صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۸۸

امیدآفرینی، برنامه‌محوری و مدیریت جهادی!

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مشتمل بر نکات قابل‌تأمل و راهگشایی است که بازخوانی و تأکید بر آن‌ها، هم برای ریل‌گذاری حرکت دولت سیزدهم و هم برای نحوه مواجهه مردم با دولتی که میراث‌دار انبوهی از چالش‌ها و موانع و مشکلات ریزودرشت در عرصه‌های مختلف است، مفید و ثمربخش است.

نکات تحلیلی: 1- سه مؤلفه مهم در این بیانات که دولت باید به آن‌ها توجه کند؛ امیدآفرینی، محوریت مردم در گره‌گشایی از مشکلات و تکیه بر روی ارزش‌های اساسی انقلاب است. تأمل در این سه‌گانه مؤثر، حاکی از این واقعیت است که دشمنان انقلاب نیز دقیقاً این مولفه‌ها را در رویکرد جدید دشمنی با ملت ایران محور جنگ ادراکی و شناختی خود قرار داده‌اند؛ بزرگنمایی مشکلات به‌گونه‌ای که هیچ راه‌حلی برای آن‌ها متصور نباشد، زیر سؤال بردن ارزش‌های انقلاب و القای این تحریف سترگ که انقلاب اسلامی علت اصلی مشکلات مردم است و سوم هم اغواگری و تحریک مردم به این‌که تنها راه‌حل، رویگردانی و ایستادن در برابر «انقلاب» است، دشمن را به اثربخشی‌ جنگ روانی و تحریف واقعیات پیرامون این مثلث امیدوار ساخته است. 2- این در حالی است که اساساً وفق نظر رهبری معظم و همچنین عرف سیاسی در دنیا، نفس جابجایی قدرت و دست‌به‌دست شدن آرام و مسالمت‌آمیز دولت‌ها در ایران مضاف بر این‌که مظهر تام مردم‌سالاری دینی است، امیدآفرین است؛ چراکه فرصت تنفسی تازه با حضور مدیران و انگیزه‌ها و ایده‌های نو را برای خدمت به مردم فراهم می‌نماید. 3- بله، به دلیل تحریم و پاره‌ای اهمال‌کاری‌ها، سوء مدیریت‌ها و رویکردهای محاسباتی غلط، کشور با مشکلاتی روبرو است؛ اما به تعبیر رهبر فرزانه، ظرفیت‌ها برای برون‌رفت از این مشکلات بزرگ‌تر است و کار عمده «دولت مردمی» این است که اولاً با برنامه‌های از پیش تعیین‌شده برای حل مشکلات حرکت کند و ثانیاً با تعمیق ارتباطات خود با جامعه از عمق اقیانوس استعدادهای مردمی، مرواریدهای گرانبها برای مدیریت و ساماندهی امور جامعه را شناسایی و بر مصدر خدمت بنشاند و ثالثاً از خنثی‌سازی تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم و رسانه‌ای دشمن غفلت نکند.

نکته راهبردی سخنان امام جامعه در مراسم تنفیذ، در صبوری و همراهی مردم با دولت منتخب خودشان است. به تعبیر رهبری، «حل مشکلات اقتصادی زمان‌بَر است» و نباید توقع داشت یک‌شبه یا در مدّت کوتاه مسائل انباشته‌شده حل شود؛ اما باید هر کس به‌اندازه خودش، نهایت اهتمام و همکاری را برای عبور از این شرایط به منصه عمل برساند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات