صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۷۹

ابزار نوین جاسوسی!

پایگاه بصیرت / لوکاس نولان

نشریه «اسلیت» در جدیدترین مقاله خود خاطرنشان می‌کند که تلاش فیس‌بوک برای تغییر نام خود به عنوان «Meta» و تمرکز بر یک جهان دیجیتال این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که هدف اصلی این شرکت جمع‌آوری هرچه بیشتر اطلاعات شخصی کاربران است. این شرکت با فناوری جدید خود وعده آزادی می‌دهد، اما در واقع در حال زیر و رو کردن اطلاعات ماست!

فیس‌بوک در به روزرسانی جدید خود به شما کمک خواهد کرد تا با هدف تقویت روابط در دنیای واقعی وارد دنیایی مجازی شوید که تعاملات شما در آن در دنیای واقعی‌تان هم تأثیر می‌گذارد!

«متاورس»، همانطور که به بازار عرضه می‌شود، مفهومی گسترده است که بسیاری از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در خود جای داده است. این یک دنیای جدید برای کشف و یک بعد جدید است که بر دنیای قدیمی پوشانده شده است. «زاکربرگ» آن را به عنوان «یک محیط پایدار و همزمان» توصیف می‌کند که «در تمامی پلتفرم‌های محاسباتی مختلف ما قابل دسترسی خواهد بود.» واضح است که زاکربرگ هیجان زده است. او متاورس را جهش بزرگ بعدی برای اینترنت می‌بیند، مشابه حرکت به سمت تلفن‌های هوشمند! اما اینجا چه چیز جدیدی است؟ در صورتی که این ایده‌ها قبلا هم بوده‌اند.

یک تفاوت کلیدی این است که این دنیای جدید مستلزم آن است که حسگرهای جدید ما را در حین تعامل و حرکت در آن نظارت کنند. هدست واقعیت مجازی اوکلوس که فیس‌بوک آن را ساخته است، چشم این دنیا بر روی سر ما خواهد بود! این سیستم ردیابی که از سه نوع حسگر استفاده می‌کند، موقعیت و محیط خود را در زمان واقعی با دقت زیر میلی‌متری ردیابی گزارش می‌کنند! کنترلرهای اوکلوس اکنون حسگرهای خازنی دارند که به خوبی حرکات انگشتان شما را تشخیص می‌دهند و با تلفن و سایر دستگاه‌های شما یکپارچه می‌شود.

عینک‌های هوشمند ری‌بن که کاملا شبیه عینک‌های معمولی هستند، حاوی دوربین‌هایی برای گرفتن عکس/ فیلم و میکروفون برای برقراری تماس هستند. ری‌بن این عینک‌ها را با همکاری فیس‌بوک تولید کرده است. افزودن سنسورها و دوربین‌های بیشتر، میزان داده‌هایی که فیس‌بوک می‌تواند از اطراف ما جمع‌آوری کند، افزایش می‌دهد.

اسلیت همچنین خاطرنشان می‌کند ایده فراجهان، بدن، ایده‌ها و اقدامات فردی کاربر را به حوزه دیجیتال پیوند می‌دهد؛ به گونه‌ای که هرگونه ناشناس بودن آنلاین فعلی را از بین می‌برد. اسلیت خاطرنشان می‌کند در حالی که فیس‌بوک کنترل متاورس را در دست دارد و هدست‌های واقعیت مجازی و Ray‌ـ Banهای مجهز به دوربین بیشتری به این شرکت متصل شده‌اند، مردم همچنان از حریم خصوصی خود چشم‌پوشی می‌کنند.

به نظر می‌رسد متاورس بیشتر معاینه پزشکی با فناوری پیشرفته است. متاورس به طور جدایی‌ناپذیری به فرد، بدن فیزیکی کاربر و ایده‌ها و اقداماتی که شخص انجام می‌دهد، پیوند می‌خورد. نکته تکان‌دهنده در این مورد این است که چگونه ما اسیر زرق و برق این دنیا شده‌ایم و مشکلات آن را نمی‌بینیم! هرچه این حسگرها عمیق‌تر به برنامه‌های فیس‌بوک متصل شوند، همان مشکلات قدیمی فیس‌بوک به منصه ظهور می‌رسند: نظارت انبوه سیستماتیک، توسعه الگوریتم‌های مغرضانه و غیرشفاف، و بی‌اعتنایی عمومی به شفافیت یا مسئولیت‌پذیری. فیس‌بوک با چنین سابقه‌ای با دست پیدا کردن به داده‌های کاربران، چه تضمینی خواهد داد که جاسوسی از آنها نکند؟ حتی اگر تضمینی هم بود، شما باور نکنید!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات