صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۳۹۲

عناصر هویت‌بخش حماسه نهم دی کدامند؟

مهمترین این عناصر عبارت‌اند از:
الف. بصیرت: حماسه نهم دی ازجمله ماندگارترین حماسه‌ها در تاریخ انقلاب اسلامی است؛ زیرا با این اقدام، یکی از پیچیده‌ترین توطئه‌ها و طراحی‌های دشمن نقش بر آب شد. شگفتی این حماسه که گویای اهمیت آن نیز می‌باشد، آن بود که این حماسه توسط کسانی خلق شد که دشمن در نبرد نرم خود در هشت ماه، پیوسته تلاش کرده بود تا ذهنیت آنها را دگرگون ساخته و با بسط آگاهی‌های کاذب در میان آنها، آنها را علیه نظام به شورش وادارد. با این حال، اما بصیرت ملت بر آگاهی کاذب دشمن فائق آمد و آنها با درک ماهیت و پیامدهای توطئه دشمن، با حمایت از نظام و رهبری، حماسه‌ای ماندگار و دشمن‌شکن در نهم دی ماه 1388 خلق کردند. براین اساس، مهمترین عنصر هویت‌بخش حماسه نهم دی را می‌توان بصیرت دانست.
ب. ولایت‌مداری: اکثریت آگاهی که حماسه‌ی نهم دی را رقم زدند، کسانی بودند که در هشت ماه فتنه‌گری فتنه‌گران، تحت تأثیر تصویرسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌های فتنه‌گران و فشارهای تبلیغی – رسانه‌ای آنها قرار نگرفته و در میان غبار فتنه، بیش از هر چراغی به چراغ پرنور و تابان ولایت متوسل بوده و توانسته بودند صواب را از ناصواب تشخیص دهند. بنابراین، صرف حضور در حماسه نهم دی خود تجلی ولایت‌مداری و پیروی از ولایت بود. درواقع، ملت حماسه‌آفرین در نهم دی ماه 1388 این خواسته را فریاد زدند: «تنها راه نجات کشور، پیروی از ولایت است.»
ج. امنیت و آرامش‌طلبی: باتوجه به ماهیت ضدامنیتی فتنه‌ی 88، در طول هشت ماه فتنه‌گری، عملاً امنیت و آرامش فضای سیاسی – اجتماعی کشور بازیچه‌ی عده‌ای خرابکار و فتنه‌گر قرار گرفته بود؛ از کشته شدن برخی از مردم بی‌گناه تا خرابکاری در خیابان و به آتش کشاندن برخی اموال عمومی و خصوصی. متأثر از این خسارت‌ها، ملت در نهم دی ماه به صحنه آمد تا نشان دهد که هرگونه بی‌ثباتی و آشوب‌گری در فضای کشور را تحمل نمی‌کند و برای ثبات، امنیت، آرامش و اقتدار کشور حاضر به مبارزه با عوامل مخل می‌باشد.
د. پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام: اقدامات فتنه گران بیش از هر چیز، از نظر محتوایی و نظری، ناقض اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی بود. به عبارت دیگر، مجموعه آشوب‌آفرینی‌ها، اغتشاشات، اردوکشی‌های خیابانی و در مجموع، اقدامات سران و اصحاب فتنه بیش از همه دو عنصر اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، یعنی اسلامیت و جمهوریت را نشانه گرفت. علیه اسلامیت نظام بود، زیرا سران و اصحاب فتنه به رأی و نظر نهادهایی که ضامن و حافظ اسلامیت نظام هستند از جمله شورای نگهبان تمکین نکردند و حتی فراتر از این با اغتشاش‌آفرینی در روز عاشورای سال 88 به ساحت عاشورا به عنوان یکی از پایه‌های عقیدتی - سیاسی(بال سرخ شیعه) نظام جمهوری اسلامی ایران هتک حرمت کردند. علیه جمهوریت نیز بود، زیرا در شرایطی که ملت چشم‌انتظار چیدن و چشیدن ثمره‌های حضور و مشارکت 85 درصدی خود بود، سران و اصحاب فتنه با نپذیرفتن نتایج انتخابات در مقابل رأی و نظر مردم قرار گرفتند و اینگونه نشان دادند که علی‌رغم تمامی شعارها و ادعاهای خود جمهوریت و رأی مردم تنها در شرایطی نزد آنان مورد احترام و پذیرفتنی است که به نتایج مطلوب آنها منجر شود. از سوی دیگر، اینان به جای پیگیری اعتراضات خود از طرق قانونی، به اردوکشی‌های خیابانی و آشوب‌آفرینی‌های هنجارشکن روی آوردند که این اقدامات هیچ نسبتی با جمهوریت ندارند.
علاوه بر آنچه گفته شد، ترکیب طرفداران، کارورزان و پیاده‌نظام فتنه نیز به خوبی نشانگر تلاش آنها برای به چالش کشیدن، بویژه بعد اسلامیت نظام اسلامی بود، به گونه‌ای که سلطنت‌طلب‌ها، بسیاری از عوامل رژیم شاه، منافقین، سران و عوامل کشورهای استکباری چون آمریکا، انگلیس و... نیز از فتنه‌گری‌های عوامل داخلی حمایت به عمل آوردند. مجموعه این افراد، گروه‌ها و کشورها در یک نقطه کانونی اشتراک دارند و آنهم عبارت است از "تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران و استقرار نظام سکولار به جای آن" یا به عبارت دقیق تر، سکولاریسم نقطه اشتراک همه عوامل فتنه 88 بود.
و. مردم‌داری و مردم‌محوری: یک عنصر مهم و البته نهفته در حماسه‌ی نهم دی، به اثبات رساندن این واقعیت مهم بود که مردم صاحبان و حافظان اصلی انقلاب هستند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات