صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۷ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آن مسیری که کشور را، ملّت را به حقوق اساسیِ خودش می‌رساند، کشور را در جایگاه اساسیِ خود قرار می‌دهد، همین تمسک به ارزش‌های اساسی انقلاب است. این ارزش‌ها هم چیز‌های ندانسته و موهومی نیست؛ در بیانات امام که ملاحظه کنید، [می‌بینید]کاملاً واضح و روشن و جزو بیّنات فرمایشات امام (ره) است. (۱۲/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

امیدآفرینی، برنامه‌محوری و مدیریت جهادی!

بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مشتمل بر نکات قابل‌تأمل و راهگشایی است که بازخوانی و تأکید بر آن‌ها، هم برای ریل‌گذاری حرکت دولت سیزدهم و هم برای نحوه مواجهه مردم با دولتی که میراث‌دار انبوهی از چالش‌ها و موانع و مشکلات ریزودرشت در عرصه‌های مختلف است، مفید و ثمربخش است.

نکات تحلیلی: 1- سه مؤلفه مهم در این بیانات که دولت باید به آن‌ها توجه کند؛ امیدآفرینی، محوریت مردم در گره‌گشایی از مشکلات و تکیه بر روی ارزش‌های اساسی انقلاب است. تأمل در این سه‌گانه مؤثر، حاکی از این واقعیت است که دشمنان انقلاب نیز دقیقاً این مولفه‌ها را در رویکرد جدید دشمنی با ملت ایران محور جنگ ادراکی و شناختی خود قرار داده‌اند؛ بزرگنمایی مشکلات به‌گونه‌ای که هیچ راه‌حلی برای آن‌ها متصور نباشد، زیر سؤال بردن ارزش‌های انقلاب و القای این تحریف سترگ که انقلاب اسلامی علت اصلی مشکلات مردم است و سوم هم اغواگری و تحریک مردم به این‌که تنها راه‌حل، رویگردانی و ایستادن در برابر «انقلاب» است، دشمن را به اثربخشی‌ جنگ روانی و تحریف واقعیات پیرامون این مثلث امیدوار ساخته است. 2- این در حالی است که اساساً وفق نظر رهبری معظم و همچنین عرف سیاسی در دنیا، نفس جابجایی قدرت و دست‌به‌دست شدن آرام و مسالمت‌آمیز دولت‌ها در ایران مضاف بر این‌که مظهر تام مردم‌سالاری دینی است، امیدآفرین است؛ چراکه فرصت تنفسی تازه با حضور مدیران و انگیزه‌ها و ایده‌های نو را برای خدمت به مردم فراهم می‌نماید. 3- بله، به دلیل تحریم و پاره‌ای اهمال‌کاری‌ها، سوء مدیریت‌ها و رویکردهای محاسباتی غلط، کشور با مشکلاتی روبرو است؛ اما به تعبیر رهبر فرزانه، ظرفیت‌ها برای برون‌رفت از این مشکلات بزرگ‌تر است و کار عمده «دولت مردمی» این است که اولاً با برنامه‌های از پیش تعیین‌شده برای حل مشکلات حرکت کند و ثانیاً با تعمیق ارتباطات خود با جامعه از عمق اقیانوس استعدادهای مردمی، مرواریدهای گرانبها برای مدیریت و ساماندهی امور جامعه را شناسایی و بر مصدر خدمت بنشاند و ثالثاً از خنثی‌سازی تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم و رسانه‌ای دشمن غفلت نکند.

نکته راهبردی سخنان امام جامعه در مراسم تنفیذ، در صبوری و همراهی مردم با دولت منتخب خودشان است. به تعبیر رهبری، «حل مشکلات اقتصادی زمان‌بَر است» و نباید توقع داشت یک‌شبه یا در مدّت کوتاه مسائل انباشته‌شده حل شود؛ اما باید هر کس به‌اندازه خودش، نهایت اهتمام و همکاری را برای عبور از این شرایط به منصه عمل برساند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                               

آدرس غلط ندهید!

«محمدعلی وکیلی» نماینده مجلس دهم در سرمقاله دیروز (16 مرداد 1400) روزنامه ابتکار نوشت: «هفته گذشته رسماً دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به اتمام رسید. او در مصاحبه‌ای گفته که می‌خواهد کار علمی و فرهنگی کند، نمی‌دانم چقدر در این سخن جدی است اما از نگاه ناظرانی چون من، او اساساً برای بیرون آمدن از قدرت آمادگی روحی ندارد. در این چهل و اندی سال، همیشه زیست در قدرت داشته است. اینکه می‌گویم در قدرت معنای متمایزی از بودن در حکومت دارد. زیست در قدرت به معنای غرق شدن در شئون قدرت است». مدیرمسئول این روزنامه اصلاح‌طلب در خصوص روحیات رئیس‌جمهور گذشته اضافه می‌کند: «او به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و زیست گلخانه‌ای نتوانست برای خود پایگاه اجتماعی بسازد؛ نه کارنامه‌اش در دولت چنین قدرتی دارد و نه گذشته‌اش چنین اعتباری برای او می‌سازد و نه رفتارش دارای جذابیت اجتماعی است».

گزاره تحلیلی: احزاب سیاسی ارتباط تنگاتنگی با وجوه سیاست و علی‌الخصوص انتخابات دارند. احزاب سیاسی با سازمان دادن به اندیشه‌ها و گرایش‌های سیاسی موجود در جامعه، فکر و اندیشه مرامی و مسلکی را به‌عنوان یک اصل، طرح می‌کنند و آن را در قالب دکترین رفتاری خود ارائه می‌دهند. دکترین رفتاری 92 و 96 اصلاح‌طلبان، در سیاست خارجی و مذاکره با کدخدا بود، ازاین‌رو دکتر روحانی که برای خود سبد اجتماعی قابل‌توجهی قائل نبود و فکر پیروزی در انتخابات را نیز نمی‌کرد، با حمایت تمام‌قد اصلاح‌طلبان، پیروز انتخابات شد. در ادامه نیز، اصلاحات صاحب کرسی‌های قدرت در قوه مجریه شد و روزی که برجام امضا شد، تمام رسانه‌های اصلاح‌طلب به تمجید و تحسین عملکرد رئیس‌جمهوری پرداختند که امروز در باب شخصیت فاقد پایگاه اجتماعی‌اش حرف می‌زنند. «صبح بدون تحریم»،‌ «فروپاشی تحریم»، «تحریم رفت»، «خلاص شدیم» و «اینک بدون تحریم» ازجمله تیترهای روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت پس از امضای برجام بود. خورشید برجام، روشنی نداده، غروب کرد و هزینه سیاسی این غروب برای خوش باوران خسته و دل‌بسته به غرب بسیار سنگین و غیرقابل‌جبران گردید. همان زمان اصلاح‌طلبان با رونمایی از طرح «عبور از روحانی» به دنبال فرار از پاسخگویی بودند، اما طرح خوش خیالانه آن‌ها کارگر نیفتاد و نازل‌ترین سطح مقبولیت اجتماعی این جریان در 28 خرداد 1400 نمایان گردید.

نکته پایانی: جریانی که امروز پرده از واقعیت‌هایی همچون نداشتن پایگاه اجتماعی، نگاه آمرانه و امثالهم را برای روحانی ردیف می‌کند، می‌بایست مروری بر نتایج نگاه تک‌خطی و گلخانه‌ای دل‌بسته به غرب بیندازد که به دلیل پرهزینه و بی‌محصول بودن برای انقلاب و مردم، موجب افت شدید پایگاه اجتماعی این جریان و درس عبرتی برای آیندگان شده است. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه              

ترک فعل‌های دولت روحانی از قانون لغو تحریم‌ها!

«خضریان»‌ سخنگوی اصل ۹۰ مجلس خبر داد: «پرونده تخلفات و ترک فعل‌های سازمان انرژی اتمی درباره قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها که در کمیسیون اصل ۹۰ باز شده و در کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی بررسی‌شده و در صحن کمیسیون برای سومین بار با حضور متخصصین مختلف برگزار شد. در این جلسات نکاتی را که کمیسیون بر اساس قانون در عدم اجرای برخی از مفاد قانون مصوب مجلس وجود داشت را در حضور آقای صالحی مطرح کرده و بخشی از آن را هم رسانه‌ای کردیم. صالحی ترک فعل‌های سازمان انرژی اتمی در اجرای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها را پذیرفت. با توجه به اینکه در این قانون نحوه برخورد با متخلفان دیده شده است، کمیسیون برای تهیه گزارش و ارجاع آن به مراجع ذی‌صلاح در حال انجام وظایف نمایندگی است».

▼ اخبار

حمله رئیسی به تصمیمات انفعالی ستاد مقابله با کرونا

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: «آرایش فعلی، متناسب با گستردگی پدیده کرونا و میزان تهدید ناشی از آن نیست و نیازمند اقدام جهادی وجهشی هستیم. کار مسئولان اجرایی کشور فقط توصیه نیست، باید ضمانت اجرای مناسب هم برای تصمیمات در نظر گرفته شود. از انفعال در نحوه مقابله با کرونا باید خارج شویم و رویکردهای فعالانه اتخاذ شود. سازوکارهای متناسب برای بسیج نیروهای مردمی و نهادهای مردمی طراحی شود». رئیسی همچنین از دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور خواست، هرچه زودتر تجارب یک سال‌ونیم اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش‌رو و پیشنهادات تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال نمایند.

اهمیت حکمرانی بر فضای سایبر!

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» با موضوع «حکمرانی سایبری در ایران» اظهار داشت: «ما نیازمند بازتعریف و روزآمدسازی قوانین، مقررات و به‌طورکلی مدل حکمرانی بر فضای مجازی هستیم تا هم مردم خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند و هم تکالیف دولت در ارائه خدمات به مردم و حفاظت از دارایی‌های آن‌ها مشخص شود. سردار غلامرضا جلالی بخشی از حکمرانی سایبری را احقاق حق مردم در فضای مجازی دانست و گفت: «آیا امروز قوه قضائیه ما می‌تواند در فضای سایبری اعمال قانون کند؟ اگر به حریم خصوصی یک فرد در فضای مجازی تعدی شد آیا می‌توان به شکایت رسیدگی کرد؟ آیا پلتفرم‌های خارجی که به مردم کشورمان ارائه خدمت می‌کنند از قوانین ما پیروی می‌کنند؟ آیا ما می‌توانیم امنیت دارایی‌های مجازی شهروندانمان را در چنین فضای مجازی تأمین کنیم و به آنان اطمینان خاطر بدهیم؟ یا می‌توانیم سلامت این فضا را برای فرزندانمان تأمین کنیم؟ همه این نیازها، ازجمله وظایف حاکمیت است». سردار جلالی افزود: «در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های سایبری سبب ظهور انواع جنگ‎های سایبری نوین در جهان شده است. نمونه بارز آن عملیات ترور یا حمله به زیرساخت‌های حیاتی است. این امر توجه به یکی از حیاتی‌ترین عرصه‌های نظام حکمرانی سایبری، یعنی دفاع سایبری را ضروری می‌کند». رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بابیان اینکه نگاهی به تجربه برخی کشورها در فضای مجازی، به ما نشان می‌دهد که دستیابی به یک حاکمیت سایبری شدنی است، یادآور شد: «ما می‌توانیم از الگوی این کشورها استفاده کنیم اما چگونگی حکمرانی سایبری به سبک دکترین خودمان یعنی سبک ایرانی-اسلامی است. ما نباید اجازه دهیم که فرهنگ بیگانه بر ما حاکم و ارزش‌های خود را بر ما تحمیل کند».

امروز؛ موعد تعیین تکلیف حواشی درباره کابینه

بر اساس شواهد و قرائن موجود، رئیس‌جمهور امروز لیست پیشنهادی کابینه خود را تقدیم مجلس خواهد کرد. در همین زمینه «ولی اسماعیلی» سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی، دیروز گفت: «لیست کابینه آیت‌الله رئیسی فردا‌(امروز) ساعت ده صبح تقدیم مجلس می‌شود». بااین‌حال، تا اعلام نهایی لیست کابینه، حواشی و تحلیل‌های مختلف در این خصوص ادامه دارد و برخی رئیسی را به جناح‌گرایی متهم می‌کنند و برخی او را فردی فراجناحی در بستن لیست کابینه می‌دانند. عباس سلیمی نمین از فعالان سیاسی اصولگرا بر این باور است که رئیسی برخلاف ادعای برخی جریانات سیاسی که او را متهم به سهم دهی می‌کردند، عمل کرد و در برابر سهم‌خواهی، تمام‌قد ایستاده است. او می‌گوید: «آقای رئیسی نه‌تنها دنبال منافع گروهی نیست بلکه نگاه فراملی دارد و در این فضا که دولت آقای روحانی به‌شدت زیر سؤال است و به‌نوعی فاصله گرفتن از دولت روحانی یک امتیاز محسوب می‌شود، آقای رئیسی این کار را انجام نمی‌دهد، بلکه برخی از عناصر صالح دولت آقای روحانی را مجدداً به کار می‌گیرد و یا بنا بر این است که به کار گیرد. این بدین معناست که رئیس‌جمهور به وحدت، بسیار بها می‌دهد و مرزبندی‌های این‌چنینی را قبول ندارد».

‌اخبار کوتاه

سید حسن نصرالله: پاسخ ما، پاسخ ایران نبود/ دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی دیروز خود که بعد از پاسخ راکتی حزب‌الله به حملات رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان ایراد می‌شد، گفت: «در گذشته رژیم صهیونیستی حملات زیادی به کشورمان می‌کرد.. مهم‌ترین دستاورد در جنگ ۳۳ روزه این بود که معادله بازدارندگی و قواعد جلوگیری از درگیری شکل گرفت. پاسخ دیروز ما مربوط به حمله صهیونیست‎ها بود و به موضوع دیگری ارتباط ندارد. ایران آن‎قدر قدرت دارد که نیازی به ما ندارد. ایران هر کاری بخواهد به‌تنهایی و به‌صورت شفاف انجام می‎دهد».

سلامی: ظرفیت‌های فروپاشی رژیم صهیونیستی مهیاست/ فرمانده سپاه در دیدار با قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله گفت: «هم‌اکنون ظرفیت‌ها برای فروپاشی رژیم صهیونیستی مهیا است. کافی است شرایط با اشتباه آن‌ها فراهم شود تا جنگ آینده جنگ ممات آن‌ها نام بگیرد. حرکت حماسی اخیر حزب‌الله، به نخست‌وزیر جدید رژیم جعلی نشان داد معادلات در جای دیگری تعیین می‌شود».

میزان مصرف بنزین کشور در 1400 چقدر بوده است؟/ رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور با اعلام اینکه متوسط مصرف بنزین در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 82 تا 84 میلیون لیتر بوده است، اظهار داشت: «رقم مصرف در زمان پیک به 107 میلیون لیتر رسیده اما به علت الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمان شدت گرفتن کرونا و منع تردد میزان مصرف به‌شدت افت می‌کند. زمانی که اعلام وضعیت قرمز شده و محدودیت‌های تردد افزایش می‌یابد میزان مصرف بنزین گاهاً از 65 میلیون لیتر هم کمتر شده است».

برند ایرانی که در المپیک توکیو درخشید/ محصولات «مجید مروژ» برند ایرانی، در مسابقات المپیک توکیو بر تن بسیاری از ورزشکاران تیم‌های خارجی دیده شد. کارخانه تولیدی محصولات مروژ در اندیمشک خوزستان قرار دارد. مدیران جوان این تولیدی صنعتی توانسته‌اند جای پای محکمی برای محصولاتشان در کنار برترین برندهای جهانی باز کنند.

دعوت از شهردار تهران برای حضور در هیئت دولت/ «پیروز حناچی» شهردار تهران که نزدیک به یک سال است به هیئت دولت روحانی دعوت نشده بود، با دعوت رسمی، در نشست روز یکشنبه هیئت دولت رئیسی شرکت می‌کند.

۴ اقدام دولت جدید برای مهار کرونا/ «قاضی‌زاده» نماینده مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا، تسریع واکسیناسیون، اصلاح شیوه‌نامه‌ها و رنگ‌بندی‌های کرونایی، بازبینی فرماندهی مقابله با کرونا و تهیه بسته اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را از سرفصل‌های پیش روی دولت جدید در مقابله با کرونا برشمرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات