صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۲۹

گزارش آژانس برای راضی کردن آمریکا بوده است/ آمریکا بدنبال کسب اعتبار از رویکرد شکست خورده خود است.

اجماع بین المللی علیه غرب بخصوص آمریکاست نه ایران. بنابراین باید با یک دیپلماسی فعال رفتار آمریکا را در برجام  را دوباره به بازیگران بین المللی گوشزد  و عدم تخلف ایران در برجام طبق 15  بار  تاییدیه سازمان انرژی اتمی را در دنیا بیان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت دسترسی نامحدود ایران به آژانس انرژی اتمی باعث شده است که مدیر کل آن گروسی، این رفتار را درچارچوب ضعف ایران تلقی کند. از این رو درهر فرصتی بیشترین دشمنی را با ایران داشته است. انتشار گزارش خارج از عرف، تازه ترین دشمنی آژانس باایران بوده است.  کروسی که از هر طریق ممکن بدنبال راضی کردن آمریکایی ها و صهیونیست هاست، متوجه این موضوع نیست که رفتار وی، آبرو و حیثیت آژانس را زیر سوال می برد از این  به بعد نوعی بی اعتمادی در بین کشورها نسبت به آژانس انرژی اتمی شاهد خواهیم بود.

رافائل گروسی در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته است که "ایران مانع ورود کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات اتمی کرج شد". خبری، که رسانه‌های وابسته به ائتلاف شوم آمریکایی، صهیونیستی و سعودی با بازنشر آن، درباره آن بزرگنمایی می‌کنند و این دروغ قدیمی را تکرار می‌کنند که "ایران چیزی برای پنهان کردن" از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد.

گروسی، از طریق این گزارش، سعی کرد حقیقت را نادیده بگیرد؛ زیرا نصب این دوربین‌ها را به بیانیه مشترکی که در تهران میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شد و طی آن بر سر تبدیل کارت‌های حافظه دوربین‌ها به توافق رسیدند، ربط داد.

گروسی عبارت "تجهیزات مشخص" که در بیانیه آمده را کاملا نادیده گرفت؛ یعنی این توافق شامل تمام تجهیزات موجود در تاسیسات اتمی ایران از جمله تاسیسات کرج نمی‌شود. این مستثنی شدن به این دلیل نیست که ایران چیزی برای پنهان کردن در مجتمع "تسا" دارد بلکه به این دلیل که این مجتمع در ماه ژوئن گذشته هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفت و تحقیقات امنیتی و قضایی درباره آن ادامه دارد. لذا تجهیزات نظارتی در این مجتمع جزو تجهیزاتی نیست که مشمول خدمات فنی هستند و به این موضوع در بیانیه مشترک بین ایران و آژانس انرژی اتمی، از طریق عبارت "تجهیزات خاص" تأکید شده است؛ امری که نشان می‌دهد گزارشی که گروسی در 26 سپتامبر جاری منتشر کرده، دقیق نبوده و فراتر از تفاهمات در بیانیه مشترک است. گروسی تمام این واقعیات را در گزارش اخیرش به صورت عمدی نادیده گرفته است.

از این رو باید توجه کرد رفتار آژانس نشان می دهد که دسترسی خارج از چارچوب آنها به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی می تواند در اهداف سیاست غربی- صهیونیستی مبنی بر" تخریب- ترور" باشد. 

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران  در پاسخ به انتشار گزارش غلط آقای گروسی مدیرکل آژانس، نامه ای برای آژانس ارسال و نسبت به این اقدام غیر سازنده اعتراض شده است.

بهروز کمالوندی توضیح داد: آقای گروسی و همکاران ایشان به خوبی میدانند که تفاهم صورت گرفته در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی ( دوربین ها) مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی گردید.
وی گفت: درخواست تعمیم تعویض کارت های حافظه به دوربین های این مجتمع در سفر مدیرکل به تهران و نیز دیدار حاشیه کنفرانس عمومی وین مطرح شده بود که در هر دو بار ضمن ارائه توضیحات توسط مهندس اسلامی، پاسخ منفی و مخالفت ایران را بدنبال داشت. کمالوندی توضیح داد که درج واژه " مشخص شده " در مقابل کلمه تجهیزات به همین منظور و با هدف مستثنی شدن این مجتمع از سرویس و تعویض کارتهای حافظه صورت گرفته است.
سخنگوی سازمان یاد آوری نمود که در دیدار وین هنگامی که بار دیگر مدیرکل درخواست سرویس دوربینهای مجتمع کرج را مطرح نمود، مهندس اسلامی با صراحت کامل و ذکر دلایل مطرح شده در جلسه قبل، تعمیم تعویض کارتهای حافظه به مجتمع یاد شده را ناممکن و خارج از چارچوب بیانیه مشترک اعلام نمود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران متذکر شد که ضرورت دارد مسئولین این سازمان بین المللی با پرهیز از موضع گیری های هدفمند سیاسی، گزارشات غلط و مغرضانه، روند سازنده ایجاد شده بدنبال مراودات اخیر ایران و آژانس را تخریب نکنند.


نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی چندی پیش به صورت واضح اقدامات خرابکارانه و تروریستی گذشته که برای برنامه های هسته ای و دانشمندان هسته ای اتفاق افتاد، بر عهده گرفت و خارج از چارچوب قوانین بین المللی ایرزان به خرابکاری و اقدامات تروریستی بیشتر را در آینده را مطرح کرد. موضوعی که " نیازمند طراحی یک برنامه هوشیار و امنینی" برای مقابله و عملی شدن با نیت شوم صهیونیست هاست. از این رو بعید نیست که رفتار رافائل گروسی نیز در این زمینه قابل تجزیه و تحلیل باشد.

 باید دقت کرد که  در وضعیت فعلی اجماع بین المللی علیه غرب بخصوص آمریکاست نه ایران. بنابراین باید با یک دیپلماسی فعال رفتار آمریکا را در برجام  را دوباره به بازیگران بین المللی گوشزد  و عدم تخلف ایران در برجام طبق 15  بار  تاییدیه سازمان انرژی اتمی را در دنیا بیان کرد. 

اینکار نیازمند پشتوانه عظیم رسانه ای است.  موضوعی که در مرحله اول اجازه تحریف واقعیت را نخواهد داد و مرحله دیگر اجازه گزارشهای خارج از واقعیت را به آژانس انرژی اتمی نخواهد داد.

ایران باید " بازی قدرت"  به نحوی بکارگیرد تا اجازه  اجماع سازی بین المللی برای فشار دیپلماتیک   و اقدامات تروریستی  علیه برنامه های هسته ای را در نطفه خفه کند. تهی سازی قدرت جمهوری اسلامی توطئه غربی هست که این سیاست شوم تنها با تقویت قدرت در موضوعات مختلف ، از بین خواهد رفت. ناگفته نماند که بایدن بدنبال امتیازگیری از رویکرد شکست خورده خود مبنی بر انجام یک طرفه برجام توسط ایران بوده است. تصور آمریکا در سالهای اخیر این بوده است که با تحریم می تواند هر آنچه بخواهد بر ایران تحمیل کند که با ناکامی بزرگی روبرو شد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات