صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۳۵

نماینده ایران: پرونده شیمیایی سوریه توسط برخی کشورها سیاسی شده است

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه پرونده شیمیایی سوریه توسط گروه خاصی از کشورها سیاسی شده، گفت: این روند که اقتدار کنوانسیون و اعتبار سازمان منع سلاح های شیمیایی را تضعیف کرده، باید متوقف شود.

خانم «زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی سخنانی در خصوص تحولات خاورمیانه با موضوع پرونده شیمیایی سوریه در نشست شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد: ما مجدداً حمایت کامل خود را از کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و تقویت اقتدار آن اعلام می کنیم.
وی اضافه کرد: به عنوان یک عضو مدافع این کنوانسیون مهم، ایران از هیچ تلاشی برای تحقق اهداف آن دریغ نخواهد کرد.
ارشادی اضافه کرد: ما همچنین خواستار اجرای کامل، مؤثر و غیر‌تبعیض آمیز کنوانسیون هستیم.
نماینده ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: به علاوه، ما خواستار جهانشمولی کنوانسیون بوده و معتقدیم برای تحقق این هدف اساسی، رژیم اسرائیل باید مجبور شود بدون هیچ پیش شرط یا تأخیری به این کنوانسیون بپیوندد.
این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: ایران به عنوان قربانی بزرگ استفاده گسترده از سلاح شیمیایی در تاریخ معاصر، استفاده از این سلاح ها توسط هر کسی، در هر نقطه و تحت هر شرایطی را شدیداً محکوم می کند.
نماینده ایران در سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان منع سلاحهای شیمیایی، بر اهمیت تضمین فعالیت مستقل، بیطرفانه و حرفه ای این سازمان تأکید دارد.
وی گفت: این امر در رابطه با مسائل مربوط به اجرای تعهدات کشورهای عضو از جمله جمهوری عربی سوریه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ارشادی بیان کرد: ما از تلاش های جدی دولت سوریه در اجرای تعهدات خود تحت کنوانسیون تقدیر می کنیم.
وی افزود: تخریب کامل برنامه سلاح های شیمیایی سوریه در کمترین زمان ممکن و در شرایط استثنایی، نشان دهنده اهمیت این تلاش های دولت سوریه است.
وی گفت: ما از اقدام اخیر سوریه در ارائه نود و سومین گزارش ماهانه خود در مورد فعالیت های آن درباره تخریب سلاح های شیمیایی و تأسیسات تولید آنها استقبال می کنیم.
معاون نمایندگی ایران خاطرنشان کرد: ما همچنین اقدامات جاری برای تمهید نشست مدیرکل سازمان منع سلاحهای شیمیایی و وزیر امور خارجه سوریه و همچنین برگزاری بیست‌ و پنجمین دور رایزنی با تیم ارزیابی اظهارنامه ها را مثبت قلمداد می کنیم.
وی گفت: مایه تأسف است که پرونده شیمیایی سوریه توسط گروه خاصی از کشورها سیاسی شده است. این روند که اقتدار کنوانسیون و اعتبار سازمان منع سلاحهای شیمیایی را تضعیف کرده است، باید متوقف شود. این به نفع کنوانسیون، سازمان مذکور، حاکمیت قانون و حفظ صلح و امنیت بین المللی است.
ارشادی اضافه کرد: ما با حمایت از رویکرد جدید سازمان منع سلاحهای شیمیایی و سوریه برای انجام گفتگوی سطح بالا، هر دو طرف را به همکاری سازنده در این روند تشویق می کنیم و امیدواریم این ابتکار نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات