صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۷۸
رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های گاز و پتروشیمی در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

سوآپ گازی شکستن قفل دیپلماسی اقتصادی است

انعقاد قرارداد سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان قطعا نیاز دو سه ماه سال برای تامین گاز کشور فراهم می شود.

به گزارش بصیرت، شکستن قفل دیپلماسی اقتصادی دربخش نفت وگاز و فرآورده های نفتی که کارشناسان در سال های گذشته بر آن بسیار تاکید داشتند در دولت آقای رئیسی با انعقاد قرار داد سوآپ گاز بین ایران، آذربایجان و ترکمنستان اتفاق افتاد. موضوعی که تامین کننده گاز مورد نیاز هموطنانمان در فصل های سرد سال در شمال ایران است.

انعقاد قرار داد سه جانبه ای که از نظر کارشناسان حوزه نفت و گاز برای ایران و سایر کشورها ضمن آورده اقتصادی، می تواند زمینه لازم را برای افزایش و تداوم همکاری های اقتصادی فراهم کند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی دراین خصوص به بصیرت توضیحاتی داده است.

حسن خسروجردی رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص قرارداد سه جانبه گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان گفت: انتقال منابع گازی ایران و کشورهای همسایه به ترکیه و اروپا که در دهه های گذشته یکی از امور معمول بین کشورها بوده است، در برخی اوقات به دلیل کارشکنی ها و چالش های بوجود آمده، قطع شده است. به عبارت دیگر براساس سیاستهای یک جانبه وزورمدارانه ای که برخی کشورها بخصوص در شرایط تحریمی بر ایران اعمال کردند بعضا بحث واردات گاز به ایران  یا صادرات گاز از ایران با چالش های متعددی رو به رو بوده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته نیز ایران گاز خود را به ترکمنستان، صادر می کرد. ترکمنستان نیز صادر کننده گاز ایران به ترکیه بود. هر چند در برخی مقاطع مبالغ بیشتری از ایران درخواست کرد تا گاز ایران را به ترکیه بفروشد. چالش ها و مشکلاتی از این دست در طول سال های گذشته همواره وجود داشته و مسائل مختلفی را برای تامین یا صادرات گاز ایران به کشورهای متقاضیانرژی، آفریده است.

وی در خصوص چالش هایی که از سوی ترکمنستان به ایران تحمیل شد گفت: متاسفانه کشور ترکمنستان برای رساندن گاز ایران به ترکیه بارها ایران را تحت فشارهای مختلفی قرار داده یا به عبارت دیگر درباره قراردادهای فی مابین دبه کرده است. بالا بردن قیمت ها در مذاکرات جدید نشان دهنده سوء استفاده هایی بود که متاسفانه هم به دلیل تحریم ها و هم سوء مدیریت دولت روحانی و تامین گاز و نیاز مردم بخصوص در شمال شرق کشور را با چالشهای مختلفی رو به رو کرد.


وی در خصوص محاسن قرار داد سه جانبه گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان گفت: به هر حال این قرار داد سه جانبه به نفع سه کشور است. ضمن اینکه می تواند تامین کننده منافع اقتصادی ما دربخش صادرات گاز به ترکیه باشد، هم اینکه منبع مالی را برای کشور ترکمنستان فراهم می کند. لازم به ذکر است با توجه به اینکه ترکمنستان برای انتقال گاز به ترکیه چاره ای جز عبور کردن از عرض دریای خزر را ندارد و چون نزدیکبه هزار متر لوله کشی نشده، چرا که لوله کشی در آن فضا بسیار سخت است، لذا انعقاد این قرار داد به نفع طرفین منتهی می شود.
وی در این باره تصریح کرد: با فرا رسیدن ماه های سرد سال قطعا انعقاد این قرار داد از جهت تامین منابع گازی مورد نیاز برای بخش هایی از کشور که در فصل زمستان با افت گاز مواجه هستند بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه در دوران وزارت آقای زنگنه با توجه به سوء مدیریت و عملکرد نادرستی که در برقراری ارتباط با کشورهای همسایه داشتیم، دیپلماسی اقتصادی به شدت افت کرد. این موضوع منجر به از دست رفتن منافع بسیاری برای اقتصاد کشور در بخش نفت و گاز شد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر دیپلماسی اقتصادی در دوران وزارت آقای زنگنه تاکید بر تعامل هر چه بیشتر برای افزایش ارتباط و همکاری با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه و منطقه بود، قطعا بسیاری از مشکلات به وجود آمده، رخ نمی داد. فقدان کارآمدی در دیپلماسی باعث افت گاز و کمبودهای شدید گاز در شمال شرق کشور شد.
 در پایان خاطر نشان کرد: با انعقاد قرارداد سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان قطعا نیاز دو سه ماه سال برای تامین گاز کشور فراهم می شود. از آن سو با توجه به نیاز کشورهای اروپایی و ترکیه که برای این منظور لوله کشی های لازم را انجام داده است، دولت باید تمام انرژی خود را روی این موضوع متمرکز کند تا در اهداف صادرات گاز مورد نظر موفق شود.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات