صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۳۷

پوتین: آمریکا در افغانستان فاجعه به جا گذاشت/ به تجزیه افغانستان علاقه نداریم

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه جمعه وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از این کشور را «فاجعه» توصیف کرد و افزود دموکراسی را نمی‌توان با زور تحمیل کرد. 
پوتین که در کنفرانس مجمع اقتصادی شرق سخن می‌گفت، افزود اگر مردم به دموکراسی احتیاج داشته باشند، به شکل طبیعی به آن‌ها می‌رسد. 
رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت که سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن، از جمله پنج عضو دائمی، باید مسئول نظم در جهان باشند.
وی با این حال، اظهار داشت که سیاست کشورهایی که استانداردهایی را از خارج اعمال می‌کنند هنوز در سایر نقاط جهان ادامه دارد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین که قبلاً گفته بود حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان فقط منجر به «فجایع» شده است، استدلال کرد که روسیه علاقه‌ای به تجزیه این کشور جنوب آسیا ندارد، زیرا دیگر طرفی نیست که مسکو با آن صحبت کند.
وی در ادامه گفت بسیاری از گروه‌های افراطی که در حال حاضر در افغانستان فعالیت می‌کنند، تهدیدی برای همسایگان و متحدان روسیه هستند.
رئیس‌جمهور روسیه اظهار داشت: گروه طالبان یکدست نیست، اگرچه بیشتر از قبایل پشتون تشکیل شده، نمایندگان بسیاری از گروه‌های دیگر، از جمله داعش در افغانستان حضور دارند. بسیاری از مردم از جمله افراد تندرو از زندان آزاد شدند.
وی افزود: هرچه زودتر طالبان به خانواده به اصطلاح مردم متمدن ملحق شوند، ارتباط، نفوذ و پرسشگری راحت‌تر خواهد بود.
پوتین سپس از قدرت‌های جهانی خواست در تصمیم‌گیری درباره به رسمیت شناختن نیروهای سیاسی در افغانستان، تلاش‌ها را متحد کنند. 
امروز همچنین «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان، گفت مسکو به رسمیت شناختن مقامات جدید افغانستان را پس از این مرحله بررسی خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات