سیاسی >>  دولت >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۳۶

چرا مردم درگیر حواشی بدون نتیجه میشود؟

متاسفانه وضعیتی در کشور بوجود آمده است که عده ای با در دست داشتن رسانه و تریبون های خاص، منافع ملی قربانی رویکردهای و نگاه های حزبی زودگذر خود می کنند. 

در شرایطی که عده ای خاص همچنان بدنبال حواشی سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه هستند، وزیر اقتصاد از نتایج اولیه این سفر گفت. خاندوزی تاکید کرد: اولین ثمره گسترش تعاملات با روسیه رخ داد و آنها در نامه رسمی به وزارت اقتصاد اعلام کردند که اولین بخش از خط اعتباری برای احداث نیروگاه سیریک تخصیص داده شده است و این ادامه نیز خواهد داشت. 

متاسفانه وضعیتی در کشور بوجود آمده است که عده ای با در دست داشتن رسانه و تریبون های خاص، منافع ملی را قربانی رویکردهای و نگاه های حزبی زودگذر خود می کنند. رفتاری که نه تنها هیچگونه منفعتی برای کشور ندارد بلکه زمان زیادی نیز از وقت کشور صرف پاسخ گویی به این شبهات بی پایه و اساس می شود. 

در طول هشت سال گذشته که همواره منافع ملی در خطر بود و کشورهای غربی بیشترین تهدید را علیه این کشور داشتند، صدای افراد معلوم الحال هیچگاه به این اندازه بیرون نیامد. تصور می شود که برخی منافع ملی و توسعه  را سرتا پا غربی شدن می نگرند. نگاهی که بسیار خطرناک است و و حتی می توان گفت که این رویکرد با انقلاب سلامی نیز سر ناسازگاری دارد و اساسا نگاه ضد استعماری انقلاب اسلامی نادیده گرفته می شود. بنابراین با در نظر گرفتن جهاد تبیین باید به سراغ مبارزه گفتمانی رفت و با آگاه سازی جامعه نسبت به این رویکرد،  با هدف تامین منافع ملی و انقلاب اسلامی اجازه موفقیت به اندیشه را نداد.  در واقع جریان تحریف در بستر همین نگاه است که شکل گرفته است و حتی اثرگذاری تحریم ها را نیز با همین نگاه تقویت شد، و غرب را در یک برهه ای نسبت به انقلاب اسلامی جسور ساخت. 

نکته بعدی آن است احیانا اگر در سفر آقای رئیسی به روسیه کوتاهی تشریفاتی صورت گرفته است، آیا باید آن را تبدیل به متن اصلی جامعه کرد؟ آیا در نگاه مدعیان " مابلدیم"  این سفر نمی تواند مواضع جمهوری اسلامی ایران را در برابر غرب تقویت کند و سیاست خارجی متوازن را برای جمهوری اسلامی  به ارمغان بیاورد؟

با درک این سوالات بنظر میرسد که ایجاد حواشی برای دولت سیزدهم بجهت تلاش برای عدم موفقیت این دولت از اولویت های طیف خاص می باشد. جریانی که در زمان دولت خود، مشکلات کشور را به دولت قبل خود منوط می سازد و ناکارآمدی های و مدیریت ناصحیح خود را در تلاش است به این دولت ربط دهد. تنها در شش ماه آخر دولت دوازدهم 130 هزار میلیارد تومان نقدینگی در سطح جامعه بوجود آمده است که آثار تورمی آن امروزه نمایان شده است. 

اگر واقعا فردی یا جریانی دلسوز و خود را خادم مردم می داند، پیشنهاد می شود که حواشی مطرح شده را به نهادهای نظارتی بسارند و اجازه دهند جامعه از دستاوردهای این سفر به نحو احسن استفاده ببرد. اینکه عموم مردم را درگیر این موضوع که طول و عرض میز روسای جمهور ایران و روسیه چقد بوده است که کار هنرمندانه ای نیست. 

نکته بعدی این است که هیچ کسی منافع ملی خود را به هیچ کشوری ترجیح نمی دهد. بنابراین در وضعیت فعلی نگاه به شرق و تقویت استراتژی آسیاگرایی از اولویت های نخست و دقیقا در راستای منافع ملی می باشد که خوشبختانه دولت سیزدهم نیز بر آن تمرکز پیدا کرده است. 

رهایی از برجام شرطی ساز و ضد منافع ملی که در این مدت جز شرطی سازی اقتصاد، هیچگونه دستاورد خاصی نداشته است، میتواند از دستاوردهای شرق گرایی باشد. البته همین رویکرد حتی می تواند برجام را نیز در مسیر خود قرار دهد. 

نکته مهمتر این است که امروزه کسانی بدنبال کتمان سازی دستاوردهای نگاه به شرق هستند که جریان وابسته خود پس از سالها تلاش برای ارتباط با غرب در قالب گفتگوی تمدن ها و برجام تلاش کردند. آخر نتیجه این شد که از دل گفتگوی تمدن ها و همکاری با غرب، ایران به عنوان محور شرارت نامیده شد و از دل برجام نیز تحریم هایی به اندازه چندین برابری قبل برجام بوجود آمد. جالب آن است که در دولت روحانی بعد شش سال کوتاهی در ایجاد سیاست خارجی متوازن، تازه بحث نگاه به شرق و منطقه مطرح شد.  قرارداد بیست ساله با روسیه در زمان دولت اصلاحات به امضا رسید و حالا دولت سیزدهم به دنبال تمدید  آن البته با گنجاندن مباحث اقتصادی است.  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات