صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۳۷

روند فرسایشی جنگ یمن

همزمان با تعیین «هانس گروندبرگ»، دیپلمات سوئدی به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در یمن، دولت صنعا طرحی را برای دستیابی به راه حل بحران یمن پیشنهاد کرده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فرزان شهیدی

  پیشروی ارتش و کمیته‌ های مقاومت مردمی یمن در استان مأرب به عنوان آخرین دژ راهبردی ائتلاف سعودی در این کشور، نگرانی عربستان و حامیانش را برانگیخته و به همین دلیل با تمسک به شیوه‌های مختلف قصد دارند این عملیات را متوقف و یا حداقل دچار تاخیر کنند.

استان مارب که قلب یمن خوانده می ‌شود از محور غربی حدود ۱۷۰ کیلومتر با شهر صنعاء فاصله دارد و به عنوان دروازه شرقی پایتخت، شمال و جنوب یمن را به یکدیگر متصل می‌کند. این منطقه سرشار از منابع گازی و نفتی است و از جنبه اقتصادی اهمیت بسزایی دارد.

همزمان با تعیین «هانس گروندبرگ»، دیپلمات سوئدی به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در یمن، دولت صنعا طرحی را برای دستیابی به راه حل بحران یمن پیشنهاد کرده است.
عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن ضمن اشاره به این طرح، خطاب به ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی گفت: مقاصد خود را در پرونده بشردوستانه مشخص کنید، سپس حملات را متوقف کرده و به اشغالگری پایان دهید و ما نیز حملاتمان را متوقف می ‌کنیم و برای صلح واقعی آماده ‌ایم.


با ورود ارتش و کمیته‌ های مردمی یمن به حومه مأرب، طرح صنعا ناظر به بر تشکیل یک مدیریت مشترک برای شهر شامل از مردم این شهر و اخراج عناصر «القاعده» می باشد.
واقعیت این است که تلاش های سیاسی و روند دیپلماتیک برای حل بحران یمن تا کنون بی ثمر بوده و دوره های قبلی مذاکرات برای پایان دادن به جنگ یمن نتیجه جدیدی به همراه نداشت و همان پیشنهادات گذشته تکرار شد؛ پیشنهاداتی که هدف آن توقف پیشروی نیروهای مقاومت به سمت شهر مأرب و رهایی عربستان از باتلاق یمن بود.
عربستان سعودی که ابتکارعمل ‌هایی را برای بازگشایی مشروط فرودگاه صنعا و بندر حدیده مطرح کرده بود، با دور زدن حقایق جنایات علیه یمن؛ درصدد تبدیل شدن از رهبر جنگ به میانجی صلح بین طرف‌های محلی یمن شده است.
در مقابل، صنعا این پیشنهادها را رد کرد و سیاست مذاکره را بر اساس جداسازی اقدامات بشردوستانه از سایر مسائل در پیش گرفت.
پیش از این شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرده بود که درصورت توقف کامل محاصره، پایان حملات هوایی وزمینی ائتلاف سعودی، خروج نظامیان خارجی ازسراسر خاک یمن و دخالت نکردن در امور داخلی این کشور حاضر است عملیات نظامی علیه ائتلاف سعودی را متوقف کند.
اما مساله این است که عربستان حاضر به چنین کاری نیست، زیرا هر گونه عقب نشینی از عرصه یمن به منزله اعتراف به شکست در جنگ 6 ساله این کشور است.
از طرفی، آمریکا به منظور حمایت از متحد خود یعنی عربستان سعودی، سیاست اعمال فشار حداکثری بر صنعا را در پیش گرفته و مقاومت یمن را بارها متهم کرده است که صلح را رد کرده و آن را مسئول مانع ‌تراشی در مسیر دستیابی به راه حل سیاسی می ‌داند.
آمریکا به همراه انگلیس به تهدید انصارالله روی آورده اند تا به شهر مارب نزدیک نشود. آمریکا همزمان به تقویت حمایت خود از عربستان پرداخته است، حمایت هایی که محدود به کمک های نظامی نیست، بلکه شامل تشدید جنگ اقتصادی علیه یمن از طریق بستن بنادر و ممانعت از ورود فرآورده های نفتی یا ضربه زدن به پول ملی یمن، کارشکنی در کمک های بشردوستانه و تحریم های جمعی می باشد.
در حالی که آمریکا به سیاست فشار و باج خواهی روی آورده، عربستان سعودی در سیاست خارجی خود در قبال یمن دچار تزلزل شده است، تا حدی که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با اشاره به این که گرایش انصارالله ریشه عربی دارد، تلاش کرد تا صنعا را دوست بخواند.
بن سلمان با هدف به تاخیر انداختن آزادسازی مأرب، از انصارالله یمن خواسته است که با آتش بس موافقت کند و در قبال این کار، مشوق های اقتصادی پیشنهاد کرده است.
این در حالی است که «عبدالله المعلمی»، نماینده عربستان در سازمان ملل با نادیده گرفتن این موضوع که انصارالله به بزرگترین بازیگر در صحنه یمن تبدیل شده است، آن را یک سازمان تروریستی خواند.
این دوگانگی نشانگر آن است که ریاض تلاش دارد به شکل آبرومند از جنگ یمن خارج شود، اما با توجه به توانمندی های بالای مقاومت یمن به ویژه انصارالله که آماده تصرف مأرب می باشد؛ نه تنها پیروزی در جنگ، بلکه فرار از شکست برایش بسیار دشوار شده است.
در هر حال عربستان سعودی با کمک حامیان غربی خود سعی دارد با تمکس به شیوه های مختلف مانع سقوط مأرب شود و به همن دلیل نبرد مارب طولانی و فرسایشی شده است.
در همین راستا، «عبدالملک العجری» از رهبران انصارالله یمن گفته است برآورد ما از ابتدا این بود که نبرد مأرب آسان نیست و به همین دلیل زمان مشخصی برای این نبرد در نظر نگرفته ‌ایم.
اما تاکید انصارالله آن است که مأرب به عنوان آخرین هدف راهبردی در داخل یمن همچنان در دستور کار مقاومت اعم از ارتش و و کمیته های مردمی قرار داشته و هر چند زمان نبرد طولانی شود، اما از این هدف مهم صرف نظر نخواهد کرد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات