ضرور در حوزه تولید»، «تنظیم و تدوین آیین‌نامه‌های مفاد قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار»، «تنظیم و تدوین شیوه‌نامه‌های اجرای آیین‌نامه‌های مفاد قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار»، «اجرای کامل مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار در فرآیند‌های سیاستگذاری‌های مربوط به تولید»، «تنظیم و تدوین طرح جامع حمایت و تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط» و «بهبود شاخص کسب‌وکار جهانی کشور از ۱۲۷ فعلی به رتبه دو رقمی زیر ۵۰» مورد تأکید بوده است.
تدوین آیین‌نامه نظام تأمین اجتماعی با رویکرد حمایت از تولید و اشتغال‌زایی و پرهیز از ایفای تعهدات سنگین کارفرمایی به‌جای تعهدات دولت نیز مورد تأکید صنعتگران در این بسته است.
بخش دیگری که مورد توجه بخش خصوصی است، پیشنهاد‌هایی درخصوص دولت و دستگاه‌های اجرایی است که از جمله این‌ها می‌توان به «رفع چالش زیرساخت‌های مستهلک کشور برای تولید از جمله زیرساخت‌های آب، برق، گاز، شبکه حمل و نقل و شبکه ارتباطات»، «پرهیز دستگاه‌های اجرایی از موازی‌کاری، صدور بخشنامه‌های متناقض یکدیگر، انتصاب مدیران ناکارآمد، ایجاد سامانه‌های موازی، ایجاد کار گروه‌ها، کمیته‌ها و شورا‌های موازی و بوروکراسی کاذب»، «پرهیز دولت از قیمت‌گذاری‌های دستوری و ایجاد بحران قیمت تمام‌شده» و «پرهیز دولت از صدور مجوز‌های کاذب و اشباع، ایجاد امضای طلایی، رانت و لابی‌گری» اشاره کرد.
بخش دیگری از پیشنهاد‌های مطرح شده در بسته پیشنهادی به تأمین مواد اولیه برمی‌گردد. در این راستا «ایجاد شفافیت در بورس کالا»، «اتخاذ سازوکار مناسب برای توزیع برابر و متناسب مواد اولیه بنگاه‌های کوچک و متوسط توسط صنایع بالادستی با رویکرد پیشنهادی بخش خصوصی»، «حذف قوانین ناکارآمد و دست و پا گیر گمرک به منظور ترخیص به موقع کالاها»، «کاهش هزینه‌های واردات مواد اولیه» و پرهیز از خام‌فروشی و اهتمام به تأمین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی» از جمله مواردی است که در این خصوص مطرح شده است.
در این بسته پیشنهادی «ایجاد زمینه‌های مناسب برای صادرات با رویکرد بسته‌های پیشنهادی بخش خصوصی»، «ساماندهی واردات و صادرات و جلوگیری جدی و عملی از واردات کالا‌های غیرضروری دارای تولید مشابه داخلی با استفاده از سایر روش‌های ترغیبی و تشویقی برای ایجاد رقابت سازنده در بخش تولید»، «حمایت از کسب‌وکار‌های مجازی، نوآوری‌ها و استارت‌آپ‌ها» و «حمایت کافی و منسجم و مطابق با استاندارد‌های جهانی از صنعت بازیافت و تأمین مواد اولیه صنایع تغذیه شونده از بازیافت و پسماندها» در حوزه کسب‌وکار مطرح شده است. علاوه بر این، «تمکین کلیه بانک‌ها، اداره امور مالیات و دارایی، سازمان تأمین اجتماعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی به مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید»، «تغییر ماهیت صدور مجوز‌های تولید و تفکیک دستگاه‌های صادر کننده مجوز از دستگاه‌های نظارتی»، «تشکیل نهادی برای نظارت بر نظام بانکی، بیمه‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و بازار سرمایه» و «کوچک‌سازی، چابک‌سازی، حذف بوروکراسی‌ها و مستندسازی‌های سنتی دستگاه‌های دولتی و ایجاد ساز و کار صحیح صرف بودجه‌های سازمانی نیز در همین حوزه پیشنهاد شده است.

برق را قطع می‌کنی به آمار چه کار داری؟!

آقای روحانی از مردم به خاطر قطع برق عذرخواهی می‌کند، اما ضمنا می‌گوید: عملکرد دولت او در افزایش ظرفیت تولید، بهتر از دولت‌های پیشین است!
به گزارش وطن امروز، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که دولت روحانی رکورددار کمترین تولید برق در میان چند دولت اخیر است.
میزان ظرفیت رسمی نیروگاه‌های کشور در سال ۸۴، ۴۱ هزار مگاوات بوده که در پایان دولت دهم در سال، ۹۱ به ۶۸ هزار و ۹۴۱ مگاوات طبق گزارش توانیر رسیده است؛ این یعنی سالانه ۳/۵ هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید.
یکی از مراکزی که آمار تولید برق در کشور را در سال‌های پس از انقلاب منتشر کرده است، بانک مرکزی است. طبق آخرین آمار بانک مرکزی، میزان تولید برق در کشور در سال ۹۸، ۳۲۶ هزار میلیون کیلووات ساعت بوده است. این عدد در ابتدای دولت تدبیر و امید ۲۶۲ هزار میلیون کیلووات ساعت بوده است که نشان از رشد ۲۴ درصدی میزان تولید برق در طول عمر دولت حسن روحانی دارد. حال اگر این آمار را برای دولت‌های نهم و دهم بررسی کنیم، مشاهده می‌شود میزان تولید برق از ۱۷۸ هزار میلیون کیلووات ساعت در سال ۸۴ به عدد ۲۵۴ هزار میلیون کیلووات ساعت در سال پایانی عمر دولت قبل رسیده است که نشان از رشد ۴۲ درصدی میزان تولید برق در این دوره دارد.
عقب‌ماندگی دولت روحانی به غیر از گزارش بانک مرکزی مستند به گزارش دیگر نهاد‌های دولتی است به‌طوری که شرکت مادر تخصصی توانیر در گزارشی تحت عنوان «۵۳ سال صنعت برق ایران در آیینه آمار» که بهمن ۹۹ منتشر شد، ظرفیت نامی نیروگاه‌های کشور را در سال‌های مختلف و بر حسب مگاوات نشان داد. طبق این آمار در آغاز دولت مرحوم رفسنجانی ظرفیت نامی ۱۴۴۴۲ و در پایان این دولت ۲۲۴۲۰ مگاوات بوده است. در آغاز دولت اصلاحات (سال ۷۶) ظرفیت نامی نیروگاه‌های کشور برابر با ۲۳۲۵۷ و در پایان این دولت برابر با ۳۷۳۰۰ مگاوات بوده است. همین مقدار برای دولت بعد برابر با ۴۱۰۳۲ و ۶۸۹۴۱ مگاوات در پایان آن دولت بوده است. در نهایت این آمار برای دولت روحانی عدد ۷۰۲۷۹ را در آغاز کار و ۸۵۱۱۵ مگاوات را تا سال ۹۹ نشان می‌دهد.
اگر بخواهیم مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل قطعی برق در نقاط مختلف کشور را بیان کنیم، می‌توانیم به عدم رشد ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق کشور اشاره کنیم؛ موضوعی که اگر در طول این سال‌ها توسط دولت تدبیر و امید اهتمام ویژه‌ای به آن می‌شد، این روز‌ها شاهد قطع برق گسترده در کشور نبودیم. طبق آمارها، نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی کشور در یک دهه اخیر نزولی بوده است.

آرمان: بوروکراسی دولت مانع رشد اقتصادی شد

استاندار گلستان می‌گوید بوروکراسی دولت، مانع رشد اقتصادی شده است.
هادی حق‌شناس در روزنامه آرمان نوشت: نظام اداری ناکارآمد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مانع تولید است. وقتی بحث اقتصادی مطرح می‌شود باید به سراغ عوامل تولید برویم که مهم‌ترین آن نیروی انسانی و سرمایه است. بسیاری از کشور‌ها منابع غنی‌ای دارند، مانند ایران که مجموعه ذخایر نفت و گاز آن رتبه نخست در جهان را دارد یا از نظر مجموع مواد معدنی ایران جزو ۵۱ کشور برتر جهان است، یا به لحاظ جذابیت‌های گردشگری جزو کشور‌های تک رقمی در جهان محسوب می‌شویم. سؤال ساده این است که چرا نمی‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؟ قطعا عوامل زیادی وجود دارد، ولی یک عامل عدم‌وجود نظام اداری کارآمد است. اصطلاحی در چند سال گذشته تحت‌عنوان «تک پنجره» مرتبا به کار گرفته می‌شود که ابتدا البته در مرز‌های ورودی کشور مطرح شد تا صاحبان کالایی که قصد ترخیص کالا‌های خود را دارند به سالنی مراجعه کنند که همه عوامل درگیر تشریفات ترخیص یا صادرات کالا‌ها در این محل جمع شده باشند تا پاسخ ارباب رجوع داده شود. موضوع «تک پنجره» علاوه بر گمرک در نظام‌های اداری هم مطرح است، اما به‌نظر می‌رسد یکی از دستاورد‌های عصر کرونا این بوده که بتوانیم از فضای مجازی دولت الکترونیک را مستقر کنیم. پیش از این استعلام از یک بانک، سازمان دولتی یا حتی استعلامات خصوصی‌اشخاص از ثبت اسناد و احوال و حتی دانشگاه به دلیل عدم‌استقرار دولت الکترونیک با چالش‌های جدی مواجه بوده است. برخلاف اینکه ما فکر می‌کنیم باید از هر کسب‌وکاری چند ده درصد سود ببریم در دنیا مرز سود در حد چند واحد درصد قرار دارد. علت این است که هزینه‌ها را به پایین‌ترین سطح ممکن رسانده‌اند.
یکی از مواردی که هزینه‌های تولید کالا و خدمات را افزایش داده نظام اداری است. اگر قرار است یک بنگاه اقتصادی ظرف شش ماه اجرا شود و به تولید برسد، ولی به دلیل بوروکراسی این ۶ ماه به یک‌سال یا بیشتر افزایش پیدا می‌کند، مفهوم آن، این است که هزینه خواب سرمایه و تولید افزایش پیدا کرده است. امروز استقرار دولت الکترونیک دیگر یک انتخاب نیست؛ یک ضرورت است. اگر قرار است اقتصاد کشور درون‌گرا و برون‌گرا و رقابتی به معنای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت تولید باشد باید نظام اداری ناکارآمد، که باعث افزایش هزینه‌ها است، اصلاح شود.

اذعان تلویحی روزنامه ایران به سوءمدیریت اقتصادی دولت

روزنامه دولتی ایران از قول معاون پیشین وزیر جهاد کشاورزی نوشت: رئیس‌جمهور جدید، تثبیت وضعیت اقتصادی را در اولویت قرار داد.
علی قنبری (معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی در دولت روحانی و عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم) در یادداشتی که روزنامه ایران منتشر کرده، نوشت: با توجه به شرایط کنونی و اوضاع و احوالی که ملت و دولت دارند، تصمیم‌گیری اقتصادی برای رئیس‌جمهوری بسیار مهم است.
به نظر می‌رسد نخستین اقدامی که رئیس جمهوری باید انجام دهد، تثبیت وضعیت اقتصادی است. در واقع می‌بایست برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشد و در وهله نخست باید تلاش کند که وضعیت نامناسب قیمت‌ها را که بسیار نوسان دارند به ثبات برساند و برای کاهش تورم برنامه‌ریزی داشته باشد.
بحث دیگر در این راستا که باید انجام شود، توجه به موضوع بیکاری است که باید رئیس جمهوری سعی کند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را در کشور جاری کند. یعنی با ایجاد ارتباط و تعامل مناسب با کشور‌های منطقه و جهان مردم و سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری کند.
همچنین در حوزه عدالت اجتماعی که وضعیت آن کمی نامساعد شده، باید بین اقشار و گروه‌های درآمدی عدالت اجتماعی را بیشتر کند. البته موفقیت در این بخش مستلزم آن است که در مرحله نخست رشد اقتصادی کشور را بالا ببرد که این کار با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی امکانپذیر است و این رشد اقتصادی باید تا سال ۱۴۰۴ سامان بگیرد و درآمد سرانه مردم افزایش یابد و وضعیت رفاهی مردم تغییر کند.
اقدام مهم دیگری که باید رئیس‌جمهور بدان توجه کند، این است که به وضعیت کرونایی بیشتر اهمیت دهد چرا که کشور در وضعیت نامناسبی در این زمینه قرار گرفته است. وزیر فعلی در این زمینه حرف‌های غیر واقعی زده است که به اعتقاد من صحبت‌های غیرکارشناسی بوده است باید جایگاه ما خیلی بهتر از این‌ها می‌بود. مردم ما مستحق خدمات بهتر و بیشتری هستند. ما در کشور ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم که باید با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری از آن‌ها استفاده بهینه داشته باشیم.
علاوه بر این منابع، پتروشیمی، طبیعی، نیروی انسانی و نیرو‌های جوان تحصیلکرده و تاریخ و تمدن بسیار غنی داریم که می‌بایست وضع‌مان خیلی بهتر از این‌ها می‌بود و امیدوارم که رئیس جمهوری آینده بتواند پیشنهاداتی را که مطرح شد انجام دهد.

********************

روزنامه وطن امروز**

پیام تسلیت رهبر انقلاب
در پی درگذشت احمد جبرئیل

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت مبارز خستگی‌ناپذیر آقای احمد جبرئیل (دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین) را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
درگذشت مبارز خستگی‌ناپذیر آقای احمد جبرئیل را به ملت فلسطین و همه مجاهدان و فعالان عرصه پرشور مبارزات فلسطین و همه عناصر مقاومت در منطقه غرب آسیا و به بازماندگان او تسلیت عرض می‌کنم.
این مرد شجاع و پرتلاش عمر خود را به مبارزه برای میهن مغصوب و مظلوم خود گذراند. از خداوند برای او پاداشی جزیل می‌طلبم و رحمت و مغفرت الهی را برای او مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۲۷ ذی‌القعده ۱۴۴۲ - ۱۷ تیر ۱۴۰۰

***

طالبان:
اطمینان می‌دهیم تهدیدی علیه مرز‌های ایران ایجاد نخواهد شد

سخنگوی طالبان با اشاره به تصرف گذرگاه مرزی «اسلام قلعه» اظهار داشت: اطمینان می‌دهیم از خاک افغانستان تهدیدی علیه مرز‌های ایران ایجاد نخواهد شد.
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با اشاره به تصرف گذرگاه مرزی «اسلام قلعه» به تسنیم گفت: از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشور ایران شکل نخواهد گرفت. وی افزود: به مقامات ایران اطمینان می‌دهیم نسبت به خاک کشور همجوار ما ایران هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد. سخنگوی طالبان اظهار داشت: گمرک مرزی بهتر از گذشته و با نظم بیشتر به فعالیت خود در اسلام‌قلعه ادامه خواهد داد. مجاهد تاکید کرد: به مردم ایران اطمینان می‌دهیم حسن همجواری را رعایت خواهیم کرد و به اصول هر ۲ کشور با احترام برخورد خواهد شد و از ایران هم چنین توقعی داریم.

***

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار تحریم مقام‌های ایران شد

پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار اعمال برخی تحریم‌های هدفمند علیه مقام‌های ایرانی به بهانه بازداشت اتباع اتحادیه اروپایی شد. به گزارش فارس، در بخشی از این قطعنامه، پارلمان اروپا از شورای اروپا خواستار اعمال تحریم‌های هدفمند اعم از انسداد دارایی‌ها برای آن دسته از مقام‌ها و نهاد‌های ایران شد که «در بازداشت خودسرانه و صدور حکم اعدام برای اتباع اتحادیه اروپایی نقش داشته‌اند». چارلی ویمرز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا پنجشنبه گذشته در توئیتر نوشت: «از اینکه پارلمان اروپا از درخواست اعمال تحریم علیه مقام‌های ایران حمایت کرد خرسندم».

***

هلاکت عضو ارشد منافقین

امیرمسعود میرفرشچی از مسؤولان و برنامه‌سازان تلویزیون سیمای به اصطلاح آزادی سازمان منافقین به هلاکت رسید. امیرمسعود میرفرشچی از مسؤولان و برنامه‌سازان تلویزیون سیمای آزادی منافقین سه‌شنبه‌شب ۱۵تیرماه در بیمارستانی در آلبانی به درک واصل شد. میرفرشچی از سال ۵۷ حین تحصیل در آمریکا به منافقین پیوست. او در شمار محصلانی بود که متعاقبا تحصیلاتش را در رشته‌های ریاضیات و جامعه‌شناسی در دانشگاه یو. سی. ال.‌ای ادامه داد. میرفرشچی از خلبانان برجسته منافقین بود. مریم رجوی سرکرده گروهک منافقین با صدور پیامی مرگ وی را تایید و تسلیت گفت. مسعود رجوی از سال‌ها پیش مسعود فرشچی را به‌عنوان گوهر بی‌بدیل (!) و الگوی تمام‌عیار و همه‌جانبه یک مجاهد خلق توصیف کرده بود!

***

تحریم ۸ نهاد مرتبط با صادرات به ایران

وزارت بازرگانی آمریکا از اضافه شدن نام ۳۴ شرکت و نهاد به فهرست سیاه این وزارتخانه در ارتباط با ایران، روسیه و چین خبر داد.
به گزارش تسنیم، وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد نام ۳۴ شرکت و نهاد را در ارتباط با ایران، روسیه و چین به فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی این وزارتخانه اضافه کرده است. بر اساس این بیانیه، وزارت بازرگانی آمریکا نام ۱۴ شرکت چینی را به بهانه آنچه «نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ» خواند، در فهرست سیاه خود گنجاند. علاوه بر این، نام ۶ شرکت چینی نیز به اتهام تلاش برای انتقال فناوری‌های آمریکایی به چین برای استفاده در صنایع نظامی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته است.
در این میان، ۸ شرکت و نهاد نیز به اتهام «تسهیل صادرات اقلام آمریکایی به ایران برخلاف دستورالعمل اداره صادرات آمریکا یا فروش این اقلام به شرکت‌هایی که در فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی [اوفک]وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارند» در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا جا گرفته‌اند و نام ۶ شرکت نیز به اتهام فروش قطعات الکترونیکی که می‌تواند در «پیشبرد برنامه‌های نظامی روسیه» به کار رود، به این فهرست اضافه شده است.
وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده است این ۳۴ شرکت و نهاد در فعالیت‌های تهدیدکننده سیاست خارجی، امنیت ملی و ارزش‌های آمریکا نقش داشته یا احتمال ایفای نقش آن‌ها در چنین فعالیت‌هایی در آینده وجود دارد.

********************

روزنامه خراسان**

تغییر زمان کاری بانک‌ها از امروز

ایسنا- زمان و ساعت فعالیت کارکنان بانک‌ها و مراجعه مشتریان از امروز (١٩ تیر) تغییر می‌کند. بر این اساس بانک‌ها در روز‌های پنج شنبه تا پایان مرداد تعطیل هستند و اگر تاریخ وصول چکی برای پنج شنبه باشد، وصول آن‌ها به اولین روز کاری بعد منتقل می‌شود. همچنین، از شنبه تا اطلاع ثانوی ساعات حضور کارکنان بانک‌های خصوصی در استان تهران ٦:٣٠ و ساعت پذیرش مشتریان ۷ تا ١٣:٣٠ است. (این زمان برای دیگر استان‌ها با هماهنگی مقامات ذی صلاح خواهد بود.) در بانک‌های دولتی نیز ساعت فعالیت تا اطلاع ثانوی برای کارکنان ۶:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و برای مراجعان ۷ تا ۱۳ تعیین شده است.

کاهش سهم مونتاژی‌ها از سبد تولید ۲ خودروساز

ایرنا- بررسی آمار عملکرد خودروسازان بزرگ کشور در سه ماه نخست امسال حاکی از تمرکز آن‌ها بر خودرو‌های ساخت داخل و کاهش سهم خودرو‌های مونتاژی در سبد تولیدشان است. بر این اساس و در بهار امسال، در مجموع هزار و ۳۳۴ دستگاه از این خودرو‌ها تولید شده که نسبت به سال گذشته افت ۲/۷۶ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت، ایران خودرو هزار و ۱۱۹ دستگاه هایما و پارس خودرو تنها ۲۱۵ دستگاه برلیانس تولید کرده اند. آمار خودرو‌های مونتاژی سایپا نیز به صفر رسیده است.

بازدهی سهام عدالت در هفته گذشته چقدر بود؟

تجارت نیوز- هفته گذشته سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت با بازدهی ۲٫۵ درصدی معادل با ۲۲۵ هزارتومان افزایش قیمت، در محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

بنز بقیه را لو داد و از جریمه گریخت!

فارس- اتحادیه اروپا خودروسازان آلمانی از جمله بی ام و، فولکس واگن، آئودی و پورشه را به دلیل تبانی در محدود کردن توسعه فناوری کاهش آلایندگی خودرو‌ها به پرداخت یک میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. در این مسیر بنز به دلیل لو دادن همکاری این خودروسازان از جریمه گریخت.

********************

روزنامه ایران**

پاسخ نماینده ایران به نماینده عربستان در وین

خبر اول اینکه، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، با انتشار توئیتی به اظهارات نماینده عربستان سعودی در وین درخصوص پیشرفت اخیر هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. دفتر نمایندگی عربستان سعودی در آژانس بین‌المللی انرژی پنجشنبه در واکنش به تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد، گفته بود که تلاش ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم (فلزی) نگران کننده است. نیت‌ها و مقاصد ایران، تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را تأیید می‌کند.
به گزارش ایرنا، کاظم غریب آبادی نماینده ایران، اما نوشت: در مورد پادشاهی عربستان سعودی، باید گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حداقل اختیارات لازم برای راستی آزمایی نیز برخوردار نیست. وی تأکید کرد: هرگونه قصور در اجرای پادمان‌ها، به این پادشاهی اجازه می‌دهد تا برخی فعالیت‌های خاص هسته‌ای خود را با دور نگاه داشتن آن‌ها از بازرسی‌های آژانس، پنهان کند.

پاسخ ارتش به درخواست دختر سیستان و بلوچستانی

خبر دیگر اینکه، در پی انتشار فیلمی از گلایه و گریه یک دختربچه در سیستان و بلوچستان از کم آبی در منطقه محل زندگی خود، خدمات آب‌رسانی توسط نیروی زمینی ارتش در مناطق روستایی استان سیستان و بلوچستان انجام شد. به‌گزارش ایسنا پیش از این نیز امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش به امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و فرمانده میدانی مبارزه با کرونا دستورات لازم را برای امداد‌رسانی به مردم این استان بویژه در تأمین آب شرب داده بود.
در این راستا تیپ ۱۸۸ و ۱۵۸ نیروی زمینی ارتش روزانه پنج تانکر پنج هزار لیتری به مناطق روستایی ملا دادی بخش هیرمند شهرستان زابل خدمات آب‌رسانی انجام می‌دهند. همچنین نیروی زمینی ارتش تانکر‌های ۲۰۰ لیتری آب به روستاییان این مناطق اهدا کرده است. تیپ‌های ۱۸۸ و ۱۵۸ نیروی زمینی ارتش همچنین، خدمات پزشکی و درمانی به مردم مناطق روستایی شهرستان زاهدان، زابل و خاش ارائه می‌دهند.

تکذیب فوت ۴ زندانی بر اثر کرونا

دست آخر اینکه، رئیس سازمان زندان‌ها ضمن تکذیب برخی اخبار مبنی بر فوت ۴ زندانی در زندان تهران بزرگ در اثر کرونا گفت: الحمدلله زندان‌ها و سلامت زندانیان تحت کنترل است.
محمدمهدی حاج محمدی در توئیتر نوشت: «مردم و خانواده‌های زندانیان از خبر دروغ رسانه‌های اپوزیسیون مبنی بر فوت ۴ زندانی در زندان تهران بزرگ در اثر کرونا نگران نشوند. نگرانی شما هدف این‌ها است. دیروز هم مثل روز‌های دیگر، ۱۲۶۵ تست از زندانیان گرفته شد. الحمدلله زندان‌ها و سلامت زندانیان تحت کنترل است.»

********************

روزنامه شرق**

توضیح وزارت نیرو درباره «شایعات اخیر در فضای مجازی»
وزیر نیرو کجا زندگی می‌کند؟

شرق: روابط عمومی وزارت نیرو به‌دنبال انتشار شایعاتی در روز‌های اخیر توضیحی را برای تنویر افکار عمومی ارائه داد. طبق اعلام وزارت نیرو در چند روز گذشته و به‌دنبال بروز مشکلاتی در تأمین برق برخی نقاط کشور و در شرایطی که همدلی و اعتماد مردم به مسئولین بیش از هر زمان دیگری ضروری است، شاهد گسترش شایعات کذب و بی‌اساس در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مبنی بر اقامت وزیر نیرو در هتل، اقامت خانواده ایشان در خارج از کشور یا سها‌م‌دار‌بودن ایشان در شرکت‌های خصوصی بوده‌ایم. تردیدی نیست که انتشار این شایعات بی‌پایه و اساس نه‌تن‌ها کمکی به بهبود وضعیت پیش‌آمده نمی‌نماید، بلکه ممکن است موجب دلسردی مردم کشور از خدمت‌گذارانشان در نظام جمهوری اسلامی گردد. روابط عمومی وزارت نیرو تأکید می‌کند دکتر رضا اردکانیان هرگز حتی برای یک شب در هیچ‌یک از دو شعبه هتل اسپیناس اقامت نداشته و همراه خانواده در منزل شخصی در تهران سکونت دارند. همچنین هرگونه مالکیت یا سهام‌داری ایشان در شرکت‌های خصوصی صحیح نبوده و از اساس تکذیب می‌گردد. وزارت نیرو از تمامی شخصیت‌ها و فعالان رسانه‌ای درخواست می‌کند در زمانی که می‌بایست تمام توجه مردم به خواسته مسئولان و دلسوزان کشور در راستای مدیریت مصرف برق معطوف باشد، به این‌گونه شایعات دامن نزده و وزارت نیرو را در مدیریت و عبور از شرایط پیش‌آمده یاری کنند، ضمن اینکه حق پیگیری موضوع و تعقیب قانونی کسانی که این‌گونه مسائل را مطرح می‌کنند، برای خود محفوظ می‌داند. روابط عمومی وزارت نیرو همچنین آمادگی خود را برای پاسخ‌گویی به هرگونه سؤال و رفع شبهه در این خصوص اعلام می‌کند.

رئیس اتاق ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست کرد
مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تا پایان شهریور تمدید شود

شرق: غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، درباره تمدید مهلت قانونی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی به رئیس‌جمهور نامه نوشت. در بخشی از نامه شافعی به حسن روحانی آمده است: فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور که با مشکلات بزرگی همچون تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی مواجه بوده‌اند، از سال ۱۳۹۹ با چالش شیوع بیماری همه‌گیر کرونا نیز روبه‌رو شده‌اند. واحد‌های تولیدی و خدماتی کشور بر اثر شیوع بیماری مزبور به دفعات در راستای اجراشدن مصوبات ستاد ملی مقاله با کرونا، حفظ سلامتی نیروی انسانی خود و قطع زنجیره شیوع بیماری اقدام به تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی یا کاهش نیروی انسانی حاضر در محل کار و به تبع آن کاهش ظرفیت تولید کردند. رئیس اتاق ایران در این نامه تصریح کرده که تعطیلی‌ها و کاهش ظرفیت تولید منجر به کاهش شدید درآمد فعالان اقتصادی، افزایش هزینه‌ها و همچنین عدم امکان ایفای به‌موقع تعهدات اداری و مالی بنگاه‌های اقتصادی شده است. شافعی در این نامه از رئیس‌جمهور درخواست کرده مهلت قانونی ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی تا پایان شهریورماه امسال تمدید شود.

سرگردانی۷۰ مسافر پرواز تهران - تاشکند

مهر: مسافران پرواز ساعت هفت صبح دیروز تهران-تاشکند به‌دلیل ممانعت ترکمنستان از عبور این پرواز از آسمان کشورش، مجبور به فرود در فرودگاه مشهد شده و تا ظهر دیروز مشکل آن‌ها حل‌نشده باقی مانده است. پرواز بامداد دیروز تهران-تاشکند هواپیمایی زاگرس با شماره پرواز ۳۰۵۵ که ساعت ۷:۰۱ از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد تاشکند برخاسته بود، هنگام ورود به آسمان ترکمنستان با ممانعت طرف ترکمنستانی مواجه شده و مجبور به فرود در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد. گفته شده عدم پرداخت هزینه پرواز‌های عبوری قبلی زاگرس‌ایر به هواپیمایی کشوری ترکمنستان، علت جلوگیری آن‌ها از عبور از آسمان این کشور است؛ درحالی‌که ایرلاین ایرانی می‌گوید ۱۰ روز قبل هزینه پرواز‌های عبوری را پرداخت کرده و رسید الکترونیکی واریز را به طرف ترکمن ارائه کرده است. کاپیتان منوچهر حاجی‌بنده، مدیرعامل هواپیمایی زاگرس، درباره پرواز امروز تهران-تاشکند اظهار کرد: ما از هواپیمایی کشوری ترکمنستان مجوز پرواز عبوری امروز فرودگاه امام خمینی (ره) به تاشکند (پایتخت ازبکستان) را اخذ کرده بودیم. وی افزود: ترکمن‌ها به ما گفته بودند آسمان کشور ما برای پرواز عبوری شما باز است؛ رقمی هم بابت پرواز‌های عبوری قبلی از آسمان این کشور به ازبکستان به حساب هواپیمایی ترکمنستان واریز کردیم.

***********************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات