صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۱۳۰

رحیمی جهان آبادی: سیاست ایران در قبال افغانستان تامین کننده منافع ملی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور در جلسه مجازی انجمن اسلامی مدرسین و اساتید دانشگاه‌های کشور طی یک جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ دو ساعته به تشریح مسائل مختلف افغانستان پرداخت.

 در این جلسه دلایل تغییرات سیاست امریکا در افغانستان و خروج از این کشور، چالش امریکا با چین در رقابت اقتصادی، چالش امریکا با روسیه در حوزه بالکان، وضعیت صحنه جنگ در افغانستان و حوادث فعلی و پیش بینی آینده تحولات افغانستان، دلایل ارتباط گیری ایران با طالبان، سیاست اجرایی ایران در قبال تحولات افغانستان، اقدامات انجام شده از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ضعف  و اشتباهات دولت فعلی افغانستان در مقابله با طالبان، نگرانی های ایران از تحولات اخیر، و محورهای متعدد دیگر به بحث و بررسی گذاشته شد.
جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این جلسه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان را واقع گرایانه، منبطق بر واقعیتهای عرصه میدانی افغانستان و تامین کننده منافع ملی دانست.
وی در این جلسه تاکید کرد: انچه دارد در افغانستان رخ می دهد محصول سیاست امریکا و ضعف دولت مرکزی است و نباید اجازه دهیم رسانه های غربی ما را متهم اشتباهات خود جلوه دهند چون ایران پس از امریکا، قطر، دولت افغانستان و ترکیه، وارد تعامل با طالبان انهم با هدف ایجاد صلح و آرامش در کشور همسایه شده است و هیچ نقشی در سلطه طالبان بر مناطق ندارد.
رحیمی افزود: حفظ تمامیت ارضی، اتحاد  نیروهای دموکراتیک و میانه رو و  توازن  وتقسیم قدرت بر پایه واقعیتهای جامعه افغانستان و توافق افغانها با هم سیاست  اصلی ایران است اما در این مسیر صرفا نقش میانجی را دارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: باید بین چین، ایران، ترکیه و روسیه با دولت مرکزی افغانستان و طالبان نشستهایی برقرار شود تا انچه طرح و نقشه امریکا در اجرای جنگ داخلی و رشد داعش در منطقه هست رخ ندهد.
در این جلسه اعضای هیات علمی دانشگاهی کشور به طرح دیدگاهی خود و تحلیل شرایط پرداخته و سوالات متعددی را مطرح نمودند که از سوی نماینده مردم تربت جام و تایباد و باخرز و صالح آباد پاسخ داده شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات