صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۲۱۲۶

اخبار ویژه پنجشنبه ۲۴ تیر

روزنامه کیهان **

بعد از ۷ ماه تعلل باز هم خبری از سامانه جامع تجارت نشد

آقای روحانی در توجیه بسیاری از ناکارآمدی‌های اقتصادی و مدیریتی دولتش به انواع بهانه‌جویی‌های سیاسی متوسل می‌شود، اما به یکی از اصلی‌ترین ضرورت‌های مدیریت کارآمد اقتصادی یعنی مسئولیت راه‌اندازی سامانه جامع تجارت عمل نکرده است.
این سامانه قبلاً به شکل نمایشی در سال ۹۵ راه‌اندازی شد، بی‌آنکه بتواند در حوزه‌هایی مثل تخصیص ارز دولتی، واردات و صادرات، قاچاق، فرار مالیاتی و... نقش ایفا کند. روحانی اوایل سال گذشته نیز وعده داد که سامانه جامع تجارت تا مهر عملیاتی می‌شود. سپس وعده داده شد که ۹۹/۹/۹، سامانه جامع تجارت نهایی شود. روحانی ۲۲ مهر ۱۳۹۹ گفته بود «سامانه جامع تجارت در تاریخ ۹۹/۹/۹ برای مبارزه با فساد رونمایی می‌شود تا از روزی که کسی ثبت سفارش می‌کند، تا زمانی که جنسش در مغازه به فروش می‌رسد، بتوانیم همه را در این سامانه دنبال کنیم؛ از گمرک و انبارداری تا این که جنس کجا رفته و مقابله با احتکار. راه‌اندازی سامانه بسیاری از مشکلات ناشی از عدم شفافیت، انحصار و ناهماهنگی در صادرات و واردات را مرتفع و مانع قاچاق خواهد شد».
اما وقتی ۹ آذر ۹۹ رسید، خبری از وعده مذکور نشد. فردای آن روز آقای روحانی ضمن افتتاح نمادین سامانه گفت: حدود ۷۰ درصد این سامانه ارز افتتاح شد و امیدواریم در ۱۱ بهمن امسال شاهد تکمیل این سامانه باشیم.» این سخنان توأم با ملاطفت در حالی بود که آقای روحانی ۲۲ مهر ماه گفته بود «برای کسانی که در کامل شدن سامانه تلاش کرده‌اند، تقدیرنامه ارسال خواهد شد و از آن‌ها که از برنامه عقب هستند، سؤال]نه مؤاخذه می‌شود که چرا عقبند. راه‌اندازی این سامانه، بسیاری از مشکلات ناشی از عدم شفافیت، انحصارگرایی و ناهماهنگی در صادرات و واردات را مرتفع و مانع قاچاق می‌شود».
با وجود این سخنان، سامانه مذکور نه در ۹۹/۹/۹ و نه در ۹۹/۱۱/۱۱ راه‌اندازی نشد. تا این که آقای روحانی پریروز (۲۲ تیر ۱۴۰۰) در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: «اتصال کلیه سامانه‌ها به سامانه جامع تجارت تا پایان تیر ماه نهایی شود».
او مجدداً در این جلسه ضمن توضیح واضحات و ارائه حرف‌های تکراری گفته است: «راه‌اندازی سامانه جامع تجارت کشور، ساختار لازم برای شفافیت و جلوگیری از معطلی کالا و ریشه‌کنی فساد و سوء استفاده رانت‌جویانه را فراهم کرده است و ضروری است اتصال کلیه سامانه‌ها بویژه سامانه گمرک به سامانه جامع تا پایان تیر ماه نهایی شود.»
رئیس‌جمهوری با اشاره به گزارش‌های تأمین کالا‌های اساسی و افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل در جهت تسریع در انتقال کالا، گفت: «همکاری همه دستگاه‌ها در جهت تسریع در ترخیص کالا‌های موجود در گمرکات کشور ضروری است.»
روزنامه دولتی ایران در این باره در گزارشی نوشت: این چندین بار است که رئیس‌جمهور به توجه همه بخش‌های اقتصاد به سامانه جامع تجارت تأکید می‌کند.
در حالی که روحانی آذر ۹۹ گفته بود؛ ۷۰ درصد کار سامانه انجام شده، روزنامه ایران حدود ۸ ماه بعد می‌نویسد: گفته می‌شود تاکنون بیش از ۷۰ درصد بخش‌های اقتصاد به این سامانه متصل شده‌اند، اما با اتصال کامل تمام بخش‌های اقتصادی و تجاری تا پایان تیرماه، پیش‌بینی می‌شود که دیگر شاهد مشکلاتی مانند نابسامانی بازار کالا‌هایی مانند مرغ نخواهیم بود. برای مثال در مورد کالای مرغ عنوان می‌شود که برای جلوگیری از خروج بدون شناسنامه ثبت‌نام همه واحد‌های صنفی عرضه کننده مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان در سامانه جامع تجارت و نیز ثبت اطلاعات صدور فاکتور‌های فروش مرغ توسط کشتارگاه‌ها در این سامانه، ضروری است.

مذاکرات به بن‌بست رسیده آمریکا، خواسته‌های منطقی ایران را نمی‌پذیرد

«آمریکا در حرف و عمل نشان داده که تعهدات برجامی خود را به‌طور کامل انجام نخواهد داد».
این تحلیل را نادر انتظار از چهره‌های غربگرا و استاد دانشگاه آلابامای جنوبی به ایلنا گفته است. وی در پاسخ به این سؤال که «دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام به پایان رسیده و زمانی برای دور هفتم در نظر گرفته نشده و واشنگتن هم می‌گوید تصمیم سخت باید در تهران گرفته شود. ارزیابی شما از این تصمیمات سخت و افق پیش‌روی برجام چیست؟» گفت: همانگونه که ایران قبل از شروع این دوره از مذاکرات در وین گفته بود، آمریکا اگر مایل است که برجام را دوباره زنده کند باید تعهدات خود را که در سال ۲۰۱۵ امضاء کرده بود، اجرا کند، ولی آمریکا چه در حرف و چه در عمل نشان داده که تعهدات برجامی خود را بطور کامل انجام نخواهد داد و فقط مایل به تعلیق برخی از تحریم‌های برجامی است.
وی افزود: این به آن معنا است که آنچه دولت بایدن به آن «تصمیم سخت» می‌گوید، این است که ایران قبول کند برجام جدیدی امضاء کند که شامل محدودیت‌های عمده‌ای در قدرت دفاعی و بازدارندگی و همچنین تغییرات در سیاست‌های منطقه‌ای ایران خواهد بود.
انتصار درخصوص اینکه آیا دور هفتم می‌تواند دور پایانی باشد و به توافق نزدیک هستیم، گفت: در زمان شش دوره مذاکرات اخیر اخبار ضد و نقیضی در مورد اینکه طرفین به توافقات مهمی نزدیک شده‌اند در رسانه‌ها منتشر شده بودند، ولی اینگونه اخبار بسیار خوشبینانه بوده و نشان‌دهنده شکاف بین موضع ایران و طرفین غربی برجام نبودند؛ بنابراین نشانی وجود ندارد که دور هفتم مذاکرات به توافق نهایی منجر شود.
انتصار همچنین در پاسخ به این سؤال که سران چین، فرانسه و آلمان اخیرا در نشستی مشترک خواهان تسریع در روند مذاکرات شده‌اند؛ این تعلل و کندی مذاکرات، ناشی از چیست، گفت: یکی از دلایل مهم تعلل و کندی مذاکرات ناشی از این است که ایران می‌خواهد که آمریکا تعهد بدهد که دوباره زیر اجرای مفاد قرارداد نزند و با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدیدی در آمریکا همان کاری را نکند که ترامپ با برجام کرده و آن را پاره کرد. این یک خواسته کاملا منطقی و قانونی است، ولی با توجه به ساخت پیچیده توازن قدرت در آمریکا، نه بایدن و نه هیچ رئیس‌جمهوری آینده نمی‌تواند چنین تضمینی را بدهد.
وی تصریح کرد: ساختار پیچیده قدرت در آمریکا مانع تعهد به توافق در دوره تمام رؤسای جمهور آمریکا می‌شود. این اظهارات درست در روزی عنوان شده که آقای روحانی ضمن تحریف واقعیت‌ها برای چندین بار مدعی شد امکان توافق و برداشتن تحریم‌ها فراهم بود، اما مجلس (و...) فرصت احیای برجام را از دولت گرفتند.

برای گفتن این حرف‌ها هشت سال دیر است

اظهارات ظریف مبنی بر «رنجاندن دوستان ایران به خاطر سراب آمدن شرکت‌های غربی»، دیرهنگام و به مفهوم رضایت به خسارت‌های کشور در این زمینه است.
در بخشی از گزارشی که اخیرا وزیر خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کرد، آمده بود: «اگر در مورد ضرورت کار متوازن با شرق و غرب به یک اجماع ملی رسیده بودیم و از یکسو با خوش‌خیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از خود نرنجانده بودیم و از سوی دیگر از همه امکانات برجام برای ایجاد منافع اساسی اقتصادی برای همه کنشگران - به شمول شعبات خارجی شرکت‌های آمریکایی- بهره برده بودیم، دوستانمان هم سرخورده نمی‌شدند و در دوران سختی رهایمان نمی‌کردند».
روزنامه جوان درباره این قسمت از گزارش می‌نویسد: گزاره‌ای که محمدجواد ظریف به آن پرداخته دارای دو نکته مهم است؛ یکی آنکه در ساختار اقتصادی و سیاسی کشور، تصمیم‌گیران به امید ورود شرکت‌های غربی، شرکا و همراهان قبلی را فراموش کردند و دیگری آنکه اگر از فرصت برجام برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌شد، تحریم‌ها دیگر باز نمی‌گشت یا حداقل برای تشدید تحریم‌ها مانعی می‌شد. او به شکلی در نقش کارشناس بی‌طرف ظاهر شده که گویا فراموش کرده شخص شخیص خودش، مسئولیت دستگاه دیپلماسی کشور را بر عهده داشته است و باید روابط را به گونه‌ای تنظیم می‌کرد که دوستان روز‌های تحریم، از مواضع دولت تدبیر و امید ناامید نشوند به‌طوری که همکاری‌های خود را با تهران کاهش دهند.
او باید زودتر از این روز‌ها نسبت به تکروی‌های برخی اعضای کابینه واکنش نشان می‌داد که چگونه منافع ملی را به پای دیدگاه‌های شاذ و عجیب خود ذبح کردند. نمونه بارز این موضوع، به اتفاقات رخ داده میان وزارت نفت و چینی‌ها برمی‌گردد که وزیر نفت که از قضا از دوستان صمیمی آقای ظریف است، چگونه در مسیری حرکت کرد که حالا وزیر امور خارجه منتقد آن است! چینی‌ها دقیقاً در اوج تحریم‌ها چندین قرارداد بزرگ نفتی با وزارت نفت امضا کردند. توسعه میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران و طرح توسعه پالایشگاه آبادان از جمله پروژه‌های بزرگی بود که در دولت گذشته امضا شد و چینی‌ها به توسعه آن‌ها پرداختند. وقتی زنگنه در سال ۹۲ به وزارت نفت رسید، پیش از آنکه برجامی حاصل شود، تصمیم گرفت چینی‌ها را از پروژه توسعه آزادگان جنوبی خلع ید کند، ولی از آنجا که شرکت‌های نفتی این کشور در سایر پروژه‌ها به خوبی فعالیت داشتند، موفق نشد سایر پروژه‌ها را از آن‌ها بگیرد.
همزمان با برجام، چینی‌ها دو میدان آزادگان شمالی و یادآوران را طبق قرارداد به توسعه رساندند و قرار بود طبق قرارداد اولیه، فاز دوم توسعه این میادین هم به شرکت‌های CNPC و ساینوپک واگذار شود. غلامرضا منوچهری، معاون وقت شرکت ملی نفت برای تعیین تکلیف فاز دوم این میادین، پس از سفر به پکن گفت فاز دوم به همین شرکت‌ها واگذار خواهد شد، اما سه ماه بعد، همه چیز عوض شد.
وزارت نفت با این امید که شرکت‌های غربی به ایران می‌آیند، با حمله روشن و صریح به شرکت‌های چینی، کیفیت کار آن‌ها را زیر سؤال برد و حملات سازمان یافته‌ای را علیه پکن انجام داد. او و مدیرانش از برگزاری مناقصه برای فاز دوم این میادین گفتند و از چینی‌ها خواستند اگر برای سرمایه‌گذاری در ایران علاقه‌مند هستند در مناقصه شرکت کنند. برای جذاب‌سازی هم از شرکت‌های توتال، شل، بی‌پی و اِنی نام بردند که با ورودشان به ایران، همه چیز گلستان می‌شود، اما این شرکت‌های غربی، یک به یک از حضور در ایران سر باز زدند تا این میادین به حال خود رها شوند. وزارت نفت سرخورده از این وضعیت، دوباره به سمت چینی‌ها رفت، ولی پکن اعلام کرد هیچ علاقه‌ای به تداوم حضور در ایران ندارد و اصلاً حاضر نیست با دولت تدبیر و امید کار کند.

********************

روزنامه وطن امروز**

واکنش ایران به اتهام آمریکا درباره تلاش برای آدم‌ربایی در این کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به ادعای وزارت دادگستری آمریکا علیه ۴ ایرانی به اتهام آدم‌ربایی واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعا‌های اخیر مطروحه توسط مقامات دولت آمریکا مبنی بر تلاش افرادی برای ربودن یکی از حقوق‌بگیران شناخته‌شده ایالات‌متحده و مرتبط کردن آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: ادعای جدید دولت آمریکا که دشمنی آشکار و پنهانش با ایران بر کسی پوشیده نیست، آنقدر بی‌پایه و مضحک است که واقعا ارزش پاسخگویی ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این نخستین بار نیست که آمریکا به این قبیل سناریوسازی‌های هالیوودی که تنها هدف آن احیای ناامیدانه مهره‌های سوخته و بی‌ارزش خود است، مبادرت می‌ورزد. خطیب زاده تاکید کرد: البته از آمریکایی که تاریخ کوتاهش مملو از ترور، آدم‌ربایی و خرابکاری در کشور‌های دیگر است، چنین داستان‌سرایی‌های خیالی بعید نیست، ولی مقامات آمریکایی این بار با این طراحی و پی رنگ ساده‌لوحانه واقعا به شعور جهانیان توهین کرده‌اند. وزارت دادگستری آمریکا دیروز در بیانیه‌ای مدعی شد ۴ ایرانی به دسیسه برای ربودن «یک خبرنگار مستقر در بروکلین» متهم شده‌اند.

***

فرمانده کل ارتش:
هیچ نگرانی‌ای در مرز‌های شرقی وجود ندارد

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی گفت: هیچ نگرانی‌ای در مرز‌های شرقی وجود ندارد و نیرو‌های مسلح ما برای مقابله با تهدید‌های بزرگ همیشه آماده‌اند. به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازدید از مرز‌های شرقی کشور گفت: برای سرکشی و عرض خدا قوت به همرزمان و همچنین مرزبانان نیروی انتظامی به منطقه آمده‌ام، البته به دلیل ریشه‌های مشترک با مردم افغانستان، علاقه‌مند امنیت، آرامش و سلامت برای آن‌ها بوده و نگران وضع برادران و خواهران افغان خود هستیم. وی افزود: نیرو‌های مسلح ما سال‌هاست خود را برای مقابله با تهدید‌های بزرگ آماده کرده‌اند و اگر حادثه‌ای پیش بیاید، به‌سرعت و با قدرت آن را حل خواهند کرد. فرمانده کل ارتش گفت: الان هیچ نگرانی‌ای در مرز‌های شرقی وجود ندارد، البته ما به هیچ وجه از شیطنت کسانی که ممکن است با سوءاستفاده از اوضاع افغانستان کاری بکنند غافل نیستیم. امیر سرلشکر موسوی در ادامه از مراکز مانیتورینگ مرز‌های شرقی و سامانه‌های پهپادی، جنگال و الکترونیک بازدید کرد. وی در این بازدید با کارکنان پایور و سربازان وظیفه ارتش و نیز مرزبانی نیروی انتظامی دیدار و گفت‌وگوی صمیمانه داشت و در جریان امور آن‌ها قرار گرفت.

***

پیام «قالیباف» به نشست مجمع مجالس آسیایی

رئیس مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است با گسترش تعاملات میان کشور‌های آسیایی می‌توان آسیا را در معادلات جهانی به جایگاه واقعی آن رساند. به گزارش تسنیم، نشست کمیته فرهنگی- اجتماعی مجمع مجالس آسیایی (APA) روز گذشته به ریاست معصومه پاشایی‌بهرام، رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع مجالس آسیایی (APA) برگزار شد. فاطمه قاسم‌پور متن پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. قالیباف در این پیام ابتدا سلام گرم خود را به روسای هیات‌ها و نمایندگان مجالس کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست ابلاغ کرد و در ادامه گفت: ما به عنوان اعضای پارلمان کشور‌های آسیایی به منظور کاهش پیامد‌های منفی ناشی از آسیب‌های اجتماعی- فرهنگی باید تمرکز خویش را بر مباحث «تنوع فرهنگی و میراث فرهنگی»، «زنان»، «کمک‌های انسان دوستانه»، «گفت‌وگوی مذاهب»، «مبارزه با فساد»، «مبارزه با قاچاق کالا‌های فرهنگی»، «مبارزه با قاچاق مواد مخدر»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «مساوات در بهداشت در آسیا» قرار داده و اقدامات موثرتری را جهت تثبیت هویت دینی، ملی و جمعی آسیا در برابر رویکرد نادرست فرهنگ غربی به‌عمل آوریم. قالیباف در انتها تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است با گسترش تعاملات میان کشور‌های آسیایی می‌توان از پیشرفت‌های فکری نوین و اقدامات عملیاتی در رسیدن به آسیای نوین برخوردار شد و آسیا را در معادلات جهانی به جایگاه واقعی آن رساند.

***

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه:
نشست بین‌الافغانی تهران موفقیتی ویژه داشت

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه گفت: طالبان و نمایندگان جمهوریت در تهران جمع شدند و در کنار هم به این جمع‌بندی رسیدند که جنگ راه‌حل نیست و حتما باید راه‌حل سیاسی یافت. به گزارش مهر به نقل از شورای راهبردی روابط خارجی، سیدرسول موسوی، دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه درباره چشم‌انداز مذاکرات بین‌الافغانی در تهران تصریح کرد: درباره وضعیت افغانستان، چند روند مطرح شده است؛ آمریکایی‌ها روند دوحه را پیش می‌برند، روند مسکو هم در قالب ۱+۳ وجود دارد. ابتکاری هم قرار بود در استانبول شکل بگیرد که شکل نگرفت. سازمان ملل هم در قالب ۲+۶ ابتکار دیگری دارد که سرنوشت روشنی ندارد. موسوی، غیر از ابتکار تهران، مطرح‌ترین طرحی را که فعلا برای پیگیری صلح در افغانستان وجود دارد، طرح آمریکایی عنوان کرد و در عین حال گفت: آنچه ما درباره طرح آمریکایی می‌بینیم، این است که وضعیتی که در شرایط فعلی در افغانستان ایجاد شده، ناشی از اجرا شدن طرح آمریکاست. آن‌ها به دنبال صلح نبودند. موسوی در ادامه به بیانیه ۶ ماده‌ای نشست بین‌الافغانی تهران اشاره و تأکید کرد: طالبان و نمایندگان جمهوریت در تهران جمع شدند و در کنار هم به این جمع‌بندی رسیدند که جنگ راه‌حل نیست و حتما باید راه‌حل سیاسی یافت. این‌ها مؤید این نکته است که اجلاس تهران موفقیت ویژه‌ای داشت.

********************

روزنامه خراسان**

اعلام نتیجه مزایده معادن با دستور دادستانی متوقف شد

فارس - پس از دستور دادستانی مبنی بر توقف فرایند برگزاری مزایده واگذاری، معاون معدنی وزیر صنعت دستور توقف اعلام نتیجه مزایده معادن را صادر کرد.

موضع مجدد دیده بان شفافیت علیه مشاوران مدیرعامل شستا

مهر - پس از یک دور بحث بین دیده بان شفافیت و شستا که منجر به انتشار فهرست مشاورانی با حقوق‌های نجومی و کارکرد پایین در شستا توسط دیده بان شفافیت شد و در ادامه با جوابیه شستا و تکذیب این سازمان ادامه یافت، این بار، سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در واکنش به توضیحات شستا درباره مشاوران جنجالی مدیر عامل این مجموعه، خواستار ارائه احکام کارگزینی و اسناد پرداخت‌های انجام شده به این افراد شد.

شکر تا ۱۸ هزار تومان قیمت خورد

ایسنا - افزایش قیمت شکر در شرایطی از سوی مسئولان اعلام شد که این کالا در یک سال گذشته به طور متوسط بیش از ۸۰ درصد گران شده و تا ۱۸ هزار تومان هم قیمت خورده است، اما وضعیت واردات شکر نیز از این حکایت دارد که تا ۱۳ تیر از مجموع ۳/۶ میلیون تن کالای اساسی موجود در گمرک و آن چه که پای اسکله و منتظر در لنگرگاه است، نزدیک به ۲۲۰ هزار تن به شکر اختصاص دارد.

********************

روزنامه ایران**

تأکید ظریف بر ناکارآمدی تحریم‌ها در ششمین سالروز برجام

وزیر امور خارجه در ششمین سالروز برجام بر ناکارآمدی تحریم‌ها تأکید کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حساب توئیتری خود نوشت: «۶ سال پیش در چنین روزی، برجام یک موضوع فصل هفتمی شورای امنیت ملل متحد را بدون توسل به جنگ، حل و فصل کرد. اوباما دریافت که «تحریم‌های فلج‌کننده» او، نه ایران و نه سانتریفیوژ‌های ایران را فلج نمی‌کند. ترامپ ساده‌لوحانه تصور کرد که «فشار حداکثری» چنین خواهد کرد. هرگز چنین نخواهد شد. رئیس جمهوری ایالات متحده باید به دقت به این آمار و ارقام بنگرد.»
وزیر خارجه ایران سپس جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا را به آمار و ارقام جدولی درخصوص روند برنامه هسته‌ای ایران که در پیوست این توئیت قرار داده، ارجاع داد و نوشت: رئیس جمهور امریکا باید از نزدیک به این ارقام نگاهی بیندازد. در این جدول با عنوان «اعتیاد امریکا به تحریم‌ها، زمان کنار گذاشتن این عادت فرا رسیده است»، با ارائه ارقام نشان داده شده که توان هسته‌ای ایران در دوره تحریم‌های قبل از حصول برجام و پس از آن و در پی اعمال فشار حداکثری از سوی امریکا، نه تنها کاهش نداشته بلکه با افزایش قابل توجه همراه بوده است.

لعیا جنیدی: دولت سؤالات مجمع درباره FATF را پاسخ داده است

معاون حقوقی رئیس جمهوری، از ارسال پاسخ‌های دولت به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح FATF در زمان مقرر خبر داد. به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با ضرورت بررسی موضوع FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: دولت تمام مقدمات لازم را جهت بررسی FATF برای مجمع فرستاده است. من شنیده‌ام که در مجمع گفتند به بعضی از سؤالات پاسخ داده نشده یا دیر پاسخ داده شده است. وی ادامه داد: از زمان ارسال سؤالات که دهم اسفند ۹۹ بوده تا ۱۰ روز اول سال جاری پاسخ‌ها فرستاده شده است؛ اصلاً قبلاً هم پاسخ‌ها فرستاده شده بود. الان مهم این نیست که فرض کنند زمان کافی برای بررسی این موارد نداشتند؛ چرا که خیلی زمان گذشته است. می‌توانستند زمان را تجدید کنند و همیشه فرصت برای تجدید جلسه بوده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: درباره شکایت از رئیس جمهور بر طبق ماده ۲۳۴ من توضیحاتی به مجلس داده‌ام. به نظر می‌رسد این ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی، هماهنگی با قانون اساسی ندارد. چون قانون اساسی در سال ۶۶ چارچوب آیین‌نامه داخلی را مشخص کرده است. موضوع آیین‌نامه داخلی عبارت است از تعیین رئیس مجلس، تعیین هیأت رئیسه کمیسیون‌های مجلس، دوره تصدی کمیسیون‌ها، امور مربوط به مذاکرات و انتظامات مجلس؛ بنابراین تنظیم روابط قوای سه گانه در چارچوب قانون اساسی است نه آیین‌نامه داخلی مجلس. جنیدی گفت: این موارد را ما توضیح دادیم. علاوه بر این از نظر محتوا خیلی از گزارشات مستندی ندارد. ماده ۲۳۴ همسو با قانون اساسی نیست. هم این دولت و هم دولت بعدی به این موضوع توجه خواهند داشت.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع):
جریان‌های افراطی، مانند طالبان نسبتی با دین ندارند

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در دیدار با مدیر مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان و رئیس خبرگزاری صدای افغان، گفت: جریان‌های افراطی هیچ نسبتی با دین و دستورات آن ندارند؛ بلکه تحت سلطه استکبار جهانی هستند.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رضا رمضانی در این دیدار درباره جایگاه ویژه کشور افغانستان به دو صفت شجاعت و دیانت ملت افغانستان اشاره کرد و بر ضرورت برنامه‌ریزی جهت استفاده از ظرفیت مهاجران افغانستانی در ایران و نیز در سایر کشور‌ها تأکید کرد. او افزود: در این سال‌های طولانی، افغانستان همواره مواجه با جنگ و ناامنی بوده است. اکنون تدبیر جامعه افغانستان باید خروج قطعی امریکا بدون هیچ قید و شرط از خاک آن کشور باشد و معتقد هستیم باید در افغانستان یک دولت مردمی مستقر شود.
حسینی‌مزاری رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان نیز در این دیدار با ابراز نگرانی نسبت به تحولات افغانستان بخصوص آینده شیعیان کشور در صورت تغییر قانون اساسی کشور، امریکا را عامل بحران حال حاضر افغانستان معرفی کرد و گفت:، چون هنوز رگه‌هایی از بیداری اسلامی در افغانستان وجود داشت که مزاحم امریکایی‌ها بود، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که اوضاع را رها کنند و زمینه‌های یک جنگ داخلی را در افغانستان فراهم کنند، زیرا در این جنگ داخلی از هر طرف کشته شود، به نفع امریکایی‌ها است.

نامه وکلای دادگستری درباره حادثه تروریستی ۷ تیر تحویل سفارت فرانسه شد

پس از برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز خانواده شهدای انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در تاریخ نهم تیر جاری، جمعی از وکلای دادگستری نیز ظهر دیروز با حضور در مقابل سفارت فرانسه در تهران، نامه‌ای به دادستان شهر پاریس ارسال کردند. به گزارش ایرنا، در بخشی از متن این نامه آمده است: ما وکلای دادگستری، امضاکنندگان ذیل، حمایت خود را از نامه خانواده‌های قربانیان اقدام تروریستی هفتم تیر ۱۳۶۰ که منجر به شهادت ۷۴ نفر شد اعلام می‌کنیم. نویسندگان این نامه می‌افزایند: به علت پناهندگی آمرین این جنایت (یعنی کادر فرقه تروریستی مجاهدین خلق) در کشور فرانسه، ایشان نسبت به طرح شکایت در آن کشور بر‌اساس صلاحیت دادگاه محل اقامت مرتکبین جرم اقدام نمودند لکن تاکنون عزمی را برای رسیدگی به این پرونده مشاهده ننموده‌اند. ما از این فرصت استفاده نموده و نگرانی عمیق خود را ابراز می‌کنیم. در ادامه نامه وکلای دادگستری تأکید شده است: نظر به تعهدات حقوق بشری دولت فرانسه و همچنین با توجه به لزوم مبارزه با بی‌کیفرمانی و نیز تعهد ایجابی آن، دولت برای تضمین حقوق اساسی خانواده‌های قربانیان این اقدام، از آن عالیجناب خواستاریم دستور لازم را به‌منظور تسریع در رسیدگی به این پرونده صادر کنند.
گفتنی است بازماندگان شهدای حادثه هفتم تیر شکایتی در کشور فرانسه علیه گروهک تروریستی منافقین به عنوان عاملان این حادثه تروریستی تنظیم کرده بودند که ترتیب اثر داده نشده است.

مراسم چهلم درگذشت حجت‌الاسلام محتشمی‌پور برگزار می‌شود

مراسم چهلمین روز درگذشت حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور در مؤسسه فرهنگی و مذهبی دارالزهراء (س) برگزار می‌شود. به گزارش ایلنا، در آستانه چهلمین روز درگذشت حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور مجلس عمومی بزرگداشت آن مرحوم روز پنجشنبه مورخه ۱۴۰۰/۴/۲۴ از ساعت ۲۰ لغایت ۲۲ در مؤسسه فرهنگی و مذهبی دارالزهراء (س) برگزار می‌شود. مؤسسه فرهنگی و مذهبی دارالزهراء (س) واقع در ولنجک- میدان شهید شهریاری، خیابان هشترودی، خ بیضاوی غربی، خ کیوان؛ پلاک ۳ است.

********************

روزنامه شرق**

طالبان مدعی شد:
تصرف گذرگاه مرزی با پاکستان

گروه طالبان روز گذشته مدعی شد یک گذرگاه مرزی مهم با پاکستان را تصرف کرده است. در هفته‌های اخیر و هم‌زمان با خروج نیرو‌های ائتلاف به رهبری آمریکا از افغانستان، گروه طالبان مدعی تصرف نقاط زیادی از کشور شده است. ذبیح‌الله مجاهد، از سخنگویان طالبان، با انتشار بیانیه‌ای گفت طالبان یک شهر مرزی مهم به نام وش را تحت کنترل خود درآورده است. به گفته او، جاده بین سپین بولدک- چمن و قندهار اکنون در اختیار طالبان است. گروه طالبان هفته پیش نیز گمرک اسلام قلعه در مرز ایران را به تصرف خود درآورده بود. یک مسئول امنیتی پاکستان نیز که نخواسته نامش فاش شود، سقوط گذرگاه مرزی سپین بولدک- چمن به دست گروه طالبان را تأیید کرده و گفته است طالبان با پایین‌کشیدن پرچم افغانستان در این گذرگاه مرزی، پرچم خود را به اهتزاز در‌آورده‌اند. پیشروی نیرو‌های طالبان در نقاط مختلف افغانستان در حالی روی می‌دهد که دولت این کشور روز سه‌شنبه تأیید کرد هیئتی بلندپایه دولت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، به دوبی می‌رود تا در دور تازه مذاکرات با طالبان شرکت کند. این هیئت که درباره راه‌حل بحران افغانستان گفتگو خواهد کرد، شامل حامد کرزای، رئیس‌جمهوری پیشین، عبدالله عبدالله، رئیس مصالحه ملی افغانستان و سایر مقامات از‌جمله یونس قانونی و کریم خلیلی، دو معاون سابق رئیس‌جمهور افغانستان است. زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات با طالبان نیز در این مذاکرات حضور خواهد داشت و بر‌اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، احتمال می‌رود حامد کرزای، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان نیز در مذاکراتی که احتمالا روز جمعه برگزار خواهد شد، شرکت کند.

افتتاح سفارت امارات متحده عربی در تل‌آویو

یک ماه پس از گشایش نمایندگی اسرائیل در ابوظبی و کمتر از یک سال بعد از توافق طرفین برای گسترش مناسبات دیپلماتیک، سفارت امارات متحده عربی در تل‌آویو نیز در مراسمی رسمی آغاز به کار کرد. به گزارش دویچه‌وله، این سفارت در برج بورس اوراق بهادار واقع شده که در مرکز شهر تل‌آویو قرار دارد و مراسم افتتاحیه با به اهتزاز درآمدن پرچم امارات در این ساختمان همراه بود. محمد آل‌خاجه، سفیر ابوظبی و اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل در مراسم گشایش سخنرانی کردند. محمد آل‌خواجه، سفیر امارات، به خبرنگاران گفت: «این سرآغازی است بر تعمیق مناسباتی مبتنی‌بر گفتگو و تفاهم و نه اختلاف و کشمکش». او افتتاح نمایندگی‌های سیاسی را رویکردی تازه در حل منازعه خاورمیانه و الگویی نوین برای همکاری مشترک در مسیر صلح خواند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات