صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۵۳

آقای اردوغان بجای آذری‌های ایران به لیره ات بچسب!

«رجب اردوغان» دو روز پیش و در بازگشت از سفر به سه کشور آفریقایی در پاسخ به سوالی در خصوص مناسبات ایران و آذربایجان و در اظهار نظری سخیف گفت: ایران به دلیل روابط آذربایجان و اسرائیل به تقابل با آذربایجان نمی‌پردازد. شمار شهروندان ترک در ایران معلوم است و دولت این کشور هم این را در نظر دارد ...
تحلیل:
- این اولین بار نیست که اردوغان به دلیل کم اطلاعی و یا تحلیل اشتباه چنین جملاتی را بر زبان جاری می‌کند شعرخوانی او درباره ارس بهنگام رژه نیروهای آذربایجان در جشن پیروزی قره‌باغ که به عذرخواهی ترک‌ها به دلیل کم اطلاعی اردوغان از تاریخ و ادبیات صورت پذیرفت هنوز در یادها مانده است.
- در اینکه سودای تحقق پان‌ترکیسم از یکسو و رهبری جهان اسلام! از دیگر سو دغدغه سال‌های اخیر اردوغان است اما ظاهراً با علم به تحقق ناپذیری هر دو آرزو، آقای رئیس هر روز دانسته یا نادانسته جنجالی جدید می‌آفریند. دور از ذهن نیست که فشارهای ناشی از کم خوابی به دلیل درگیر شدن ترکیه در عرصه‌های مختلف اما بی نتیجه سیاست خارجی تاثیرگذار بر چنین اظهارنظر های بی موقع و خارج از چارچوب ادب و نزاکت بین المللی، هم کیشی و همسایگی باشد.
- این اظهارنظرهای اردوغان در شرایطی صورت می‌پذیرد که کمتر هفته‌ای است که خبری ازدستگیری مخالفان او و به اصطلاح باقی ماندگان کودتای ۵ سال پیش از ترکیه رسانه‌ای نشود. راستی آقای اردوغان حال عبدالله گولن پیرمرد رنجور در گوشه غربت را هم هر روز جویا می‌شوی!؟
- رنگین کمان اقوام در ایران شهره آفاق است و از پررنگ‌ترین‌ها در این رنگین‌کمان آذری‌های ایرانی هستند. خوب است قدری تاریخ حماسه سازی‌های این قوم ایرانی را مطالعه کنید و البته اگر تلاش برای حضورتان در سوریه، لیبی، عراق، آذربایجان و ... این فرصت را به شما نمی‌دهد حداقل واکنش‌های ایشان به سودای تغییر ژئوپولتیک در مناطق هم مرز با آذربایجان و ارمنستان که چند مدتی پیش رسانه‌ای شد را بررسی کنید. اقوام ایرانی همگی ایرانی هستند، به همسایگان و هم کیشان خود تا جایی احترام می‌گذارند که حد خود را بشناسند. بدیهی برای این حدشناسی خطوط قرمزی ترسیم کرده اند که یکی از پر رنگ ترین این خطوط قرمز تعرض به خاک و هم آغوشی با رژیم صهیونیستی است.
- دور از ذهن نیست اظهارات اخیر اردوغان گونه ای واکنش عصبی به پاسخ منفی هفته پیش اتحادیه اروپا در پیوست به این اتحادیه، سقوط وحشتناک این روزهای لیره در برابر دلار و بالاخره به سرانجام نرسیدن التماس‌ها به مصر برای ترمیم مناسباتش با ترکیه باشد. راستی آقای اردوغان لیره در برابر دلار الان چقدر است؟ آیا هنوز تقاضایی برای خرید ملک در ترکیه وجود دارد؟

 

 

العالم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات