صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۰۸

مواضع مدیرکل بر خلاف وظیفه آژانس است

جمهوری اسلامی ایران برای ثبیت صلح آمیز بودن صنعت هسته ای و عمل تعهدات خود در برجام که اعتبار آن به انجام تعهدات دوطرف بوده است، دو نوع نظارت را در خصوص صنعت هسته‌ای خود پذیرفته بود.

 سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان که بعد از انتخاب گروسی بعنوان مدیرکل، برای چندین بار اتفاق افتاد، دارای ابعاد مختلف نکات تحلیلی می باشد.
وی بیش از ورود به کشورمان، هدف سفر خود را توییت بیان می کند: " به تهران سفر می‌کنم تا با مقام های ایرانی دیدار کنم و به سؤالات باقی مانده (درباره برنامه اتمی) ایران بپردازم. امیدوارم بتوانم یک کانال موثر و بر مبنای مشارکت از گفت‌وگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس اتمی بتواند فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری خود را در این کشور از سربگیرد".

کدام راستی آزمایی
جمهوری اسلامی ایران برای ثبیت صلح آمیز بودن صنعت هسته ای و عمل تعهدات خود در برجام که اعتبار آن به انجام تعهدات دوطرف بوده است، دو نوع نظارت را در خصوص صنعت هسته‌ای خود پذیرفته بود.
 الف: نظارت‌های پادمانی آژانس که مربوط به عضویت ایران در آژانس است. ب: نظارت‌هایی که در برجام فراتر از نظارت‌های پادمانی مورد قبول طرف ایرانی قرار گرفته بود که پروتکل الحاقی هم جزئی از آن می باشد. طبق مصوبه راهبردی مجلس شورای اسلامی و با توجه به عدم پایبندی طرف غربی به تعهدات برجامی خود، ایران پس از پانزده بار تایید آژانس مبنی انجام کامل تعهدات برجامی، مسیر یک طرفه انجام برجام را تغییر داد.
بدیهی است که در چنین وضعیتی که نظارت های پادمانی انجام می گیرد، حال صحبت گروسی از راستی آزمایی، برگرفته از جایگاه فنی آژانس می باشد؟ یا وی تحت تاثیر فضای سیاسی و بر خلاف وظیفه آژانس رفتار می کند؟
بنظر می رسد که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، بر خلاف وظیفه آژانس، بیشتر بدنبال رفتار سیاسی است و برای فشار آوردن بر جمهوری اسلامی مبنی بر اجرای یک طرفه برجام می باشد.لذا رفتار و مواضع آقای مدیر کل با وظیفه و جایگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ همخوانی ندارد.

بازی با برگ سوخته
PMD یا آنچه که ایران بارها آن را "مطالعات ادعایی" نامیده، مجموعه ای از اتهامات کشورهای غربی و عمدتاً آمریکا، نسبت به وجوه تسلیحاتی برنامه اتمی «جمهوری اسلامی» است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بیست فروردین سال 98  گفت: "آژانس بین‌المللی اتمی هم در سال ۲۰۱۵ گزارش آن را داده است و آمانو مکرر اشاره کرده که این موضوع مربوط به گذشته بوده و بررسی شده است و آقای آمانو حتی در پارچین آمد و نمونه گیری ها انجام و به همه سوالات جواب داده شد نهایتاً این پرونده در شورای حکام بسته شد".  

بنابراین  ایران یک بار تمام این مسائل را در قالب PMD پاسخ داده است و پرونده این ادعاها هم بسته شده است. ادعای مطرح شده توسط گروسی، تنها براساس دروغ پراکنی رژیم صهیونیستی  و عدم آگاهی وی از گذشته است. بنابراین رفتار آقای مدیرکل بازی با برگ سوخته است که هیج نیجه ای برای آژانس نخواهد داشت.
ادعای دیگر گروسی در مورد سایت تسا است.جمهوری اسلامی ایران یک بار پذیرفت علی‌رغم اینکه پروتکل را اجرا نمی‌کند ولی دوربین‌های نظارت پروتکلی سرویس بشوند و فلش کارتشان جابجا بشود. البته این کار با رعایت این نکته انجام شد که آژانس امکان دسترسی به محتوای حافظه دوربین‌ها نداشته باشد. با این حال اتفاقی که برای دوربین‌های این سایت افتاد این بود که با اقدام خرابکارانه رژیم صهیونیستی دوربین‌های این مرکز هم از بین رفت. اکنون گروسی بدون این که اقدام رژیم صهیونیستی در این حرکت خرابکارانه را محکوم کند مدعی است که باید دوربین‌های جدیدی را نصب کند. این درخواست گروسی هم خلاف قانون مصوب مجلس است. چرا که اولا ایران پروتکل را نباید اجرا بکند و دوما آنچه دسترسی داده شده بود صرفا تعویض حافظه دوربین‌های موجود بود و نه نصب و راه اندازی دوربین‌های جدید.

سیاسی کاری مدیرکل
علی رغم همکاری های جمهوری اسلامی ایران، متاسفانه مواضع گروسی متناسب با نحوه همکاری ایران با آژانس نیست و وی همواره برخلاف جایگاه آژانس و مسائل غیر مرتبط با وی، اظهار نظر و رفتار می کند.
نحوه گزارش دهی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر خلاف رویه گذشته، تلاش برای بزرگنمایی مسائل ریز  و... است. بنظر می رسد  ادعاهای واهی آقای گروسی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بر اساس گزارشات بی پایه رژیم صهیونیستی به آژانس صورت می گیرد که این موضوغ، استقلال و هویت آژانس را بشدت زیر سوال برده است.


بهره سخن
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق منشور و قوانین بین المللی خود، شیوه‌های نظارتی فنی را در اختیار دارد که در قبال کشورهای عضو، اجرا می‌کند. اما موضوع گیری ها و رفتار اخیر مدیر کل آژانس اقدامات درقبال ایران، بیشتر به ‌عنوان اهرم فشار یا چانه‌زنی سیاسی ا‌ست که به نمایندگی از رژیم صهیونیستی و آمریکا صورت می گیرد که در واقع خارج از وظایف فنی و تخصصی این نهاد بین المللی  است. رفتار بی طرف آژانس و سازمان ملل و ... می تواند در حل بحران و اختلافات بین المللی نقش بسزایی داشته باشد. اینکه مدیرکل آژانس بر اساس جایگاه سازمان متبوع خود، رفتار نکند، نباید وی انتظار تاثیرگذاری در موضوعات بین المللی بخصوص صنعت هسته ای ایران را داشته باشد.
 
 
 
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات