صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) عرصه بسیج یک عرصه عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخش‌های جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌ای دون عرصه دیگری است. در همه جاها، در همه مکان‌ها، زمان‌ها، عرصه‌ها و در همه قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است. (۰۲/۰۴/۱۳۸۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

آفات شجره طیبه بسیج

هر گوهر ارزشمندي در عالم، بدون شک در معرض آفات و تهديداتي است که بايد با هوشمندي و دقت نظر از دچار شدن به آن خود را مصون دارد. بسيج اين گوهر مقدس مخلوق انقلاب که همه عمر خود را وقف خدمت به انقلاب و ملت کرده است نيز مصون از اين آسيب‌ها نيست. ضمن آنکه دشمنان بسيج نيز بیکار ننشسته‌اند و هرلحظه در حال طرح‌ریزی حربه‌ها و ترفندهايي در اين مسير هستند.

در اين مسير دو پرتگاه انحراف و ارتجاع در مسیر حرکت بسیج طرح‌ریزی شده است. بسيجيان آنگاه در معرض انحراف‌اند که در حين گام برداشتن در مسير تحقق آرمان‌هاي انقلابي، خود را ملزم به اصول و چارچوب گفتمان انقلابي ندانند و با عبور از اسلوب و مرزهاي فرهنگ بسيجي، در مسير انحراف قرار گيرند؛ اما ارتجاع برآمده از تزلزل در باورها و اراده‌ها در تداوم مسير انقلابي‌گري است؛ آنجا که عنصر انقلابي به دليل ضعف‌هاي دروني و يا عوامل بيروني، تداوم مسير را ناممکن مي‌بيند و دست از انقلابي‌گري مي‌شويد و عقب‌گرد می‌زند!

نکات تحلیلی: 1- عمل بسیجی برآمده از علمی یقینی و ایمانی راسخ است که قدم‌های بسیجی را در وسط میدان استوار کرده است و آنچه می‌تواند این قدم‌های راسخ را سست کند، موریانه تردید و شبهه است که گرفتار آمدن در گرداب آن حاصلی جز انفعال و وادادگي و پشيماني و خروج از معرکه نخواهد بود! 2- يکي از مهم‌ترین آفات در این مسیر، «محافظه‌کاری» است. اين خطر تا آنجايي است که امام خامنه‌اي می‌فرمایند: «محافظه‌کاري و اکتفاي به آنچه داريم و نداشتن همت و بلندپروازي در همه زمينه‌هاي فکر و فرهنگ، قتلگاه انقلاب است». بسیجی اگر محافظه‌کار شود، دیگر جرئت و جسارت حضور در میدان‌های سخت را نخواهد داشت. 3- حرکت انقلابی اقدامی عاقلانه و متعادل است که از دایره افراط‌وتفریط به دور است و به همین خاطر است که به خانه مقصود می‌رسد! اما در این مسیر بسيجيان اگر در دام زیاده‌خواهی و افراطي‌گري اسير شوند، خيلي زود اعتبار خود را از دست ‌داده و در جاده انحطاط و هلاکت خواهند افتاد و حاصل آن جرياني انحرافي خواهد بود که جز ضربه زدن به آرمان‌ها و انفعال و بدنامي دستاوردي نخواهند داشت. حکیم انقلاب انذار می‌دهد که «جوان‌هاي انقلابي بدانند؛ همان‌طور كه كناره‏گيري و سكوت و بي‏تفاوتي ضربه مي‌زند، زياده‏روي هم ضربه مي‌زند؛ مراقب باشيد زياده‏روي نشود». موارد برشمرده تنها برخی از خطراتی است که پیش روی حرکت بسیج و بسیجیان قرار دارد که برای دور ماندن شجره طیبه از این آفات، هوشمندي لازم است. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                      

سازمان همیشه مدعی!

شب گذشته «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد تا ضمن دیدار با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی در مورد موضوعات فی‌مابین ایران و آژانس با او رایزنی کند.

گزاره‌های خبری: 1- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی درباره سفرش به تهران نوشت: «امیدوارم بتوانم یک کانال ثمربخش و مشارکتی گفت‌وگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس بتواند فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری را در این کشور از سر بگیرد». 2- خطیب‌زاده (سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان) روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر گروسی اظهار داشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌خوبی می‌داند تمامی خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفته و متأسفانه با سکوت برخی کشورهای مدعی همراه بوده است، تأثیر قابل‌توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته و بین ما و آژانس این موضوع در سطح چارچوب خود پیگیری شده و هم در این سفر پیگیری می‌شود».

گزاره تحلیلی: پایگاه اینترنتی هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در آستانه سفر دیروز گروسی به ایران، خواسته وی را رسانه‌ای کرد و مدعی شد که آژانس باید به سایت تسا دسترسی داشته باشد. پس از انتشار این گزارش، گروسی به صحنه آمده و با تکرار سناریوی تروئیکای اروپایی اعلام کرد که نگران سایت تسا است! سایت تسا پیش‌تر هدف حمله خرابکارانه رژیم صهیونیستی قرار گرفت و چهار دوربین نظارتی آن آسیب جدی دید. جمهوری اسلامی نیز بعد از این خرابکاری، اجازه دسترسی آژانس به این پایگاه را محدود کرد؛ بنابراین اولین دلیل سفر گروسی به ایران می‌تواند آماده‌سازی مقدمات نظارت سازمان بر پایگاه تسا باشد. در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی مطالبه به حقی از آژانس به علت عملکرد گذشته دارند. عملکرد آژانس باعث بدبینی نسبت به نقش آن‌ها در قبال ایران شده است، مهم‌ترین اقدامات غیرقابل‌دفاع آژانس، سکوت این سازمان در جریان حملات تروریستی به تأسیسات هسته‌ای، ترور دانشمندان هسته‌ای و درنهایت بی‌عملی نسبت به وظایف و تعهداتی است که این سازمان در ازای همکاری با اعضا بر عهده داشته است. فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص عملکرد آژانس در قبال برنامه هسته‌ای کشورمان می‌گوید: «در عمل آژانس تبدیل شده به یک نهاد سیاسی- غربی علیه ایران؛ یعنی به‌جای اینکه یک نهاد فنی باشد و پیگیر بحث‌های فنی مرتبط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باشد، در عوض به یک نهاد سیاسی تبدیل‌شده. نه ‌تنها یک نهاد سیاسی معمولی، بلکه یک نهاد سیاسی غربی و ضد ایرانی». (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه                                 

انگور را دانه‌دانه می‌خورند!

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت: «دیروز فیش‌های حقوقی نجومی کارکنان شرکت دولتی پتروشیمی امیرکبیر منتشر شد. آقای رئیسی، بلافاصله بعد از انتشار خبر حقوق‌های نجومی مورداشاره، دستور برکناری مدیران شرکت یاد شده را صادر کرده‌اند. اقدامی درخور تقدیر که از جناب رئیسی غیرازاین هم انتظار نرفته و نمی‌رود. ولی کامل نیست و به دو اقدام بسیار ضروری و حیاتی دیگر نیاز دارد. اول؛ اینکه مدیران حرام‌خوار برای مجازات به قوه قضائیه معرفی شوند. دوم؛ کار بررسی صلاحیت برخی از مدیرانی که در دولت قبل به بدنه قوه اجرائیه تزریق (بخوانید تحمیل) شده‌اند و از شایستگی لازم برای حضور در مسئولیت‌های حساس برخوردار نیستند، صورت نپذیرفته است».

▼ اخبار

اثربخشی پایین تحصیل‌کردگان در حل مشکلات کشور!

«مسعود میرکاظمی» در نشست هم‌اندیشی لایحه بودجه ۱۴۰۱ با «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر و معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه در حال حاضر اثربخشی منابع بودجه مطلوب نیست، گفت: «دولت به‌جای پروژه محوری به سمت برنامه محوری و با جلوگیری از خلق پول به سمت تورم تک‌رقمی حرکت خواهد کرد». معاون رئیس‌جمهوری اظهار داشت: «نمی‌توان بودجه را بر اساس منابع غیر پایدار بست، زیرا به شرایطی همانند شرایط فعلی کشور منجر شده و همه از آن آسیب می‌بینند». میرکاظمی همچنین با کم اثر ارزیابی کردن نیروهای تحصیل‌کرده کشور، تأکید کرد: «دانشگاه‌ها باید بتوانند در حل مشکلات کشور مؤثر باشند. وزارتخانه علوم و دانشگاه‌ها باید در قبال نتیجه برنامه‌هایی که منجر به بهبود شاخص‌های کلان این حوزه می‌شود پاسخگو باشند».

نگرانی از شدت گرفتن عملیات‌های شهادت‌طلبانه در قدس اشغالی

روز یکشنبه (30 آبان ماه) یک مجاهد فلسطینی در یکی از ورودی‌های مسجدالاقصی در قدس اشغالی با حمله مسلحانه به سربازان اشغالگر صهیونیستی، موفق به کشتن یکی از آن‌ها و زخمی کردن سه سرباز دیگر شد. به گفته شبکه اول تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) این عملیات باعث شد تا نیروهای پلیس و مرزبانی در حال آماده‌باش کامل قرار بگیرند زیرا این نگرانی وجود دارد که شمار دیگری از فلسطینیان هم به الگوبرداری از آن، عملیات کنند. همچنین یکی از مسئولین امنیتی رژیم اشغالی به این رسانه گفته است: «سلاح به‌کاررفته توسط این فلسطینی یک برتا ام 112 است که سلاح چندان ابتدایی محسوب نشده و در مقایسه با سلاح کارلو پیشرفته است، نحوه دستیابی این فرد به این سلاح آن‌هم در قدس مسئله‌ای پیچیده محسوب می‌شود».

خطیب‌زاده: با اراده جدی و با تیم کامل عازم وین می‌شویم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ادعای رسانه‌ها درباره توافق موقت بین ایران و ۱+۴ گفت: «درباره اظهارات مبهم و گمانه‌زنی رسانه‌ها موضع نمی‌گیرم. ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌ها و با یک تیم کامل عازم وین خواهد شد. طرف‌های مقابل به‌جای شبهه‌افکنی‌های رسانه‌ای با اراده جدی و نیت خوب به وین بیایند. اگر این اراده جدی را نداشته باشند و بخواهند با نیت‌های غیرسازنده همراه شوند، قطعاً ایران پاسخ متناسب خواهد داد». خطیب‌زاده درباره اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر این‌که در صورت شکست دیپلماسی، برای دیگر گزینه‌ها آماده‌ایم، گفت: «ما همه گزینه‌هایی که آن‌ها داشتند در افغانستان دیدیم و نتیجه‌اش را دیدند. فکر نمی‌کنم وقتی این جملات را می‌گویند به آنچه می‌گویند باور داشته باشند».

وقتی شایعه بر تکذیبیه پیشی می‌گیرد!

«علی نادری» مدیرعامل ایرنا در توئیتی نوشت: «اینکه چند وزیر اقوامشان را منصوب کرده‌ و یا رئیس بانک داماد فلانی است، بارها تکذیب شده اما هرگز تکذیبیه مثل اصل خبر بسامد پیدا نمی‌کند و حالا بر پایه همین جعلیات، دروغ انتصابات فامیلی را پروبال می‌دهند تا دولت ضد فساد را «رانتی» جلوه دهند». در هفته‌های اخیر انتصاب باجناق رئیس‌کل بانک مرکزی به یکی از معاونت‌های این سازمان رسانه‌ای شد. در ادامه این خط رسانه‌ای ماجرای انتصاب خویشاوندان وزیر جهاد کشاورزی به این وزارتخانه در فضای مجازی پیچید و دست‌آخر نیز مسئولیت گرفتن برادرخانم وزیر صنعت در این وزارتخانه حاشیه‌ساز شد! اخباری که بعد از انتشار عمومی، توسط مراجع ذیصلاح تکذیب شد، اما به نظر می‌رسد این خط تخریبی علیه دولت سیزدهم همچنان فعال باقی بماند.

کتابی شگفتی‌ساز با ماجرایی عاشقانه

در مراسم یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و هم‌زمان با آیین ملی تجلیل از مادران شهدا و تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس برگزار شد، تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» منتشر شد. در متن تقریظ معظم له بر این کتاب آمده است: «با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه‌چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت؛ راوی؛ نگارش؛ سلیقه‌ی تدوین و گردآوری، شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش درنهایت علوّ و رفعت... سرمایه باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه مادرانه به آن نیاز داشت. از نویسنده جداً باید تشکّر شود».

‌اخبار کوتاه

«فیفا» غلام حلقه‌به‌گوش رژیم اشغالگر!/ فیفا در جدیدترین اقدامش، حمایت از فلسطین در ورزشگاه‌ها را امری سیاسی دانسته و برای آن از سوی باشگاه‌ها، بازیکنان و هواداران جریمه در نظر گرفته است. رفتار تناقض‌آمیز فیفا درجایی به اوج می‌رسد که باشگاه بیتار رژیم اشغالگر شبه‌نظامیان در سکوهای هواداران تشکیل دادند و به پیامبر توهین کردند ولی فیفا در قبال این اقدامات نژادپرستانه سکوت کرد. رئیس این سازمان بین‌المللی غلام حلقه‌به‌گوش صهیونیست‌ها شده و قصد دارد از قوی‌ترین ورزش در دنیا عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر را تسهیل کند.

افزایش قیمت و تولید نفت ایران در اوپک/ اوپک گزارش داد: «تولید نفت ایران در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۵۰۲ هزار بشکه در روز رسیده که قیمت نفت سنگین ایران با ۸ دلار و ۶ سنت افزایش به 82.14 دلار در هر بشکه رسیده است».

ابزار غیرقابل‌انکار از قدرت نظامی ایران/ نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارش خود از دستاوردهای نظامی کشورمان در حوزه پهپاد آورد: «پهپادهای ایرانی ابزاری غیرقابل‌انکار و مطمئن برای نمایش قدرت نظامی این کشور هستند. ایران از بسیاری از کشورهایی که دو یا سه برابر بیشتر برای امور دفاعی هزینه می‌کنند، هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری تولید می‌کند».

لغو حضور «زنگنه» در شبکه افق به دلیل پرونده قضایی/ «زنگنه»‌ وزیر سابق نفت قرار بود دیشب در برنامه جهان‌ آرای شبکه افق برای پاسخگویی به اتهامات درباره پرونده کرسنت حضور پیدا کند. به گفته مدیر شبکه افق، حضور زنگنه در این برنامه به دلیل پرونده قضایی وی در این موضوع، منتفی شد و اگر با توجه به پرونده قضائی ایشان شرایط فراهم شود، در فرصتی دیگر به تلویزیون خواهند آمد.

افزایش ذخایر کالاهای اساسی موردنیاز کشور به 4 ماه/ به گزارش روزنامه ایران، با شروع به کار دولت سیزدهم، روند تأمین کالاهای اساسی سرعت گرفته و میزان ذخایر کالاهای اساسی وضع متعادلی پیدا کرده است. ذخایر راهبردی گندم و نهاده‌های دامی و سایر کالاهای اساسی مانند روغن، شکر و برنج افزایش یافته است. به‌این‌ترتیب مدت‌زمان ذخیره کالاهای اساسی از ۲ به ۴ ماه افزایش یافته است.

تظاهرات ضدآمریکایی در همسایگی عربستان!/ هزاران نفر از مردم صعده (شمالی‌ترین استان یمن و هم‌مرز با عربستان سعودی) در پاسخ به درخواست انصارالله، دیروز علیه عربستان سعودی و آمریکا و دیگر متجاوزان به تظاهرات کردند. شرکت‌ کنندگان در این تظاهرات، آمریکا را عامل تشدید فشارهای نظامی و اقتصادی و ادامه تجاوز به یمن و محاصره این کشور دانستند و شعار الله‌اکبر، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند و تأکید کردند درنهایت اسلام پیروز است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات