صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۸۰

جوانگرایی را از سیره امام رضا (ع) داریم/ متخصصین معاصرسازی کنند

مدیریت بحران و برگرداندن بحران به طرف دشمن و به تعبیر سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی فرصت ساختن از دل تحریم، جلوه ممتاز و برجسته‌ایی از زندگی اهل بیت بویژه امام رضا (ع) است.

حجت‌الاسلام صادق گلزاده در گفت‌و‌گو با  بصیرت در خصوص سیره امام رضا (ع) در باب سیاست، جوانان و جامعه و اینکه چطور می‌توان سیره عالم آل محمد (ص) را به عصر حاضر تعمیم داد گفت:  ابعاد وجودی امام رضا (ع) عظیم ترین سرمایه بشریت، امت اسلامی، شیعیان و ایرانیان است و حضرت محمد مصطفی (ص) امام رضا (ع) را به عنوان پاره تن خودشان مطرح کردند.

گلزاده افزود: مدیریت بحران و برگرداندن بحران به طرف دشمن و به تعبیر سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی فرصت ساختن از دل تحریم، جلوه ممتاز و برجسته‌ایی از زندگی اهل بیت بویژه امام رضا (ع) است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: نماز باران که در مواقع خشکسالی خوانده می‌شود مأمون عباسی صحنه‌ایی طراحی کرد که شخصیت امام رضا (ع) را در نظر مردم خدشه دار کند و به همین دلیل چون طبق نظر منجمان خود و از نظر علمی مطمئن شده بود که بارندگی وجود ندارد توطئه کردند که مردم از امام رضا نماز باران بخواهند.

وی افزود: مأمون با خود اندیشیده بود چنانچه امام قبول کند که نماز بخواند طبق نظر منجمان بارندگی نداریم و چنانچه قبول نکند می‌گوییم چه امام معصومی است که دلسوز امت نیست؟! اما امام رضا (ع) با درایت خود توانست بر توطئه مأمون پیروز شود و به همه مردم و کشاورزان اعلام کرد که سه روز روزه بگیرید و بعد از سه روز با ظرفیت روزه داری به اتفاق همه خانواده و حتی بچه‌های خردسال برای نماز باران حاضر شوند. امام رضا نماز باران را با تضرع خواندند و یکباره نماز عظیمی در گرفت و توطئه مأمون خنثی شد.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای کل کشور تبیین کرد: معاصر سازی قضیه که توطئه دشمنان اسلام را رصد کنیم دشمنان نظام در حوزه مقاومت، دامهای آسیب زننده برای ما زیاد می‌بینند.

وی شرح داد: وقتی که ما برای دفاع از فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و دفاع از حرم وارد گود شدیم نیم نگاهی به شبهات کنیم که به عنوان نمونه بر زبان جاری کردند و شعار دادند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران. این جانهای دروغ گو چرا در قصه افغانستان که شعار دره پنجشیر را می‌داد و گردان کذا که اسم نمی‌برم پیشنها داده شد حاضر نشدند به دره پنجشیر مورد ادعایشان بروند.

استاد حوزه و دانشگاه که محقق و پژوهشگر نیز است گفت: بصیرت افزایی یعنی روشن کردن تاریکی ها و یعنی فرهنگ سازی؛ مقام معظم رهبری در نظام اسلامی در منطق دین، قله بصیرت است. هر کس که با رهبری باشد بصیر است و هر کس از رهبری جلو بیفتد از بصیرت دور می‌شود و هر کس عقب نیز بماند باز هم از بصیرت دور می‌شود.

گلزاده ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند ما طرفدار ملت افغانستان هستیم اما کسانی که ادعای مدنیت داشتند چرا مسیر دیگری را می‌رفتند. ما مشکلات و اشکالات طالبان را به خوبی می‌دانیم اما تدبیر و بصیرت رهبری حکیم ما را به آنجا می‌رساند که طالبان با داعش در کابل درگیر می‌شود و این یعنی دفع افسد به فاسد و دشمنان به جان هم افتادند.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای کل کشور در رابطه با نحوه برخورد امام رضا (ع) با جوانان گفت: امام رضا توجه ویژه به جوانان داشت و ما جوانگرایی را از سیره امام رضا (ع) داریم و معاصر سازی آن این است که مانند امام رضا باید جوانگرایی داشته باشیم و جوان بانشاط و شاداب و مؤمن و متدین و ولایتمدار و امام رضایی که برای اسلام و تشیع گره گشایی کند تربیت کنیم.

وی در خصوص اینکه چه میزان در معرفی سیره امام رضا (ع) موفق بودیم؟ بیان داشت: بزرگان زیادی به ابعاد سیره امام رضا پرداختند. آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهشهای آستان قدس کارهای بزرگی در این جهت انجام دادند و کتابهای خوبی منتشر شده است.

گلزاده، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای خراسان بزرگ ادامه داد: قبل از انقلاب کار در این خصوص بسیار کم بود اما یکی از برکات انقلاب توجه به اهل بیت و توجه به امام رضا (ع) بویژه سیره حضرت است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری از جمله پیش قراولانی است که توجه هدایت گر به سیره اهل بیت (ع) بویژه امام رضا دارند که در این جهت هم در انسان 250 ساله که سیره تمام اهل بیت (ع) است مورد توجه قرار گرفته است و هم در منشورات خاص امام رضا که آستان قدس نسبت به نشر اینها اقدام کرده است.

قائم مقام پژوهشهای مطالعات تقریبی تبیین کرد: اقدامات انجام گرفته قبل از انقلاب کارها بسیار کم بود و شرمنده تر بودیم اما الان هم شرمنده ایم یعنی ابعاد وجودی امام رضا (ع) آنچنان عظیم است که همه این اقدامات بزرگ که انجام گرفته است باز کافی و وافی به مقصود در جهت معرفی سیره جامعه امام رضا (ع) نیست و باید بیشتر تلاش شود.
وی گفت: تأکید بر معاصر سازی باشد یعنی سیره شناخته شود و بعد گفته شود اکنون ناظر بر این سیره، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. مثلا مردم داری یک نمونه از سیره امام رضا است و توجه به زنان، خانواده، نوجوانان، توجه به علما و غیره موضوعات دیگری در سیره امام رضا است وجلوه های احیای سنت امام رضا با قابلیت معاصر سازی و الگوگیری است.
گلزاده در خصوص اینکه بازخوانی سیره امام رضا وظیفه چه کسانی است؟ پاسخ داد: بازخوانی مسایل تخصصی پزشکی با کیست؟ با مردم است یا با پزشکان؟ بازخوانی مسایل مهندسی با کیست؟ با مردم است یا تحصیلکرده های رشته‌های مهندسی؟ جلوه‌های تخصصی چون می‌خواهیم از یک تخصص بهره مند شویم و تاریخ را واکاوی کنیم و کالبد شکافی کنیم در قدم اول وظیفه عالمان و متخصصان است.
وی ادامه داد: قدم دوم ما این است که می‌توانیم از تاریخ و سیره امام رضا (ع) فیلم بسازیم؛ مستند درست کنیم؛ رمان بنویسیم؛ داستان بنویسیم؛ شعر بگوییم و غیره.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: برای بازآفرینی سیره امام رضا (ع)، همه مردم و همه تخصص ها وارد معرکه شوند مثلا می‌خواهیم این سیره را برای کودکان بگوییم باید به زبان کودکان و در قالب داستان و یا شعر سیره امام رضا معرفی شود. همه ما وظیفه داریم به واکاوی و تأمل و بازسازی و بهره مندی حداکثری از سیره اما مروبط به قامت مربوط به خودمان مثلا هنرمندان تابلوی ضامن آهو را ارائه دادند یا در همین واقعه عاشورا یکی توجه به حضرت رقیه دارد و یکی توجه به حضرت علی اکبر دارد و همینطور حساب کن و همه درست است.

و ی تبیین کرد: این مفردات را وقتی که کنار هم می‌چینیم حادثه کربلا می‌شود. در ارتباط با تاریخ و سیره امام رضا (ع) هم با دلبستگی خود هر کسی جلوه‌ایی از این سیره را توجه کند عیبی ندارد اما جنبه های تخصص با متخصصین است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات