صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۳۸

بازی تکراری غرب!

پایگاه بصیرت / فرهاد کوچک زاده

روز گذشته انتشار بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران، واکنش مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا را به دنبال داشت.

گزاره‌های خبری: 1- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دیروز خود به این موضوع اشاره کرد که ایران اجازه نداد تا تجهیزات رصد کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع «تسا» در کرج سرویس شود و در ادامه مدعی شد: « تصمیم ایران در اجازه ندادن به آژانس برای دسترسی به کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ تسا، نقض بیانیه مشترکی است که در روز 21 شهریور با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حاصل شد». 2- در ادامه این سناریوی جدید رسانه‌ای، اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی از گزارش آژانس، از ایران خواست که دسترسی به این سایت را برای کارشناسان آژانس فراهم آورد. 3- آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از ایران می‌خواهیم هر چه سریع‌تر اجازه دسترسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراهم کند». در بیانیه آمریکایی آمده است: «چنانچه ایران مانع شود، ما در چند روز آینده با سایر اعضای شورای حکام مشورت کرده و به این اقدام تهران پاسخی مناسب خواهیم داد!».

گزاره‌های تحلیلی: 1- طرف غربی برای جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی راه‌های مختلفی همچون تحریم، حمله نظامی و عملیات تروریستی علیه دانشمندان کشورمان را تجربه کرده است؛ اما بعد از ناکامی؛ مجدداً به بازی قدیمی خود یعنی مذاکره و جنگ روانی روی آورده است. در نظر جمهوری اسلامی، آژانس، اتحادیه اروپا و آمریکا در یک پازل قرار دارند و هماهنگ عمل می‌کنند و حتی راضی به حداقل توان هسته‌ای و بهره‌برداری از آن برای ایران نیستند؛ آژانس در حالی برای چندمین بار علیه جمهوری اسلامی ایران بیانیه صادر کرده است که تاکنون حتی یک‌بار در برابر اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس علیه مراکز و دانشمندان هسته‌ای کشورمان واکنش درخور نشان نداده است؛ بنابراین اگر آژانس مدعی نظارت بر تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است، ابتدا باید امنیت این مکان‌ها را از حملات تروریستی تضمین می‌کرد. 2- مقامات رسمی جمهوری اسلامی به‌خوبی به این موضوع واقف‌اند که طرف غربی با این روش‌ها پرونده هسته‌ای ایران را بیست سال حل‌نشده باقی گذاشته است؛ به همین دلیل نتیجه محور بودن مذاکرات آتی، هدفی است که تیم جدید سیاست خارجی برای خاتمه دادن به این نوع بهانه‌جویی‌ها و بازگرداندن طرف غربی به تعهدات برجامی خویش برگزیده است. در این مسیر، وزارت امور خارجه کشورمان با زیاده‌خواهی‌های غرب بدعهد، نباید از مواضع محکم و مطابق با قوانین بین‌المللی خود کوتاه آید. دشمن راهی جز مذاکره ندارد، راه‌های دیگر را آزموده و سرش به سنگ خورده و اکنون محکوم به مذاکره است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات