صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۲۷

فتح الفتوح انصار الله

پایگاه بصیرت / حمید خوش‌آیند

افزایش قدرت میدانی و سیاسی انصارالله و ارتقای موقعیت بازیگری آن که به یک عنصر فعال در منطقه تبدیل شده است، در مقابل تضعیف موقعیت میدانی، نظامی، امنیتی و سیاسی و کاهش توان اثرگذاری عربستان دو محور اصلی پیرامون یمن است.

برای درک آخرین تحولات جنگ چاره‌ای جز پرداختن به آنچه در «مأرب» می‌گذرد، نیست؛ چرا که از ابتدای آغاز جنگ سعودی علیه این کشور، تمرکز اصلی درگیری‌ها بر روی استان مأرب بوده که در 173 کیلومتری شمال شرق صنعا قرار دارد و در حال حاضر از سه جهت شمال، جنوب و غرب در محاصره انصارالله است. بنابراین با وجود گذشت بیش از شش سال از جنگ یمن، مأرب که حدود یک میلیون آواره در آن ساکن هستند، همچنان یکی از کانون‌های اصلی درگیری بین انصارالله و متجاوزان سعودی است که نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در چشم‌انداز آتی تحولات میدانی و سیاسی یمن دارد. در آخرین پیشروی، ارتش و نیروهای دولت نجات ملی یمن که انصارالله نیز بخشی از این دولت است، طی چند هفته اخیر شهرستان‌ها و شهرهایی در جنوب استان مأرب را آزاد کردند که آخرین آن شهرستان العبدیه بود که هفته گذشته بعد از 25 روز محاصره آزاد شد. مأرب که از یک طرف به صنعا، پایتخت یمن نزدیک است و از طرف دیگر بسیاری از منابع نفتی و گازی یمن را در خود جای داده است، قلب اقتصادی این کشور به شمار می‌رود. ذخایر نفتی مأرب در کنار مناطق الجوف و الشبوه تا حدی است که این منطقه را به دومین میدان نفتی بزرگ شبه‌جزیره عربستان بعد از مناطق شرقی عربستان تبدیل کرده است. این شهر همچنین مهم‌ترین پایگاه نیروهای وابسته به منصور هادی که شامل شبه‌نظامیان و عناصر مزدور امارات و عربستان است، به شمار می‌رود که آزادسازی آن، عملاً به معنای پایان دولت فراری منصور ‌هادی در یمن و آغاز یک فصل جدید در تاریخ این کشور است. با آزادی مأرب انصارالله که هم‌اکنون بیش از دو سوم اراضی قابل سکونت یمن را در اختیار دارد، خواهد توانست بر 90 درصد از استان‌های شمالی یمن نیز تسلط یابد. این مسئله همچنین باعث دسترسی نیروهای مردمی و انقلابی به منابع نفتی و منابع آبی در شهر مأرب شده و بخشی از فشارهای وارد بر انصارالله به دنبال محاصره یمن را کاهش خواهد داد.

برای پی بردن به اهمیت راهبردی مأرب در تعیین وضعیت جنگ یمن باید اشاره داشت که نقشی که مأرب در تحولات میدانی و سیاسی یمن دارد، همانند نقش حلب در سوریه و پیشتر از آن نقش خرمشهر در جنگ تحمیلی علیه ایران بود؛ لذا آزادی کامل مأرب می‌تواند نتایج و دستاوردهای بسیار بزرگی در پی داشته باشد. اینکه چرا سعودی‌ها تا به این اندازه نسبت به تحولات در این شهر مضطرب و وحشت‌زده‌اند و بخش عمده‌ای از توان لجستیکی و رزمی و پشتیبانی خود را در این نقطه معطوف کرده‌اند، دقیقاً به دلیل جلوگیری از دسترسی کامل انصارالله به آن است که قطعاً به پایان بازی سعودی در یمن منجر خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات