صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۳۸

اخبار ویژه ۱۴ مرداد

روزنامه کیهان **

پاسخ استاد مطهری (ره) به کج فهمی فرزند

علی مطهری ضمن نکوهش ادبیات آقای رئیسی نوشت: «جناب آقای رئیسی در ابتدای نطق خود در مراسم تنفیذ فرمودند: «شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از سوی رهبری انقلاب این بود که دست مبارک ایشان را می‌بوسیدم» از ایشان می‌پرسم این شرط را از کجا آورده‌اند درحالی که دست بوسی شائبه تملق و چاپلوسی دارد و حریت و استقلال رأی افراد را مخدوش می‌کند».
آقای رئیسی رئیس‌جمهور دیروز در جریان مراسم تنفیذ گفت: شرط ادب و احترام در مراسم تنفیذ در حضور مقام معظم رهبری این بود که من دست مبارک ایشان را می‌بوسیدم لکن به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد.
کج فهمی علی مطهری درباره ادب آقای رئیسی در حالی است که موارد متعدد و مکرری از ابراز ارادت استاد شهید مطهری (ره) نسبت به حضرت امام (ره) دیده می‌شود. آن شهید بزرگوار هنگام ورود امام به میهن اسلامی، خطاب به حضرت امام عرض می‌کند: «ای روح خدا و‌ای ابراهیم بت‌شکن اسلام و‌ای بنده پاکباز حق و‌ای جان عزیز ملت ایران! به عرض برسانم که؛ «رواق منظر چشم من آشیانه توست- کرم نما و فرودآ که خانه خانه توست». ملت ایران چه چیزی از جان عزیزتر دارد که نثار مقدم فرخنده رهبر فداکار و روشن بین‌اش نماید، و چه ثنایی بالاتر از این سراغ دارد که او را بنده پاکباز حق بخواند.‌ای بنده پاکباز خدا!‌ای مسلمان محمدی!‌ای شیعه صادق!‌ای آیت خدا! ملت ایران در شخصیت شما و از تجربه زندگی شما بالاخص در شانزده سال اخیر زعامت امت که به شما سپرده شد مصداق عینی وعده خدا به رزمندگان و پویندگان راهش را مشاهده می‌کند که اگر به یاری خدا بشتابید به یاری شما می‌شتابد و شما را ثابت قدم نگاه می‌دارد، و هر کسی از آن خدا باشد خدا از آن اوست. هجرت شما از وطن عزیز در ۱۴ سال پیش تحت فشار و اجبار سمبل‌های استبداد و استعمار، یادآور هجرت جدّ مکرمتان رسول خدا (ص) و یاران بزرگوار اوست که به گناه خواستار جامعه توحیدی، از شهر و دیار خود رانده شدند (الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق الّا ان یقولوا ربنا الله) و بازگشت امروزتان یادآور فتح مبین و عظیم مکه است که سمبل‌های زر و زور و بت‌های فلزی و گوشتی یکی پس از دیگری از مقر حکمرانی به زیر آورده شدند و حکومت خدایی جایگزین حکومت طاغوتی گردید (لقد صدق الله رسوله الرؤیا بالحق لتدخلن المسجد الحرام إن شاء الله آمنین)».
ایشان همچنین درباره ارادتش به حضرت امام می‌نویسد: «اگر چه در آغاز مهاجرت به قم، هنوز از مقدمات فارغ نشده بودم و شایستگی ورود به معقولات را نداشتم اما درس اخلاقی که به وسیله شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته می‌شد و در حقیقت درس معارف و سیر و سلوک بود، نه اخلاق به مفهوم خشک علمی، مرا سرمست می‌کرد. بدون هیچ اغراق و مبالغه‌ای، این درس مرا آنچنان به وجد می‌آورد که تا دوشنبه و سه‌شنبه هفته بعد، خودم را شدیدا تحت تاثیر آن می‌یافتم. بخش مهمی از شخصیت من در آن درس و سپس در درس‌های دیگری که در طی دوازده سال از استاد فرا گرفتم، انعقاد یافت و همواره خود را مدیون او دانسته و می‌دانم. راستی که او «روح قدس الهی» بود... و، اما آن «سفرکرده» که صد‌ها قافله دل همراه اوست، نام او، شنیدن سخنان او، روح گرم و پرخروش او، اراده و عزم آهنین او، استقامت او، روشن بینی او، ایمان جوشان او که زبانزد خاص و عام است، یعنی جان جانان، قهرمان قهرمانان، نورچشم و عزیز روح ملت ایران، استاد عالیقدر و بزرگوار ما حضرت آیت‌الله‌العظمی خمینی- ادام الله ظله- حسنه‌ای است که خداوند به قرن ما و روزگار عنایت فرموده و مصداق بارز و روشن «ان الله فی کل خلف عدولا ینفون عنه تحریف المبطلین» (به راستی خدای را در هر عصری بزرگمردانی عادل است که تحریف‌های اهل باطل را از دین او بر‌می‌دارد) است. قلم بی‌تابی می‌کند که به پاس دوازده سال فیض‌گیری از محضر آن استاد بزرگوار و به شکرانه بهره‌های روحی و معنوی که از برکت نزدیک بودن به آن منبع فضلیت مکرمت کسب کرده‌ام، اندکی از بسیار را بازگو کنم».
با این اوصاف، ادب و احترام نسبت به، ولی فقیه، نشانه درک و درایت و بصیرت عمیق است، اما متاسفانه گویا علی مطهری، بهره‌ای از بینش و بصیرت عمیق استاد مطهری نبرده است.

دقیقاً کجای کارنامه شما صفحه درخشان بود؟!

محمدباقر نوبخت در حالی در آخرین نشست اعضای دولت دوازدهم با روحانی، عملکرد این تیم را «صفحه درخشان» خواند که آمار‌های رسمی از گسترش اختلاف طبقاتی و افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه خانوار‌ها حکایت می‌کند.
محمدباقر نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در این نشست گفته بود: «در ۴ سال دوم، دولت تدبیر و امید توانست با حفظ ثبات بازار، شاهد افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم باشد که تمامی مجامع جهانی بر آن معترف‌اند؛ ما در دولت توجه ویژه‌ای به افراد حقوق‌بگیر داشتیم که ارزش پول آن‌ها به خاطر افزایش تورم کاهش یافت. استمرار یارانه‌های نقدی، افزایش مستمری مددجویان و یارانه‌های معیشتی کرونایی که در ۴ مرحله پرداخت شد، جزئی از هزینه‌هایی بود که دولت به مردم بازگرداند. آن چیزی که در ۸ سال گذشته اتفاق افتاد یک صفحه درخشان در مجموعه نظام تلقی می‌شود.»
روزنامه وطن امروز در نقد این اظهارات نوشت: سخنان نوبخت در آخرین روز‌های عمر دولت تدبیر و امید، کاملا خلاف نتایجی است که می‌توان با بررسی شاخص‌های اقتصادی گزارش شده توسط خودِ دولت به دست آورد. گزارش‌های آماری حاکی از آن است که دولت تدبیر و امید بدترین کارنامه اقتصادی چند دهه اخیر را داشته است.
افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن، ارز و خودرو از یک سو و شکستن رکورد تورم اقلام خوراکی و افزایش رکود، بیکاری و نابرابری از سوی دیگر، تنها بخشی از عملکرد دولتی است که نوبخت عملکرد آن را صفحه درخشان می‌خواند.
یکی از وعده‌های مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم در سال‌های ۹۲ و ۹۶، ریشه‌کن کردن کامل فقر و کاهش نابرابری در جامعه بود، اما اکنون که محمدباقر نوبخت از حمایت از اقشار مختلف مردم توسط دولت سخن می‌گوید، با مشاهده آمار‌ها و گزارش‌های مربوط به فقر، نابرابری و توزیع درآمد، متوجه می‌شویم که دولت روحانی در کارنامه ۸ ساله خود نه‌تن‌ها در راستای تحقق این اهداف حرکت نکرده، بلکه با اجرای سیاست‌های غلط اقتصادی و توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه، نابرابری و فقر را در کشور افزایش داده و با ناکارآمدی در این حوزه، سفره مردم را نسبت به گذشته کوچک‌تر کرده است. شاید اگر بخواهیم یک نمونه از این سیاست‌های غلط را مثال بزنیم باید به توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی‌اشاره کنیم که بخش عمده‌ای از منابع مالی تخصیص یافته شده به مردم اصابت نکرد و موجب گسترش رانت شد.
نوبخت مدعی است با اقدامات انجام‌شده توسط دولت، بخشی از هزینه‌های دولت به مردم بازگردانده و جبران شد، در حالی طبق آمار مرکز آمار هزینه خانوار‌های شهری در سال ۹۹ حدود ۶۳ میلیون تومان بوده است که این رقم رشدی ۲۰۰ درصدی نسبت به عدد ۲۱ میلیون تومانی سال ۹۲ داشته است. همچنین روند تغییرات ضریب جینی در کل کشور نشان‌دهنده روند افزایشی این شاخص است.

گزارش همشهری از تورمی که دولت روحانی سر سفره مردم آورد

روزنامه همشهری می‌گوید: افزایش تورم در دولت روحانی، خانوار‌های ایرانی را فقیر کرد.
این روزنامه با اشاره به افزایش شکاف طبقاتی نوشت: تورم؛ بد است و وقتی تورم شدید و خشن می‌شود، چهره زشت خود را به همه نشان می‌دهد. بازندگان تورم مردم هستند. براساس داده‌های رسمی، میانگین نرخ تورم سالانه در تیرماه امسال ۴۴/۲ درصد بوده و تنها ۳ دهک چهارم، پنجم و ششم نرخ تورم پایین‌تری از نرخ تورم کشوری را تجربه کرده‌اند و پس از آن دهک‌های هفتم، اول، سوم، هشتم، دوم، نهم و دهم به‌ترتیب در رده‌های چهارم به بعد قرار گرفته‌اند.
برای سنجش دقیق اثر تورم بر سفره مردم به‌ویژه اقشار ضعیف و متوسط باید به شاخص تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها توجه کرد. مرکز آمار تأیید می‌کند که بیشترین فشار رشد قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه امسال ۳ دهک فقیر جامعه یعنی دهک‌های اول، دوم و سوم تحمل کرده‌اند و هرچه قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها افزایش یابد، این فقرا هستند که به نان شب‌شان محتاج‌ترند. شکاف نرخ تورم سالانه گروه کالا‌های خوراکی و آشامیدنی در پایان تیرماه ۱۴۰۰ بین دهک ثروتمند تا فقیر ۵ درصد بوده است.
نکته تامل‌برانگیز دیگر اینکه میانگین رشد قیمت گروه کالا‌های خوراکی و آشامیدنی در کشور در یک سال منتهی به تیرماه ۱۴۰۰ براساس روایت مرکز آمار ۵۴/۵ درصد بوده و تنها سه دهک بالا و ثروتمند جامعه نرخ تورم کمتر از میانگین کشور را شاهد بوده‌اند.
متر دیگری که برای سنجش اثر تورم بر سفره مردم باید در دست داشت، به ضریب اهمیت کالا‌ها در سبد هزینه‌های مردم مربوط می‌شود به این معنا که هرچند مرکز آمار میانگین رشد قیمت‌ها را محاسبه می‌کند، اما اثر آن بر خرج‌کرد خانوار‌ها یکسان نیست. شاخص رسمی مرکز آمار نشانگر این است که وزن خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سبد هزینه یک خانوار ایرانی ۲۷/۲۴ درصد است، اما شکاف بین ضریب اهمیت و وزن خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بین دهک‌های مختلف گویای یک واقعیت تلخ‌تری هم هست؛ اینکه خانوار‌های ثروتمند در دهک دهم تنها ۱۷/۲ درصد از سبد هزینه‌های ماهانه‌شان مربوط به خرید کالا‌های خوراکی و آشامیدنی می‌شود و در بین دهک نهم هم وزن خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها اندکی بیش از ۲۴ درصد است. به هر میزان که قیمت کالا‌های خوراکی و آشامیدنی افزایش پیدا کند، بیشترین فشار بر دهک‌های فقیر و متوسط وارد می‌شود. به این ترتیب بیش از آنکه کاهش شکاف تورمی در جامعه مهم باشد، تلاش برای خاموش کردن آتش تورم اهمیت دارد و این خواسته و مطالبه همه مردم از سیاستمداران و سیاستگذاران است.‌
می‌گویند نتیجه تورم، بی‌ارزش شدن پول ملی است، اما وقتی دولت راه کنترل تورم را در چاپ پول برای جبران کسری بودجه می‌داند، این پول‌های داغ ارزش‌شان در همان تورم‌افزایی است. رشد پایه پولی در ۴ ماه نخست امسال به وضوح نشان داد که دولت بخشی از کسری بودجه را از محل تنخواه بانک مرکزی جبران کرده است.

هشدار هاآرتص به گانتس: ایران قوی‌تر است، با آتش بازی نکن

روزنامه صهیونیستی هاآرتص به دولت گانتس هشدار داد با ورود به جنگ دریایی با ایران؛ با آتش بازی نکند چرا که طرف ضعیف‌تر از چنین جنگی است.
به گزارش رأی‌الیوم، ماجرای حمله به نفتکش اسرائیل در دریای عمان، دولت اسرائیل را به لرزه درآورد و قدرت مقاومت را نشان داد. در این‌باره رون بن یشای، تحلیلگر نظامی روزنامه «یدیعوت آحارانوت» گفت: این حمله گواه آن است که از قبل برای آن برنامه‌ریزی شده و ثابت می‌کند ایران توانمندی‌های اطلاعاتی پیشرفته‌ای دارد. این حمله بازی را تغییر داد و نشان داد ایران آماده تحمل خطرات است. حمله به این کشتی، در پاسخ به حملات اسرائیل در سوریه بوده است. به گفته بن یشای، بعید نیست این حمله همچنین پیام ایران به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باشد مبنی بر این که تهران تردید به خود راه نمی‌دهد، چنانچه منافعش در توافق هسته‌ای تامین نشود.
یوسی ملمن، تحلیلگر روزنامه «هاآرتص» نیز به دولت مستقر در تل‌آویو هشدار داد در جریان جنگ دریایی با ایران با آتش بازی نکند چرا که آن، طرف ضعیف‌تر است. وی در تحلیل خود عنوان کرد این چهارمین (پنجمین) بار است که کشتی متعلق به اسرائیل مورد حمله قرار می‌گیرد و این اسرائیل است که این روند را شروع کرده است. وی افزود: اسرائیل با آتش بازی می‌کند، زیرا نود درصد کالا‌های اسرائیل، از مسیر‌های دریایی عبور می‌کنند.
لازم به ذکر است که طبق گزارش‌های بین‌المللی یگان «شایتت ۱۳» ماموریت حمله به کشتی‌های ایرانی در دریای مدیترانه و سرخ را برعهده گرفته است.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز به نقل از منابع اطلاعاتی اسرائیل نوشت زمان هدف قرار دادن این کشتی بر این مسئله دلالت دارد که ایران حملات دریایی خود علیه اسرائیل را گسترش داده است. این حمله در پی حملات علیه ایران و متحدانش صورت گرفته است.
تشدید درگیری میان اسرائیل و ایران در آب‌های نزدیک کشور‌های حاشیه خلیج فارس ایمنی دریانوردی بین‌المللی و منطقه‌ای و نیز تجارت و حمل و نقل نفت را تهدید می‌کند و احتمالا زیان فراوانی را به بار خواهد آورد که به میلیارد‌ها دلار می‌رسد.
ایران بر تنگه هرمز سیطره دارد که دریای عرب و خلیج فارس را به یکدیگر متصل می‌کند و حدود یک پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند. این مسئله اسرائیل را آزار می‌دهد، اسرائیلی که همیشه تلاش می‌کند ایرانی‌ها را در تنگنا قرار دهد.

********************

روزنامه وطن امروز**

طی حکمی از سوی رهبر انقلاب صورت گرفت

انتصاب حجت‌الاسلام مطیعی به نمایندگی، ولی فقیه در استان سمنان
رهبر انقلاب در حکمی حجت‌الاسلام مطیعی را به نمایندگی، ولی فقیه در استان سمنان منصوب کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی را به امامت جمعه شهر سمنان و نمایندگی خود در آن استان منصوب کردند. متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام آقای مرتضی مطیعی دامت افاضاته
اکنون که جناب حجت‌الاسلام آقای شاهچراغی پس از سال‌ها خدمت در جایگاه امامت جمعه سمنان از این مسؤولیت استعفاء نموده‌اند، پس از ادای وظیفه حق‌گزاری و قدردانی از زحمات ایشان، جنابعالی را که بحمدالله برخوردار از صلاحیت علمی و اخلاقی و سوابق جهادی و فداکارانه می‌باشید به امامت جمعه شهر سمنان و نمایندگی خود در آن استان منصوب می‌کنم.
مردم عزیز و مؤمن استان سمنان در همه آزمون‌های دوران انقلاب سربلند و با افتخار ظاهر شده‌اند و درخور تکریم و شایسته احترامند. توجه لازم به جوانان پرانگیزه و پراستعداد در شهر‌ها و بخش‌های گوناگون استان، دارای برکات فراوان خواهد بود و لازم است مورد اهتمام جدی قرار گیرد. نماز جمعه را که مظهر تجمع متحد مردم باایمان است به کانونی برای اجتماع این جوانان عزیز و تقویت فکر دینی و انقلابی آن قرار دهید. این برترین سرمایه برای آینده کشور است. از خداوند متعال توفیقات جنابعالی را مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای- ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

***

پاسخ ایران به تهدیدات دشمنان ویرانگر و پشیمان‌کننده است

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره جریان‌سازی اخیر رسانه‌ای دشمنان، گفت: به دنبال موفقیت‌های نظام، دشمنان تلاش زیادی کردند از اتفاق‌هایی که در داخل کشور گاهی در بحث کمبود آب یا برق و مسائلی از این دست وجود دارد، سوءاستفاده کنند. وی افزود: در مرحله انتقال دولت هستیم، متمایز از انتقال دولتی که در آمریکا صورت می‌گیرد و این انتقال دولت در ایران با وقار، سلامت و آرامش است و فرآیند سیاسی را پشت سر می‌گذاریم. فرمانده سپاه با بیان اینکه دشمنان سعی می‌کنند برای ملت ایران یک دغدغه درست کنند، اظهار داشت:، اما به آن‌ها اخطار می‌دهیم که از گذشته درس بگیرند؛ ۴۳ سال است ما با دشمنان مقابله می‌کنیم و امروز قوی‌تر از هر زمان و مصمم‌تر هم هستیم. سرلشکر سلامی تأکید کرد: دشمنان افکار و اندیشه باطل را از سرشان بیرون کنند، چرا که پاسخ‌های ما مخرب، ویرانگر و پشیمان‌کننده است و به آن‌ها توصیه می‌کنیم وارد عرصه مقابله با ملت ایران نشوند، زیرا ما محکم و ثابت‌قدم هستیم.

***

قالیباف در دیدار رئیس پارلمان تاجیکستان تأکید کرد
ضرورت اجرایی شدن توافقات تهران - دوشنبه

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان با تأکید بر اجرایی شدن توافقات منعقد‌شده بین ۲ کشور گفت: افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری به نفع مردم ایران و تاجیکستان است.
محمد طاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان روز گذشته با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد. قالیباف در ابتدای این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی، زبانی و تاریخی ۲ کشور گفت: افزایش ارتباطات و همکاری‌های ایران و تاجیکستان در بخش‌های مختلف بویژه در عرصه اقتصادی و تجاری به نفع مردم ۲ کشور است. وی همچنین افزود: مجلس شورای اسلامی از روند توسعه مناسبات دوستانه فی‌مابین ۲ کشور در عرصه‌های مورد علاقه، حمایت می‌کند. رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار بر ضرورت اجرایی شدن توافقات امضا شده میان ۲ کشور تأکید کرد.

***

مجلس آماده جلسات ۳ شیفته برای رأی اعتماد به کابینه است

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفت: مجلس این آمادگی را دارد که به محض دریافت اسامی وزرای پیشنهادی روزانه در ۲ یا ۳ شیفت کاری برنامه آن‌ها را بررسی و جلسات رای اعتماد را برگزار کند.
به گزارش فارس، سیدنظام‌الدین موسوی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: نمایندگان مجلس این آمادگی را دارند در صورت معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور با تمام توان در جلسات ۲ یا ۳ شیفته برنامه وزرای پیشنهادی را به صورت کارشناسی بررسی کنند تا دولت بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن زمام امور را به دست گیرد و برای حل مشکلات مردم کارش را آغاز کند. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس اصل ۱۳۳ قانون اساسی، وزرا توسط رئیس‌جمهور تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. در این راستا بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور نیز موظف است حداکثر ظرف مدت ۲ هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه‌های کلی، وزرای پیشنهادی خود را که از تجربه و تخصص برخوردار هستند همراه با شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس ارائه کند. با این حال با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، امیدواریم این فهرست زودتر از فرصت قانونی به مجلس ارائه شود.

********************

روزنامه ایران**

اغلب بازداشت‌شدگان اعتراضات خوزستان آزاد شدند

خبر اول اینکه، رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: اغلب بازداشت‌شدگان اعترضات تنش آبی در خوزستان آزاد شدند. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق مرادی اظهار کرد: حسب فرامین مقام معظم رهبری و همچنین دستور رئیس قوه قضائیه اغلب بازداشت‌شدگان اعتراضات تنش آبی در استان آزاد شدند. وی افزود: تعدادی از شرکت‌کنندگان در همان مرجع انتظامی پس از تذکراتی، بلاقید آزاد شدند. برخی دیگر از بازداشت‌شدگان این اعتراضات که دخالتی در تخریب اموال عمومی و سلب آسایش و امنیت مردم نداشتند، با تلاش همکاران قضایی، آزاد شدند. معاون دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم هم گفت: احضار و بازداشت برخی از مسئولان درخصوص موضوع آب در خوزستان انجام شده و پرونده آن در حال رسیدگی است. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، رضا خشنودی گفت: ۲۵ تیرماه سال جاری پس از کاهش نزولات آسمانی و لزوم مدیریت بهینه منابع آبی که منتهی به محدود کردن آب‌های پشت سد کرخه و کارون شد، برخی اعتراضات و تنش‌های اجتماعی صورت گرفت. او درخصوص ترک فعل برخی از مدیران در زمینه موضوع آب در خوزستان، گفت: متأسفانه در این زمینه شاهد ارتکاب اعمال مجرمانه‌ای شدیم که فراتر از ترک فعل و مسامحه بوده است. درخصوص تأمین آب شرب متأسفانه اقدام مؤثری در سال‌های گذشته صورت نگرفته است؛ این در حالی است که بودجه‌های قابل توجهی به این پروژه‌ها اختصاص داده شده، اما حسب بررسی‌های صورت گرفته برخی از اعمال مجرمانه صورت گرفته است. خشنودی اضافه کرد: از مدیران گذشته ادارات ذیربط افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند. درخصوص ترک فعل‌های مجرمانه گزارش‌های مستدل و روشنی از دستگاه‌های نظارتی بویژه سازمان بازرسی کل کشور و ناجا به دادگستری استان خوزستان رسیده که در حال بررسی است.

منیره عربشاهی به مرخصی رفت

خبر دیگر اینکه، رئیس سازمان زندان‌ها با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود از اعطای مرخصی به منیره عربشاهی خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: «به خانم منیره عربشاهی با وجود رعایت کامل مراحل درمانی در زندان؛ جهت اطمینان خاطر بیشتر مددجو و خانواده‌اش از مراقبت‌های پزشکی خارج از زندان، طبق ضوابط و مقررات، مرخصی اعطا شد.» منیره عربشاهی، از فعالان حوزه مدنی زنان است که دوران محکومیت خود را در زندان کرج سپری می‌کند. این زندانی که اواسط اردیبهشت سال جاری تحت عمل جراحی و تخلیه غده تیروئید قرار گرفته بود، اول مرداد به زندان بازگشت.

استقبال اتحادیه اروپا از تلاش عراق برای کاهش تنش میان تهران و ریاض

دست آخر اینکه، سفیر اتحادیه اروپا در عراق تأکید کرد که این اتحادیه از تلاش‌های بغداد در راستای میانجیگری میان ایران و عربستان استقبال می‌کند. به گزارش ایسنا، مارتین هوت، سفیر اتحادیه اروپا در بغداد در گفتگو با روزنامه الصباح در خصوص نقش عراق در آرام کردن تنش‌های منطقه‌ای به ویژه میان ایران و عربستان گفت: علیرغم اینکه این خط مشی در سیاست خارجی عراق از خیلی وقت پیش متداول بود اکنون ما نتایج اولیه و ملموس این سیاست را می‌بینیم، این یک تحول بسیار مثبت است. وی تأکید کرد: با توجه به اینکه عراق یک موقعیت مرکزی در خاورمیانه دارد و ساکنان آن نیز از اقشار و اقوام مختلف هستند، بنابراین بغداد یک موقعیت عالی برای ایفای نقش سازنده و ایجاد پل ارتباطی میان همسایگان خود دارد. هوت گفت: ما بشدت از میانجیگری عراق استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها نه تنها به سود ایران و عربستان بلکه به سود خود عراق نیز باشد.

********************

روزنامه شرق**

واکنش خطیب‌زاده به حوادث خلیج فارس

ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشرشده درباره بروز حوادث امنیتی پی‌درپی برای کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را کاملا مشکوک دانست و نسبت به هر‌گونه فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داد. به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده در عین حال با تأکید مجدد بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در برقراری و حفظ ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس و دریای عمان اظهار کرد: نیرو‌های دریایی ایران با اعلام کمک و امدادرسانی به کشتی‌های عبوری در منطقه، در صورت نیاز آمادگی ارائه خدمات پشتیبانی دریایی را دارند. خطیب‌زاده همچنین گفت: در صورت بروز هر‌گونه مشکل در سامانه‌های ناوبری کشتی‌های تجاری، جمهوری اسلامی ایران آماده کمک‌رسانی و بررسی موضوع از نزدیک است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با کشور‌های منطقه در این زمینه اعلام کرد.

روایت مقام آلمانی از مذاکرات هسته‌ای:
۲ هفته تا نتیجه فاصله داشتیم

ایسنا: یک مقام آلمانی با مروری بر روند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، به چالش‌های موجود بر سر راه به نتیجه رسیدن این مذاکرات پرداخت. به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، یک مقام ارشد آلمانی که در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین مشارکت دارد، گفت مذاکرات حساس درباره احیای توافق هسته‌ای حدودا دو هفته از رسیدن به یک توافق در ماه ژوئن فاصله داشت، اما چندین مورد پیچیده هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند. این مقام آلمانی که نامش فاش نشده، در این راستا بیان کرد: «در ماه مارس عزم ما و دوستان آمریکایی‌مان بر این بود که این کار به‌زودی انجام شود. بیش از چیزی که فکرش را می‌کردیم زمان برد، اما فکر می‌کنم در ماه ژوئن با دو هفته دیگر از مذاکرات جدی و اراده سیاسی می‌توانستیم به آن دست یابیم. تا آن موقع، پیشرفتی که انجام شده بود، «بسیار درخور توجه بود». این مقام دولتی آلمان افزود: «مثل همیشه در چنین مذاکراتی، پیچیده‌ترین نکته‌ها به آخر کار محول شده بود، اما می‌توانم بگویم ما با یک کاغذ سفید شروع کردیم و تا ماه ژوئن چهار متن مختلف و حدودا هزارو ۵۲۰ صفحه مواردی داشتیم که درباره آن‌ها مذاکره شده بود». وقتی از این مقام آلمانی که می‌خواست نامش فاش نشود، پرسیده شد آیا دولت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، گفت‌وگویی با تیم‌های مذاکره‌کننده داشته است یا نه، گفت هنوز هیچ تعاملی انجام نشده است. او گفت: «نشانه‌هایی کافی دال بر این وجود دارد که مباحثاتی واقعی در نظام ایران درباره چگونگی پیشبرد این مذاکرات وجود دارد». این مقام آلمانی افزود: «آنچه فکر می‌کنیم قدم بعد باشد، این است که آن‌ها (ایران) وقتی دولت جدید شکل بگیرد، به وین باز‌می‌گردند؛ بنابراین این موضوع ما را به اواسط آگوست می‌کشاند و بعد خواهیم دید چه موضعی برای مذاکرات خواهند داشت». او با گفتن اینکه مذاکرات تاکنون «بسیار صریح» بوده است، توضیح داد: «ما درباره اینکه بازگشت دوباره به برجام (توافق هسته‌ای) چگونه انجام خواهد شد، به تفاهم خوبی با ایرانی‌ها رسیده بودیم. اگرچه نمی‌خواهم آنچه را هنوز محل مجادله بود، کم‌رنگ جلوه دهم؛ چون درخور توجه بود». این مقام آلمانی درباره چالش‌های این مذاکرات نیز گفت: «آن‌ها (ایران) تضمینی می‌خواهند که تا زمانی که کاملا به توافق پایبند هستند، ترامپ دیگری در کار نباشد؛ یعنی آمریکایی‌ها به‌سادگی باز هم از توافق خارج نشوند». او با اشاره به لغو تحریم‌های ایران به‌عنوان بخش بحث‌برانگیز دیگر این مذاکرات اظهار کرد: «ما و دوستان آمریکایی‌مان می‌گوییم تحریم‌هایی که باید لغو شوند، آن‌هایی هستند که به برجام ارتباط دارند و برخی دیگر از تنبیه‌ها همچنان به قوه خود باقی می‌مانند. مسائل دیگری نیز هست که باید در مذاکرات بعدی درباره آن‌ها صحبت کنیم که ایرانی‌ها حاضر نیستند به آن‌ها پایبند باشند». به گفته او، «برهه‌ای فرا‌می‌رسد که به خاطر تداوم فعالیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه، برجامی برای بازگشتن به آن باقی نمی‌ماند. هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم، اما این چشم‌اندازی است که همه باید به آن آگاه باشند».

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات