صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۲۷۳۱
خطیب زاده در نشست خبری:

ایران میزبان همسایگان افغانستانی بوده و خواهد بود/ امنیت خلیج فارس خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است/ هیچ چیزی فراتر از برجام قابل قبول نیست

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران در چند سال گذشته میزبان همسایگان و خویشاوندان افغانستانی بوده است و این نگاه ادامه خواهد داشت.

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: متاسفانه موج کرونا در کشورمان تشدید شده است و باید همه کمک کنند، جز با همت جامعه سلامت و همه مردم و با انجام دستورالعمل بهداشتی این مشکل حل نمی شود.

وی با تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: آرزو می کنم که انشالله  ما جهانی پر از انصاف و حقیقت حداقل در روایت های خبرنگاران داشته باشیم.

خطیب زاده درباره اظهار نظرهای مقامات اروپایی مبنی بر  امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و موضع جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد:  اظهارات وزیر خارجه انگلیس ضد ملت ایران جدید نیست، حلقه ای از زنجیره ای از اظهارات غیر مسئولانه است، ایران هم نگران امنیت کشتی ها در آب های بین المللی است، توصیه جدی من به دولت انگلیس توجه به وظایف خود است. این‌که انگلیس در کنار رژیم یاغی و بدنام صهیونیستی قرار گرفته است جایگاه این کشور را نشان می‌دهد. امنیت خلیج فارس خط قرمز  جمهوری اسلامی ایران است و ما تلاش خود را کردیم که امنیت کشتی ها از ناامنی های ایجاد شده انگلیس در امان باشد. این گونه سناریو سازی های اسرائیلی و همراهی برخی از کشورها باید اصلاح شود.

ایران میزبان همسایگان و خویشاوندان افغانستانی بوده و خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره نگاه ایران به بحث مهاجران افغانستانی هم گفت: عمیقا نگران تحولات در این کشور هستیم، ایران همواره امنیت افغانستان را امنیت خود دانسته و برای این مهم تلاش کرده است و ابتکار صلح تهران را داشتیم و پیگیری می‌کنیم تا گفت و گوی های بین الافغانی انجام شود. البته کشورهای همسایه افغانستان هم باید کمک کنند. ایران اعلام آمادگی کرده و می کند که میزبان مقامات و همسایگان برای صلح افغانستان  باشد؛ جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته میزبان همسایگان و خویشاوندان افغانستانی بوده است و این نگاه ادامه خواهد داشت. 

خطیب زاده در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره زمان از سرگیری مذاکرات احیاء برجام در وین و سرنوشت برجام در دولت سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: گفت‌وگوها را هیچ وقت ترک نکردیم، یک فرآیند دموکراتیک انتقال قدرت در ایران انجام شده است و تغییراتی در تیم های اجرایی ایران صورت می گیرد، این موضوع نشان از شکوه ایران است. آقای رئیسی در سخنان روز تنفیذ و تحلیف خود به صراحت اعلام کرد که در خصوص رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه مردم ما لحظه ای تردید ندارد، البته همه این ها در چهارچوب منافع ملی ایران انجام خواهد گرفت، لذا طبیعی است باید منتظر باشیم دولت مستقر شود و وزرا تعیین شوند و این مسیر ادامه پیدا خواد کرد.

هیچ چیزی فراتر از برجام قابل قبول نیست

وی در ادامه اظهار کرد: واشنگتن باید بداند که نمی تواند با ذهنیت ترامپ نتیجه ای غیر از چند سال گذشته در مقابل ایران به دست بیاورد، رویکرد آنها باید تغییر کند، سیاست یکسان مثل دوره‌های قبل برای آنها نتیجه دیگری ندارد، اگر می دانند که فشار برای ایران نتیجه نمی دهد، هیچ چیزی فراتر از برجام قابل قبول نیست، لذا آنها باید با رویکرد واقع گرایانه به وین بازگردند، آمریکا به وظایف خود برگردد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران، گفت: این سفر چند ماهی است که در دستور کار است؛ انشاالله بعد از مشخص شدن جزئیات به آن پرداخته خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره بدهی انگلیس هم تصریح کرد: دولت‌های انگلیس به بهانه‌های واهی نه تنها بدهی خود را پرداخت نکردند، بلکه رفتارهایی داشتند که حاکی از عدم صداقت آنها در پرداخت این بدهی‌ها بوده است؛ این بدهی‌ها را همواره در دستورکار خود داشته‌ایم.

ادامه حیات رژیم صهیونیستی در ایجاد ناامنی است

وی درباره امضای توافقنامه بحرین و رژیم اشغالگر قدس، گفت: رژیم اشغالگر قدس ریشه ناامنی در چند سال گذشته بوده است و تمام کشورهایی که با محاسبه اشتباه، خود را به این رژیم نزدیک کردند نه تنها ریشه این بی آبرویی دامن آنها را می گیرد، بلکه خود این ناامنی هم آنها را می گیرد، چرا که ادامه حیات این رژیم در ناامنی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتصابات جدید سازمان ملل در امور یمن، گفت:  ایران امیدوار است در پایان بخشیدن به محاصره انسانی در یمن در دوران نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل اقدامی صورت بگیرد. متاسفیم که دولت عربستان هنوز هم در پی راه‌حل نظامی بعد از مدت‌هاست و متوجه نشده جنگ جز آسیب زدن به ملل منطقه و امنیت منطقه حاصلی ندارد. هر چه زودتر دولت عربستان سعودی پایبندی خود را به راه‌حل‌هایی برای منطقه و صلح و امنیت آن نشان دهد.

طالبان قطعا بخشی از آینده افغانستان است

خطیب زاده درباره اعزام زائر به عربستان و عراق و طریقه واکسینه شدن زوار تاکید کرد: در خصوص اعزام زائر به عربستان و عراق گفت‌وگوها در سطوح مختلف توسط بخش های مختلف انجام شده است، اما در کرونا شرایط ویژه و خاصی حاکم است، اما با این حال در هر دو مورد وزارت امور خارجه تلاش خود را کرده که بتواند زمینه های لازم را فراهم بیاورد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره امنیت مرز ها با توجه به تحولات افغانستان هم افزود: مرز های ما همواره دچار تحولاتی بوده، اما مرزهای ما در طی این مدت توسط مرزبانان و ارتشیان دلاور در امنیت کامل بوده است؛ بارها این پیام را به همسایگان خود دادیم که مرز ایران باید امن بماند. گروه طالبان هم قطعا بخشی از آینده افغانستان است، تلاش می کنیم که صدای همه شنیده شود.

خطیب زاده درباره اتهامات اخیر وزرای جی هفت در خصوص نفتکش اسرائیلی گفت: اتهامات بی پایه و بی اساسی که با سناریوسازی اسرائیلی صورت گرفته و با برخی از بیانیه ها همراه شده مردود است، ایران همیشه در تمام راه حل ها و حوزه هایی که به آبراه‌های بین المللی مربوط است تلاش کرده، متاسفانه در آب های بین المللی شاهد ناامنی رژیم تروریستی اسرائیل هستیم. همه باید توجه داشته باشند در حالی که ماه‌ها درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی و راهزنی‌های این رژیم و تروریسم دولتی این رژیم و خرابکاری‌هایی که در کشتی‌های تجاری به کرات انجام داده سکوت کرده‌اند، نباید موضعی بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: ایران در خصوص کشتی‌های خود سکوت نمی‌کند و هر اقدامی که مخل  امنیت کشتی‌ها در آب های بین المللی باشد محکوم است و راه به جایی نخواهد برد.

گفت‌وگو‌ها با عربستان در چند دور برگزار شده است

خطیب زاده درباره گفت‌وگو‌های ایران و عربستان در دولت جدید اظهار کرد: گفت‌وگو‌ها با عربستان در چند دور برگزار شده است، فکر می‌کنیم در یک مسیر مبتنی بر گفت‌گو و حل و فصل موضوعات فی مابین می‌توانیم به نقطه مشترک برسیم، البته موضوعات اختلافی وجود دارد؛ اگر عربستان به این پیام ایران توجه کند که منطقه ما منطقه‌ای است که تنها صحبت بین کشور‌ها می‌تواند به راه حل برسد، گفت‌وگو‌ها به نقطه خوبی می‌رسد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره صلح افغانستان، تصریح کرد: تنها راه برای افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر است، این همان صلح ابتکاری تهران است که بتوانیم مسیری ایجاد کنیم که صلح در افغانستان شکل بگیرد.

وی افزود: ما نه تنها آماده برگزاری دور دوم ابتکار صلح تهران هستیم، بلکه در حال آماد سازی این هستیم که میزبان همسایگان افغانستان باشیم تا بتوانیم به راه حل های خوبی دست یابیم، مهم‌ترین موضوع در این میان حقوق مردم افغانستان است. همه باید اعلام کنند که به افغانستان به عنوان همراه خوب در منطقه پایبند هستند؛ این همان مسیری است که ایران در این مدت طی کرده، ما به عنوان همسایه افغانستان این مسیر را ادامه می‌دهیم و به همه کشورها توصیه می‌کنیم که فاصله بگیرند از موضوعی که صلح افغانستان را دچار شائبه می‌کند.

وزیر امور خارجه عراق به تهران می‌آید

خطیب زاده درباره سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران توضیح داد: سفر وزیر امور خارجه عراق به زودی انجام می‌شود. گمانه‌زنی در مورد پیام وی هنوز زود است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات اخیر کردستان عراق و تاثیر آن در روابط تهران - اربیل، گفت: نگاه ایران به عراق، حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور است و این سیاست غیرقابل تغییر است. روابط نزدیکی هم با گروه‌های مختلف عراق از جمله اقلیم کردستان داریم و همواره تلاش کردیم در مسیر روابط و همکاری‌ها، نقش موثری در توسعه و صلح و امنیت این منطقه داشته باشیم.

وی درباره دعوتی که از ایران برای شرکت در یک نشست منطقه‌ای به عمل آمده خاطرنشان کرد: ایران بر اساس پیامی که دریافت می‌کند برای شرکت در نشست منطقه تصمیم‌گیری می‌کند. جمهوری اسلامی ایران منادی گفت‌وگو‌های منطقه‌ای است و تلاش کرده کشور‌های دیگر را به ترتیبات منطقه‌ای دعوت کند. عراق هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد.

در مورد کابینه رئیس‌جمهور دفتر رئیس‌جمهور اظهار نظر کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات انریکه مورا با حسین امیر عبداللهیان گفت: ایران عضو برجام و اقداماتش در چهارچوب برجام است. کشوری که باید به برجام برگردد، آمریکا است. انریکه مورا ملاقاتی هم با امیرعبداللهیان داشته که نظرات رئیس‌جمهور را منتقل کرد. آقای رئیسی هم به صراحت و شفافیت نظرات خود را در مراسم تحلیف گفته است.

وی درباره احتمال به وزارت رسیدن حسین امیر عبداللهیان توضیح داد: در مورد کابینه رئیس‌جمهور باید دفتر رئیس‌جمهور اظهار نظر کند.

خطیب زاده درباره نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن و تاثیر این مسئله در تحولات یمن، گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌ایم. با فرستاده جدید سازمان ملل هم همکاری نزدیک خود را ادامه می‌دهیم. امیدواریم نماینده جدید در چهارچوب حقوق بین‌الملل و توافقات قبلی و حقوق مردم یمن به این جنگ پایان دهد. ما تمام تلاش خود را به کار می‌بریم تا به نماینده جدید کمک کنیم، این مسئله جز با تغییر رویکرد از سوی کشور‌هایی که در این جنگ حضور دارند منجر به نتیجه نمی‌شود، چه دولت‌هایی که مستقیم در جنگ هستند و چه کشور‌هایی مانند انگلیس که از این فضا استفاده کرده و سلاح می‌فروشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات