صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۵ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اینکه ما می‌گوییم در مدیریت‌ها از این‌ها [جوان‌ها]استفاده بشود، معنایش این نیست که نسل قبلی را به کلی بشوریم بگذاریم کنار! نه، برحسب اقتضا، یکجا مدیریت یک جوان، یکجا مدیریت یک فرد مجرّب و کارکشته.، امّا اینکه تصوّر بشود اگر ما گفتیم از مجرّبین استفاده بشود، با استفاده از جوان‌ها منافات دارد، نه، این هیچ منافاتی ندارد. (۱۹/۱۰/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

سکان‌داران جديد فرهنگ

حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در حکمي با انتصاب اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگي براي يک دوره جديد و چهارساله، ضمن تشکر از زحمات اعضاء سابق به‌ویژه دانشمندان و اساتيدي که در دوره جديد حضور نخواهند داشت، شاکله و آرايش عمومي فرهنگ بر اساس نظم و محتواي انقلابي را يگانه وسيله مصون‌سازي در برابر هجوم فرهنگي و رسانه‌اي بيگانگان دانستند. در مورد محتواي اين حکم مي‌توان به نکاتي توجه نمود:

1- فرهنگ در نگاه راهبردي حکيم انقلاب اسلامي، از جايگاه ممتازي برخوردار است. معظم‌له بارها به جايگاه بنيادين فرهنگ اشاره داشته و از آن به‌عنوان زيربنا در ساختار اجتماعي سخن گفته‌اند. ايشان در همين پيام «فرهنگ‌سازي در هريک از اجزاء تمدّني جامعه» را برترين وسيله پيشرفت و موفقيت آن و بی‌نیاز کننده از ابزارهاي الزام‌آور و تحکّمي دانسته‌اند. فهم جايگاه فرهنگ و تأثیر آن بر حرکت عمومي جامعه، مقوله مهمي است که نبايد در گردوخاک مسائل پر سروصدا و فوريت‌داري چون اقتصاد و سياست، مورد غفلت نخبگان فکري و دولتمردان نظام اسلامي قرار گيرد. در اين مسير حمايت از مجموعه‌ها و تشکل‌ها و فعالين عرصه فرهنگي نيز يکي از ضرورت‌هاي مهم کشور در دهه پنجم انقلاب اسلامي است.2- تأکيد حکيم انقلاب بر مأموريت شوراي عالي انقلاب فرهنگي در «ساماندهي به وضعيت فرهنگ و دانش در کشور، سياست‌گذاري در اين دو مقوله و هدايت دستگاه‌های متصدي آن به سمت ارزش‌ها و هدف‌های انقلاب و برآوردن نيازهاي فکري اين دستگاه‌ها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگي کشور» است. انتظاري که در طول سال‌های اخير در سطح جامعه چندان ظهور و بروز نداشته و عملکرد اين قرارگاه فرهنگي کشور چندان ظهور عيني نداشته است! 3- کليد خوردن دهه پنجم انقلاب نيازمند میدان‌دار شدن نخبگان پرانرژي و صاحب ايده‌اي است که بتوانند در تراز اين زمانه حرف‌هاي نويي براي گفتن داشته و چرخه‌ای پيشرفت و تعالي کشور را مبتني بر الگوي اسلامي– ايراني به‌پیش برند. تغيير و تحولات ايجاد شده در ترکيب اعضاي اين شورا در همين راستا بوده و حکايت از آن دارد که حکيم انقلاب با تزريق برخي چهره‌هاي جوان‌تر، تلاش کردند تا ايده سپردن امور به «جوانان مؤمن انقلابي» را در اين عرصه نيز عملياتي کنند؛ اما اين جوان‌گرایی صرفاً يک نگاه خام و تک‌بعدی به مفهوم جوان و تقليل آن به‌صرف سن و سال نيست! بلکه مفهومي است که با شايسته‌سالاري، پختگي و تجربه، تخصص و مهارت، داشتن ايده‌هاي نو و ... بايد تکميل شود! منش و طريقي که مي‌تواند معياري براي تحقق منطق جوان‌گرایی در اداره امور کشور باشد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                     

سنگریزه در مسیر دولت مردمی!

در روزهایی که شاهد افزایش خدمات دولت هستیم، برخی عامدانه و برخی از روی سادگی فعالیت‌هایی مرتکب می‌شوند که باعث ناامیدی مردم و افزایش عملیات روانی دشمنان می‌شوند.

گزاره‌های خبری: 1- گروهی عامدانه به دنبال این هستند که ذره‌بین به دست، برخی از اقدامات دولت را با برچسب‌زنی در میان مردم، تنفرآمیز جلوه دهند و تمام اقدامات دولت را بدون استثنا تخریب کنند؛ آن‌ها ارتباط سریع و ساده با مردم در استان‌ها، شنیدن حرف معترضان، حضور در میان کارگران و معدن‌کاران را در شأن ریاست جمهوری نمی‌دانند و به آن انتقاد دارند، این گروه گویا فراموش کرده‌اند که رئیس‌جمهور موردحمایتشان از داخل خودرو نظرسنجی می‌کرد و در دو سال پایانی حتی از کاخ خود بیرون نیامد، اگر نظرات دولت روحانی کارشناسانه بود چگونه ارز از ۳۵۰۰ تومان تا مرز ۳۵ هزارتومان بالا رفت، چگونه ۶۰ تن طلا بدون حساب‌وکتاب در کشور توزیع شد، چگونه به گرگ غرب اعتماد شد و میلیاردها دلار سرمایه کشور تعطیل شد و صدها مهندس هسته‌ای بیکار شدند؟! 2- برخی نیز با ساده‌انگاری امر حکمرانی اقدامات خلاف شأن دولتمردی در جمهوری اسلامی انجام می‌دهند که همه دوستداران انقلاب اسلامی هم تعجب می‌کنند. همه خدمات شایسته دولت، همه‌شب و روز دویدن‌ها، همه نخوابیدن‌ها، همه تلاش‌های و مجاهدت‌های علمی و عملی را با یک حرکت -که مذموم جبهه انقلاب است- تخریب می‌کنند. برخی از نیروهای دولتی که افراد دوست، فامیل و حتی داماد خود بر سر کار آورده‌اند، بدانند که اقدام شما در به‌کارگیری یک فرد غیرشایسته، یک فعالیت غیرانقلابی و یک اقدام در جهت منافع شخصی از فعالیت‌های براندازان در جهت تخریب دولت کمتر نیست و بلکه بیشتر است.

نکته پایانی: هرچند که در بیان خبرهای انتصابات فامیلی غلو شده است؛ اما همین تعداد محدود و انگشت‌شمار نیز دردآور است؛ زیرا در کشور جوانان شایسته و لایق فراوانی وجود دارند که می‌توانند نظام را در عبور از پیچ‌های خطرناک کمک کنند، جریان خروشان انقلاب با سنگریزه‌های بدخواهان و دوستداران کم‌حوصله و کم‌ظرفیت متوقف نمی‌شود و این مردم خود می‌دانند که به هنگام سیل حوادث چه کسانی خود را فدای ملت می‌کنند. روی کار آمدن جریان انقلابی و به‌کارگیری نیروهای متخصص و درعین‌حال تعامل با همه جریان‌های سیاسی کشور نشان می‌دهد که دولت دنبال حزب گرایی و حرف‌های دهان‌پرکن نیست و می‌خواهد از تمام ظرفیت‌های داخلی برای عبور از بحران‌هایی که با سوء تدبیر و تحریم ایجاد شده است، غلبه کند. دوستداران ایران عزیز فارغ از جناح‌گرایی و جنگ‌های فامیلی در تودیع یا معارفه، این دولت را دریابید و از روبرو و پشت سر به او خنجر نزنید. مردم در شرایط فعلی، با اقدامات مثبتی آغاز شده است، به این دولت امید بسته‌اند؛ امیدشان را به آمریکا که به کمتر از تجزیه ایران راضی نیست گره نزنید! (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه                                

قرارداد تحمیلی دیگر در فوتبال!

جلسه رسیدگی به پرونده شکایت استراماچونی از استقلال به دلیل عدم پرداخت مطالباتش از سوی دادگاه CAS‌ به‌صورت آنلاین برگزار شد. در این قرارداد، بندی وجود دارد که استقلال باید در صورت تأخیر در پرداخت مطالبات استراماچونی، سود تأخیر و خسارت دیرکرد را بپردازد، نکته عجیب بند دیگر این قرارداد است، جایی که اعلام می‌کند «باشگاه استقلال تمام جرائم و غرامت‌ها را می‌پذیرد و حق شکایت به مراجع قانونی را از خود سلب می‌کند». مشخص نیست که چرا مدیران وقت استقلال حقی برای باشگاه استقلال قائل نشده‌اند؟ به نظر می‌رسد به‌منظور اطلاع‌رسانی شایسته به مردم در خصوص قراردادهای فوتبالی، بخصوص در خصوص قراردادها با مربیان خارجی، مجلس می‌بایست ورود کرده و از بسته شدن قراردادهای یک‌طرفه در آینده جلوگیری کند.

▼ اخبار

ایران و ترکیه به دنبال افزایش همکاری‌های مشترک

دیروز شاهد سفر وزیر امور خارجه ترکیه به تهران و دیدار با رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان بودیم. چاووش اوغلو در این دیدارها بر افزایش هرچه بیشتر همکاری‌ها با تهران تأکید کرد و افزود: «ترکیه دولت جدید ایران را دولتی نتیجه‌گرا می‌داند. برای افزایش ثبات و مناسبات تجاری در قفقاز جنوبی به دنبال ایجاد و تقویت همکاری‌های مشترک با ایران هستیم. تحریم‌ها علیه ایران صادقانه نیست و کسانی که از برجام خارج شدند باید به چارچوب آن برگردند و تحریم‌های یک‌جانبه را بردارند». رئیس‌جمهور نیز در این دیدار، علاوه بر مسائل دوجانبه، بر رابطه ایران و ترکیه در مسائل منطقه‌ای نیز تأکید کرد و خاطرنشان کرد: «باید در زمینه‌های اقتصادی به‌ویژه در چارچوب تجارت بین دو کشور فعالیت بیشتری انجام دهیم. همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور باید به همکاری در عرصه بین‌المللی تبدیل شود و این نوع تعاملات با توجه به جایگاه مهم دو کشور می‌تواند در معادلات جهانی مؤثر باشد. ایران با جمهوری آذربایجان و ترکیه فراتر از رابطه همسایگی، پیوند عمیق و دیرینه اعتقادی و فرهنگی دارد و نباید اجازه دهیم برخی تحرکات بیگانه خدشه‌ای در روابط ایجاد کند». امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترک خود، از سفر اردوغان در آینده نزدیک به ایران خبر داد.

سردار حاجی‌زاده: اقداماتی انجام داده‌ایم که فعلاً مجال گفتنش نیست!

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در گفتگویی تفصیلی با  دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، درباره انتقام خون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حمله به پایگاه عین‌الأسد گفته است: «ما به این نتیجه رسیدیم که جنگ نتایج خوبی برای ما ندارد و باید اقدامی انجام دهیم که دستاوردهای خوبی برای ما و منطقه داشته باشد. درنتیجه مسئولین نظام بحث اخراج امریکا از منطقه را مطرح کردند. وقتی این هدف‌گذاری تعیین شد، معلوم می‌شود برنامه‌ای پشت سر آن قرار دارد. در کنار حمله به عین‌الأسد موضوع تعقیب آمران و عاملان ترور سردار سلیمانی مطرح شد و امروز کار بجایی رسیده است که آمریکایی‌ها به‌راحتی گذشته در منطقه تردد نمی‌کنند». سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد تصادفی نیست، گفت: «‌بعد از پاسخ ما، حدود 80 درصد از ناوگان نظامی آمریکا از منطقه خلیج‌فارس به دریای عمان رفته است و فشار روحی روانی زیادی به نیروهای آنان وارد می‌شود. اقداماتی که ما انجام می‌دهیم باید با منطق باشد و اگر ما اقدامات هیجانی انجام دهیم معلوم نیست به نتایج قابل‌قبول برسیم. ما نترسیده‌ایم و شما دیدید که هم پایگاه عین‌الأسد را زدیم و هم پهپاد آن‌ها را منهدم کردیم و اقدامات دیگری انجام داده‌ایم که فعلاً مجال گفتن آن‌ها نیست». سردار حاجی‌زاده در ادامه درباره پاسخ ایران به اقدامات رژیم صهیونیستی نیز گفت: «ما هم گاهی می‌شنویم که ضرباتی به آن‌ها وارد می‌شود و کشتی‌های آن‌ها و یا کارخانه‌شان دچار آتش‌سوزی شده است. بالاخره ما هم خدایی داریم». فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد:‌ «امروز به دلیل کوتاهی نیروهای امنیتی و همچنین رویکرد دولت غرب‌گرایی که بر سرکار بود امنیت ما دچار خدشه شده است. دیپلماسی که مبتنی بر غرب‌گرایی باشد اصلاً میدان را قبول ندارد. البته باید بگویم که من هم شنیده‌ام که اسرائیلی‌ها بعد از ترور شهید فخری زاده در اربیل خیلی کشته داده‌اند».

کم کاری دولت روحانی در توسعه میادین گازی!

در پی انتشار خبر افزایش ۱۲ درصدی میزان مصرف گاز نسبت به مدت مشابه سال قبل، نگرانی‌ها پیرامون افت فشار و قطعی برق در زمستان امسال افزایش یافته است. کارشناسان، سال گذشته نسبت به استفاده بیش‌ازحد از نیروگاه‌های گازی تولید برق و عدم توسعه بخش‌های تولیدی گاز هشدار داده بودند. تحمیل این شرایط بر دولت رئیسی در حالی است که در دوران مدیریت زنگنه بر وزارت نفت، بخش قابل‌توجهی از ظرفیت تولید نفت و گاز کشور از دست ‌رفت و میدان‌های مشترک از برنامه‌های توسعه عقب ‌افتادند که از مهم‌ترین آنها عدم اجرای فاز توسعه میدان آزادگان جنوبی و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بود که کتباً ملغی شد.

‌اخبار کوتاه

تنها ۲۰ درصد احکام بودجه ۱۴۰۰ اجرایی شد/ گزارش اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در بازه زمانی شش‌ماهه نخست، به مجلس ارائه شد. از مجموع ۴۱۰ حکم مندرج در قانون بودجه سال جاری، ۸۲ حکم یعنی تنها ۲۰ درصد آن به‌صورت کامل اجرا شده است، ۲۳۸ حکم معادل ۵۸ درصد دارای عملکرد ناقص بوده و ۹۰ حکم معادل ۲۲ درصد نیز فاقد عملکرد بوده‌اند.

ژنرال اسرائیلی: ضعیف‌تر از آنیم که نشان می‌دهیم/ «اسحاق بریک» افسر عالی‌رتبه سابق رژیم صهیونیستی می‌گوید: «ارتش اسرائیل ضعیف‌تر از آنی است که نشان داده می‌شود و در جنگ‌های آینده ضعف‌های این ارتش آشکار خواهد شد. جنگ آتی شاهد سقوط هزاران موشک و صدها هواپیمای بدون سرنشین علیه جبهه داخلی اسرائیل خواهد بود که تلفات شدیدی را هم به همراه خواهد آورد. در جنگ بعدی مهاجران اسرائیلی شرایطی را تجربه خواهند کرد که تاکنون در هیچ جنگی قبلاً به چشم ندیده‌اند».

۵۰۰۰ تن ذرت در دولت روحانی فاسد شد/ گمرک تایید کرد که ۵ هزار تن ذرت در فاصله زمانی ۹۲ تا ۹۹ در بنادر جنوب کشور مانده و فاسد شده است. همچنین گزارش اعلام شده گمرک ایران به وزارت اقتصاد، مبنی بر تائید آلودگی این ذرت‌ها، نشان می‌دهد که از حداقل یکسال پیش این آلودگی رسما از سوی سازمان ملی استاندارد تائید شده است. این حجم به معنی از دست رفتن یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی از بیت المال است!

ایران می‌تواند هزینه‌های سنگینی بر آمریکا تحمیل کند!/ نشریه «نشنال اینترست» نوشت: «به نظر می‌رسد که تهران توانسته است با به کارگیری نیروهای دریایی سبک با هزینه کم، آمریکا، ابرقدرت پیش روی جهان را در در عرصه‌ای که مایل به تقابل نیست، به مخمصه بیندازد. جای تردید نیست که تهران می‌تواند هزینه‌های سنگینی را بر آمریکا تحمیل کند و در حال حاضر این کار را انجام می دهد».

کشورهای خریدار خودروی ایرانی!/ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این که در حال حاضر واردات کننده خودروهای ایرانی، بلاروس، ونزوئلا، آذربایجان و عراق هستند، اضافه کرد: «با تبادل کالا با ارز کشور سوریه می‌توان مشکل صادرات خودرو ایرانی به سوریه را حل کرد».

تأکید روسیه و ترکیه بر مشارکت ایران در مذاکرات «قفقاز»/ معاون وزیر امور خارجه روسیه و «صدات اونال» همتای ترکیه‌ای بر اهمیت آغاز سریع ساز و کار مذاکرات ۳+۳ (ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ترکیه) برای قفقاز جنوبی تاکید کردند.

آغاز سفر به سوریه از نیمه دوم آذر‌ماه/ رئیس سازمان حج و زیارت گفت: «بر اساس صورتجلسه تایید شده، موافقت شد تا سالانه ۱۰۰ هزار زائر به سوریه اعزام کنیم و دولت سوریه نیز مسؤولیت امنیت، کرامت، عزت و سلامت زوار ما را بر عهده گرفت. اعزام زائران برای سفر به سوریه از نیمه دوم آذرماه آغاز می‌شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات