صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۶۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۹ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دولت کنونی آمریکا هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الآن این‌ها در زمینه مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می‌کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می‌کرد. هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می‌گفت، این‌ها با یک زبان دیگری می‌گویند. باید به این‌ها توجّه کرد. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

منافع ملی یا تعصب حزبی!

چند اتفاق خوب در روزهای اخیر بارقه امید را برای کاهش مشکلات جامعه به وجود آورده است؛ افزایش نزدیک به 80 درصدی واردات واکسن در مدت کوتاهی که باعث شکسته شدن رکورد تزریق واکسن نیز شد و پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای؛ پیمانی که برای پی بردن به پیامدهای مثبت آن، کافی است نگاهی کوتاه به ظرفیت‌هایش داشت و یا حتی واکنش‌های پیوستن ایران به آن را بررسی کرد. هم‌زمان با این اتفاقات مثبت، رویکردی حاشیه‌ای شکل گرفته تا با ایجاد دعوای جناحی در داخل، این دستاوردها را به حاشیه ببرد.

نکات تحلیلی: 1- آنچه مهم است موفقیت‌هایی است که موجب بهبود شرایط، شکست پروژه فشار دشمن، امیدواری مردم و افزایش تاب‌آوری جامعه است؛ بنابراین نقطه تمرکز رسانه‌ای می‌بایست دفاع از این موفقیت‌ها باشد که باوجود دشمنی‌ها و توطئه‌های دشمنان و بخصوص دولت آمریکا کسب شده است. 2- این موفقیت‌ها درس بزرگی به همراه دارد؛ اینکه نگاه به غرب و چشم امید به گشایش کشورهای غربی آورده‌ای برای کشور ندارد و در مقابل، سیاست نگاه به شرق که بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است، می‌تواند از فشار تحریم‌ها بکاهد و با تلفیق آن با خودباوری ملی، تحریم‌های ظالمانه نیز بی‌اثر گردد. 3- رویکرد سیاست خارجی کشور همواره توسط کشورهای دیگر نیز رصد می‌شود و بر روابط فی‌مابین تأثیرگذار است. رویکرد دولت کنونی در پیگیری نگاه به کشورهای همسایه و کشورهای آسیایی می‌بایست به‌صورت اصولی و برای تأمین منافع ملی در دولت سابق به جد دنبال می‌شد، این سیاست بخصوص در سال 94 و با سفر رئیس‌جمهور چین در رأس یک هیئت بلندپایه به ایران، امکان زمینه‌سازی داشت؛ اما رویکرد ضعیف دولت روحانی در به‌کارگیری این ظرفیت، مواضع و عملکردهای غربگرایانه دولت نشان داد که همچنان چشم دولتمردان به گشایش‌های برجامی است. دولت سابق تا آخرین روزها نیز علاقه‌ای برای گسترش روابط با چین، روسیه و یا سایر کشورهای همسایه و آسیایی نشان نداد و گام مؤثری در این حوزه برنداشت؛ هرچند سیاست نگاه به شرق توسط مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته بود. حالا اما با اعلام رسمی سیاست خارجی دولت رئیسی، کشورهای عضو شانگهای و ازجمله چین و روسیه می‌دانند که سیاست نگاه به شرق در دولت جدید ایران، مدنظر خواهد بود. این مسئله مورد استقبال این کشورها نیز قرار گرفت که عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، اولین چراغ مثبت به موضع جدید سیاست خارجی کشورمان بود. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                            

معادله برد- برد مقاومت

آذرماه سال 1389 هیئتی بلندپایه متشکل از 6 وزیر به همراه نخست‌وزیر لبنان به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند. مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات به نقل از طارق متری، وزیر فرهنگ لبنان، در توضیح این دیدار می‌گوید، رهبر معظم انقلاب به سعد حریری گفتند: «آقای نخست‌وزیر، شما رمان گوژ پشت نتردام را خوانده‌اید؟! سعد حریری سری تکان داد که معلوم نبود خوانده یا نه! آیت‌الله خامنه‌ای گفت: در این رمان یک زن بسیار زیبایی تصویر شده است. او زیباترین زن پاریس است. طبیعی است که قدرتمندان درصدد دستیابی به این زن هستند. لات‌های پاریس، قداره کشان، بانفوذها؛ اما همه می‌دانند که ازمیریلدا یک دشنه ظریف دسته صدف سپید بسیار تیز و کارا به همراه دارد. هر کس به او سوءنظری داشته باشد، ازمیریلدا در استفاده از آن دشنه تردید نمی‌کند.سپس گفت:آقای نخست‌وزیر! لبنان مثل همان زن زیباست. لبنان عروس خاورمیانه است. خیلی‌ها به کشور شما نظر دارند. اسرايیل خطری است که شما را تهدید می‌کند. مگر تا خیابان‌های بیروت نیامدند؟ مگر مردم را نکشتند؟ ویران نکردند؟ سلاح مقاومت مثل همان دشنه ازمیریلداست. دشمن را نومید می‌کند و امکان عمل را از او می‌گیرد».

گزاره‌های تحلیلی: طی روزهای اخیر ارسال محموله‌های انرژی ایران به لبنان، باعث خوشحالی مردم لبنان و حتی آرامش بازارهای این کشور شده است؛ 1- اضلاع محور مقاومت علاوه بر مسائل نظامی، اکنون وارد فاز اقتصادی شده‌اند؛ امری که آمریکا با فشارهای اقتصادی حداکثری به دنبال قطع این اضلاع بود. 2- ظرفیت‌های بالقوه بسیاری بین کشورهای حوزه مقاومت وجود دارد که فعال شدن آن‌ها به‌منزله خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا است؛ وصل شدن بندر چابهار به بندر بانیاس سوریه و ایجاد کریدور زمینی ایران، عراق، سوریه و لبنان نمونه‌ای از این ظرفیت‌ها است. 3- افزایش قدرت بازدارندگی مقاومت در جریان واردات سوخت ایران به لبنان کاملاً مشهود و معلوم شد؛ از زمان خرید تا ارسال محموله و رسیدن به بندر بانیاس سوریه همگی نشان از قدرت محور مقاومت برای جلوگیری از هرگونه اقدام علیه نفت‌کش بود. 4- اندیشه و تفکر وابستگی به آمریکا و غرب برای پیشرفت و توسعه، در این ماجرا زیر سؤال رفت. اقدام هماهنگ حزب‌الله و ایران نشان داد که معادله قدرت در منطقه تغییر کرده است.

نکته پایانی: شاید تا اکنون این بعد از قدرت بازدارندگی حزب‌الله لبنان در حفاظت از عروس خاورمیانه مشخص نشده بود؛ اما مقاومت معادله باخت لبنان زیر فشارهای اقتصادی آمریکا و حملات بی‌امان رسانه‌های وابسته به آن برای تغییر نگاه جامعه لبنان نسبت به مقاومت را به یک بازی برد- برد تغییر داد؛ از یک‌سو قدرت مقاومت را به رخ کشید و از سوی دیگر قطب اقتصادی مقاومت را در منطقه پایه‌ریزی کرد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                

اذعان بی‌بی‌سی فارسی به پیروزی دیپلماتیک ایران در دوشنبه

رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی نوشت: «سازمان همکار‌ی‌های شانگهای یکی از مهم‌ترین نهادهاست که در آن از حضور و نفوذ «غرب» به‌ویژه آمریکا خبری نیست. ایران نخستین کشور خاورمیانه است که به عضویت این سازمان درمی‌آید. این عضویت برای ایران یک موفقیت دیپلماتیک محسوب می‌شود. این عضویت در درازمدت می‌تواند بر تصمیمات سیاسی کشورها برای افزایش مبادلات تجاری با ایران اثراتی داشته باشد؛ در عوض فواید سیاسی این عضویت می‌تواند فراتر از بهبود موقعیت بین‌المللی باشد و به‌طور مشخص در کوتاه‌مدت بر شرایط حساس مذاکرات هسته‌ای نیز اثر بگذارد. این عضویت نشان می‌دهد که برخلاف فضای مذاکرات هسته‌ای در دوران پیش از برجام که ایران با انزوایی کم‌سابقه روبه‌رو شده بود، این‌بار حتی به‌رغم سرسختی ایران در مذاکرات، نه‌تنها از انزوای بیشتر تهران خبری نیست، بلکه حتی ایران موفق شده از انزوای قدیمی هم بکاهد».

▼ اخبار

اعلام موضع ایران درباره فعالیت‌های تروریستی آمریکا در کردستان عراق

سردار سرلشکر پاسدار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تودیع و معارفه جانشین ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به عملیات اخیر سپاه پاسداران در شمال عراق و اقلیم کردستان گفت: مسئولان این اقلیم و دولت عراق باید برای برخورد با این گروهک‌ها اقدام کنند. عملیات‌های ما در برخورد با گروهک‌های ضدانقلاب ادامه خواهد داشت و هیچ‌گونه شیطنتی را در این مرز‌ها تحمل نمی‌کنیم. برخورد با این گروهک‌ها حق ماست و منشور سازمان ملل متحد هم این حق را برای ما در نظر گرفته است. مسئولان اقلیم شمال عراق نباید اجازه دهند ضدانقلاب مسلح و دست‌نشانده‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی پادگان نظامی، مقر رادیو و تلویزیون داشته باشند و به مرز ما حمله کنند. نیروهای مسلح بساط این گروه‌ها را جمع خواهند کرد. سرلشکر باقری افزود: «یکی از محل‌های توطئه علیه ما پایگاه حریر آمریکایی‌هاست که باید جمع شود؛ ما برگزاری جلسات توطئه ضدانقلاب را در داخل این پایگاه تحمل نخواهیم کرد. این کار تازه آغاز شده و با جدیت ادامه خواهد داشت. حریر، پایگاه نظامی-اطلاعاتی آمریکایی‌ در اقلیم شمال عراق است که در ۵۰ کیلومتری شمال اربیل و ۷۰ کیلومتری مرز ایران واقع‌شده؛ آمریکا از سال ۲۰۱۵ به بهانه مبارزه با داعش از این پایگاه استفاده می‌کند».

نشریه آمریکایی: تیغ تحریم‌های آمریکا دیگر نمی‌برد!

نشریه علمی «فارن افرز» در یادداشتی به تحلیل رفتار تحریمی آمریکا در قبال دولت‌ها پرداخت و نوشت: «تحريم اقتصادي به دم‌دستي‌ترين ابزار براي حل تمام چالش‌هاي پيش روي سياست خارجي آمريکا تبديل شده‌ است. اگر کشورها درنهایت به خواسته‌هاي واشنگتن تن مي‌دادند، مي‌شد گفت تکيه به تحريم‌هاي اقتصادي راهکار درستي است؛ اما مسئله اين است که کشورهاي تحريم‌‌شده در مقابل آمريکا کوتاه نمي‌آيند. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد تحريم‌ها در بهترين حالت، در يک‌سوم تا نيمي از موارد مؤثر واقع مي‌‌شوند. در اين گزارش آمده که نهادهاي وضع‌کننده تحريم‌ها يعني وزارتخانه‌هاي خارجه، تجارت و خزانه‌داري آمريکا خود هيچ برآوردي از اثرگذاري تحريم‌‌هايشان ندارند. مسئله اصلي اين است که سياست تحريمي آمريکا، هيچ ارتباطي با اثرگذاري آن‌ها ندارد؛ بلکه موضوع اصلي افول قدرت آمريکاست و دولت اين کشور قصد دارد با دنبال کردن سياست تحريم، جايگاه خود را همچنان در جهان حفظ کند. آمريکا ديگر همچون گذشته يک ابرقدرت بلامنازع نيست. دو دهه جنگ، رکود اقتصادي، قطبي‌شدن جهان و حالا هم همه‌گيري کرونا، آمريکا را فرسوده کرده است. روساي جمهور آمريکا در چنين شرايطي ديگر تيري در ترکش ندارند. در دسترس‌‌ترين ابزار در اين وضعيت، ابزار تحريم است. ادامه استفاده از ابزار تحريم نه‌تنها روند افول قدرت آمريکا را نمايان کرده بلکه اين کشور را بیش‌ازپیش به يک بازيگر منفور در جهان تبديل مي‌کند. تيغ تحريم ديگر به تيزي گذشته نيست. هر چه مي‌گذرد، از اثرگذاري تحريم‌ها کاسته مي‌شود. دهه‌ها تحريم عليه بلاروس، کوبا، روسيه، سوريه، زيمبابوه و ايران، تغييري در سياست‌هاي کلان اين کشورها ايجاد نکرده است. کشورهاي هدف تحريم آمريکا طي اين سال‌ها ياد گرفته‌‌اند که چطور خود را با اين شرايط وفق دهند. تصميم‌سازان در آمريکا بايد در استفاده کورکورانه از اين ابزار در سياست خارجي آمريکا تجديد‌نظر کنند».

از طرح «خانه به خانه» تا «قرنطینه هوشمند» کرونایی

وزير بهداشت در دیدار سردار عراقي زاده، رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نيروهاي مسلح، گفت: «با انجام واکسيناسيون، بسياري از محدودیت‌ها تغيير کرده و قرنطينه هوشمند عملي می‌شود و مردم می‌توانند هر اقدامي را به‌شرط تزريق واکسن انجام دهند. بنابراين با توجه به واکسيناسيون اکثريت مردم، بايد دستورالعمل‌های جديد تدوين شود. مثلاً برخي سیاست‌ها ازجمله ترددهاي شبانه، مسافرت‌های داخلي و خارجي با انجام واکسيناسيون دستخوش تغيير می‌شوند». دکتر عین الهی با تکیه بر به‌کارگیری توان نیروهای مسلح در مناطق محروم کشور و برای واکسیناسیون سراسری، افزود: «درصدد هستيم طرح خانه به خانه را براي لکه‌گیری واکسيناسيون انجام دهيم. زيرا مهم‌ترین مسئله در کنترل کرونا، انجام واکسيناسيون است که بايد به نحو احسن انجام شود».

‌اخبار کوتاه

رئیس پدافند غیرعامل، عضو قانونی شورای فضای مجازی!/ طبق قانون مجلس شوراي اسلامي مصوب سال ۱۳۹۶، رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور در راستاي اجراي مأموريت‌ ذاتي خود و در جهت برقراري تعامل نزديک با دستگاه‌هاي اجرائي کشور، با اجازه رهبر معظم انقلاب، عضوی از شورای عالی فضای مجازی است. در دولت قبل اجراي کامل اين قانون باوجود موافقت مقام معظم رهبري و اخذ اجازه ايشان معطل مانده بود که با آغاز به کار دولت سيزدهم، اين قانون اجرا شد و رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور به دعوت رئیس‌جمهوري در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي حضور يافت.

انهدام تیم تروریستی که از سرمایه‌داران اخاذی می‌کرد!/ با اقدامات اطلاعاتي وزارت اطلاعات در آذربايجان غربي، يک تيم تروريستي شناسایی و در مسير پيرانشهر به نقده متلاشي شد. ازجمله اقدامات اين تيم تروريستي، برنامه‌ریزی جهت انجام ترورهاي زنجیره‌ای و ترور برخي از نيروهاي نظامي و انتظامي در منطقه، اخاذي از افراد سرمایه‌دار منطقه به نفع گروهک‌های ضدانقلاب و همچنين تهديد و ضرب و شتم برخي از اهالي و افراد سرشناس منطقه است. از اين تيم تروريستي مقاديري سلاح و مهمات نيز کشف و ضبط شد.

45 ملاقات رسمی امیرعبداللهیان در نیویورک/ سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: «وزیر خارجه با همه وزرای خارجه ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت، ولی تا الآن تصمیمی درباره برگزاری نشست ایران و ۱+۴ اتخاذ نشده است. در این سفر ۴۵ ملاقات دوجانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف و با روسای سازمان‌های بین‌المللی که درخواست داشتند، تنظیم شده است».

سومین نفت‌کش سوخت ایران در راه لبنان است/ پایگاه «تانکر ترکر» که سایت تخصصی ردیابی نفت‌کش‌هاست اعلام کرد سومین نفت‌کش حامل سوخت ایران در راه لبنان است. عبدالله صفی‌الدین، نماینده حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد؛ «گازوئیل، نفت و بنزین نیاز مردم لبنان است و هیچ‌کس بدون دادن دلار نمی‌فروشد. مشکل این است که تعاملات ما با دلار است، اما الآن در لبنان دلار نیست. ما به‌جای این موضوع با ایرانی‌ها توافق کردیم که بعداً لیر لبنانی می‌گیریم و دلار به آن‌ها می‌دهیم. این محاسبات هست اما [سوخت ایران] با پول خریداری شده است».

تحلیل پوتین درباره وضعیت افغانستان/ رئیس‌جمهوری روسیه در خصوص خروج ایالات‌متحده از افغانستان اظهار داشت که آن‌ها یک صندوق پاندورا برجای گذاشتند؛ پر از مشکلات مربوط به تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان‌یافته و متأسفانه افراط‌گرایی مذهبی. به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، غرب یک زرادخانه کامل از سلاح‌های مدرن را در افغانستان رها کرده است. پوتین خاطرنشان کرد که آمریکایی‌ها «با عجله» از افغانستان خارج شدند. پوتین همچنین افزود که کمک به افغانستان برای یافتن صلح و ثبات ضروری است. وی ابراز امیدواری کرد که افغانستان یک کشور مستقل، بی‌طرف، متحد و دموکراتیک باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات