صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۵۹۱
نگاهی به تاکتیک لبنان برای شکستن توطئه غربی‌ ـ صهیونیستی

نجات با سوخت ایرانی

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی

توطئه‌آفرینی صهیونیست‌ها با همراهی غرب از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی در لبنان سبب بروز مشکلات فراوانی برای عروس خاورمیانه شده است؛ به‌گونه‌ای که ادامه شرایط می‌توانست فاجعه‌ای بزرگ در این کشور به‌وجود بیاورد. هدف از این کار نیز ایجاد وضعیت شکننده امنیتی و سیاسی برای نفوذ رژیم صهیونیستی در دل بحران‌های لبنان است. یکی از این توطئه‌ها رساندن اوضاع لبنان به مرحله‌ای بود که سوخت در این کشور با کمبود اساسی مواجه شود تا از طریق نارضایتی مردم، نفوذ نرم را امکان‌پذیر کنند. این سیاست با هدف زیر سؤال بردن مقاومت در لبنان برنامه‌ریزی شده بود. نبود سوخت و ناتوانی دولت این کشور در تأمین آن سبب شد که حزب‌الله لبنان با درایت و هوشمندی به دنبال خرید سوخت از جمهوری اسلامی ایران باشد. اقدامی بسیار تأثیرگذار و در عین حال موفق، شرایط لبنان را به طور ملموسی تغییر داد.

جمهوری اسلامی ایران نیز با سیاست «همراهی مردم منطقه» و با هدف مقابله با راهبرد «تضعیف ملت‌ها» غرب به کمک لبنان با وساطت حزب‌الله رفت. روزنامه «الاخبار» لبنان در مقاله‌‌ای با بررسی آثار مثبت واردات سوخت از ایران به لبنان نوشت، واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران نه یک چالش و نه یک رقابت داخلی، بلکه در زمانی که لبنان در حال خفه‌ شدن است، حکم اکسیژن برای این کشور را داشته است.

 

آمریکا به فکر جایگزین

تفکر لیبرالیستی با در پیش گرفتن «سناریوی ناامن‌سازی» به دنبال محدودسازی «تجارت دریایی» با هدف «کارآمدسازی تحریم‌های آمریکا» برای گرفتن امتیازات بیشتر از نظام اسلامی بودند. این سیاست بعد از آن اتخاذ شد که راهبرد فشار حداکثری آمریکا با اعتراف خود آمریکایی‌ها با شکست مواجه شده بود. بنابراین فروش سوخت به لبنان در چندین مرحله از سوی جمهوری اسلامی ایران به معنای «خنثی‌سازی» توطئه آمریکایی‌ـ انگلیسی‌ـ صهیونیستی بود که دشمن را یک گام به عقب راند. حزب‌الله با درایت و با منطق تهدید در مقابل تهدید عملاً امنیت کشتی‌های سوخت‌رسان را تأمین کرد.

اما گذشته از آن صرف خبر آغاز روند واردات سوخت ایران به لبنان قبل از رسیدن کشتی‌های ایرانی به بیروت آثار و نتایج متعددی داشت که اولین و بارزترین آن را می‌توان در موضع شتابزده آمریکا دید که بلافاصله از زبان «دوروتی شیا» سفیر خود در بیروت اعلام کرد که آماده حل بحران گاز و برق لبنان است تا به هر شکل ممکن از ورود سوخت ایران به لبنان جلوگیری کند. ورود قریب‌الوقوع محموله سوخت ایران به لبنان همزمان با اظهارات هیئت کنگره آمریکا مبنی بر اینکه «ایالات متحده به دنبال حل بحران سوخت لبنان بوده و نیازی به واردات سوخت ایران نیست»، نشان‌دهنده دست و پا زدن آمریکایی‌ها به دلیل رونق تجارت اقتصادی ایران است. کریس مورفی، سناتور آمریکایی روز گذشته در بیروت گفت: «ما به عنوان مقامات آمریکایی به جد تلاش می‌کنیم راه‌هایی برای حل بحران سوخت بیابیم و هیچ انگیزه‌ای برای تکیه لبنان به سوخت ایران یا هر سوخت دیگری که از سوریه منتقل می‌شوند، نیست. سوریه تحت تحریم‌های واشنگتن است و آمریکا راه‌هایی برای انجام آن بدون تحریم‌ها می‌یابد. این درحالی است که منابع آگاه گزارش می‌دهند که بنا به دلایل فنی پیش‌بینی می‌شود نفت عراق با تأخیر وارد لبنان شود و همچنین در سایه ابهام تصمیم آمریکا برای وارد کردن گاز از مصر به لبنان، در حال حاضر کاروان کشتی‌های حامل سوخت ایرانی که اولین آنها طی یک هفته وارد لبنان می‌شود، تنها امید مردم این کشور در سایه محاصره خفقان‌آور آمریکا ضد لبنان است.

شکست محاصره غربی و آمریکایی ضد کشورهای کوچک کار ناممکنی نیست. حتی آمریکایی‌ها مجبور شدند به منظور جلوگیری از ورود سوخت ایران به لبنان با ارائه پیشنهاد انتقال گاز از طریق خط لوله‌های سوریه به لبنان، این کشور را از محدودیت‌های مربوط به قانون سزار (تحریم‌های جدید آمریکا علیه سوریه) معاف کنند که می‌تواند دریچه‌ای برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بیروت و دمشق باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات