صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۱۷

آمریکا از افغانستان خارج شد یا او را اخراج کردند؟

در خصوص تحولات افغانستان، عده‌ای به گونه‌ای تحلیل می‌کنند که گویا آمریکا در یک بازی حساب شده در حال پیش بردن تحولات افغانستان است. این افراد با برداشت ناصحیح از رویدادهای اخیر گمان می‌کنند که تمامی امور و اقدامات طالبان با هماهنگی کامل واشنگتن و در کنترل کاخ سفید رقم می‌خورد. درحالی که واقعیت به گونه‌ای دیگر است. آمریکا به چند دلیل با خفت تمام و با شکست همه‌جانبه در حال از دست دادن افغانستان است:
1. طی 20 سال حضور آمریکا در افغانستان، انزجار و نفرت افغان‌ها نسبت به آمریکا روز به روز فزونی داشته است. درواقع، افکار عمومی این کشور تحت هیچ شرایطی نه خواهان بیگانگان و نه خواهان دولت دست‌نشانده آنها هستند.
2. هدف حضور آمریکا بعد از یازده سپتامبر در افغانستان در ظاهر مهار طالبان و در باطن  کنترل  ایران بود که هیچ‌ یک از این اهداف تأمین نشده است.
3. در مدت حضور آمریکا در افغانستان، حدود ۲/۲ تریلیون دلار و بیش از ۶۰۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان تلف شد. البته هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا براساس آمارهای غیررسمی، چندین برابر ارقام اعلامی است.
باتوجه به این موارد و همچنین، بحران اقتصادی در آمریکا و قدرت گرفتن رقبای ایالات متحده در جهان، واشنگتن ناگزیر به ایجاد تغییرات گسترده در نوع حضورش در منطقه شده است. اساساً آمریکا به این نتیجه رسید که در مقابل طالبان، توان مقابله ندارد و به همین دلیل نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد. براین اساس، خروج آمریکا از افغانستان، تنها یک تغییر تاکتیکی نیست؛ بلکه یک شکست راهبردی و خفت‌بار برای آن کشور است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات