صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۹۱
سردار سپهر در گفت‌وگو با صبح صادق

مهارت‌آموزی سربازان دغدغه مهم رهبر معظم انقلاب است

پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

چند ماهی است که از تصدی سردار محمدحسین سپهر در پست فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح می‎گذرد. با درخواست وی در خصوص اطلاع‎رسانی موضوع مهارت‌افزایی راهی این قرارگاه شدیم تا شما خوانندگان گرامی را با چند و چون مسائل این قرارگاه آشنا کنیم، مباحثی که می‎تواند خدمت سربازی را در کشور متحول کند و کمکی به اقتصاد ملی و اشتغال‌زایی در کشور باشد

درباره چرایی تشکیل قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه بگویید.

اهداف تشکیل این قرارگاه را به صورت خلاصه عرض می‎کنم؛ اما ابتدا باید بگویم این یکی از دغدغه‎های مهم رهبر معظم انقلاب است که همواره به فرماندهان نیروهای مسلح تأکید کردند؛ اما اهداف:  اجرایی‌سازی تدابیر معظم‌له در امر ارتقای خدمت وظیفه عمومی؛ ۲ـ تأمین نیازهای نیروهای مسلح در به کارگیری سربازان ماهر و متخصص در مشاغل سازمانی؛ تمرکز بر ارتقای جذابیت و نشاط و سربازی در بین آحاد جامعه و به ویژه جوانان؛ ۴ـ افزایش توانمندی سربازان برای خدمت مؤثر و ورود به بازار کار از طریق مهارت‌آموزی و مهارت‌ورزی؛ ۵ـ کمک به دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت‏خانه‎ها و سازمان‌هایی که مسئولیت مهارت‌آموزی و اشتغال‌پذیری جوانان کشور را دارند.

   مهارت‌افزایی نیروهای وظیفه چه میزان از زمان خدمت سربازی را به خود اختصاص می‎دهد؟

برنامه مهارت‌افزایی سربازان به سه بخش تقسیم شده است:

بخش اول: مهارت‎های عمومی و اجتماعی در بدو خدمت در پادگان‌های آموزشی رزم مقدماتی، شامل پنج مهارت مالی، کسب و کار، فضای مجازی، زندگی و امدادگری؛ بخش دوم: مهارت‎های تخصصی است که هر فرد بسته به میزان توانمندی، علاقه‎مندی و منطقه جغرافیایی زندگی خود می‎تواند از بین مهارت‎های مشخص شده بر اساس آمایش منطقه‎ای، مهارت‎های تخصصی را از طریق سازمان فنی و حرفه‎ای، جهاد کشاورزی، وزارت ورزش و جوانان و وزارت ارتباطات انتخاب شود و در داخل یگان خدمتی یا مراکز آموزشی منتخب دوره آموزش مهارت تخصصی را بگذراند. زمان این دوره‎ها بسته به نوع دوره آموزش از 70 ساعت تا 200 ساعت متغیر است و تمام این آموزش‎ها از طریق یگان خدمتی برگزار می‎شود. بخش سوم: مهارت‎های تخصصی فوق برنامه است که بر اساس هماهنگی انجام شده با جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علمی و کاربردی و شرکت بیمه ایران، سربازان می‎توانند در اوقات فراغت و با 50 درصد تخفیف دوره‎های مورد علاقه خود را در این مراکز آموزشی بگذرانند. در ضمن در طول خدمت این عزیزان بنا به سطح‌بندی مشخص شده از دوره‎های عقیدتی و سیاسی بهره‎مند می‎شوند.

  علاوه بر مهارت‎افزایی آیا برنامه‎ای هم برای به کارگیری سربازان در مهارت‎های خود که پیش از خدمت دریافت کرده‎اند، وجود دارد؟

جوانانی که پیش از ورود به خدمت سربازی دوره‎های مهارتی مورد تأیید قرارگاه را (با مراجعه به سامانه سرباز ماهر) گذرانده باشند و مدرک آن مهارت را از مرکز معتبر دریافت کرده و اطلاعات آن را در سامانه مذکور ثبت کنند، می‎توانند از مشوق‎های خدمتی نظیر انتخاب شهر محل خدمت، انتخاب یگان خدمتی، انتخاب نوع خدمت، درخواست دریافت یک درجه بالاتر را متناسب با امتیاز کسب شده از سطح توانمندی و مهارتی خود که در سامانه سرباز ماهر تعیین می‎شود، کسب کنند.

   خدمات قرارگاه صرفاً آموزشی است یا برنامه حمایتی هم در این حوزه دارد؟

خدمات قرارگاه برای سربازان در چهار حوزه است. اول: امور مهارتی. دوم: فعالیت‎های فرهنگی، فرهنگ‎سازی و مستندسازی اقدامات صورت گرفته در حوزه توانمندسازی و رسیدن به اشتغال، سوم: رصد شغلی و مشاوره شغلی برای سربازان ترخیص شده با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی از طریق سامانه ماهرسان پس از خدمت که از طریق پیامک دعوت به عضویت در سامانه ماهرسان ارسال می‎شوند و با اعلام وضعیت مشاوره و هدایت آنها صورت می‌گیرد. چهارم: تسهیل‎گری شغلی نظیر اولویت در اخذ مجوز کسب و کار، اولویت در اعطای وام و همکاری دستگاه‌های اجرایی است که از طریق سامانه ماهرسان قابل انجام است. البته تاکنون مهارت‌آموزی اجباری نبوده، اما برای سال‎های آینده شرط صدور کارت پایان خدمت خواهد شد.

   آیا قبل از دوره مقدس سربازی هم همانند دوره آموزش دفاعی در دبیرستان برنامه مهارت‌آموزی وجود دارد؟

دوره قبل از خدمت تنها معطوف به دوره دبیرستان نیست؛ زیرا بسیاری از عزیزانی که در حال حاضر وارد خدمت مقدس سربازی می‎شوند، تحصیلات دانشگاهی دارند؛ اما برای آشنایی جوانان دبیرستانی، دو صفحه آشنایی با مهارت‌آموزی و اقدامات قرارگاه در کتاب آمادگی دفاعی کلاس دهم گنجانده شده است؛ به گونه ای که می‎توانند از 15 سالگی به سامانه سرباز ماهر (مربوط به قبل از خدمت) مراجعه کرده و با نوع مهارت‎ها، مراکز آموزشی مورد تأیید، نحوه اقدامات و امتیازات مهارتی و سایر امور قرارگاه آشنا شوند تا بتوانند با دید باز و روشن وارد خدمت وظیفه عمومی شوند.

   آیا برای دوره های مهارت‌آموزی گواهینامه معتبر صادر می شود؟

تمامی دوره‎های مهارتی که برادران وظیفه در حین خدمت می‎آموزند، همراه با گذراندن آزمون و اخذ گواهینامه معتبر است و گواهینامه‎ای به افراد داده می‎شود که بر اساس آن می‎توانند از مرجع (دستگاه) اعطاکننده مدرک مهارتی، مجوز کسب و کار اخذ کنند و بر اساس این مدرک از اولویت تسهیل‎گری و حمایت‎های مالی برای اشتغال برخوردار شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات