صفحه نخست >>  عمومی >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۵۹
سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین

اعتقاد داریم بسیج پاره تن مردم است

«سند راهبردی ده ساله تحول بسیج مبتنی بر گام دوم انقلاب تدوین شد و پس از تأیید و ابلاغ رهبر معظم انقلاب در حال اجراست که در آن بر نقش جوانان و نیز تربیت نسل تراز انقلاب برای تحقق ایران قوی تأکید شده است.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: «سند راهبردی ده ساله تحول بسیج مبتنی بر گام دوم انقلاب تدوین شد و پس از تأیید و ابلاغ رهبر معظم انقلاب در حال اجراست که در آن بر نقش جوانان و نیز تربیت نسل تراز انقلاب برای تحقق ایران قوی تأکید شده است.»

 

به گزارش صبح صادق؛در آستانه هفته بسیج سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در گفت‌وگویی ضمن بیان برنامه‎های هفته بسیج گزارشی کوتاه از عملکرد این سازمان ارائه داد.وی در خصوص فلسفه تشکیل بسیج گفت: «امام خمینی(ره) احساس کردند که مردم باید آمادگی داشته باشند تا بسیج برای خدمت به ملت و تأمین امنیت ملت تشکیل شود و این تشکل بزرگ مردم‌نهاد با روحیه اخلاص و ایمان و از خودگذشتگی به نیازهای ملت پاسخگو باشد.»

سردار سلیمانی با اشاره به ایستادگی مردم در طول دفاع مقدس با وجود آسیب‌ها و صدمات، گفت: «ملت ایران توانست پیروزی‌های بسیاری را نصیب خود کند و بسیج توانست نقش مهمی در این عرصه ایفا کند. بسیج بعد از فرمان امام به سرعت شکل گرفت و در دفاع مقدس با تقدیم هزاران شهید مکتب دفاعی انقلاب اسلامی را خلق کرد؛ مکتبی که امروز کشورهای مسلمان از آن الگو گرفته و جبهه مقاومت ذیل آن شکل گرفته است.»

سردار سلیمانی ادامه داد: «درس‌هایی که از دوران دفاع مقدس آموختیم، کمک‌کننده ما در سال‎های بعد از دفاع مقدس بود. امروز هم هدف ما گسترش بسیج است تا جوانان عزیز با حضور در این تشکیلات نقش‌آفرینی بیشتری در اداره جامعه داشته باشند.»

وی درباره موضوع تحول در بسیج گفت: «برای گسترش و افزایش کارآیی بسیج مبتنی بر گام دوم انقلاب سند راهبردی ده ساله تحول بسیج تهیه و تنظیم شده و از سال گذشته بعد از تأیید و ابلاع از سوی فرمانده معظم کل قوا(مدظله‌العالی) اجرای آن آغاز شده که البته تشریح ابعاد این سند یک زمان مبسوطی نیاز دارد؛ اما از ابعاد مهم این سند می‎توان به موضوع تربیت نسل انقلابی و نیز توجه ویژه به جوانان مبتنی بر گام دوم انقلاب اشاره کرد؛ سند راهبردی ده ساله برای تحقق ایران قوی است.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به هفته بسیج سال 1400، گفت: «شعار امسال ما «بسیج پاره تن مردم است» خواهد بود. بر این اساس برای اینکه این شعار به صحنه عمل هم بیاید، از ۲۹ آبان با حضور ۵۲۰۰ گروه جهادی بسیج و ۵۷۳ هزار جهادگر بسیجی رزمایش جهادی بسیج را آغاز خواهیم کرد.»

وی عنوان کرد: «در همین روز ۳۵۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان پخش خواهد شد و ۱۵۰۰ سری جهیزیه نیز در این روز توزیع خواهد شد. از دیگر برنامه‎های ما آزادی چهار هزار زندانی است. ۱۲۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهیم کرد و ۴۰۳ صندوق قرض‌الحسنه و ۱۵۰ تعاونی در این ایام آغاز به‌کار می‌کند.»

سردار سلیمانی با بیان اینکه نذر خون هم از دیگر برنامه‎های ماست، گفت: «۲۵۳۵ پروژه عمرانی را در ۳۰ آبان افتتاح می‎کنیم و در این روز جشنواره عکس بسیج و جشنواره جهادگران علم و فناوری را خواهیم داشت. علاوه بر این افتتاح ۳۱۰ پروژه عمرانی مربوط به یگان‎های بسیج هم در این ایام خواهد بود.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه شیوه‌نامه‌ای برای مشارکت مردم در اداره محلات تهیه شده است که از سوی پایگاه‌های بسیج در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد، گفت: «در ایام هفته بسیج همچنین ۱۵۰ تیم پزشکی جهادی به مناطق محروم کشور اعزام خواهد شد.» وی تأکید کرد: «برگزاری اجلاسیه مجمع جهانی مستضعفین را در ایام هفته بسیج خواهیم داشت. این مجمع امسال با موضوع یمن و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.»

سردار سلیمانی در تشریح دیگر برنامه‌های هفته بسیج گفت: «رزمایش سراسری ثامن با حضور ۴ میلیون نفر از بسیجیان در فضای مجازی برگزار خواهد شد. این رزمایش یک رویداد خلاقانه در فضای مجازی است که با حضور گسترده بسیجیان در فضای مجازی اجرا خواهد شد، در واقع باید بگویم که بسیج علاوه بر فضای حقیقی جامعه در فضای مجازی هم حضور گسترده‎ای دارد.»

رئیس سازمان بسیج همچنین از برگزاری رزمایش اقتدار بسیج با حضور گردان‌های دفاعی و امنیتی بسیج در سوم آذرماه خبر داد و گفت: «این رزمایش با رعایت کلیه شیوه‌نامه‌های بهداشتی و در مکان‌های معین برگزار می‌شود.» وی اظهار داشت: «چهارم آذر ماه همایش شهدای استان ایلام برگزار می‌شود و آیین عطرافشانی مزار شهدا و تجلیل از مقام شامخ خانواده شهدا انجام خواهد شد. همچنین در این روز رقابت نهایی تیم‌های راه یافته به مرحله نهایی مسابقات رویداد دیجیتال بسیج انجام می‌شود.»

رئیس سازمان بسیج درباره زلزله استان هرمزگان گفت: «هرگاه حوادث غیر مترقبه اتفاق می‌افتد، بسیج جزء اولین نیروهایی است که در صحنه حضور پیدا می‌کند. بعد از وقوع حادثه زلزله با فرمانده سپاه استان تماس گرفتیم و مقرر شد تا تمامی امکانات در اختیار زلزله‌زدگان قرار گیرد و هم اکنون گروه‌های جهادی هم در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند. همچنین برای ساخت منازل مسکونی مردم اعلام آمادگی کرده‌ایم.»

سردار سلیمانی تصریح کرد: «ما هم اکنون در یک جنگ نرم بسیار پیچیده به سر می‌بریم و در کانون توجه نظام سلطه هستیم. دشمن تلاش دارد از طریق این جنگ نرم سبک زندگی در کشورهای اسلامی را تغییر دهد. بسیج از اساس یک نیروی متخصص جنگ نرم است و یک تشکیلات مردمی به شمار می‌آید که همه جا حضور دارد.» وی تأکید کرد: «آمریکا دیگر قدرت پیاده‌سازی راهبردهای خود را ندارد و اینها ناشی از این است که ایران توانسته در سطح جهانی تأثیرگذار باشد و در این مسیر بسیج به عنوان یک قدرت نرم تأثیرگذار بوده است. همچنین تشکیل یک شبکه تأثیرگذار مردمی در فضای مجازی توانسته است تا حد زیادی در حوزه جنگ نرم تأثیرگذار باشد.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره کمک بسیج به دولت گفت: «بسیج تشکیلاتی از مردم برای مردم است. پس از کار آمدن دولت سیزدهم، ما برای کمک به دولت اعلام آمادگی کردیم که مورد استقابل رئیس‌جمهور واقع شد. در حال حاضر در حال انعقاد تفاهم‌نامه با برخی وزارتخانه‌ها هستیم. در مسیر افزایش تولید برخی محصولات کشاورزی و خودکفایی در تهیه روغن خوراکی کشور نیز طرح‌هایی را داده‌ایم.» وی گفت: «در ساخت مسکن هم اعلام آمادگی کرده‌ایم و می‌توانیم سالیانه یکصد هزار واحد مسکونی در سراسر کشور بسازیم. همچنین، کار ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی برای کمیته امداد را آغاز کرده‌ایم و ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی در شهر چابهار نیز آغاز شده است. در حوزه اشتغال هم آمادگی ایجاد سالیانه ۱۵۰ هزار شغل را داریم. در تنظیم بازار از بسیج کمک خواسته شد و نشست‌هایی با دستگاه‌های مسئول برگزار و تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که از طریق بسیج اصناف اجرایی خواهد شد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات