صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۷۶

تسریع در خدمت به مردم

پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری مطرح شد، ضرورت تسریع دولت و مجلس در تشکیل کابینه بود. تسریع در این امر در بیان رهبری معظم چند قید مهم دارد، اول: اقتضای وضعیت نابسامان کشور در مشکلات اقتصادی، معیشتی و کرونا؛ دوم: شتاب رئیس‌جمهور در معرفی وزرایی که بتوانند این مشکلات را حل کنند و سوم: نقش مجلس در رأی به کابینه هم با صراحت و هم با سرعت.دولت و مجلس چگونه می‌توانند به تشکیل کابینه سرعت بدهند؟

در اصل 135 قانون اساسی آمده است: وزرا از طریق رئیس‌جمهور تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند و ماده ۲۰۲ آیین‌نامه مجلس نیز اعلام شده است که رئیس‌جمهور دو هفته بعد از مراسم تحلیف فرصت اعلام اسامی وزرا را دارد که البته رئیس‌جمهور با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر تسریع در شکل‌گیری دولت، اسامی یک هفته زودتر به رئیس مجلس تقدیم شده است.

رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیئت وزیران و ضمایم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند و این موضوع در 23 مرداد در اولین جلسه پس از نامه رئیس‌جمهور اعلام شد، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد. کمیسیون‌ها در فرصت یک هفته‌ای گزارش خود را به هیئت‌رئیسه ارائه کنند.

۳ـ برای رأی‌دهی به اعضای کابینه همه کمیسیون‌های مجلس فعال خواهند شد، اعضای کابینه معرفی شده رئیس‌جمهور با توجه به درخواست کمیسیون‌ها برای ارائه برنامه‌ها در کمیسیون‌های تخصصی حضور می‌یابند و بخش‌های مهمی از شبهات و سؤالات در این کمیسیون‌ها رفع خواهد شد.

۴- تسریع در این مراحل خود کمک بزرگی به دولت است که به سرعت وارد فعالیت‌های عملیاتی بشود و دولت تا این لحظه در معرفی کابینه تسریع لازم را داشته است و همین نشان‌دهنده اشتیاق دولت به خدمت‌رسانی به ملت ایران است و مجلس نیز با چکش‌کاری برنامه‌های وزرا با صراحت و سرعت و رأی اعتماد به آنها در فرصت قانونی می‌تواند این انگیزه دولت را مضاعف کند.

۵ـ جریان‌های خبری معاند، رسانه‌های ضد انقلاب و برخی از رسانه‌های داخلی از هم اکنون در حال سازماندهی پوشش‌های خبری خود برای اختلال در کابینه هستند و با انواع شگردهای رسانه‌ای در صدد تقابل دولت‌ـ مجلس هستند تا بتواند پیوست داخلی تحریم‌ها را تکمیل کنند و سایه ناکارآمدی و لاینحل ماندن مشکلات همچنان سبب آزار نارضایتی مردم شود؛ از این رو رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی باید با نهایت دلسوزی و به دور از جناح‌بندی‌ها به دولت و مجلس کمک کنند تا این مرحله به دور از حواشی ملال‌آور و ناامیدکننده طی شود.

۶-  قطعاً وزرا نقاط قوت و ضعف‌هایی دارند و از جهتی نمی‌توان کابینه‌ای را که همه سلایق را پوشش بدهد، وارد هیئت دولت کرد؛ اما آنچه مهم است، انگیزه دولت و رئیس دولت برای حل مشکلات و برون رفت از وضعیت موجود است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات