صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۶۹۰

معادله برد- برد مقاومت

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

آذرماه سال 1389 هیئتی بلندپایه متشکل از 6 وزیر به همراه نخست‌وزیر لبنان به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند. مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات به نقل از طارق متری، وزیر فرهنگ لبنان، در توضیح این دیدار می‌گوید، رهبر معظم انقلاب به سعد حریری گفتند: «آقای نخست‌وزیر، شما رمان گوژ پشت نتردام را خوانده‌اید؟! سعد حریری سری تکان داد که معلوم نبود خوانده یا نه! آیت‌الله خامنه‌ای گفت: در این رمان یک زن بسیار زیبایی تصویر شده است. او زیباترین زن پاریس است. طبیعی است که قدرتمندان درصدد دستیابی به این زن هستند. لات‌های پاریس، قداره کشان، بانفوذها؛ اما همه می‌دانند که ازمیریلدا یک دشنه ظریف دسته صدف سپید بسیار تیز و کارا به همراه دارد. هر کس به او سوءنظری داشته باشد، ازمیریلدا در استفاده از آن دشنه تردید نمی‌کند.سپس گفت:آقای نخست‌وزیر! لبنان مثل همان زن زیباست. لبنان عروس خاورمیانه است. خیلی‌ها به کشور شما نظر دارند. اسرايیل خطری است که شما را تهدید می‌کند. مگر تا خیابان‌های بیروت نیامدند؟ مگر مردم را نکشتند؟ ویران نکردند؟ سلاح مقاومت مثل همان دشنه ازمیریلداست. دشمن را نومید می‌کند و امکان عمل را از او می‌گیرد».

گزاره‌های تحلیلی: طی روزهای اخیر ارسال محموله‌های انرژی ایران به لبنان، باعث خوشحالی مردم لبنان و حتی آرامش بازارهای این کشور شده است؛ 1- اضلاع محور مقاومت علاوه بر مسائل نظامی، اکنون وارد فاز اقتصادی شده‌اند؛ امری که آمریکا با فشارهای اقتصادی حداکثری به دنبال قطع این اضلاع بود. 2- ظرفیت‌های بالقوه بسیاری بین کشورهای حوزه مقاومت وجود دارد که فعال شدن آن‌ها به‌منزله خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا است؛ وصل شدن بندر چابهار به بندر بانیاس سوریه و ایجاد کریدور زمینی ایران، عراق، سوریه و لبنان نمونه‌ای از این ظرفیت‌ها است. 3- افزایش قدرت بازدارندگی مقاومت در جریان واردات سوخت ایران به لبنان کاملاً مشهود و معلوم شد؛ از زمان خرید تا ارسال محموله و رسیدن به بندر بانیاس سوریه همگی نشان از قدرت محور مقاومت برای جلوگیری از هرگونه اقدام علیه نفت‌کش بود. 4- اندیشه و تفکر وابستگی به آمریکا و غرب برای پیشرفت و توسعه، در این ماجرا زیر سؤال رفت. اقدام هماهنگ حزب‌الله و ایران نشان داد که معادله قدرت در منطقه تغییر کرده است.

نکته پایانی: شاید تا اکنون این بعد از قدرت بازدارندگی حزب‌الله لبنان در حفاظت از عروس خاورمیانه مشخص نشده بود؛ اما مقاومت معادله باخت لبنان زیر فشارهای اقتصادی آمریکا و حملات بی‌امان رسانه‌های وابسته به آن برای تغییر نگاه جامعه لبنان نسبت به مقاومت را به یک بازی برد- برد تغییر داد؛ از یک‌سو قدرت مقاومت را به رخ کشید و از سوی دیگر قطب اقتصادی مقاومت را در منطقه پایه‌ریزی کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات