صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۳۳۰۶

اخبار ویژه ۱۱ شهریور

روزنامه کیهان**

عاشق کور و کری که خیانت و سرشکستگی آمریکا را نمی‌بیند

یک اصلاح‌طلب غربگرا، از درماندگی آمریکا در افغانستان، نفی سیاست نگاه به شرق را نتیجه گرفت!
ابراهیم اصغرزاده در کلاب هاوس و درباره این موضوع که وزیر خارجه رئیسی چه خواهد کرد؟، گفته است: اینکه رئیسی با وزیرخارجه خود بتواند ابتکار خلاقانه‌ای در راستای سیاست خارجی داشته باشد معلوم نیست، اما می‌توانم بگویم که همه راه‌ها به مذاکرات وین ختم می‌شود. در حال حاضر بمبی به نام افغانستان در همسایگی ما قرار دارد و زمانی می‌توانیم بازی را جلو ببریم و این بمب را خنثی کنیم که در آن به نتیجه برسیم. این سیاست نمی‌تواند بر مبنای سیاست تهاجمی و نگاه به شرق باشد.
وی افزود: «سیاست نگاه به شرق کاریکاتوری است چرا که اگر ایران با غرب رابطه نداشته باشد برای ما ارزشی قائل نیستند و این رابطه به رابطه‌ای تاکتیکی تبدیل می‌شود. همین ارتباط با همسایگان که مطرح می‌شود می‌بینیم که آن‌ها در حال پیوند با اسرائیل هستند. وجود طالبان در شرق کشور بدین معناست که مسیر تعالی منطقه معکوس شده و رو به افول رفته است. طالبان نیامده که دولت مدرن تاسیس کند؛ عجیب است که برخی از آن به عنوان جنبش اصیل یاد می‌کنند در حالی که این گروه ترور و خشونت را در پیش گرفته است. این اتفاق تحولات منطقه را تغییر خواهد داد و جریانات افغانستان فرا افغانستانی خواهند شد. همچنین بر ارتباط ایران با جهان خارج نیز تاثیر خواهد گذاشت. نگاه به شرق یک بازی است که باید آن را کنار بگذاریم. نه روسیه و نه چین حاضر نیستند جلوی بمب صدور تروریسم را بگیرند. هر دو در مرز‌ها آسیب پذیر می‌شوند. اتفاق افغانستان و قدرت‌گیری طالبان یک اتفاق دیالکتیکی است.»
اصغرزاده در رد این اظهار داشت: «قدرت بازدارندگی ایران در منطقه با وجود گروه‌های مقاومت افزایش یافته است» گفت: «می‌دانید که شوروی بزرگترین زرادخانه اتمی و تسلیحاتی را داشت و از قدرت بازدارندگی نظامی بسیار بالایی برخوردار بود. ضمن اینکه این قدرت شامل قدرت سخت نبود و شوروی آن موقع قدرت نرم بالایی نیز داشت و جهان کمونیزم جهان مترقی قلمداد می‌شد. تمام جنبش‌های آزادی‌بخش تمام نگاهشان به شوروی و حمایت‌هایش بود، اما در نهایت بدون شلیک یک گلوله همچون برف آب شد. بدون اینکه حتی خبردار شود که چه اتفاقی افتاده است.
وی می‌گوید: نگاه به شرق به عقیده من نگاه شکست خورده‌ای است. البته باید این را بگویم که ایران باید از ظرفیت‌های کشور‌های آسیایی از جمله چین استفاده کند، اما حرف اصلی من این است که آیا نگاه تک بعدی به چین مشکل ایران را در سیاست خارجی حل می‌کند؟ آیا قرار است مشکلات اقتصادی ایران در دولت رئیسی را حل کند؟
اصغرزاده اظهار داشت: ذهنیت جنگ سردی و ستیز با غرب یک نگاه محافظه‌کارانه است و جز تحریک اندیشه‌های مردم در کشور‌های آزاد نتیجه نخواهد داشت. صحبت‌هایی که احمدی‌نژاد قبلا می‌کرد و از رابطه با آمریکای لاتین می‌گفت هیچ چیز برای ما نخواهد داشت. نگاه شرق نیز همینطور و تنها کاریکاتوری خواهد شد. ضمن اینکه شعاری که جمهوری اسلامی از اول انقلاب را داشت بر هم می‌زند و افکار عمومی غرب را علیه ما می‌شوراند.
درباره این اظهارات گفتنی است که اولاً شیدایی بلاوجه، از این سخنان می‌بارد. چرا که اگر زرادخانه اتمی نتوانست شوروی را از شکست در افغانستان و سپس فروپاشی نجات دهد، همین زرادخانه اتمی هم نتوانست آمریکا را در شکست‌های تحقیرآمیز در افغانستان و عراق و سوریه- با وجود بالغ بر ۷ هزار میلیارد دلار هزینه - نجات دهد و اکنون همین آمریکا مجبور است به شکلی شرم‌آور، از افغانستان فرار کند. ثانیاً عجیب است که اصغرزاده درباره تهدید طالبان هشدار می‌دهد، اما نمی‌گوید که نقش آمریکا در ایجاد طالبان و تبدیل آن به مسئله افغانستان چه بود؟
ثالثاً این عنصر مرعوب و شیدای غرب، در حالی سیاست نگاه به شرق را تخطئه می‌کند که کشور در ۷-۸ سال اخیر نه گرفتار نگاه به شرق، بلکه گرفتار اعتماد بلاوجه و جنون‌آمیز برخی دولتمردان مدعی اصلاحات و اعتدال نسبت به غرب بوده است؛ و اگر هم دولت سابق، رکورد‌های منفی اقتصادی را یکی پس از دیگری شکسته، حاصل همین تعلیق و انتظار و دلباختگی به آمریکا بوده است، اما با این همه اصغرزاده، مانند یک مأمور معذور می‌گوید همه راه‌های سیاست خارجی به مذاکرات وین ختم می‌شود. او در اینجا نیز توضیح نمی‌دهد که مذاکرات وین یعنی چه؟ آیا ناگهان سبز شده و یا مذاکره‌ای کم سابقه درباره توافق منعقد شده‌ای است که دولت ایران هزینه خود را تمام و کمال در آن پرداخته، اما آمریکای محبوب او، تماماً همین توافق را زیر پا گذاشته و حالا هم به جای شرمندگی و جبران، مطالبه امتیازات جدید می‌کند و از برجام، به عنوان توافق سابق نام می‌برد؟! به جای انحرافات این حقایق، اصغرزاده با کلمات بازی می‌کند و «ذهنیت جنگ سردی» را تخطئه می‌کند.
رابعاً چه کسی گفته باید نگاه تک‌بعدی به چین داشت، که اصغرزاده مطرح و سپس تخطئه می‌کند؟! او و امثال او اگر بیطرفی داشتند و می‌توانستند بدون شیدایی به موضوعات بنگرند، باید هنگامی که رئیس دولت سابق از آمریکا به عنوان کدخدا یاد می‌کرد و حتی موجب شاکی شدن انگلیس و فرانسه و آلمان- به اعتراف خودش می‌شد- به نگاه تک بعدی اعتراض می‌کرد؛ و سرانجام این که «افکار عمومی غرب» که اصغرزاده دلشوره آن را دارد، در همین چند ساله پایمال شدن برجام و نقض حقوق ایران، کجای ماجرا بوده است؟ آیا غیر از این است که افکار عمومی در غرب، موم کف دست سرمایه‌سالاران و دیوان‌سالاران است؟!

۹ درصد افزایش تورم در ۵ ماه آخر دولت روحانی

رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است دولت رئیسی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی روی کار آمده است.
مسعود خوانساری در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: دولت در شرایط بسیار سخت و یکی از سخت‌ترین دوره‌ها، کار خود را آغاز کرده است. چالش بعدی دولت موضوع تورم است، آمار‌ها در مردادماه میزان تورم را ۴۵/۲ درصد نشان می‌دهند در حالی که میزان تورم در پایان سال ۹۹ به میزان ۳۶/۴ درصد بود که این آمار‌ها نشان از رشد زیاد نرخ تورم دارد. این موضوع باعث کاهش میزان سرمایه‌گذاری نیز خواهد شد. پایه پولی نیز به عنوان یکی از عوامل ایجاد تورم ۹/۲ درصد رشد داشته است.
وی در ادامه تصریح کرد: تورم ۵ ماهه کالا‌های خوراکی‌ها که مشمول سوبسید ارزی می‌شوند ۵۸/۴ درصد بود، اما تورم کالا‌های غیر خوراکی سوبسید هم نمی‌گیرند ۳۶/۵ درصد بود. این موضوع نشانگر این است که اعطای ارز سوبسیدی چیزی جز فساد ندارد. بار‌ها اعلام کرده‌ایم و دوباره می‌گوییم که تنها راه نجات کشور ارز تک‌نرخی است و دولت کمک‌های خود را باید از طریق یارانه مستقیم به اقشار هدف بدهد.
خوانساری همچنین خاطرنشان کرد: کسری بودجه یکی از دلایل تورم بوده است. طبق آمار در سه ماهه اول، ۱۹۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشته است. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته‌اند که به دنبال تغییرات در بودجه هستند. امیدواریم در شش ماهه آینده کسری بودجه کمتری داشته باشیم که طبیعتاً در عدم رشد تورم تاثیرگذار است.

وال‌استریت ژورنال: خروج از افغانستان یک تراژدی و افتضاح بود

یک روزنامه آمریکایی نوشت: اتفاقات افغانستان باعث شده تا حتی دموکرات‌ها نیز بگویند عملکرد بایدن یک افتضاح است.
وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: با تأکید بر اینکه «آمریکا در افغانستان شکست خورد» تحولات روز‌های اخیر در افغانستان، سبب شده، حتی دموکرات‌ها و رسانه‌های طرفدار این حزب به این نتیجه برسند که عملکرد دولت بایدن در خروج از افغانستان، یک افتضاح است. فراموش‌کردن تصاویری که طی دو هفته گذشته از فرودگاه کابل منتشر شده، هم برای آمریکایی‌ها و هم‌پیمان‌های ما و هم برای دشمنان آمریکا غیرممکن است.
تا چهارشنبه هفته گذشته، دولت نتوانسته بود مشخص کند که چه تعداد آمریکایی در افغانستان است و عدد و رقمی که ارائه شد، بسیار کمتر از تخمین‌های قبلی بود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن، هنگام اعلام آن به رسانه‌ها گفت: «احتمالا این رقم به‌روز نیست.» از سوی دیگر، صدور ویزای ویژه مهاجرت برای افغان‌هایی که طی سال‌های متمادی، به نیرو‌های آمریکایی در مبارزه با تروریسم در افغانستان کمک کردند، واقعا فرآیند کند و فاجعه‌باری بود. هیچ مشورت نزدیکی با هم‌پیمان‌های آمریکا نشد، به پیشروی سریع طالبان برای تصرف کابل و ساقط‌کردن حکومت افغانستان واکنش نشان داده نشد و همچنین، هیچ برنامه‌ای برای انتقال تجهیزات پیشرفته جنگی از افغانستان وجود نداشت و نتیجه این خروج بی‌برنامه و سریع، اتفاقاتی است که در کابل رخ داده و ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر، رقبای ما یعنی چین، روسیه و ایران با خوشحالی در حال از میان بردن بقایای نفوذ آمریکا در منطقه هستند. آنچه در چند هفته اخیر در افغانستان رخ داده، ضعف‌های بزرگ و ساختاری عملکرد کل دولت آمریکا یعنی رئیس‌جمهور، مقامات کاخ سفید و اعضای دولت را آشکار کرده است.
مقامات کاخ سفید وظیفه داشتند چالش‌های احتمالی در برابر تحقق اهداف رئیس‌جمهور را پیش‌بینی کنند، نه اینکه صرفا به بحران‌هایی که رخ می‌دهد، واکنش نشان دهند. آن‌ها همچنین باید مشاوره‌های ضروری را به بایدن می‌دادند و کاری می‌کردند که وجهه رئیس‌جمهور نزد افکار عمومی حفظ شود، اما هیچ‌یک از این کار‌ها در برنامه خروج آمریکا از افغانستان انجام نشده است. این نقص بزرگ در عملکرد و کارآیی تیم بایدن نه‌تن‌ها زمینه بحران اخیر در کابل را فراهم کرد، بلکه این نگرانی بزرگ وجود دارد که در بحران‌های آینده که قطعا برای آمریکا رخ خواهد داد، این تیم چه عملکردی خواهد داشت؟
حالا این پرسش‌ها مطرح می‌شود که چرا وزارت خارجه، هنگامی که در ۱۴ آوریل، بایدن برنامه خروج را اعلام کرد، بر سرعت صدور ویزای ویژه برای افغان‌های همکار آمریکا نیفزود؟ چرا پنتاگون طی این مدت، برنامه صحیحی برای خروج نیرو‌های آمریکایی، تجهیزات نظامی و انتقال غیرنظامیان از افغانستان تدوین نکرد و اجازه داد افغان‌ها در معرض خشونت طالبان و داعش قرار گیرند و حوادث تلخ روز‌های اخیر رخ دهد؟
کل روند خروج یک تراژدی بوده است. ضعف شدید دولت آمریکا در برنامه خروج از افغانستان، در مسائل دیگر هم قابل مشاهده است و اگر این وضعیت تغییر نکند، در آینده افتضاح‌های دیگری رخ خواهد داد.

دستاورد‌های تاریخی یعنی افزایش بیکاری و شکاف طبقاتی؟!

وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه در نامه خداحافظی خود از دستاورد‌های تاریخی، ملموس و غیرقابل انکار خود در این وزارت خبر داد.
به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در نامه خداحافظی نوشته است: لطف خداوند مهربان شامل حال این بنده حقیرش شد که بیش از۱۰۰۰ روز از عمر خدمتی خود را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشم. آنهم در زمانه‌ای که علیرغم همه تلاش‌های گذشتگان به دلیل برخی عوامل داخلی و خارجی امید و اعتماد اجتماعی رو به افول گذاشته بود، فقر و تبعیض رو به افزایش بود، مسائل حل نشده فراوانی در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی روی زمین مانده و کلکسیونی از مطالبات تاریخی و انباشت شده گروه‌های هدف وزارتخانه، نظیر بازنشستگان، کارگران، تعاونگران، مددجویان بهزیستی، اقشار دارای معلولیت‌های گوناگون، زنان سرپرست خانوار و... باید پاسخ داده می‌شد.
با این باور که مردم ما وزیر رفاهی می‌خواهند که به مطالبات انحرافی، نزاع‌ها و اختلافات دامن نزند، قبیله گرایی نکند، متمرکز بر حل مسائل و مشکلات اصلی آن‌ها باشد، با واژه‌های خوب نظیر شفافیت و مبارزه با فساد و همراهی نخبگان و شرکای اجتماعی فقط عکس یادگاری نگیرد بلکه به آن‌ها عمل کند، کوشیدم تا با همراهی خود گروه‌های هدف بویژه بازنشستگان و کارگران، با اصالت دادن به گفتگو، مدارا و تحمل، به منازعات و جدل‌هایی که امید به آینده را می‌کشد دامن نزنم و وزارتخانه‌ای با تابلوی گفت‌وگوی اجتماعی فراگیر، اصلاحگر و کارآفرین با توان حل منازعات را به‌عنوان الگویی برای همه دولت ایجاد کنم.
با پرهیز از تنگ نظری و با اتکا به رویکرد مهم شفافیت به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم حکمرانی مطلوب و تقویت نظارت مردمی از طریق راه‌اندازی سامانه‌های شفافیت و استفاده از اکسیر تحول ساز و شفابخش یعنی جوانگرایی نخبگانی، سیاست‌گذاری شهروندمدار با مشارکت ذی نفعان، حکمرانی داده محور، ارتقای سایر تقویت سیستم‌های پاسخگویی و با همراهی جمعی از مدیران، کارشناسان و کارمندان پاک دست، دلسوز، خلاق و بی‌ادعا که از گروه‌های سیاسی و فکری بودند، دستاورد‌هایی تاریخی، ملموس و غیر قابل انکار برای جامعه هدف این وزارتخانه بدست بیاوریم.
امروز که بار سنگین مسئولیت را بر دوش ندارم و مروری بر آنچه گذشت می‌کنم، آنچه بیش از همه چیز برایم خوشایند است رضایت وخشنودی نسبی مخاطبان این وزارتخانه، جامعه هدف و درواقع، ولی نعمتان ما در این وزارتخانه از همه دستاورد‌هایی است که با کمک خود آن‌ها در این مدت به‌دست آمده است.
این ابراز رضایت در حالی است که بیکاری و فقر و دشواری‌های درمان و دوران پس از بازنشستگی در دوره سپری شده وزارت کار و رفاه و دولت متبوع آن، شدت پیدا کرد. به عنوان مثال ضریب جینی (نشانگر شکاف طبقاتی) در چند سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و جمعیت بیشتری نیز به خاطر سوء مدیریت، زیر خط فقر قرار گرفتند. از آن طرف هم مکرراً خبر متعددی درباره سپردن مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه شستا به افراد ناصالح و حقوق‌بگیر در رسانه‌ها منتشر شد. جالب اینکه محمد شریعتمداری (به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۶)، پس از پیروزی روحانی ابتدا به وزارت صمت رسید، اما پس از تشدید سوء مدیریت در حوزه صنعت و تجارت، گرانی‌های افسارگسیخته و تصمیم مجلس وقت (همسو با دولت) برای استیضاح وزیر صمت، او از وزارت استعفا داد و سپس آقای روحانی نامبرده را به عنوان وزیر رفاه و کار به مجلس معرفی کرد و مجلس دهم (همسو) نیز به او رأی اعتماد داد!
این نکته هم گفتنی است که داماد محمد شریعتمداری، جزو محکومان پرونده مفاسد اقتصادی است.

**************

روزنامه وطن امروز**

 حضور آمریکا در کشور‌ها هیچ‌گاه امنیت‌آفرین نبوده است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته هیات دولت با اشاره به رخداد‌های اخیر افغانستان، آنچه حداقل در ۲ دهه گذشته در افغانستان رخ داده را تابلویی گویا از تجاوز و نقض آشکار حقوق انسان‌ها در عصر حاضر توصیف و تصریح کرد: اگر فقط به تعداد زنان و کودکانی که در این سال‌ها در افغانستان کشته یا دچار جراحت یا نقص عضو شده‌اند توجه کنیم، خواهیم دید چه فاجعه‌ای به شکل خاموش در این کشور در جریان بوده است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تجربه حضور آمریکا در کشور‌ها و نقاط مختلف جهان گواه آن است که این حضور هیچ‌گاه امنیت‌آفرین نبوده، بلکه برعکس مخل امنیت و ثبات و آرامش بوده است، ادامه داد: آمریکایی‌ها با چنین سابقه و عملکردی به جای آنکه در دادگاه افکار عمومی جهانیان پاسخگو باشند، با بهانه‌سازی‌های مختلف به فضاسازی علیه کشور‌های دیگر می‌پردازند.
رئیسی خاطرنشان کرد: امروز آمریکایی‌ها به بهانه مسائلی، علیه کشورمان فضاسازی می‌کنند که پاسخ آن‌ها موجود است و اینجا از دستگاه‌های مسؤول و از جمله رسانه ملی می‌خواهم پاسخ اینگونه اتهامات و انگ‌زدن‌ها را به شکل مناسب ارائه کنند.
رئیس‌جمهور در پایان ارتقای سطح تعاملات و افزایش تبادلات با کشور‌های همسایه را جزو اولویت‌های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: فعال‌ترین دیپلماسی دولت باید با همسایگان جریان داشته باشد و باید همه تلاش خود را برای افزایش تجارت و همکاری اقتصادی با همسایگان به کار گیریم، چرا که زمینه‌های مناسبی نیز برای تقویت این مناسبات و افزایش سهم ایران از تبادلات منطقه‌ای وجود دارد.

***

در احکامی جداگانه از سوی رئیس جمهور انجام شد
انتصاب معاونان حقوقی و امور زنان و خانواده

رئیس‌جمهور طی حکمی محمد دهقان را به سمت معاون حقوقی رئیس‌جمهور منصوب کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی طی حکمی محمد دهقان را به سمت معاون حقوقی رئیس‌جمهور منصوب کرد.
دهقان متولد سال ۱۳۴۱ مشهد، دانش‌آموخته دکترای تخصصی حقوق خصوصی و از آزادگان سرفراز کشور و دارای سابقه ایثارگری است که ۴ دوره نمایندگی مجلس، عضویت در هیات‌رئیسه و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و عضو حقوقدان شورای نگهبان را در کارنامه اجرایی و مدیریتی خود دارد.
محمد دهقان، مدرک کارشناسی، ارشد و دکترای حقوق خود را در دانشگاه تهران دریافت کرده است و از سال ۱۳۸۳ به مدت ۱۵ سال عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و ۷ سال هم عضو هیات‌رئیسه مجلس و در ۲ سال اخیر هم عضو حقوقدانان شورای نگهبان بوده است.
همچنین رئیس‌جمهور طی حکمی انسیه خزعلی را به معاونت رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده منصوب کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، خزعلی متولد ۱۳۴۲ قم و دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات عرب است و تحصیلات حوزوی را تا سطح ۳ در حوزه علمیه خواهران قم پشت سر گذاشته است.
ریاست دانشگاه الزهرا (س)، ریاست پردیس دانشگاه رضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و دانشجو و استاد نمونه کشوری از جمله سوابق علمی و مدیریتی انسیه خزعلی است.

***

همکاری با همسایگان اولویت دولت سیزدهم است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک رشته توئیت درباره ملاقاتش با نخست‌وزیر امارات عربی متحده در حاشیه نشست بغداد نوشت: در حاشیه اجلاس همکاری و مشارکت در بغداد، گفت‌وگوی مثبت و صمیمانه‌ای با شیخ محمد بن راشد نخست‌وزیر امارات عربی متحده داشتم. وی افزود: ایران و امارات می‌توانند در مسیر همکاری و تحقق سیاست و دیپلماسی همسایگی گام‌های بلندی بردارند. امیرعبداللهیان اضافه کرد: در این گفتگو از نیات مثبت و اراده رهبران ۲ کشور برای تحکیم مناسبات سخن گفتیم و بر روابط برادرانه ۲ کشور تأکید کردیم. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما برای پیشبرد مناسبات فی‌مابین و تحقق همکاری‌های منطقه‌ای، با همسایگان مشورت، همدلی و همکاری می‌کنیم. وی همچنین نوشت: کار با همسایگان اولویت دولت سیزدهم است.

***

فرمانده نیروی دریایی ارتش:
اجازه نمی‌دهیم دشمنان امنیت و آرامش منطقه را به هم بریزند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه نخواهیم گذاشت کشور‌هایی در قالب ستیزه‌جویانه، امنیت و آرامش منطقه را بر هم بزنند، گفت: مسابقات غواصی عمیق ارتش‌های جهان نشان از همبستگی ملت‌هاست. امیردریادار شهرام ایرانی در مراسم اختتامیه ششمین دوره مسابقات بین‌المللی غواصی عمیق ارتش‌های جهان که به میزبانی نیروی دریایی راهبردی ارتش در بندر کنارک برگزار شد، با تاکید بر اینکه ایران اسلامی همواره منادی صلح و دوستی بوده و دست دوستی به ملت‌ها داده است، افزود: مطمئن باشید هیچ گاه نخواهیم گذاشت کشور‌هایی در قالب ستیزه‌جویانه بخواهند امنیت و آرامش را در منطقه به هم بزنند. ما روی پای خود ایستاده‌ایم و امروز به عنوان کشوری مستقل از حوزه دریا حفاظت می‌کنیم.

********************

روزنامه خراسان**

امکان جدید وزارت راه برای وام ودیعه مستأجران

تسنیم- محمودزاده، معاون وزیر راه با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص مهلت مستأجران برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن، اظهار کرد: مستأجرانی که مهلت قرارداد آن‌ها نیمه دوم سال است می‌توانند مدارک خود را در سامانه وام ودیعه مسکن بارگذاری کنند. به گزارش وب سایت وزارت راه، سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در مناطق شهری برای تهران ۷۰، برای دیگر کلان شهر‌ها (شامل مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰ و برای سایر شهرها، ۲۵ میلیون تومان است.

همه سیمان در دامان بورس کالا

ایسنا- سرانجام و با وجود کش و قوس‌های فراوان درخصوص این که همه سیمان تولیدی در کشور در بورس کالا عرضه شود یا خیر، روز گذشته وزارت صمت در ابلاغیه‌ای به روسای سازمان صمت ۳۱ استان اعلام کرد که خرید و فروش سیمان خارج از بورس کالا ممنوع است. ابلاغیه‌ای که به نظر می‌رسد مهر پایانی است بر هرج و مرج بازار سیمان.

افزایش قیمت برنج ادامه دارد

مهر- برنج یکی از کالا‌هایی است که طی هفته‌های اخیر قیمت آن در بازار به طور عجیبی روند صعودی گرفته و نگرانی‌ها درباره حذف این کالا از سبد مصرف خانوار افزایش یافته است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که قیمت برنج با کیفیت ایرانی از جمله برنج هاشمی و طارم حدود ۴۵ هزار تومان در هر کیلوگرم و قیمت برنج خارجی حدود ٣٢ هزار تومان است.

واکنش منفی خریداران خودرو به دلار بالای ۲۵ هزار تومان!

فارس- مدتی است که با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز در بازار صعودی شده و فاصله قیمت بازار و کارخانه بیشتر از قبل شده است. در این شرایط مشتریان بازار خودرو فعلاً برای خرید دست نگه داشته اند و منتظر اجرای سیاست‌های ارزی دولت جدید برای بهبود نرخ ارز و تاثیرگذاری آن بر بازار خودرو هستند. در نتیجه حجم معاملات در بازار خودرو فعلا در حد پایینی است و خرید و فروش قابل توجهی صورت نمی‌گیرد. در این خصوص موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، به کاهش شدید فعلی خریداران خودرو در بازار، همزمان با صعود ارز از کانال ۲۵ هزار تومان اشاره کرده است.

********************

روزنامه ایران**

ستاد مرکزی اربعین در انتظار اعلام نظر دولت عراق

 خبر اول اینکه، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه رعایت نکات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی از ملزومات برنامه‌های امسال است، گفت: امیدواریم همدلی مردم ایران و عراق موانع را رفع کند. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حمید احمدی در نشست هماهنگی مدیران موکب‌های اربعین با اشاره به آخرین تصمیمات برای مراسم راهپیمایی اربعین ۱۴۰۰ گفت: ستاد مرکزی محدودیتی برای اعزام زائران اربعین ندارد و منتظر اعلام نظر از سوی دولت و نخست‌وزیر عراقیم. او افزود: ماندگار بودن ارتباط مردم ایران با مردم مهمان‌نواز عراق و ایجاد مودت و تعامل بین دو ملت از وظایف موکب‌داران است.

کارگروه اصلاح نظام یارانه‌ای و ارز ۴۲۰۰ تومانی

 خبر دیگر اینکه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تشکیل کارگروه مشترک مجلس و دولت برای اصلاح نظام یارانه‌ای و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد. به گزارش تسنیم، محمدرضا میرتاج‌الدینی با بیان این عقیده که «ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌اندازه ۱۰ سال در قوه قضاییه پرونده ایجاد کرده» گفت: «به افراد زیادی از راه‌های غیرقانونی ارز یارانه‌ای تخصیص داده شده، در حالی که کالایی نیز در قبال آن وارد نکرده‌اند. باید هر چه سریع‌تر به این پرونده‌های تشکیل شده در قوه قضائیه رسیدگی شود.» او با تأکید بر اینکه «لازم است تا نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلاح شود تا جلوی این مشکلات گرفته شود»، افزود: بزودی کارگروهی مشترک با دولت و مجلس تحت عنوان اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین اصلاح نظام یارانه‌ای کشور در مجلس تشکیل خواهد شد که متولی این کارگروه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواهد بود. به گفته او، پیشنهاد تشکیل این کارگروه به کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه شده که رسیدگی و بررسی آن در دستور کار جلسات هفته آینده کمیسیون قرار دارد.

احتمال تمدید یک ساله برنامه ششم توسعه

 شنیدیم که، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از احتمال تمدید یک ساله برنامه پنج ساله ششم توسعه خبر داد. به گزارش ایسنا، جعفر قادری با بیان اینکه عده‌ای از نمایندگان مجلس طرحی را تهیه کرده اند که به موجب آن اجرای برنامه پنج ساله ششم توسعه یک سال دیگر تمدید شود، توضیح داد: اگر دولت فعلی بخواهد لایحه برنامه هفتم توسعه را بنویسد باید این کار تا قبل از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ انجام و به مجلس ارائه شود که عملاً فرصتی برای این کار وجود ندارد. قادری همچنین گفت: بحث دیگری هم در مجلس مطرح است مبنی بر اینکه مدت زمان اجرای برنامه‌های توسعه به جای پنج سال، چهار سال باشد و برنامه‌ها محدود به دوره کاری یک رئیس جمهوری قرار گیرد تا مشکلاتی به وجود نیاید. با توجه به جمیع شرایط این احتمال وجود دارد که اجرای برنامه ششم توسعه به مدت یک سال تمدید شود تا دولت جدید فرصتی برای نوشتن برنامه هفتم داشته باشد.

تعویق مذاکرات برجام تا پاییز

 دست آخر اینکه، پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت که ممکن است دولت جدید ایران، تا ماه نوامبر مذاکرات احیای برجام را از سر نگیرد. به گزارش جماران، بلومبرگ نوشت که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده است که طرف مقابل این درک را دارد که استقرار دولت جدید ایران و تصمیم‌گیری درباره این موضوع ممکن است دو تا سه ماه زمان ببرد. به نوشته بلومبرگ، به این ترتیب ممکن است تا ماه اکتبر یا نوامبر خبری از دور بعدی مذاکرات در کار نباشد. در این گزارش آمده است که تعویق در از سرگیری مذاکرات باعث تأخیر در بازگشت احتمالی ایران در صورت توافق و لغو تحریم‌ها به بازار جهانی نفت خواهد شد. با این حال لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در توییتی مدعی شد: «دولت ایران در گفتگو‌های خصوصی ظاهرا از اظهارات روز گذشته امیرعبداللهیان مبنی بر بازگشت تهران به مذاکرات وین تا ۳ ماه دیگر، عقب نشسته است. مقامات غربی معتقدند اواخر سپتامبر هنوز گزینه‌ای برای بازگشت به مذاکرات است.»

********************

روزنامه شرق**

دیدار قریب‌الوقوع سیسی و بنت

منابع مصری اعلام کردند تماس‌هایی میان مصر و اسرائیل برای مشخص‌کردن دستور کار دیدار قریب‌الوقوع عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل برقرار شده است. این منابع اعلام کردند: دیدگاه مصر و آمریکا درباره روند آتش‌بس در غزه مطابقت دارد. هر دو معتقدند موضع اسرائیل درباره ربط‌دادن پرونده اسرا به بازسازی غزه و اوضاع انسانی برای رسیدن به یک آتش‌بس مفید و طولانی موضع درستی نیست. با وجود اینکه آمریکا با «اقدامات تحریک‌آمیز گروه‌های فلسطینی در غزه و شلیک موشک به اراضی اشغالی» مخالف است، اما معتقد است که ربط‌دادن خواسته اسرائیل درباره آزادی اسرایی که توسط حماس بازداشت شده‌اند به بازسازی غزه و لغو محاصره آن سخت است.
به گزارش ایسنا، این منابع اعلام کردند: دستورکار‌های دیدار میان سیسی و بنت با پرونده‌های داغی همراه خواهد بود که در رأس آن خواسته‌های اسرائیل از مصر برای تشدید نظارت بر مرز‌های مشترک با غزه است. این پرونده بار‌ها بازگشایی شده است و مسئولان مصری تأکید کرده‌اند که نهایت تلاششان را برای ممانعت از نفوذ سلاح به غزه به کار می‌گیرند.

درخواست آمریکا از حوثی‌ها برای مذاکره

ایالات متحده آمریکا در واکنش به حملات راکتی حوثی‌های یمن به عربستان خواهان آتش‌بس و مذاکره تحت نظارت سازمان ملل شد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد از ابتدای ۲۰۲۱ عربستان بیش از ۲۴۰ مرتبه توسط انصارالله مورد هدف قرار گرفته است. او مدعی شد «این حملات علاوه بر ۷۰ هزار آمریکایی مقیم عربستان ملت این کشور را هم تهدید می‌کند. حملات حوثی‌ها مدت‌زمان درگیری را طولانی و بحران انسانی یمن را تشدید می‌کند». پیش از این سخنگوی ائتلاف سعودی از حملات ارتش یمن به تأسیسات نظامی فرودگاه اب‌ها در جنوب غرب استان عسیر عربستان خبر داد و گفت در این حملات هشت نفر زخمی شده‌اند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات