صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۱۵

افزایش بهای گاز در اروپا در بحبوحه برودت هوا و تعلیق مجوز پروژه نورداستریم-2

به گزارش ایگاه خبری تحلیلی بصیرت، رسانه‌ها روز سه شنبه از تعلیق مجوز پروژه خط لوله گازی «نورد استریم-۲» که گاز روسیه را به آلمان انتقال می‌دهد، همزمان با تشدید برودت هوا و افزایش بهای گاز در قاره  اروپا خبر دادند.
به نوشته هفته نامه «نیوزویک» خط لوله نورد استریم-۲ علیرغم تکمیل ساخت آن در اوایل سال جاری، در حال حاضر بهره برداری نشده  و آلمان آن‌را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است. این خط لوله گازی مهم پیش از بهره‌برداری به تایید مقام‎های آلمانی نیاز دارد.
تنظیم کننده این خط لوله قرار است نورد استریم-۲ را به عنوان یک اپراتور انتقال مستقل در آلمان تایید کند، اما اینک این خط لوله به این دلیل نامشخص بودن وضعیت مالکیت آن به حالت تعلیق درآمده است. آلمان بهانه آورده که نمی‌تواند مجوز این پروژه را صادر کند چون که نورد استریم ۲، تحت مالکیت شرکت گازپروم روسیه در سوئیس و نه در آلمان ثبت شده است
این تعلیق در حالی است که عرضه گاز در اروپا در حال کاهش است. کمبود گاز طبیعی با کاهش تولید توربین‌های بادی در سراسر منطقه مرتبط است. روسیه البته موافقت کرده است که در صورت درخواست اعضای اتحادیه اروپا، برق بیشتری را برای بقیه اروپا تامین کند.
لهستان، اوکراین و ایالات متحده سه کشور مخالف اجرای این پروژه هستند. نورد استریم-۲ که متعلق به غول گازی تحت کنترل روسیه، «گازپروم» با سرمایه گذاری چند شرکت اروپایی است، در زیر دریای بالتیک ساخته شده و لهستان و اوکراین را دور می‌زند و این مسئله اعتراض این کشورها را موجب شده است.
رئیس جمهور اوکراین گفته است که این کشور خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ راسلاح ژئوپلیتیک و خطرناک روسیه علیه اروپا می‌داند، اما روسیه  بارها اعلام کرده که به هیچ وجه از انرژی به عنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده نخواهد کرد.
 «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در نشست مطبوعاتی مشترک در کی‌یف با «آنگلا مرکل» سرپرست صدر اعظم آلمان که رهبری پروژه خط لوله نورد استریم -۲ را با وجود مخالفت شدید اوکراین، لهستان و کشورهای بالتیک برعهده دارد، بیان کرد.
ایالات متحده به شدت با ساخت نورد استریم-۲ مخالفت کرده، اما در ماه ژوئیه با آلمان به توافقی دست یافت تا اجازه تکمیل خط لوله بدون اعمال تحریم‌ها بر نهادهای آلمانی را بدهد.
مخالفت با این خط لوله در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده که خرید گاز مایع آمریکا را تبلیغ و به طور آشکار از کشور‌های اروپایی به دلیل خرید انرژی از روسیه انتقاد می‌کرد، تشدید شده بود.
 آمریکا مدعی است که این خط لوله،وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه را افزایش می‌دهد اما آمریکا در تلاش است تا گاز مایع خود را از دریا به کشورهای اروپا یی بفروشد.
آنگلا مرکل چندی قبل در نشست خبری مشترک با «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان بار دیگر موضع برلین درباره خط لوله نورد استریم-۲ را بیان کرد و افزود که به اطلاع آمریکا رسانده که از این پروژه حمایت می‌کند.
شبکه خبری «تی‌آر تی» ترکیه نیز از افزایش بهای گاز به دلیل تصمیم آلمان خبر داد و نوشت، با این تصمیم برلین بهای منطقه‌ای گاز افزایش یافت
وبگاه «کامن اسپیس» نیز نوشت، قیمت گاز روز سه شنبه (16 نوامبر) به بالاترین سطح در سه هفته اخیر در اتحادیه اروپا رسید. این به دلیل تعطیلی موقت روند صدور گواهینامه برای خط لوله جدید گاز نورد استریم -2 از سوی آلمان است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات