صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۲۹۲

بازگشت ناامنی به بغداد

طبق آمار نهایی تعداد کشته ‌ها ۳۵ تن و تعداد زخمی ‌ها ۶۰ تن گزارش شده که  در میان کشته ‌ها ۱۲ تن کودک و یک شیرخواره هستند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فرزان شهیدی

کشور عراق بار دیگر شاهد انفجار تروریستی بود. روز دوشنبه ۲۸ تیر انفجار بمب در بازاری محلی در شهرک صدر بغداد به کشته و زخمی شدن ده ها تن از شهروندان عراقی انجامید.
شهرک صدر یکی از مناطق پرچمعیت بغداد بوده و پایگاه هواداران مقتدا صدرمحسوب می ‌شود.
انفجار یک روز قبل از تعطیلات عید قربان و زمانی رخ داد که بازار پرازدحام بود و بسیاری از شهروندان عراقی مشغول خرید بودند.
طبق آمار نهایی تعداد کشته ‌ها ۳۵ تن و تعداد زخمی ‌ها ۶۰ تن گزارش شده که  در میان کشته ‌ها ۱۲ تن کودک و یک شیرخواره هستند.
بنابر اعلام اولیه مقامات امنیتی، عامل انفجار یک بمب کنار جاده‌ ای بوده که در بازار الحویلات در شرق بغداد منفجر شده است.
اما پس از مدت کوتاهی داعش مسئولیت انفجار انتحاری در شهرک صدر برعهده گرفت. به گزارش خبرگزاری آناتولی، در بیانیه ‌ای منسوب به داعش که در صفحات و سایت‌های وابسته به این گروه تروریستی منتشر شده، آمده است عامل انتحاری به نام ابوحمزه خودش را در میان تجمع شیعیان در شهرک صدر منفجر کرد.
در پی این انفجار «مصطفی الکاظمی»، نخست ‌وزیر عراق دستور بازداشت فرمانده پلیس مسؤول حوزه استحفاظی مذکور و انجام تحقیقات در رابطه با این حمله را صادر کرد.
الکاظمی دستور داد هر فرمانده و افسری که قصورش در انجام وظیفه‌اش ثابت شود، مجازات شده و از او تحقیقات به عمل آید و به دادگاه ویژه تحویل داده شود.
الکاظمی بعد از نشست فوق ‌العاده در پی انفجار شهرک صدر دستور توزیع مجدد مسؤولیت و اختیارات بخش‌های نیروهای امنیتی در بغداد را صادر کرد.
الکاظمی ضمن تسلیت به خانواده‌ها، برادران و مردم شهرک صدر گفت خانواده ‌های شهدا بدانند که قصاص در پی تروریست ‌ها در هر مخفیگاه و مکانی که باشند، خواهد بود. تروریست‌ ها مامنی در خاک عراق نخواهند یافت.
نخست‌وزیر عراق افزود مجرمان با تلاش‌ های ناامیدکننده خود می ‌خواهند آشوب به پا کنند و بعد از منفجر کردن دکل‌ های برق سراغ قتل بی‌هدف و انفجار در میان مردم بی‌ دفاع رفته‌ اند.
صدها تن از خانواده‌های ساکن شهرک صدر که از بزرگترین مناطق جمعیتی بغداد محسوب می شود در اعتراض به این انفجار به خیابان‌ ها رفته و خشم خود را نسبت به این فاجعه در آستانه عید قربان اعلام کردند.
نکته قابل توجه آن که پیشتر دستگاه‌های اطلاعاتی عراق نسبت به طرح داعش برای انجام حمله تروریستی در مراکز تجاری در الکرخ و الرصافه، شهرک صدر، الشعله و الکاظمیه هشدار داده بودند.
در سال جاری محله‌ های پرجمعیت بغداد سه بار شاهد انفجار بوده ‌اند. در ماه ژانویه حمله ‌ای در بغداد انجام شد که در آن ۳۲ نفر توسط دو بمب ‌گذار انتحاری در بازاری در مرکز بغداد کشته شدند. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود.
در ماه آوریل نیز چهار نفر در یک حمله با خودروی بمب‌گذاری شده در شهرک صدر کشته شدند. انفجاری که توسط یک بمب جاسازی شده در خودروی پارک شده در بازار ایجاد شده بود.
برخی تحلیلگران این انفجار را به شرایط خاص عراق مرتبط می دانند. از یک طرف، عراقی ها خود را آماده برگزاری انتخابات زودهنگام در مهرماه سال جاری می کنند. از این نگاه، ایجاد ناامنی و انفجارات به منظور بر هم زدن فضای انتخابات در عراق انجام می شود.
از طرف دیگر دولت عراق مشغول مذاکرات راهبردی با آمریکا و توافق بر سر خروج نیروهای آمریکایی از عراق می باشد. بعید نیست انفجارات و حملات داعش طی هماهنگی های پشت پرده در راستای توجیه و بقای حضور آمریکایی ها در این کشور انجام شده باشد.
به نظر می رسد بازماندگان داعش به رغم شکست های میدانی سنگین، فعالیت های پراکنده خود را در نقاط مختلف عراق ادامه داده و در صدد ضربه زدن به امنیت و زیرساخت های عراق هستند.
در هر حال، دولت و دستگاه های امنیتی در مقابله با داعش به ویژه در آستانه انتخابات، وظیقه خطیری برعهده دارند.
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات