صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۲۵

اخبار ویژه روزنامه‌های ۹ بهمن

روزنامه کیهان**

گزارش اندیشکده دانشگاه تل‌آویو از وضعیت بحرانی اسرائیل
یک اندیشکده دانشگاه تل‌آویو تأکید کرد: اسرائیل هم‌اکنون در برابر ایران به یک بن‌بست استراتژیک رسیده است.
اندیشکده مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو در گزارش سالانه خود اعلام کرد: اسرائیل هم‌اکنون در برابر ایران به یک بن‌بست استراتژیک رسیده و هیچ راه‌حل مطلوبی پیش‌رو ندارد. اختلافات داخلی در اسرائیل، توان مقابله با جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر قرار داده است.
این اندیشکده در گزارش سالانه خود که به ایتسخاک هرتصوگ رئیس رژیم صهیونیستی ارائه کرد، نوشت: «این اختلافات داخلی موجب شده توان اسرائیل برای توسعه یک استراتژی یکپارچه و درازمدت در برابر تهدیدهایی که با آن رو‌به‌رو است، از جمله برنامه اتمی ایران، کاهش یابد. ایران که بزرگ‌ترین تهدید خارجی علیه ما محسوب می‌شود، در حال حاضر این توانایی را دارد که در طول چند هفته به توانایی ساخت سلاح اتمی دست یابد. هرچند که هنوز تصمیم نهایی را برای حرکت به این سمت نگرفته است.یک قرارداد نصفه و نیمه بین ایران و قدرت‌های جهانی، اسرائیل را با موجی از اقدامات گروه‌های نیابتی ایران رو‌به‌رو می‌کند و مسیر ایران برای رسیدن به سلاح اتمی در سال‌های آینده را نیز باز می‌گذارد.از سوی دیگر، اگر مذاکرات وین شکست بخورد، ایران می‌تواند به راحتی مسیر خود را به سوی ساخت سلاح اتمی ادامه دهد.
اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی با تهدیدهای برآمده از ایران، از جمله موشک‌های نقطه‌زن جمهوری اسلامی و تلاش تهران برای محاصره اسرائیل با گروه‌های نیابتی فائق آید و در نتیجه باید همکاری و هماهنگی با ایالات متحده را افزایش دهد».
نویسندگان گزارش مذکور همچنین درباره بی‌توجهی به موضوع فلسطینیان به دولت اسرائیل هشدار داده‌اند. به گفته آنها، تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی به‌دلیل تشکیل جبهه‌ای از مخالفان این تشکیلات موجب شده که کرانه باختری به مرز انفجار برسد. به گفته آنها، امکان فلج شدن تشکیلات خودگردان فلسطینی در برابر جوانان فلسطینی که دیگر از تشکیل کشور فلسطینی در کنار.
اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل همچنین نسبت به ناآرامی‌های داخلی هشدار داده و افزوده است: اسرائیل، کنترل خود را بر روی بخش‌هایی از کشور، به‌ویژه مناطقی از صحرای نقب که محل زندگی اعراب بومی است از دست می‌دهد.
این گزارش همچنین درباره نا مطلوب بودن آمادگی اسرائیل برای جنگی چندجانبه که می‌تواند تلفات بسیاری نیز داشته باشد هشدار داده است.

یک کاسه ماست و یک دریا دوغ دروغ مذاکره و رابطه!
یک سایت غربگرا ادعا کرد حالا که مذاکره با آمریکا حلال است روابط دیپلماتیک میان دو طرف را هم با آمریکا برقرار کنید(!).
عصر ایران می‌افزاید: «به هر حال در موضوع هسته‌ای، مذاکره با آمریکا نه یک انتخاب، بلکه یک اجبار است. دیر یا زود هم باید با آمریکا مذاکره می‌شد زیرا تحریم‌های اصلی علیه ایران از سوی آمریکا اعمال شده‌اند و برای برداشته شدن تحریم‌ها باید با عامل آن گفتگو کرد.
بعید نیست در آینده دوباره به این اجبار برسیم. همانطور که در دهه‌های قبل هم بارها به این مرحله رسیدیم البته بعد از کش و قوس‌های بسیار و جار وجنجال‌های زیاد.
در نتیجه، بهتر است برای آینده به جای اینکه اصل مذاکره موضوعیت داشته باشد ... در مواقع مشابه، راحت و بدون جنجال و سختی، وارد مذاکره و گفتگو شد. راه حل این وضعیت، برقراری دوباره روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکاست. با این حال می‌توان رابطه با آمریکا را همچنان پرمشکل و سطح پایین نگه داشت تا مخالفان و دلواپسان داخلی آرام بگیرند. به عنوان مثال در تهران و واشنگتن تنها کاردار حضور داشته باشد و تعدادی بحران مصنوعی هم برای حفظ شرایط در روابط دو کشور نگه داشت.
گفتگو هم به معنی تایید طرف مقابل نیست. ضمن اینکه مذاکره با آمریکا در دولت رئیسی نسبت به دولت روحانی، تضمین شده‌تر و مصون‌تر از سنگ‌اندازی و کارشکنی است. البته این نکته صحیح است که فرصت‌های زیادی به دلیل تاخیر در مذاکرات مستقیم با آمریکا در دولت روحانی از دست رفته است (می‌رود کنار همه فرصت‌های از دست رفته دیگر) اما باید توجه داشت در صورت مذاکره با آمریکا در دولت روحانی، ضمانت اجرایی جدی و محکمی برای اجرای توافقات و تصمیمات اتخاذ شده در این مذاکرات نبود و کارشکنی هم به شدت زیاد و تاثیرگذار بودند اما در دولت رئیسی، این تضمین وجود دارد و از کارشکنی‌ها هم خبری نیست. کفن‌پوشان و لباس شخصی‌ها احتمالا یا پست و مقام گرفته‌اند یا مشغول کار دیگری‌اند و فعلا غایب اعتراض‌اند.
حال که حرام دولت روحانی به حلال دولت رئیسی تبدیل شده است (مذاکرات مستقیم با آمریکا) بهتر است دولت رئیسی نه تنها مشکل هسته‌ای و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را حل کند بلکه فراتر از آن نیز حرکت کند و برای برداشته شدن سایر تحریم‌ها از جمله تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر، موشکی، فعالیت‌های منطقه‌ای و ادعای فعالیت‌های تروریستی نیز گام بردارد.
حداقل مزیت برقراری روابط دیپلماتیک این است که شهروندان ایرانی برای دریافت ویزا مجبور به سفر به کشورهای همسایه نشوند».
البته برای برخی عناصر مأمور و معذور حرجی نیست که عقده‌های ناکام آمریکا را تبدیل به خبر کنند. سایت کاسب و غربگرا در حالی آرزوی راه‌اندازی مجدد سفارت آمریکا را می‌کند، که دیپلمات‌های این کشور به خاطر خبط دولت متبوع خود، اجازه حضور در میز مذاکرات برجام را ندارند.
در عین حال نویسنده از خود نمی‌پرسد که چرا ایران با آمریکا روابط ندارد؟ یا سفارت آمریکا در اثر ارتکاب کدام خیانت‌ها و جنایت‌ها ظرف چند دهه فعالیتش در تهران بسته شد؟ همچنین لابد چون مأمور است و معذور، نباید به روی مبارک خود بیاورد که همین 6 سال قبل با دولت فریبکار آمریکا توافق شد و هم آن دولت و هم دولت بعدی- توافق را زیرپا گذاشتند.
نویسنده خبر دروغی را برساخته و ادعا کرده «تصمیم مقامات عالی کشور بر مذاکره مستقیم با آمریکاست»، در حالی که چنین تصمیمی در سطح مقامات عالی مطرح وجود ندارد؛ و آن گاه براساس همین خبر دروغ، آرزوی ناکام آمریکایی‌ها را بازگو کرده است. شبیه همان کسی که با یک کاسه ماست، کنار دریا نشسته بود و با قاشق، ماست را به داخل دریا می‌ریخت و هم می‌زد. دلیل کارش را پرسیدند و گفت: می‌خواهد دوغ درست کند! به او گفتن با این کاسه ماست که نمی‌شود آب دریا را دوغ کرد. پاسخ داد «می‌دانم که نمی‌شود، اما اگر بشود،
چه می‌شود»!
نویسنده در حالی راه حل تحریم‌ها را مذاکره با آمریکا می‌داند، که این اتفاق یک بار افتاده و آمریکایی‌ها، کلاه گشادی را سر آقای روحانی گذاشته که می‌گفت: «من عمامه دارم»، کلاه سرم نمی‌رود»! روحانی مدعی بود به واسطه مذاکره و توافق با آمریکا، همه تحریم‌ها لغو می‌شود، اما با روند برجام، تحریم‌ها گسترده‌تر و پرحجم‌تر شد.
نکته بعدی این است که آمریکا قرار است در مذاکره مستقیم چه حرف ناگفته‌ای را بزند که مذاکره از طریق مکاتبات غیررسمی و یا گسیل واسطه‌ها نزده است؟ اصلاً آمریکا چه حرف ناگفته‌ای دارد؟ اصلاً آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد حرف جدیدی بزند و وعده تازه‌ای بدهد. بن‌بست برجام، عمل خلاف تعهدات آمریکاست و این بن‌بست، فعل یا عمل (لغو تحریم‌ها) باز می‌شود، نه حرف زدن.
ضمناً باید سؤال کرد آیا مذاکراتی صمیمی‌تر از آن در سال مذاکره داریم که وزیر خارجه ما با جان کری- فراتر از مذاکرات رسمی- قدم می‌زد، برخی مذاکره‌کنندگان ارشد طرفین عکس نوه‌های خود را به یکدیگر نشان می‌دهند، تیم مذاکره کننده آمریکایی به بهانه درگذشت مادر حسین فریدون، او را در آغوش می‌گرفت و تسلیت می‌گفت، آقای روحانی اوباما را بسیار مودب توصیف می‌کرد و تعبیر «بستن با کدخدا» از دهانش نمی‌افتاد و...؟!
گفتن این که به واسطه مذاکره نکردن فرصت‌سوزی کردیم، خلاف واقعیات تاریخی و تحریف حقایق است.
از سوی دیگر و در حالی که حتی اروپایی‌ها اذعان دارند آمریکا برجام را زیر پا گذاشته و بن‌بست ایجاد کرده، عجیب است که نویسنده سایت عصر ایران ادعا می‌کند از داخل درباره برجام کارشکنی شد!
و نهایتاً این که، مذاکره به خودی خود،‌حلال یا حرام نیست. نشان به آن نشان که بارها در دولت‌های مختلف به ویژه دولت‌های خاتمی و روحانی، مذاکره اتفاق افتاد. اما خروجی نوع این مذاکرات به ویژه با آمریکا، خدعه و خیانت بود. حالا هم که آمریکا در موضع ضعف و تحقیر ناشی از عهدشکنی افتاده، طیف تحریف‌گر می‌کوشند عصا زیربغل او بگذارند.

انتقاد از حاشیه‌پردازی غربگرایان علیه سفر مهم رئيسی به روسیه
یک روزنامه اصلاح‌طلب تأکید کرد: حاشیه‌پردازی عامدانه، بعضا مغرضانه برخی رسانه‌های غیرمستقل سبب شد اصل سفر مهم رئیس‌جمهور به روسیه مغفول بماند.
روزنامه آفتاب یزد در تحلیلی با عنوان «چرایی بی‌توجهی به متن یک سفر» نوشت: پرداختن به حاشیه‌های سفر رئیس‌جمهور در کنار بی‌اعتنایی عامدانه و بعضا مغرضانه رسانه‌های غیرمستقل و با گرایش‌های خاص سیاسی، سبب شد که متن اصلی این سفر تا اندازه‌ای مغفول بماند و دستاوردهای مهم آن، کمرنگ جلوه داده شود.
دولت سیزدهم در سیاست خارجی خود به درستی اعلام کرده که آمریکا و غرب همه جهان نیستند. اکنون سیاست خارجی کشورمان با در نظر گرفتن این واقعیت تنظیم شده است که قدرت‌های جهان، به بلوک غرب پیشین و در حال افول منحصر نیستند و در مناسبات جدید روابط بین‌الملل، باید محاسبات تازه‌تری در معادلات معطوف به منافع ملی کشورمان انجام شود. بر همین مبنا، توجه به قدرت‌های نوظهور آسیایی، با عنوان «راهبرد آسیامحور» از اهمیت و اولویت قابل توجهی برخوردار است. می‌توان گفت که اکنون، دوران تحمیل هنجارهای نظام سلطه، گذشته است و احترام متقابل و قبول هویتهای مستقل، اساس جهانی شدن مدرن را تشکیل می‌دهد.
هیچ‌کس انتظار ندارد جمهوری اسلامی ایران در مقابل جنگ‌ها و چالش‌های سخت، دست بسته باقی بماند. شکی نیست که ایران موفق شد تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و ضمن تقویت استحکام سیاسی و افزایش توان داخلی خود، توانست دایره حضور منطقه‌ای و اثرگذاری بین‌المللی خود را گسترش دهد.
قابل‌انکار نیست که برخی در جمهوری اسلامی ایران، نگاه به غرب را به اندازه‌ای عادی می‌دانند که اخم و قهر طرف‌های غربی را تحمل کرده و حاضرند برای ‌ترمیم جای خالی آنها، افزایش امتیازدهی را طبیعی قلمداد کنند. در این نوع نگرش، غرب‌گرایی، حتی نوعی ارزش است و توجه به سایرین، به معنای شرق‌گرایی و یا حتی فروختن کشور به این و آن قلمداد می‌شود.
در سال‌های اخیر نگاه به شرق، تقریبا فراموش شده و این در حالی است که کشورهای غربی، در رعایت حقوق ملت شریف ایران، تعلل و بلکه کارشکنی بسیار کرده‌اند. بنابراین، اولا اگر نگاه به شرق منافع بیشتری را نصیب کشور می‌کند، براساس تعامل هوشمند، اقتضا می‌کند که گسترش روابط با این جغرافیای سیاسی در دستور کار دولت باشد. ثانیا به منظور افزایش منافع ملی در روابط خارجی، تنوع بخشی در تامین منابع و منافع، امری معقول و بلکه ضروری است. سیاستی که شرق و غرب کشورش را برای کسب حداکثری منافع جست‌وجو می‌کند، سرنوشتش را به رضایت هیچ طرفی گره نمی‌زند.
سفر رئیس‌جمهور به روسیه پیام روشنی برای مذاکره‌کنندگان هسته‌ای داشت که جمهوری اسلامی ایران منتظر و معطل مذاکرات نیست و در صورت رعایت کامل حقوق کشورمان، اجازه برخورداری از منافع مشترک در روابط دوجانبه بر پایه احترام متقابل و پرهیز از زیاده‌خواهی را خواهند داشت.
کشورهای غربی بارها نشان داده‌اند که اولا با انواع مداخلات و توطئه‌گری‌ها وارد شبکه تامین امنیت کشورها خصوصاً در غرب آسیا می‌شوند و زیاده‌خواهی‌های خود را در مناسبات سیاسی این کشورها عادی جلوه می‌دهند و به محض تهدید منافعشان توسط مردم آزادی‌خواه منطقه، از ایجاد ناامنی برای ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌کنند. ائتلاف‌های درون‌منطقه‌ای همراه با کنشگران غیرغربی، می‌تواند الگویی برای ایجاد و حفظ ثبات پایدار در منطقه باشد.
براساس این شیوه همکاری نزدیک و جامع، و در شرایطی که به‌نظر می‌رسد توافق وین با کشورهای غربی، به فشارهای فزاینده علیه کشورمان پایان نخواهد داد، جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با چالش‌هایی که با آن مواجه است، ضمن توجه و تکیه بر توانایی‌های داخلی، در مسیر تقویت روابط با آسیا و قدرت‌های آن پیش می‌رود. مذاکرات وین نیز چنانچه به موفقیت برسد، آمریکا و متحدانش در کمین توانایی‌های نظامی و نقش منطقه‌ای ایران هستند و چنانچه به موفقیت هم نرسد، همچنان توانایی‌های بومی کشورمان و نقش منطقه‌ای ایران مورد انکار قرار خواهد گرفت. این بدان معناست که سلسله تحریم‌ها پایان نخواهد یافت. از این‌رو، تنها راه نجات کشور، افزایش مولفه‌های قدرت در عرصه‌های مختلف، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و... می‌باشد.

«عصای موسی» چشم صهیونیست‌ها را شکافت

گروه هکری «عصای موسی» روز جمعه با انتشار تصاویری در کانال تلگرامی خود خبر داد که دوربین‌های مداربسته خیابان‌های فلسطین اشغالی را هک کرده است.
گروه هکری عصای موسی، که به کابوسی برای مقامات صهیونیستی تبدیل شده است، برای چندمین بار اطلاعات نهاد‌های رژیم صهیونیستی را هک کرد. این گروه هکری که همزمان با روز جهانی صیانت از اطلاعات داده‌ها پرده از برخی فعالیت‌های خود علیه رژیم صهیونیستی برداشته، از یک غافلگیری برای وزارت جنگ این رژیم سخن گفت. به گزارش شبکه المیادین، این گروه هکری که پیش‌تر نیز در حملات سایبری خود به نهاد‌های رژیم صهیونیستی موفق عمل کرده بود، در پیامی به دو زبان عبری و انگلیسی تحت عنوان «ما با چشمان شما می‌بینیم»، نوشت: «ما سال‌ها در هر لحظه و در هر قدم شما را زیر نظر داشتیم. این تنها بخشی از نظارت ما بر فعالیت‌های شما از طریق دسترسی به دوربین‌های مداربسته داخلی است. گفته بودیم در حالی که تصورش را هم نمی‌کنید، شما را هدف قرار خواهیم داد». هکر‌ها در پیام خود نوشته‌اند: «این تازه اول کار است، بعداً محل کار و اقامت مسئولان عالی‌رتبه را به شما نشان خواهیم داد.» مشاهده تصاویر منتشر شده در کانال این گروه نشان می‌دهد که این تصاویر از دوربین‌های امنیتی مداربسته گرفته شده است، به گفته این گروه تصاویر متعلق به دوربین‌های مدار بسته شرکت پدافندی اسرائیلی رافائل هستند. شرکت تسلیحات نظامی پیشرفته رافائل قبل‌تر به نام سازان توسعه تسلیحاتی رافائل مشهور بود که شاخه توسعه و تولید تسلیحات رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. یکی از مأموریت‌های این شرکت، تولید و توسعه فناوری‌های جنگی برای ارتش صهیونیستی است و رسماً یکی از بخش‌های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بود و در همین چارچوب کار صادرات تسلیحات را به شکل علنی و محرمانه به عهده دارد. گروه هکری عصای موسی پیش‌تر نیز فایل‌هایی را شامل اطلاعات جزئی صد‌ها نظامی عضو ارتش رژیم اشغالگر قدس و تصاویر شخصی از «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم در محیط «دارک‌نت» و «تلگرام» منتشر کرده بود. این اولین بار نبود که گانتس هدف حمله سایبری قرار می‌گرفت. سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) نیز در ماه‌های اخیر اعلام کرده بود که نظافتچی خانه گانتس اطلاعاتی را در اختیار یک گروه هکری قرار داده است.

***************

 روزنامه وطن امروز آرمان ملی**

تیم تحریم‌ها ترک برداشت!

گروه سیاسی: دور هشتم مذاکرات کمیسیون برجام بین ایران، ۱+۴ و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی جمعه هشتم بهمن‌ماه با رایزنی‌ها در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد و علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌‌کننده جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی در این چارچوب دیدار و گفت‌و‌گو کردند. بر این اساس دور هشتم مذاکرات که از 27 دسامبر - یک‌ماه  پیش- آغاز شده طبق اعلام انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، با چند روز وقفه مواجه شده و پس از بازگشت هیأت‌ها به پایتخت‌‌های خود  ادامه گفت‌و‌گو‌ها به هفته آینده موکول شد. به گزارش «وطن‌امروز»، مذاکرات وین این روزها در شرایطی ادامه دارد که شکاف‌های عمیق در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بر فضای حاکم بر مذاکرات سایه ‌انداخته است. طی هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از جدا شدن برخی اعضای تیم آمریکایی همچون «ریچارد نفیو» خبر داده بودند و حالا در پی این شکاف، «آرین طباطبایی» مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات وزارت خارجه ایالات متحده نیز به دلیل اختلاف نظر با «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران از تیم آمریکا در مذاکرات وین جدا شد. وزارت خارجه آمریکا اسفند سال گذشته، آرین طباطبایی را به عنوان مشاور ارشد معاون وزارت خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امور امنیت بین‌الملل منصوب کرد. «لورا روزن» خبرنگار آمریکایی وبگاه «دیپلماتیک» به نقل از برخی منابع گزارش کرد خروج ۲ نفر از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در نتیجه اختلافات سیاسی‌ای است که مدتی است بین اعضای تیم آمریکایی به وجود آمده است. بر اساس این گزارش، «ریچارد نفیو» معاون نماینده آمریکا در امور ایران ماه دسامبر از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران کناره‌‌گیری کرد و در وزارت خارجه ایالات متحده باقی ماند. از طرف دیگر، طباطبایی که به عنوان مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا فعالیت دارد نیز از تیم راب مالی جدا شد و هم‌اکنون به کار خود در دفتر معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه آمریکا ادامه می‌دهد. بر اساس گزارش وبگاه دیپلماتیک، نفیو و طباطبایی حاضر به اظهارنظر درباره این خبر نشدند. منابع دیپلماتیک آمریکا گفته‌اند پاییز امسال، نفیو به این باور رسید که به جای دنبال کردن سیاست بازگشت به برجام، آمریکا باید به دنبال مذاکره برای یک توافق متفاوت با ایران باشد که این باور در تضاد با سیاست‌های آمریکا به رهبری راب مالی بود که بر این باور است در صورت امکان، تلاش برای بازگرداندن محدودیت‌های برجام در کوتاه‌مدت در راستای منافع ملی آمریکاست. یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود درباره این موضوع اینگونه گفته است: «هیچ اختلاف شخصی وجود نداشته است. اگر هر اختلافی وجود داشت، اختلاف با سیاست‌های دولت آمریکا بوده است». وبگاه دیپلماتیک گزارش داده است که این اختلافات در تیم مذاکره‌کننده آمریکا اندکی پس از آن به اوج خود رسید که مذاکرات در اواخر نوامبر، پس از یک وقفه ۵ ماهه، در وین آغاز شد. بر اساس این گزارش، خروج نفیو پس از آن صورت گرفت که طرف‌های مذاکره‌کننده در وین، دور هفتم مذاکرات وین را ترک کردند تا با وقفه‌ای کوتاه مجددا آن را آغاز کنند و طباطبایی نیز ظاهرا به دلیل اختلافات با راب مالی از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین استعفا کرده است.    * مواضع پرابهام واشنگتن! مقامات دولت بایدن همچنان به رویه مواضع غیرشفاف و پرابهام خود جهت تاثیرگذاری منفی بر مذاکرات ادامه می‌دهند. دولتمردان آمریکایی به وضوح از اقداماتی که باید واشنگتن برای بازگشت موثر به برجام انجام دهد طفره می‌روند و در عوض از آماده شدن برای وضعیتی که دیپلماسی شکست بخورد صحبت به میان می‌آورند! در چنین شرایطی برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید روز پنجشنبه در مصاحبه با یکی از اعضای اندیشکده کارنگی، شانس توافق با ایران برای احیای برجام را محتمل دانست. وی در این باره گفت: «شانس توافق [با ایران] وجود دارد اما باید بگویم که شانس اینکه هیچ توافقی نیز حاصل نشود، وجود دارد. ما خودمان را برای هر دو سناریو آماده کرده‌ایم». مقام ارشد آمریکایی درباره گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره توافق موقت [که جمهوری اسلامی ایران قاطعانه آن را رد کرده است] گفت: «من همیشه به فکر یافتن یک راهکار برای محدود کردن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بوده‌ام؛ شاید ارائه معافیت‌های تحریمی محدود برای خریدن زمان. اما تمرکز ما بیشتر روی بازگشت کامل به توافق است». پایگاه آکسیوس به نقل از این مقام کاخ سفید نوشت: طرف‌ها «در آستانه توافق احتمالی» هستند اما او نمی‌خواهد درباره میزان احتمال توافق گمانه‌زنی کند. آکسیوس نوشته اظهارات مک‌گورک را که در جریان همایشی در اندیشکده کارنگی مطرح شده می‌توان خوش‌بینانه‌ترین اظهارنظر از سوی یک مقام دولت آمریکا درباره مذاکرات وین از زمان آغاز آن در اواخر ماه دسامبر (اوایل آذرماه) دانست اما مک‌گورک توضیحی درباره دلیل رسیدن به این ارزیابی ارائه نکرد. مک‌گورک در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد گفت‌وگوها به «نقطه پایان» نزدیک شده و ایالات متحده آمریکا به‌زودی خواهد فهمید که آیا ایران برای بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای برجام آمادگی دارد یا نه. از سوی دیگر، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با «ایال هولاتا» همتای صهیونیست خود درباره ایران رایزنی کرد. روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست در این باره گزارش کرد، سالیوان در جلسه با هولاتا گفته است در صورت شکست مذاکرات وین، ایالات متحده گزینه‌های دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهد. کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود گروه مشورتی راهبردی ایالات متحده - رژیم صهیونیستی (SCG) بین سالیوان و هولاتا با تمرکز بر مذاکرات با ایران و تحولات چشمگیر اخیر در منطقه غرب آسیا برگزار شده است. بر اساس این گزارش، سالیوان در این دیدار مجازی مدعی شد واشنگتن به استفاده از دیپلماسی به عنوان روش ارجح برای رسیدگی به مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران پایبند است اما با این حال گفت در صورت شکست دیپلماسی، کشورش برای به‌کارگیری جایگزین‌های دیگر که با هماهنگی شرکای آمریکا همچون رژیم صهیونیستی آماده شده، آمادگی دارد. پایگاه خبری آکسیوس درباره دیدار هولاتا و سالیوان نوشت که برگزاری این نشست از این جهت اهمیت دارد که تمرکز کاخ سفید بیشتر روی اوکراین متمرکز شده و مذاکرات با ایران هم اولویت بالایی دارد، بنابراین دولت «جو بایدن» معتقد است که باید زمان بیشتری را برای مشورت با تل‌آویو اختصاص دهد. 

  * گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا در دستور کار نبوده حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه (ششم بهمن‌ماه) به دعوت رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات جاری در وین، به سوالات نمایندگان ملت پاسخ گفت. امیرعبداللهیان به ارائه گزارشی از روند مذاکرات در ۴ حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، اخذ تضامین و راستی‌آزمایی پرداخت و ضمن پاسخ به سوالات، دیدگاه‌های نمایندگان حاضر در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را دریافت کرد. وزیر امور خارجه با تبیین تلاش جدی مذاکره‌کننده ارشد، علی باقری و ابتکارات مطروحه از سوی جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قابل اتکا قطعی است. امیرعبداللهیان همچنین در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی با تأکید بر اینکه تا به امروز هیچ گفت‌وگوی مستقیمی بین تیم‌های مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در وین صورت نگرفته است، اظهار داشت: نظرات فنی ۲ طرف از طریق یادداشت‌های مکتوب غیررسمی و به واسطه‌ هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی منتقل می‌شود.    * گمانه‌زنی اولیانوف از زمان حصول توافق میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که به ‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد کشورش در مذاکرات وین حضور دارد، چهارشنبه‌شب در مصاحبه با شبکه خبری روسیه24 از احتمال رفع تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ماه آوریل (اواسط فروردین 1401) در صورت احیای برجام سخن گفت. دیپلمات ارشد روس در این باره گفت: «اگر مذاکرات با سرعتی بیشتر نسبت به سرعت کنونی آن انجام شود، امکان حصول توافق تا پایان ماه فوریه (دهه اول اسفندماه) واقعی به ‌نظر می‌رسد». وی ادامه داد: «البته پس از آن چند ماه برای ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای زمان نیاز است». اولیانوف در عین حال پیش‌بینی کرد در صورت حصول توافق در ماه فوریه، تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ماه فوریه (اواسط فروردین 1401) برداشته خواهد شد. وی در این رابطه گفت: «برای اینکه آمریکایی‌ها آماده لغو تحریم‌ها شوند و شرایط مورد نظر برای بازگشت تجارت خارجی ایران به حالت عادی را تضمین کنند، مدتی زمان لازم است که احتمالاً همه این مسائل باید تا قبل از ماه آوریل حل‌وفصل شود. تهران نیز چند ماه زمان نیاز دارد تا برای بازگشت به اجرای تعهدات خود در برجام آماده شود».

سامانه خوش‌یمن

هفتمین روز بهمن‌ماه برای بسیاری از هموطنان خوش‌یمن بود؛ چرا که استقرار سامانه کم‌فشار زمستانی بر آسمان کشور هوای 16 استان را برفی و بارانی کرد.  بارش برف، باران و رعد و برق که از شامگاه چهارشنبه در نیمه غربی کشور آغاز شده بود، صبح پنجشنبه با کولاک و برف و وزش باد همراه شد به طوری که استان‌های خوزستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، اردبیل، گیلان، کرمانشاه و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران، سمنان و مازندران را تحت تاثیر کولاک برف، یخبندان و سوز زمستانی قرار داد. این بارش‌ها و تغییر دما، سبب وقوع بهمن، ریزش سنگ، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید و در نتیجه مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی و برف‌گیر شد.

  براساس اعلام ایرنا، استان‌های غربی کشور بویژه در ارتفاعات چهره‌ای کاملا برفی و زمستانی به خود گرفتند. دیروز هم شاهد بارش برف و باران در نیمه شمالی کشور بودیم. پلیس برای جلوگیری از حوادث احتمالی،‌ تردد در ۴ مسیر ارتباطی سمنان به مازندران و گلستان را ممنوع کرد. استان‌های گلستان، مازندران و چهارمحال‌وبختیاری شاهد شدت بارش‌ها در روز پنجشنبه بودند و ایستگاه نوشهر در استان مازندران با حدود 50 میلیمتر بارش، رکورددار بارش‌ها بوده است. در استان البرز نیز بارش برف در محور ارتباطی کرج - چالوس، لغزندگی سطح این جاده را به دنبال داشت. در آذربایجان شرقی هم با ورود سامانه بارشی از صبح پنجشنبه، برف و کولاک این استان را فراگرفت.  بیشترین بارش برف در آزادراه تبریز- زنجان و راه‌های ارتباطی مراغه- هشترود، تبریز- اهر-کلیبر، تبریز- ملکان و بستان‌آباد- سراب گزارش شد. در آذربایجان غربی نیز بارش برف در همه محورهای جنوب استان گزارش شد. بارش‌ها در جنوب این استان وسعت و شدت بیشتری داشت و مهاباد، نقده، میاندوآب، اشنویه، بوکان، تکاب، سردشت، پیرانشهر و شاهین دژ سفید پوش شدند. همچنین در پی بارش برف و برودت دمای هوا طی یک هفته گذشته، تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» در استان آذربایجان غربی یخ ‌زده است. در استان قزوین بارش برف از ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان آغاز شد و پنجشنبه‌شب بارش‌ها سراسر استان قزوین را دربر گرفت. در استان خوزستان، فرماندار اندیکا روز پنجشنبه خبر داد که جاده اندیکا- شهرکرد در محدوده استان چهارمحال‌‌و‌بختیاری به دلیل بارش سنگین برف بسته شده و 4 تیم راهداری مشغول بازگشایی آن شدند.  از استان چهارمحال‌و‌بختیاری (بام ایران) نیز خبر رسید بارش برف راه ارتباطی ۳۴ روستای شهرستان کوهرنگ را مسدود و خودرو‌ها را زمینگیر کرد به‌طوری که تردد در گردنه‌های این شهرستان به‌سختی و تنها با زنجیرچرخ امکانپذیر بود.  در استان اردبیل به خاطر بارش برف، جاده‌ها لغزنده شد. حتی در استان تهران جاده‌ها و نواحی کوهستانی تحت تاثیر بارش‌ها قرار گرفت و معاون اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان تهران از مسافران خواست از سفر به نواحی شمالی خودداری کنند، چرا که در جاده‌های کوهستانی با برف و کولاک مواجه می‌شدند.  هر چند این سامانه بارشی بیشتر مناطق غربی و مرکزی کشور را تحت تاثیر قرار داد اما به تدریج با حرکت به سمت شرق، نیمه شرقی کشور هوای زمستانی بیشتری به خود گرفت و از این رو استان‌های شرقی اقدام به انتشار هشدارهای نارنجی و اطلاعیه‌های هواشناسی در این زمینه کردند.  دیروز جمعه نیز ادامه بارش‌ها در استان‌های ساحلی خزر، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و نیز در ارتفاعات استان‌های واقع در دامنه‌های جنوب البرز به شکل باران و برف و در شمال غرب کشور بارش پراکنده برف ادامه داشت.  

شرایط جوی امروز تا سه‌شنبه بر اساس اعلام سازمان هواشناسی

طی امروز شنبه در سواحل شمالی، شمال سمنان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی و مناطقی از شمال غرب کشور بارش برف و باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. همچنین فردا یکشنبه مناطقی از چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، جنوب بوشهر و سواحل دریای خزر نیز بارش پراکنده و وزش باد را خواهند داشت. روز دوشنبه در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود و از بعدازظهر این روز سامانه بارشی از سمت جنوب غرب و شمال غرب وارد کشور خواهد شد و روز سه‌شنبه خوزستان، شمال بوشهر، فارس، جزایر شمالی خلیج‌فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این بارش‌ها بتدریج به استان‌های یزد، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی کشیده خواهد شد. هوای تهران امروز شنبه صاف تا کمی ‌ابری همراه با غبار محلی با حداقل دمای ۲- و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد خواهد بود.  روز گذشته بندرعباس با دمای کمینه و بیشینه ۲3 و ۲4 درجه سانتیگراد گرم‌ترین و ارومیه با دمای ۶- و ۸- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور بودند. طی امروز و فردا دمای هوا در نیمه شمالی و مرکزی کشور تا 8 درجه سردتر خواهد شد. 

  * بازگشایی جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال رئیس

مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از بازگشایی جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال خبر داد. سرهنگ احمد شیرانی روز گذشته گفت: جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال (رفت و برگشت) که به‌ دلیل ریزش بهمن مسدود شده بود، بازگشایی شد. وی با تشریح آخرین وضعیت جوی افزود: در برخی از محورهای استان‌های مازندران، سمنان، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش برف و باران گزارش شده‌ است. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا ادامه داد: محورهای دهگلان- حسین آباد، سقز- مریوان، ریگان- ایرانشهر و درگز- قوچان از محورهای اصلی هستند که در بارش‌های اخیر مسدود شدند.

***     پیش‌بینی بارش‌های نرمال در اسفند و فروردین   

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: در اسفند امسال و فروردین سال آینده بارش‌های نرمال خواهیم داشت. سحر تاجبخش به تسنیم گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های سازمان هواشناسی، شرایط بارش‌ها تا اوایل بهار به ‌صورت نرمال پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: البته طی هفته‌های پیش‌رو و تا پایان بهمن‌ماه، به ‌طور موردی در برخی مناطق از جمله سواحل دریای خزر، ‌شمال غرب و ارتفاعات زاگرس بارش خواهیم داشت اما در سایر مناطق بارش‌های کمتری پیش‌بینی می‌شود. رئیس سازمان هواشناسی گفت: با الگوهای فعلی هواشناسی برای اسفند امسال و فروردین سال 1401 بارش‌ها به سمت نرمال پیش‌بینی شده است اما چون پایان زمستان و اوایل بهار، فصل گذار است، احتمال تغییر در این پیش‌بینی‌ها وجود دارد.

**************

روزنامه خراسان**

ورود نفت به کانال 90 دلار
فارس - با تقویت نگرانی ها درباره عرضه و در بحبوحه افزایش تقاضا، قیمت نفت در معاملات روز جمعه به بالای 90 دلار در هر بشکه رسید. به علت تنش های ژئوپلیتیکی میان روسیه به عنوان دومین تولیدکننده نفت و یک تامین کننده اساسی گاز مایع برای اروپا با غرب بر سر اوکراین و همچنین تهدیدهای انصارا... علیه امارات که نگرانی درباره اختلال در عرضه نفت در غرب آسیا را تقویت کرد.
 
اخبار جدید از سود سهام عدالت
ایرنا- رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که سود سهام عدالت سال ٩٩ تا پایان امسال به حساب سهامداران پرداخت می شود،اظهار کرد: بر اساس محاسبات انجام شده، احتمالا تا پایان امسال رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر سهامدار پرداخت شود. حسین قربان‌زاده با تاکید بر این که جمع سود شرکت های بورسی و غیربورسی نسبت به سال ۹۸ حدود سه برابر افزایش یافته است، در خصوص باقی‌مانده سود سال ٩٨ سهام عدالت گفت: برخی از شرکت های بزرگ مانند دخانیات، مخابرات و ... سود سال های گذشته خود را به طور کامل پرداخت نکردند.

 

**************

 روزنامه جوان**

 

رئیسی: دستور می‌دهم دولتی‌ها از ساحل عقب بنشینند

 تقریباً همه رؤسای جمهور ۳۰ سال اخیر با ساحل‌خواری دولتی‌ها دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند و دستوراتی عامه‌پسند صادر فرموده‌اند، اما در پایان دولت‌ها نتیجه اشغال بیشتر ساحل به دست دستگاه‌های دولتی و قطع بیشتر دست مردم از ساحل آبی خزر بوده است، به طوری که مسافران عامه برای دیدن دریا یا رسیدن به لب آب باید کیلومتر‌ها رانندگی کنندتقریباً همه رؤسای جمهور ۳۰ سال اخیر با ساحل‌خواری دولتی‌ها دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند و دستوراتی عامه‌پسند صادر فرموده‌اند، اما در پایان دولت‌ها نتیجه اشغال بیشتر ساحل به دست دستگاه‌های دولتی و قطع بیشتر دست مردم از ساحل آبی خزر بوده است، به طوری که مسافران عامه برای دیدن دریا یا رسیدن به لب آب باید کیلومتر‌ها رانندگی کنند و ویلا‌های لوکس و قطاروار دولتی و دستگاه‌ها و نهاد‌های دیگر را تماشا کنند، تا مگر راهی یا رخنه‌ای به ساحل بیابند! حتی برخی از نهاد‌ها و دستگاه‌های منفعل و بی‌اثر و بی‌خاصیت دولتی و غیردولتی که بود و نبودشان هیچ تأثیری در سرنوشت اجرایی کشور ندارد، تأثیرشان در اشغال ساحل و کوتاه کردن دست مردم از دریا کاملاً مبرز و روشن است! رئیس دولت سیزدهم نیز این بار دستور قطعی و اکید برای عقب‌نشینی دولتی‌ها از ساحل صادر کرد. هرچند دولتی‌ها راه‌های بی‌اثر کردن و دور زدن دستورات مافوق را به خوبی بلدند و در این مورد خاص نیز به‌جای قلع‌و‌قمع و تخریب ویلا‌های لب دریا به ساخت و‌پرداخت توجیهات و آیین‌نامه‌های بی‌اثر کردن دستور رئیس‌جمهور رغبت بیشتری نشان خواهند داد، اما قاطعیت و سابقه چندین ماهه شخص رئیس‌دولت سیزدهم در پیگیری و اجرای دستورات خود که در مواردی مثل راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل شده هویداست، این امید را به مردم می‌دهد که در آینده نزدیک ساحل را از اشغال ویژه‌خواران دولتی خارج شده ببینند و بتوانند چشمی به آبی دریای شمال روشن کنند.هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحلی که باید در اختیار عموم مردم باشد، اشغال کند، باید به آن میزانی که قانون در نظرگرفته، عقب نشینی را انجام دهد.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که روز گذشته و در پانزدهمین سفر استانی، به گیلان رفته است، عصر دیروز در دیدار با نخبگان، علما، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم افزود: باید با انتخاب مدیرانی جوان و تحول خواه برای کارآمد کردن دستگاه‌ها اقدام شود. وی با بیان اینکه این مهم را به استاندار گیلان نیز گفتم و به بقیه مدیران کشور نیز تأکید دارم، گفت: لزوم تحول در کشور تغییر نگرش مدیریت با استفاده از مدیران خلاق است.
رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه ارتباط بین دانشگاه و کشاورزی، دانشگاه و صنعت، دانشگاه و بازار و تولید و صادرات و واردات باید ایجاد شود افزود: این دولت اتاق فکرش را در دانشگاه ایجاد می‌کند، مسئله آب و بهره‌وری کشاورزی از جمله مواردی است که می‌تواند با دانشگاه بررسی شود.

رئیس‌جمهور با بیان نقش مهم تولید در کشور اضافه کرد: تولید و رفع موانع تولید کشور را نجات می‌دهد، بنابراین این مسئله مهم باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه رفع موانع تولید و فعال کردن کارخانه‌های موجود از اولویت ما در گیلان است، کارگروهی در استان برای رفع این مشکل باید تشکیل شود.
وی با اشاره به بازدید سال گذشته خود از کارخانه‌ها در گیلان اظهار داشت: در این بازدید‌ها بسیار متأثر شدم، اما امروز در بدو ورود به همان کارخانه سر زدم، دیدم سالن ساخته شده و خط تولید در حال راه اندازی است، ضمن قدردانی باید حرکت سریع‌تر در این ارتباط انجام شود.
هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحلی که باید در اختیار عموم مردم باشد، اشغال کند، باید به آن میزانی که قانون در نظرگرفته، عقب نشینی را انجام دهد. استان‌های دارای ساحل باید این مهم را مورد توجه قرار دهند و در جلسه شورای اداری به این مهم تأکید خواهم کرد. قوانین بر آزادسازی فضای ۶۰ متری ساحل تأکید دارند و تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید از این قانون پیروی کنند و هیچ‌کس نباید تصور کند به دلیل جایگاه سازمانی و نهادی می‌تواند سواحل را که متعلق به مردم است، در اختیار داشته باشد.
رئیس‌جمهور صبح دیروز پس از ورود به فرودگاه رشت راهی شرکت صنایع پوشش ایران شد و از بخش‌های مختلف این مجموعه صنعتی بازدید کرد. رئیسی از پیشرفت چشمگیر عملیات نوسازی و راه‌اندازی این واحد تولیدی به عنوان نمادی از همت و پشتکار دست اندرکاران برای احیا و رونق تولید یاد و از تلاش‌ها در این زمینه قدردانی کرد.
شرکت صنایع پوشش ایران از ۱۷سال پیش به دنبال واگذاری بی ضابطه به بخش خصوصی به طور کامل تعطیل شده بود که در سال ۹۹ به دنبال سفر آیت‌الله رئیسی در کسوت رئیس قوه قضائیه روند رفع مشکلات و راه‌اندازی مجدد آن آغاز شد.
رئیسی همچنین در بازدید از پروژه احداث خط آهن قزوین- رشت- انزلی با اشاره به اهمیت اتصال کریدور خط آهن شمال به جنوب اظهار داشت: تکمیل این خط آهن می‌تواند ضمن تسهیل حمل و نقل کالا، زمان و هزینه‌های انتقال کالا را کاهش دهد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تکمیل کریدور شمال به جنوب فواید اقتصادی فراوانی برای کشورمان و نیز کشور‌های همسایه شمالی دارد و می‌توان آن را یک پروژه ایرانی- منطقه‌ای نامید.
سید ابراهیم رئیسی هنگام حضور در گلزار شهدای رشت و مزار سردارجنگل، با گرامیداشت رشادت‌ها و مبارزات مجاهدانه میرزاکوچک خان در مقابل استبداد داخلی و استعمار خارجی اظهار داشت: باید رشادت، مبارزات و مجاهدت‌های شخصیت‌هایی مانند میرزا کوچک خان جنگلی به نسل جوان و آینده خوبی شناسانده شود.

**************

روزنامه شرق**

چرا اوکراین مهم است؟
چرا اوکراین مهم است؟ فرانسیس فوکویاما روسیه در روز‌های گذشته، هم به انتقال افراد و تسلیحات نظامی در اطراف مرز‌های اوکراین ادامه داده و هم از تهدید‌های خود برای حمله به اوکراین در صورت برآورده‌نشدن خواسته‌هایش از ایالات متحده و ناتو عقب‌نشینی نکرده است. دولت بایدن در ماه‌های گذشته شخص ولادیمیر پوتین و طرف روسی را هم در مذاکرات دوجانبه و هم در بحث‌های چندجانبه با حضور ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا درگیر کرده است. دولت بایدن تا به امروز موضع نسبتا سختی در این قبال اتخاذ کرده است: درخواست‌های روسیه مبنی بر عدم توسعه ناتو در آینده را رد کرده است و همچنین میزان تجهیزات نظامی وعده‌داده‌شده به کی‌یف را افزایش داده است. واشنگتن همچنین فهرست مفصلی از تحریم‌ها از جمله توقف اجباری بهره‌برداری از خط لوله نورد استریم ۲ در صورت حمله روسیه به اوکراین را آماده کرده است. با‌این‌حال اروپایی‌ها و به‌ویژه آلمانی‌ها، جدیتی کمتر از واشنگتن از خود نشان داده‌اند: شکاف‌هایی در دولت ائتلافی جدید بین حزب سوسیال‌دموکرات و سبز‌ها ظاهر شده است، به طوری که آنالنا برباک، رهبر حزب سبز و وزیر خارجه آلمان، موضع بسیار صریح‌تری در مقایسه با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نسبت به روسیه اتخاذ کرده است. با این حال، هیچ‌یک از این مسائل باعث نشده پوتین به دنبال راهی برای خروج از این بحران خودساخته باشد. با توجه به تهاجم احتمالی و قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، زمان مناسبی برای طرح این موضوع است که چرا حاکمیت و بقای اوکراین برای دیگر دموکراسی‌های لیبرال اهمیت بسیار زیادی دارد. اوکراین کشوری است که من در طول هفت سال گذشته زمان و تلاش زیادی را برای درک وضعیت آن اختصاص داده‌ام. در «مرکز دموکراسی، توسعه و حاکمیت قانون» در دانشگاه استنفورد، ما متخصصان و فعالان میدانی امور اوکراین از جمله مصطفی نایم، سویتلانا زالیشچوک و سرگی لشچنکو را در کنار خود داشتیم که این آخری هم در انقلاب سال ۲۰۱۳ - ۲۰۱۴ و هم در تلاش‌های اصلاحی بعدی نقش‌های مهمی ایفا کرد. او همچنین نقشی کلیدی در افشای فعالیت‌های خلافکارانه رودی جولیانی، وکیل سابق دونالد ترامپ، در اوکراین داشت و همین افشاگری‌های او باعث حمله هواداران رئیس‌جمهور سابق آمریکا به او شد.
یک دلیل اساسی وجود دارد که چرا ایالات متحده و بقیه جهان دموکراتیک باید از اوکراین در مبارزه فعلی با روسیه پوتین حمایت کنند: اوکراین یک دموکراسی لیبرال واقعی است؛ اما چالش‌های زیادی دارد. مردم در اوکراین آزاد هستند، به نحوی که در روسیه این آزادی وجود ندارد: مردم در اوکراین می‌توانند اعتراض کنند، انتقاد کنند و رأی دهند. در سال ۲۰۱۹ آن‌ها به یک فرد کاملا خارج از ساختار فاسد اوکراین به‌عنوان رئیس‌جمهوری رأی دادند و اکثریت پارلمان خود را هم تغییر دادند. جامعه مدنی اوکراین در دو نوبت و در جریان انقلاب نارنجی در سال ۲۰۰۴ و انقلاب سال ۲۰۱۴، با قدرت زیادی به خیابان‌ها آمد تا به دولت‌های فاسد و فاقد مشروعیت مردمی اعتراض کند.
این دلیل واقعی ولادیمیر پوتین برای حمله به اوکراین است. رئیس‌جمهوری روسیه در تابستان گذشته در مقاله‌ای طولانی اشاره کرد که اوکراین را بخشی جدایی‌ناپذیر از روسیه بزرگ می‌داند؛ اما مشکل عمیق‌تر برای او دموکراسی اوکراین است. پوتین به‌شدت روی این ایده سرمایه‌گذاری کرده است که مردم اسلاو از نظر فرهنگی با حکومت استبدادی هماهنگ هستند و این ایده که دولت اسلاو دیگر می‌تواند روند انتقال از استبداد به دموکراسی را با موفقیت طی کند، مشروعیت او و ادعا‌های او مبنی بر لزوم وجود یک حکومت استبدادی در روسیه را زیر سؤال می‌برد. اوکراین هیچ تهدید نظامی‌ای برای مسکو ندارد، با این حال، مدلی ایدئولوژیک جایگزین ارائه می‌دهد که مشروعیت شخص پوتین را از بین می‌برد.
فساد سازمان‌یافته
با وجود نگرانی‌های پوتین، اوکراین هنوز با دموکراسی واقعی مسیری طولانی در پیش دارد و در‌حال‌حاضر یک دموکراسی بسیار ناقص است. اقتصاد و سیاست این کشور تحت سلطه تعداد انگشت‌شماری از الیگارش‌ها است که هر‌یک بخش کلیدی صنعت این کشور را در اختیار گرفته‌اند و همچنین اغلب آن‌ها مالک شرکت‌های رسانه‌ای و شبکه‌های تلویزیونی هستند و به‌راحتی می‌توانند رأی نمایندگان پارلمان را بخرند. فساد در بسیاری از بخش‌های نظام سیاسی اوکراین امری رایج است و از سیستم قضائی شروع می‌شود و تا بسیاری از نهاد‌های بوروکراتیک و طبقه سیاسی این کشور گسترش یافته است. از سال ۲۰۱۴ تاکنون تلاش‌های عمده‌ای برای اصلاحات در اوکراین صورت گرفته است: اختیارات از حکومت مرکزی به استان‌ها و شهر‌ها واگذار شد، اقداماتی برای اصلاحات ارضی انجام گرفت، سازمانی برای مبارزه با فساد ایجاد شد و بانک مرکزی اوکراین و بخش‌هایی از نظام سلامت و بهداشت این کشور هم نوسازی شدند. با تمام قدم‌های برداشته‌شده، سیاست‌مداران و مقاماتی که از سیستم فاسد و غیر‌پاسخ‌گوی فعلی سود می‌برند، در برابر هر پیشرفت به سوی شفافیت و پاسخ‌گویی به‌شدت مقاومت می‌کنند. امید‌هایی که با انتخاب «ولودیمیر زلنسکی» به‌عنوان رئیس‌جمهوری اوکراین ایجاد شده بود، به‌سرعت از بین رفته است؛ زیرا تازه‌واردان در حزب او هم به‌سرعت جذب سیستم اداری فاسد اوکراین شدند. وضعیت فساد به اندازه‌ای در اوکراین بحرانی است که زلنسکی حتی در بحبوحه یک بحران وجودی اوکراین، کمپینی را برای محاکمه «پترو پروشنکو» سلف خود به اتهام خیانت ایجاد کرده است.

امید به نسل جوان
در چنین شرایطی منطقی است که این سؤال مهم را مطرح کنیم که چنین دموکراسی معیوبی ارزش سرمایه‌گذاری زمانی و تلاش برای حفاظت را دارد؟ من در این مورد هیچ‌گونه ملاحظه شخصی خاصی ندارم. دیدگاه من بر‌اساس نگاه و تفکرات جوانان اوکراینی شکل گرفته است که در چند سال گذشته ملاقات و با آن‌ها کار کرده‌ام. نسل جوان‌تری در این کشور در راه است که نمی‌خواهد بخشی از سیستم فاسد قدیمی باشد، به ارزش‌های اروپایی اعتقاد دارد و چیزی کمتر از تبدیل اوکراین به بخشی از اروپا نمی‌خواهد. این اوکراینی‌ها بسیار تحصیل‌کرده هستند و انگیزه بالایی دارند. آن‌ها کسانی هستند که انقلاب سال ۲۰۱۴ را رهبری کردند و در خط مقدم تلاش برای تبدیل اوکراین به بخشی از اروپا قرار دارند. این نسل جوان به‌تدریج در اوکراین به قدرت خواهد رسید و امیدواریم که قدرت را دموکراتیک‌تر از پیشینیان خود اعمال کنند. اوکراین امروز خط مقدم مبارزه ژئوپلیتیک جهانی بین دموکراسی و اقتدارگرایی است. اروپایی‌هایی که برای لیبرال‌دموکراسی ارزش قائل هستند، باید بدانند که نمی‌توانند در این درگیری تماشاگر باشند. پوتین جاه‌طلبی‌هایی فراتر از اوکراین دارد. او در هفته‌های اخیر به‌صراحت اعلام کرده که مایل است دستاورد‌های دموکراسی اروپایی از سال ۱۹۹۱ تاکنون را معکوس کند و یک حوزه نفوذ روسیه در سراسر قلمرو پیمان ورشوی سابق ایجاد کند. فراتر از اروپا، چینی‌ها هم از نزدیک شاهد واکنش غرب در بحران اوکراین هستند و بر‌اساس واکنش جدی یا انفعال غرب در بحران اوکراین، گام‌های بعدی خود برای الحاق مجدد تایوان به خاک چین را بررسی می‌کنند. به همین دلیل است که دفاع از اوکراین باید برای هر کسی که به دموکراسی جهانی اهمیت می‌دهد، اهمیت فوری داشته باشد.

 

**************************************************************

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات