صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۹۳

اخبار ویژه ۱۷ مهر

روزنامه کیهان**

آمریکا در لبنان تحقیر و تسلیم حزب‌الله شد

تحلیلگر روزنامه انگلیسی تلگراف معتقد است جسارت سیدحسن نصرالله در حل بحران سوخت لبنان از طریق ایران، یک معماری جدید منطقه‌ای است.
پیتر اوبورن ضمن تحلیل در «میدل ایست‌آی»، تأمین سوخت مورد نیاز لبنان از طریق ایران را پیروزی بزرگ برای حزب‌الله دانسته و نوشت: این اقدام در بحبوحه بحران اقتصادی و اجتماعی لبنان یک موفقیت و دستاورد بزرگ بود. در شرایط سخت لبنان، تنها حزب‌الله بوده که در وسطِ میدان ایستاده است. امری که حمایت افکار عمومی لبنان از حزب‌الله را نیز به همراه داشته و در نوع خود می‌تواند نشان دهنده تغییرات گسترده‌تر در بُعد منطقه‌ای باشد. پیش از این صف‌های یک مایلی بنزین تشکیل شده بود و بسیاری منتظر بودند تا بتوانند برای وسیله نقلیه خود سوخت‌گیری کنند.
بسیاری از رانندگان هیچ سوختی در لبنان پیدا نمی‌کنند. فضا در پمپ‌بنزین‌های لبنان نیز به شدت متشنج است. در این چهارچوب، درگیری‌ها و دعوا‌های زیادی نیز در این مکان‌ها روی می‌دهد. من از هتل خود خارج و با برخی از رانندگان و دارندگان وسیله نقلیه که در صف سوخت‌گیری حضور داشتند صحبت کردم، برخی شغل خود را از دست داده بودند. من از آن‌ها می‌پرسیدم که چگونه شکم خود و خانواده‌هایشان را سیر می‌کنند؟ چطور هزینه‌های عادی زندگی نظیر پول قبوض آب و برق را می‌پردازند؟ آن‌ها هیچ پاسخی برای این پرسش‌ها نداشتند.
دوباره، من داستان‌های مشابهی را در لبنان می‌شنیدم. داستان‌هایی که تاکید داشتند پولی نیست، برق نیست، و آینده روشنی هم نیست. در این راستا، بسیاری از مردم لبنان شدیدا از دولت لبنان که مورد حمایت آمریکا و عربستان سعودی است، انتقاد داشته و عصبانی بودند.
اغلب افرادی که در صفوف بنزین انتظار می‌کشند به من گفتند که از سیاستمدارانی که کشورشان را اداره می‌کنند به هیچ عنوان راضی نیستند. با توجه به اینکه لبنان یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی جهان را سپری می‌کند.
در شرایط کنونی، یک سؤال لبنان را بیش از پیش به خود مشغول کرده: آیا مدل اقتصادی و سیاسی که لبنان پس از جنگ‌های داخلی این کشور آن را اتخاذ کرد و در قالب آن، به وام‌هایی از عربستان سعودی و حمایت‌های آمریکا و اتحادیه اروپا وابسته بود، می‌تواند همچنان ادامه یابد؟ در ادامه این سؤال مطرح می‌شود که چه گزینه مناسبی می‌تواند جایگزین این مدل باشد؟
چه بخواهیم چه نخواهیم (اگرچه بعضی‌ها این موضوع را نمی‌پسندند)، تنها یک سازمان و گروه توانسته از دل بحران کنونی لبنان، با قدرت برخیزد و بیش از انتظار‌ها کنش‌ورزی کند: «حزب‌الله لبنان». دراین رابطه تنها یک چهره برجسته وجود دارد: «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان.
در شرایطی که نظامِ سیاسی لبنان با توجه به بحران سوختی، فلج شده، نصرالله شخصا جهت واردات سوخت از ایران و رفع مشکلات لبنان وارد عمل شد. در ابتدا، بسیاری وی را مسخره کردند با این حال اکنون‌تانکر‌های سوختی ایران از طریق سوریه، وارد خاک لبنان می‌شوند. باید پذیرفت که آمریکا در جریان بحران اخیر لبنان، تسلیم حزب‌الله شد. حزب‌الله به لبنان در شرایط وخیم آن کمک قابل توجهی کرد.
حزب‌الله لبنان اقدام خود در وارد کردن سوخت ایران از طریق سوریه را بر خلاف آمال و خواسته‌های طبقه سیاسی حاکم در لبنان و همچنین دولت آمریکا انجام داد. حزب‌الله لبنان با این اقدام خود عملا قانون تحریمی سزارِ آمریکا علیه سوریه را مورد بی‌اعتنایی قرار داد.

جسارت سید حسن نصرالله کارساز بوده و از اکنون می‌توان چشم‌انداز سیاسی جدیدی را که به سرعت در خاورمیانه پدیدار می‌شود مشاهده کرد. یک معماری منطقه‌ای جدید به سرعت در حال ظاهر شدن است و افرادی که در صف‌های طولانیِ بنزین در لبنان منتظر می‌مانند، سرانجام با بارقه‌ای از امید رو به رو می‌شوند.»

اوراسیا نت: دولت باکو متهم ایجاد تنش با ایران است

پایگاه خبری «اوراسیا نِت» درباره تنش‌های اخیر در روابط ایران و جمهوری آذربایجان نوشت: دولت باکو ایران را به جانبداری متهم می‌کند و این در حالی است که خود پای اسرائیل را به منطقه باز کرده و ضمن از تحرکات تجزیه‌طلبانه در ایران حمایت می‌کند.
«اوراسیا نِت» می‌نویسد: «روابط جمهوری آذربایجان با ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین همسایه جنوبی این کشور، از سال گذشته و پس از پایان جنگ قره‌باغ، دستخوش فراز و نشیب‌های زیادی بوده است. در روز‌های اخیر، دولت آذربایجان با تعیینِ عوارض ورود و خروج به کامیون‌های ایرانی که عازم بخش‌های جنوبی ارمنستان هستد و باید از بخش‌هایی از قلمروِ کنونی آذربایجان عبور کنند، عملاً موجب تشدید تنش‌ها با ایران شده است.
در ابتدا، دولت ایران علی‌رغمِ تاییدیه مقام‌های پلیس و گمرک آذربایجان مبنی بر برقراری موانع برای کامیون‌های ایرانی و اخذ وجه از آن‌ها، سکوت کرد. در این رابطه، برخی رسانه‌های ارمنستان گزارش دادند که کامیون‌های ایرانی حاملِ سیمان برای «ایروان» و «استپاناکرت» (شهری که به‌عنوان پایتخت منطقه قره باغ شناخته می‌شود) ارمنستان بوده‌اند. این منطقه از دهه ۱۹۹۰ میلادی در کنترل نیرو‌های ارمنستان است. همچنین سخنگوی وزارت کشور آذربایجان از بازداشت دو تن از راننده کامیون‌های ایرانی به‌دلیل آنچه ورود غیرقانونی از خاک ارمنستان به داخل خاک آذربایجان عنوان شده، خبر داد. در این رابطه، وزارت خارجه ایران قویا از مقام‌های آذربایجانی درخواست کرده تا راننده کامیون‌های ایرانی را آزاد کند.
تنش‌ها میان تهران و باکو، در پی برگزاری یک مانور نظامی دریایی مشترک با حضور آذربایجان و ترکیه و پاکستان در دریای خزر، تشدید شده است. وزارت خارجه ایران دراین رابطه گفته که برگزاری این مانور، عملاً یکی از تعهدات بین‌المللی را که نیرو‌های خارجی را از ورود به دریای خزر منع می‌کند، نقض کرده است. در این راستا، ایران نیز به‌صورت متقابل اقدام به برگزاری یک رزمایش نظامی در نزدیکی مرز‌های خود با آذربایجان کرده است.
در این رابطه، برخی مقام‌های ایرانی حملات شدیدی را علیه آذربایجان انجام داده‌اند. به‌عنوان مثال، «احمد نادری» از نمایندگان مجلس ایران گفته است «موضع‌گیری‌های اخیر آذربایجان علیه ایران، بزرگ‌تر از اندازه و ظرفیت‌های این کشور بوده است». محمدرضا احمدی سنگری یکی دیگر از نمایندگان مجلس ایران نیز گفته است «آذربایجان در پی پیروزی نظامی خود بر ارمنستان، مغرور شده است. تاریخِ کشور کوچک آذربایجان، کمتر از سنِ کم‌سن و سال‌ترین نماینده مجلس ایران است».

در پی جنگ اخیر آذربایجان با ارمنستان و به دست گرفتنِ کنترل بخش‌هایی از جاده ترانزیتی ایران به ارمنستان (محور مواصلاتی که عملاً ایران را به بخش‌های جنوبی ارمنستان متصل می‌کند)، عملاً موجب شده تا دولت آذربایجان بر روند مراودات خارجی ایران با ارمنستان اثرگذاری کند. در شرایط کنونی، اغلب رسانه‌های باکو مدعی هستند که ایران در جریان منازعات آذربایجان با ارمنستان، جانبِ ارمنستان را می‌گیرد. این نوعِ نگاه، برخی مولفه‌های سیاسی و امنیتی را نادیده می‌گیرد. ایران تاکنون بار‌ها و بار‌ها از حاکمیت ملی آذربایجان در سطوح سیاسی و مذهبی، حمایت کرده است. «اِلدار ممدوف» کارشناس و تحلیلگر سیاسی می‌گوید: «وقتی آذربایجان، ایران را به اتخاذ مواضع حمایت از ارمنستان متهم می‌کند، باید تصویری بزرگ‌تر را در ذهن خود داشته باشد: برای مثال، روابط نزدیک آذربایجان با اسرائیل یا تأکیدات پیدا و پنهان در آذربایجان که اشاره به برخی مباحث جدایی‌طالبانه در ایران دارند، همه و همه موجب ایجاد بدبینی‌های گسترده از سوی تهران شده‌اند.».

آفتاب یزد: برخلاف روحانی رئیسی کنار مردم ایستاده است

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد: فرمان اداره کشور به جای نگاه به خارج در حال چرخیدن به داخل و سمت مردم است و مدیریت جدید دولت به جای پشت میز نشینی، در حال مدیریت در میان مردم است.
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشت:
‎ «صبر کن مردم اذیت می‌شوند!» این همه همان چیزی است که این روز‌ها عموم ملت خواهان آن هستند. کسی که معنا و مفهوم درد و اذیت شدن را حتی کوچک متوجه شود. سیدابراهیم رئیسی در جریان سفر اخیر خود به کهگیلویه و بویراحمد به راننده شخصی خود که قصد داشت در مقابل عده‌ای از مردم که به استقبال رئیس‌جمهور آمده بودند توقف نکند، تذکر جدی داده و گفته است: «صبر کن مردم اذیت می‌شوند! دفعه بعد خودم پشت فرمان می‌نشینم.»
قطعا این حضور مردمی و بدون تشریفات اعتماد بیشتر مردم را به دنبال دارد و آن‌ها را در همراهی مسئولان کشور برای رسیدن به اهداف انقلاب و کشور دلگرم خواهد کرد.
ساده‌زیستی یکی از شعار‌های اصلی و اولیه انقلاب اسلامی بوده است. شعاری که در دل آن مردمی بودن قرار دارد. گویی سال‌ها گذشت از آن زمان که مسئولان بدون رعایت تشریفات بی‌واسطه با مردم حرف می‌زنند.
یکی از انتقادات جدی نسبت به دولت قبل این بود که در برخورد با مردم ضعیف است و هرگز در جمع مردم حاضر نمی‌شود. این انتقادات همزمان با شیوع بیماری کرونا شدت بیشتری هم گرفته بود. دوری رئیس‌جمهور اسبق از مردم، گویی از وی فرد بی‌تفاوتی نزد افکارعمومی ساخته بود. [اما]آیت‌الله رئیسی از همان ابتدا اثبات کرد برای حضور در جمع مردم حتی منتظر تشکیل کابینه و آغاز به کار وزرای جدید نمی‌ماند. بازدید سرزده از داروخانه ۲۹ فروردین تنها کمی‌پس از تنفیذ و تحلیف و در اوج پیک پنجم بیماری منحوس کرونا حکایت از این داشت این شخص برای ارتباط نزدیک با مردم و تحقق شعار انتخاباتی تعلل نمی‌کند.
وی همان فردی است که در زمان ریاست دستگاه قضا و حتی قبل‌تر از آن تولیت آستان قدس رضوی در جمع مردم حاضر و گفت‌وگوی چهره به چهره داشت، گویی واقعاً فردی از جنس مردم و در میان مردم است. بی‌شک می‌توان گفت تغییرات چشمگیر در نهاد قضایی کشور در دوران تحول و ریاست آیت‌الله رئیسی نتیجه همان حضور وی در میان مردم بود.
نویسنده می‌افزاید: پیش از این بار‌ها و بار‌ها مردم انتقاد کردند که کاش در میان این همه گرانی و مشکلات کسی بود تا از نزدیک صدای آن‌ها را می‌شنید و پای درد و دلشان می‌نشست، هنوز یادگاری روسایی که از داخل خودروی خود به دیدار کارگران و مردم می‌رفتند بر پیشانی فضای مجازی نشسته است و با یک جست‌وجوی ساده زنده خواهد شد. کم نبود بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله خبری که از حضور اولیه رئیس‌جمهور در عرصه نبود، در حالی که مردم، نوروز خود را در وضعیت دشوار سیل سپری می‌کردند. مسئولانی که در اوج گرفتاری مردم اصلا پای میز کار خود حاضر نبودند و در خارج از کشور به سر می‌بردند.
در نقطه مقابل ما شاهد هستیم این میدان‌داری برای مردم در حد شخص رئیس دولت به سایر وزرا هم تسری پیدا کرده است.
حاصل چنین رویکردی در عمل نیز به منصه بروز رسیده است. در همین مدت کوتاه اقداماتی انجام شده است که پیش‌تر منوط به لغو تحریم‌ها و تصویب FATF شده بود. مدیریت بحران کرونا، تامین میلیون‌ها دُز واکسن و رساندن تزریق روزانه به نزدیک دو میلیون نفر از جمله این موارد است. چندی پیش حتی ایران به رتبه نخست جهان در تزریق واکسن رسید. کاهش قیمت سیمان بیش از ۵۰ درصد و کاهش قیمت آهن و فولاد تا ده درصد، حذف دلار از برخی مبادلات تجاری (این اقدام منجر به کم‌اثر شدن برخی تحریم‌ها در این مبادلات شد)، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی در تجارت جهانی، بازدید از مناطق محروم و ارتباط مستقیم با مردم و ابلاغ دستورات کاربردی برای مبارزه با فساد و پیشگیری از وقوع آن در دستگاه‌های دولتی از جمله اقدامات مهم رئیس‌جمهور در همین مدت کوتاه بوده است. حالا این عملکرد دولت است که نشان می‌دهد می‌توان در کنار مردم ایستاد. رئیسی در حال مخابره ۲ پیام مهم است. ابتدا اینکه فرمان اداره کشور از نگاه به خارج و چشم انتظار گذاشتن مردم به توافق‌های خارجی، به سمت مردم در حال چرخیدن است. دوم اینکه به جای مدیریت پشت میز و نظرسنجی از داخل خودرو، می‌توان از راه همنشینی با مردم به مشکلات رسیدگی کرد و در حداقل‌ترین نتیجه التیامی بر زخم‌های آنان بود.

گویی دیگر فرقی ندارد، ماشین شاسی باشد یا خیر، ضدگلوله باشد یا نباشد و حتی کرونا و پیک‌های مختلف میان مردم خطرآفرین باشد. سفر استان به استان و آشنایی با مشکلات و واقعیت‌ها از نزدیک حل آن‌ها را ساده‌تر و چه‌بسا جدی‌تر می‌کند.

شاخص‌های اقتصادی پیش از برجام با پسابرجام قابل مقایسه نیست

روزنامه زنجیره‌ای اصلاح‌طلب در پایان ۸ سال دولت مدعی تدبیر و امید تصریح کرد: شاخص‌های اقتصادی، فاصله نجومی با اهداف برنامه ششم توسعه دارد.
روزنامه اعتماد با اشاره به گزارش مرکز آمار نوشت: مرکز آمار در گزارشی به بررسی متغیر‌های اقتصادی در سه ماهه اول امسال پرداخت. در قسمتی از این گزارش مقایسه‌ای بین اعداد و ارقام متغیر‌ها در پایان سـال ۹۹ و آنچه که باید در برنامه ششم توسعه محقق می‌شد، صورت گرفته که براساس آن فاصله میان نرخ تورم و رشـد اقتصادی در سـال ۹۹ و آنچه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده بود، بیشتر از سایر متغیر‌های اقتصادی است، به‌گونه‌ای که قرار بود نرخ تورم به ۸/۸ درصد برسد که ۳۶/۴ درصد گزارش شده است. از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی نیز ۸ درصد پیش‌بینی شد که رقم آن برای سال ۹۹ تنها یک درصد و برای کل دهه ۹۰ تقریبا صفر بوده است.
روزنامه زنجیره‌ای با ادعای اینکه بازگشت تحریم‌ها علت عدم تحقق پیش‌بینی‌های برنامه توسعه ششم شده، می‌افزاید: قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه که سال جاری است ضریب جینی کشور به ۰/۳۴ برسد در حالی که تا پایان سال ۹۹ این رقم ۰/۴ شد که نشان‌دهنده توزیع بدتر در درآمد است. اگرچه روند این ضریب از پیش از شروع برنامه ششم در سـال ۹۶ نیز وضعیت خوبی نداشت. آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که این ضریب در سال ۹۵ به ۰/۴۰۴ رسیده بود که بالاترین رقم از سال ۸۲ بود. بدین معنا که وضعیت شکاف طبقانی میان ثروتمندترین و فقیرترین افراد جامعه از سال ۸۲ تا ۹۵ بدتر شده بود. البته که روند افزایشی این ضریب در سال‌های برنامه ششم توسعه نیز ادامه یافت، به‌گونه‌ای که در سال ۹۷، ۰/۴۰۹ بود که حتی از سال ۹۵ نیز فراتر رفته بود. برآیند آنچه در سال‌های اجرایی شدن برنامه ششم توسعه تا بهار سال جاری رخ داد این را نشان می‌دهد که وضعیت نابرابری و شکاف طبقاتی در کشور بدتر شده و با وجود پیش‌بینی برنامه ششم مبنی بر رسیدن به ضریب جینی ۰/۳۴، اما به نظر نمی‌رسد نه تنها در سال جاری که در سال‌های ابتدایی برنامه هفتم توسعه‌ای نیز حاصل شود.
بخش دیگری از آنچه قرار بود تا پایان سـال جاری به آن دسـت یافت، نقدینگی حدود ۲۸۵۰ هزار میلیاردی بود. براساس قانون برنامه ششم توسعه رشد سالانه نقدینگی هر سال باید ۱۷ درصد می‌بود که این رقم پس از بازگشت دور جدید تحریم‌ها در سال ۹۷ همچنین مشکل پیش‌آمده در پی شیوع کرونا در کشور و نیز کسری بودجه چندصد هزار میلیارد تومانی دولت، با رشدی بی‌سابقه افزایش یافت.
گزارش روزنامه اعتماد از چند جهت قابل تامل است. اولا؛ ادعا و اذعان می‌کند دولت متبوع آنها، توسعه اقتصادی را متوقف و معطل برجام و رویکرد غرب کرده است و حال آنکه برنامه توسعه اقتصادی باید درون‌زا باشد و نه متکی به خارج.
ثانیا؛ در موضوع ضریب‌جینی و رشد اقتصادی رشد نقدینگی باید با تاسف تمام گفت که بازگشت به رشد اقتصادی سال ۹۰ (پیش از برجام)، در سال‌های آخر دولت روحانی تبدیل به آرزوی دولتمردان و نشریات حامی آن‌ها شده بود و حال آنکه همین طیف ادعا می‌کردند دولت قبل از آنها، اقتصاد را به ته دره برده است.
جالب اینکه حجم نقدینگی در سال ۹۲ (در اوج تحریم‌ها و بدون برجام) ۴۳۰ هزار میلیارد تومان بود، اما در دولت روحانی بیش از ۷ برابر شد!

همچنین اقتصاد ایران در رتبه‌بندی جهانی، پیش از برجام در رتبه هجدهم بود که پس از دولت روحانی، شش پله سقوط را تجربه کرد. در موضوع ضریب جینی هم روزنامه زنجیره‌ای اذعان دارد که پیش از برجام، این ضریب در محدوده ۰/۳۴ بود، اما در دولت روحانی، به رقم ۰/۴۰۴ افزایش پیدا کرد. به عبارت دیگر، در اوج تحریم‌های فلج‌کننده، دولت نهم و دهم توانسته بود روند افزایش شکاف طبقاتی را معکوش کند و ضریب جینی را کاهش دهد.

**************

روزنامه وطن امروز**

سیدحسن نصرالله:
ایران ثابت کرد همپیمانی صادق و دوستی وفادار است

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد همپیمانی صادق و دوستی وفادار است. به گزارش پایگاه العهد، سیدحسن نصرالله در دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان از ایستادگی و حمایت دولت و ملت ایران از لبنان در دهه‌های گذشته تقدیر و تشکر کرد. نصرالله تاکید کرد: ایران ثابت کرد همپیمانی صادق و دوستی وفادار است که هر چقدر شرایط سخت باشد، دوستانش را ناامید نمی‌کند. 

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین گفت ان‌شاءالله با همکاری همه، امیدهای زیادی برای خروج لبنان از بحران وجود دارد. حسین امیرعبداللهیان نیز بر مواضع ثابت ایران درباره لبنان و ایستادگی و حمایت از این کشور در تمام زمینه‌ها تاکید کرد. 

***

امیرعبداللهیان:
وقت خود را در مذاکرات وین تلف نخواهیم کرد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه به مذاکرات وین باز خواهیم گشت و در حال نزدیک شدن به جمع‌بندی نهایی در دولت جدید هستیم، گفت: وقت خود را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد.
حسین امیرعبداللهیان در نشستی مطبوعاتی در پایان سفرش به بیروت در محل سفارت کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین با اعلام این نکته که ما به مذاکرات وین باز خواهیم گشت، اظهار داشت: در حال نزدیک شدن به جمع‌بندی نهایی در دولت جدید (دولت سیزدهم) هستیم. 

وی یادآور شد: برای دولت جدید که دولت عملگرا و نتیجه‌گراست، بسیار مهم است که در مذاکرات منافع و حقوق ملت ایران به طور کامل تامین شود. وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ما وقت خودمان را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد، گفت: برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان‌دهنده نیت جدی آمریکایی‌ها برای بازگشت کامل به تعهدات‌شان باشد. وزیر امور خارجه همچنین بیان کرد: ما رفتار آمریکایی‌ها را ملاک قرار می‌دهیم و این رفتار را اندازه‌گیری می‌کنیم و اگر رفتار آمریکایی‌ها مبتنی بر بازگشت کامل به تعهدات‌شان باشد، می‌توان نسبت به مذاکرات وین خوشبین بود. 
وی یادآور شد: البته ما در دولت جدید برنامه توسعه اقتصادی پایدار ایران را به عنوان مسیر اصلی توسعه کشور دنبال می‌کنیم و اجرا و پیاده کردن برنامه توسعه اقتصادی پایدار را به مذاکرات وین گره نخواهیم زد‌ و ‌ربط نخواهیم داد. 

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره روند مذاکرات ایران و عربستان عنوان کرد که گفت‌وگوهای ایرانی و سعودی در مسیر درست خودش قرار دارد و افزود: نیازمند گفت‌وگوهای بیشتر هستیم و تا این مرحله به نتایج و توافقاتی رسیده‌ایم و ۲ طرف نسبت به اجرای توافقات در زمان مناسب خودش اقدام و اطلاع‌رسانی خواهند کرد. وی خاطرنشان کرد: ما از استمرار گفت‌وگوها و نتایج عملی که به نفع ۲ طرف باشد و به نفع منطقه خواهد بود، استقبال می‌کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین یادآور شد: ما قطع‌کننده رابطه دیپلماتیک با عربستان سعودی نبودیم، این تصمیمی بود که عربستان سعودی چند سال پیش اتخاذ کرد. وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: مذاکرات موجود را سازنده می‌دانیم و امیدواریم ۲ طرف به نتایج مناسب نائل شوند.

***

سرکنسول ایران در ارزروم:
اخبار مربوط به بسته شدن مرزهای تجاری ایران و ترکیه بی‌پایه است

سرکنسول ایران در ارزروم ترکیه گفت: اخبار مربوط به بسته شدن مرزهای تجاری ایران و ترکیه و ممنوعیت ورود کامیون‌های ۲ کشور کاملا بی‌پایه است. به گزارش ایسنا، سجاد سلطان‌زاده گفت: از ۱۶ مهرماه دروازه‌های مرزی سه‌گانه کشورمان با ترکیه جهت تردد مسافری نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (ارائه گواهی واکسن و تست منفی PCR) به صورت دوطرفه بازگشایی شد. وی افزود: روزانه به طور معمول حدود ۹۰۰ کامیون از مرزهای ایران و ترکیه تردد می‌کنند و در حال حاضر این تردد به روال عادی در جریان است. 

سلطان‌زاده خاطرنشان کرد: آقای اوزجان آراش که خبرگزاری اسپوتنیک از نامبرده به عنوان رئیس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه و ایران یاد کرده و خبر ممنوعیت تردد کامیون‌ها در مرزهای ۲ کشور را به نقل از وی منتشر کرده بود، با انتشار پیامی اظهارات منتسب به خود را رسما تکذیب کرد و بر هدف انجمن خود مبنی بر کمک به توسعه تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه و خدمات چندین ساله‌اش در این راستا تاکید کرد. 

***

فرمانده نیروی دریایی سپاه:
برای انجام هر مأموریت سختی آماده‌ایم

دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه به مناسبت فرا رسیدن 16 مهر سالروز شهادت شهید مهدوی و همرزمانش و بزرگداشت روز نیروی دریایی سپاه پیامی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «جمهوری اسلامی ایران مفتخر است ۲ نیروی دریایی مقتدر، پرتوان و هم‌افزا با ظرفیت راهبردی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش قهرمان جمهوری اسلامی ایران دوشادوش هم، با تبعیت محض از فرمانده معظم کل قوا، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) و سلسله مراتب فرماندهی برای ایجاد امنیت پایدار در آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب، ایفای نقش می‌نمایند و اعلام می‌داریم برای انجام هر ماموریت سختی برای سربلندی ملت عزیز ایران اسلامی و حفظ عزت و کرامت آنان با آمادگی کامل، آماده جانفشانی و ایثارگری هستیم».

**************

روزنامه خراسان**

کمک ودیعه مسکن به ۳ درصد متقاضیان رسید!

ایسنا - تاکنون از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که برای دریافت وام کمک ودیعه مسکن ثبت نام کرده‌اند به دلیل شرایط سختی که بانک‌ها پیش پای متقاضیان می‌گذارند کمتر از ۳ درصد افراد این وام را دریافت کرده‌اند.

رکوردشکنی نفت و بیت کوین

خراسان - قیمت جهانی نفت رکورد هفت ساله خود را شکست و نفت برنت به بالاتر از ۸۳ دلار رسید. این نرخ بالاترین نرخ ثبت شده برای نفت خام در هفت سال اخیر است. همچنین بیت کوین نیز به روند صعودی روز‌های اخیر خود ادامه داد و به بالاتر از ۵۴ هزار دلار صعود کرد که بالاترین رقم در شش ماه اخیر است. به دنبال این اتفاق قیمت بنزین در آمریکا به ۳ دلار و ۲۰ سنت در هر گالن، بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۱۴ رسید. همچنین در بحبوحه بحران انرژی جهان و ذخایر کم گاز، قیمت گاز طبیعی مایع (LNG) در آسیا رکورد زد و ۴۰ درصد افزایش یافت و قیمت آن به معادل نفت ۳۲۰ دلاری رسید. قیمت گاز در اروپا نیز رکورد تاریخ این قاره را ثبت کرد و نرخ آن متناسب با نفت ۲۰۵ دلاری شد!

**************

روزنامه ایران**

بسته شدن مرز‌های تجاری ایران و ترکیه بی‌پایه است

خبر اول اینکه، با‌وجود انتشار اخبار غیررسمی مبنی بر بسته شدن مرز‌های ترکیه به روی کامیون‌های ایرانی، روز گذشته سرکنسول ایران در ارزروم ترکیه اعلام کرد که اخبار مربوطه به بسته شدن مرز‌های تجاری ایران و ترکیه و ممنوعیت ورود کامیون‌های دو کشور کاملاً بی‌پایه است. به گزارش ایسنا، سجاد سلطان‌زاده گفت: از ۱۶ مهرماه دروازه‌های مرزی سه گانه کشورمان با ترکیه برای تردد مسافری نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت دوطرفه بازگشایی شد. وی افزود: روزانه ۹۰۰ کامیون از مرز‌های ایران و ترکیه تردد می‌کنند و در حال حاضر این تردد به روال عادی در جریان است. سلطان‌زاده درباره منشأ انتشار این خبر نیز گفت: آقای اوزجان آراش که خبرگزاری اسپوتنیک از نامبرده به‌عنوان رئیس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه و ایران یاد کرده و خبر ممنوعیت تردد کامیون‌ها در مرز‌های دو کشور را به نقل از وی منتشر کرده بود، با انتشار پیامی اظهارات منتسب به خود را رسماً تکذیب و بر هدف انجمن خود مبنی بر کمک به توسعه تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه و خدمات چندین ساله‌اش در این راستا تأکید کرد. این درحالی است که اخبار غیررسمی مبنی بر بسته شدن مرزها، از سوی برخی رسانه‌های فارسی زبان خارجی نیز منتشر شد. به‌نظر می‌رسد هدف از انتشار این اخبار، دامن زدن به جو روانی و رسانه‌ای، پس از بروز برخی ملاحظات در مرز‌های شمالغربی کشور بوده است.

احتمال دیدار پوتین و رئیسی تا پایان سال جاری میلادی

خبر دیگر اینکه، سخنگوی کرملین از احتمال دیدار رؤسای جمهوری ایران و روسیه تا پایان سال جاری میلادی و آمادگی دو طرف برای این امر خبر داد. به‌گزارش ایسنا «دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که روسیه و ایران برای دیدار سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری دو کشور آمادگی دارند و زمان دقیق این دیدار با توجه به وضعیتی که با وجود بیماری همه‌گیر کرونا حاکم است، تعیین خواهد شد. به گفته پسکوف، دو طرف در زمینه احساس نیاز برای برگزاری این نشست دوجانبه تفاهم داشته و هر دو طرف برای آن آمادگی دارند. او در پاسخ به اینکه آیا این دیدار قبل از پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد یا نه، گفت: «درباره اینکه دقیقاً چه زمانی برگزار خواهد شد از طرق کانال‌های دیپلماتیک تصمیم‌گیری خواهد شد.» این درحالی است که پیش از حضور رئیسی در اجلاس سازمان شانگهای، ولادیمیر پوتین طی تماس تلفنی با او، اعلام کرد که به‌دلیل ابتلای برخی نزدیکانش به کرونا، قادر به انجام دیدار در این سفر رئیسی نیست.

تماس کره جنوبی با امریکا پس از تذکر ایران

دست آخر اینکه، پس از تماس‌ها و فشار‌های وزارت امور خارجه با مسئولان کره‌ای مبنی بر پرداخت تعهدات مالی خود به ایران، به تازگی اعلام شده است که معاون وزارت امور خارجه کره جنوبی در مکالمه‌ای تلفنی با نماینده ویژه امریکا در امور ایران درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین گفتگو کرده است. به گزارش روزنامه «کره هرالد» «چوی جونگ کان» معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی و رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران روز پنجشنبه مکالمه‌ای تلفنی داشتند که در آن درباره همکاری‌ها در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای گفتگو کردند. در بیانیه وزارت خارجه کره آمده که «چوی» «با توجه به اهمیت داشتن روابط سئول- تهران» بر تعهد کره نسبت به ارائه حمایت لازم برای ازسرگیری مذاکرات، تأکید کرد. رابرت مالی هم از سئول خواست به ایفای نقشی «سازنده» در تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات ادامه دهد. این تماس‌ها پس از آن صورت گرفت که امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار اخیر خود با وزیر خارجه کره جنوبی، خواستار پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور شده و نسبت به پیامد‌های سوء انجام نشدن تعهدات بر روابط دو کشور هشدار داد. همچنین به تازگی واردات لوازم خانگی از کره جنوبی به ایران ممنوع شده است.

**************

روزنامه شرق**

ده‌ها کشته و زخمی در انفجار قندوز افغانستان
ظهر خونین جمعه

منابع خبری از وقوع یک انفجار در داخل مسجدی در ولایت قندوز افغانستان خبر دادند. شبکه روسیا الیوم روز گذشته به نقل از منابع خبری محلی افغانستان اعلام کرد یک انفجار در داخل یک مسجد در ولایت قندوز در جریان برپایی نماز جمعه در مسجد شیعیان رخ داده است.
در همین حال منابع محلی از ولایت قندوز در شمال افغانستان خبر می‌دهند انفجار در مسجد «سید‌آباد» در منطقه «خان‌آباد» این ولایت رخ داده است. برخی منابع از کشته‌شدن نزدیک به ۵۰ نفر و زخمی‌شدن ۷۰ شهروند دیگر در این انفجار خبر می‌دهند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت طالبان، درباره جزئیات این حادثه در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: ظهر امروز در منطقه خان‌آباد مرکز ولایت قندوز در مسجد هم‌وطنان اهل تشیع انفجاری رخ داده که بر اثر آن تعدادی از هم‌وطنان ما شهید و زخمی شدند. او افزود: واحد ویژه طالبان در منطقه حضور داشته و بررسی در این رابطه آغاز شده است.
تا لحظه تنظیم خبر، مشخص نشده که چه گروهی پشت این انفجار بوده است، اما از زمان روی‌کار‌آمدن طالبان، این اقدامات به شاخه افغانستان داعش نسبت داده می‌شود. هفته گذشته نیز انفجاری در نزدیک مسجد عیدگاه در کابل رخ داد که در نتیجه آن دست‌کم هشت نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.
در بیش از دو ماهی که گروه طالبان قدرت را در کابل به دست گرفته، این چندمین حمله خونین انتحاری است که در این کشور رخ می‌دهد. نخستین انفجار در هفته دوم تسلط طالبان بر افغانستان، در نزدیک میدان هوایی/ فرودگاه کابل، زمانی به وقوع پیوست که هزاران نفر تلاش داشتند وارد این فرودگاه شوند. در آن زمان عملیات تخلیه شهروندان خارجی و همکاران افغانشان جریان داشت و بسیاری تلاش داشتند طی همان روند از افغانستان فرار کنند. در آن حمله انتحاری که مسئولیت آن را شاخه خراسان داعش بر عهده گرفت، حدود ۲۰۰ نفر از‌جمله کودکان و زنان باختند.

********************************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات