صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۵۰۶۳
«پترا» مدعی شد؛

گفت‌وگوی امنیتی میان تهران و ریاض در امان

خبرگزاری رسمی اردن گزارش کرد، در نشستی امنیتی میان عربستان و ایران در امان درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران بحث و تبادل‌نظر شده است.
خبرگزاری رسمی اردن «پترا» دوشنبه از پایان نشست گفت‌وگوی امنیتی میان ایران و عربستان سعودی با مشارکت کارشناسان هر دو طرف در امان پایتخت اردن خبر داد.
بر اساس این گزارش، پژوهشگاه عربی ویژه مطالعات امنیتی که مقر آن در اردن است میزبان این نشست بود.
پترا افزود، نشست مذکور بر«کاهش تهدید موشک‌ها و مکانیسم‌های پرتاب، اقدامات فنی برای اعتمادسازی میان طرفین بویژه درباره برنامه هسته‌ای ایران و همکاری در زمینه سوخت هسته‌ای و دیگر محورها» متمرکز بود.
«ایمن خلیل» رئیس پژوهشگاه مذکور گفت، احترام متقابل بر فضای این جلسه حاکم بود که نشان دهنده تمایل دو طرف برای توسعه روابط و تقویت ثبات منطقه‌ای است.
وی افزود، بزودی میان طرفین جلسات بیشتری به منظور پیگیری توصیه‌های مطرح شده در نشست و نیز تدوین جزئیات برگزار خواهد شد.
پژوهشگاه عربی ویژه مطالعات امنیتی از معدود مراکز در منطقه غرب آسیاست که در زمینه همه موضوعات مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی، عدم اشاعه هسته‌ای و مسایل مربوط به امنیت هسته‌ای کار می‌کند.
گفت‌وگوی عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر، جزء رخدادهای مورد توجه در سطح منطقه بوده است؛ ریاض تلاش می‌کند برخی مشکلات خود در سطح منطقه را از خلال این گفت‌وگو حل و خواسته‌های را مطرح کند.
در این میان جنگ در یمن، مهم‌ترین خواسته دولت سعودی است و تلاش می‌کند گره آن را از طریق گفت و‌گو با تهران باز کند و خود را از مخصمه نجات دهد.
ایران در هر دور گفت‌وگو یادآوری و تأکید کرده است که میانجی نیست و به جای کسی از جمله یمنی‌ها مذاکره نمی‌کند و عربستان اگر خواستار حل بحرانش در یمن است باید مستقیما با «دولت نجات ملی در صنعاء» گفت‌وگو کند.
تاکنون چهار دور گفت‌وگو میان ایران و عربستان انجام شده است. پرونده این گفت‌وگو در اختیار شورای عالی امنیت ملی‌ است و نماینده‌ای از این شورا مسئولیت این مذاکرات را بر عهده دارد.

 

العالم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات