صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۹ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنا فداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمی‌کند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آن‌هاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می‌بخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل می‌دهد. (۳۰/۰۷/۱۳۸۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

جهاد تبیین را دست‌کم نگیریم

با ورود انقلاب اسلامی به ۴۴ سالگی خود، شاهد آن هستیم که شیوه تهاجم دشمنان به آن نیز تغییر یافته است؛ کشورهایی که در گذشته به دنبال حمله نظامی و یا تجزیه سرزمینی ایران اسلامی بودند، اکنون تغییر مسیر داده و به جنگ روانی، جنگ شناختی و جنگ سایبری روی آورده‌اند. مقام معظم رهبری از زمان صدور بیانیه گام دوم تاکنون برای مقابله با این تغییر جبهه جنگ، خواهان جهاد عظیم تبیین شده‌اند؛ اما جریان انقلاب هنوز به اهمیت جهاد تبیین پی نبرده است و در این مسیر مانند دفاع مقدس و دفاع در برابر مهاجمان نظامی، فعالیت تقابلی همه‌جانبه را شروع نکرده است.

نکات تحلیلی: 1- با اندکی تأمل به نبرد رسانه‌ای دشمن، هر فرد منصفی تأیید می‌کند که حملات کنونی رسانه‌ای، اعم از شبکه‌های ماهواره‌ای، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها و اندیشکده‌های دشمن علیه نظام اسلامی ایران در بالاترین حد ممکن است و شدت آن روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود. 2- دشمن در این جنگ حتی از توان چهره‌ها و رسانه‌های داخلی کشور نیز استفاده می‌کند. در این زمینه به سخنان روزهای اخیر احمدی‌نژاد، تاج‌زاده و علی مطهری و برخی از روزنامه‌ها مانند جمهوری اسلامی و اطلاعات نگاهی داشته باشید که برای پیشبرد سیاست‌های دشمن، کمتر از رادیو فردا و بی‌بی‌سی کار نمی‌کنند. 3- در این میان جریان انقلاب، نهادهای انقلابی، سازمان‌ها، ادارات و دولت نه‌تنها در جهاد تبیین و مقابله با شبهات و رفع محاصره رسانه‌ای اقدامی نمی‌کنند، بلکه با سکوت و انفعال و عدم اطلاع‌رسانی از خدمات انقلاب، فرصت را برای اثرگذاری شبهات اعتقادی، سیاسی و اجتماعی بیشتر می‌کنند.

نکات راهبردی: 1- عرصه دفاع مقدس الگوی موفقی از جهاد است که در آن، همه اقشار جامعه برای دفاع از کشور، وارد جبهه‌ها شدند؛ لشکر تبریز و اصفهان و مشهد و شمال و... به جبهه‌های جنوب و غرب اعزام شدند؛ این رزمندگان با رها کردن مدارس، دانشگاه‌ها، زمین کشاورزی و خانواده، دشمن را ناکام گذاشتند و سربلند بیرون آمدند. در شرایط کنونی نیز امام امت از همه دلسوزان نظام خواسته‌اند که در عرصه جهاد تبیین وارد شوند و به دفاع از نظام بپردازند. حال‌آنکه نوع بازیگری در این جنگ به‌مانند دفاع مقدس، نیاز به هجرت و ترک محل کار و خانواده ندارد و می‌توان در هر شرایط و موقعیتی به دفاع نرم از نظام، انقلاب و نظام پرداخت. 2- باوجود فشارهای اقتصادی و برخی ناکارآمدی‌های داخلی، شرایط تبیین در جامعه سخت و پیچیده است و باید فعالیت‌های تبیینی با انگیزه، ظرافت و علم بیشتری انجام شود. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                        

غفلت از سیاست‌های جمعیتی

شرایط خاص کشور از حیث رشد جمعیت و تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب بر این مهم، باعث شد تا وکلای ملت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کنند؛ اما نگاهی اجمالی بر لایحه بودجه سال آینده و قوانین پایین‌دستی دیگر نشان می‌دهد که بخش‌های زیادی از قانون جوانی جمعیت نیز مثل برخی قوانین دیگر در حد شعار باقی ‌مانده و اجرایی نخواهد گردید.

گزاره‌های خبری: 1- بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و مقایسه تطبیقی آن با بودجه ۱۴۰۰ می‌توان به این نتیجه رسید که بخشی عمده‌ای از احکامی که در قانون سال قبل دیده شده بود؛ ازجمله، وام قرض‌الحسنه تولد فرزند، وام خرید، ودیعه و ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر در این لایحه دیده نشده است. همچنین بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها، تودرتوی بودجه‌ای در سال ۱۴۰۱ در بخش قانون جوانی جمعیت، منجر به کاهش شفافیت در نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات در سال آینده شده است. 2- نکته مهم و اساسی در تدوین قانون فرزند آوری نیز این است که بیشتر تبصره‌های آن، هزینه‌های هنگفت تولید جنین تا دوسالگی را شامل نمی‌شود و یا اینکه به خاطر نسیه بودن، فاقد اثربخشی لازم است و لذا ترغیب‌کننده خانواده به فرزند آوری نیست.

گزاره تحلیلی: باید توجه داشت که بخش مهمی از هزینه خانواده‌ها در فرزندآوری، دوران بارداری است که مربوط به هزینه‌های مراقبت از مادر و جنین می‌شود که این موضوع در قانون فوق نادیده گرفته شده است. هزینه مهم دیگری که بر خانواده‌ها تحمیل می‌شود، مربوط به زمان تولد نوزاد تا دوسالگی است؛ برای این بخش، قانون، وام، آن‌هم به شکل محدود در نظر گرفته است که نمی‌تواند مشوق تأثیرگذاری باشد. از طرفی نحوه بازپرداخت تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای قانون موردنظر به‌گونه‌ای تنظیم شده که می‌تواند زمینه‌ساز اعمال سلیقه بانک‌ها در اعطای این تسهیلات شود.

نکته پایانی: به نظر می‌رسد قوانین فعلی، تأثیرگذاری لازم و مؤثر جهت تأمین اهداف در نظر گرفته شده برای بهبود رشد جمعیت ندارد؛ مضاف بر این‌که اجرای همین قانون ناقص نیز در بودجه سال آینده با تردید و چالش‌هایی مواجه است. دولت و مجلس باید با نگاه فنی و کارشناسی، علاوه بر اصلاح و تکمیل قانون جوانی جمعیت، زمینه‌های لازم برای اجرای بهتر آن را مهیا نمایند. این امر محقق نمی‌شود، مگر آنکه جوانی جمعیت در سیستم قانون‌گذاری و اجرایی کشور به‌عنوان یک راهبرد پذیرفته و دنبال شود. (نویسنده: علی محمدی)

▼خبر ویژه          

روزنامه دولت: حرف‌های احمدی‌نژاد، اقدام علیه امنیت ملی است

روزنامه ایران در یادداشتی پیرامون اظهارات اخیر احمدی‌نژاد نوشت: «آقای احمدی‌نژاد مدعی شده است که به‌واسطه اطلاع دقیق، روسیه و امریکا بر سر ایران و اوکراین معامله کرده‌اند؛ به این معنا که امریکا چراغ سبز حمله روسیه به اوکراین را بدهد و از سوی دیگر، روسیه نیز مانعی بر سر حرکت امریکا به سمت ایران فراهم نکند. گرچه این ادعای آقای احمدی‌نژاد رسماً اقدام علیه امنیت ملی است اما نکته مهم‌تر این است که  باید مشخص شود این دقت در اطلاعات غلط و ساختگی از کدام سمت به ایشان تزریق شده است؟ چراکه مشخصاً این ادعاها از یک‌سو در پی تخلیه فرصت‌های اقتصادی کشور در جنگ تحریمی و برهه حساس توازن سیاست خارجی است و از سوی دیگر افکار عمومی را به سمت «ترس از جنگ» هدایت می‌کند و یادآور آن جمله معروف است که «النصر بالرعب: پیروزی به‌واسطه ترساندن محقق می‌شود». سؤال دیگر اینجاست که آقای احمدی‌نژاد به دنبال تحقق منافع چه کسانی است و این پیروزی ناشی از ترساندن ملت ایران را به چه کسانی هدیه می‌دهد؟ آقای احمدی‌نژاد از کجا اطلاع دقیق می‌گیرد؟».

▼ اخبار

چرا تأکید بر حضور در دریاها داریم؟!

«حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش در مراسم بدرقه هشتادمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش گفت: «دریا منافعی دارد و حضرت آقا زمانی که از ناوگان جنوب بازدید کردند منافع دریاها را متعلق به ملت‌ها دانست و راه این بهره‌برداری نیز اقتدار است که اگر اقتدار داشته باشیم می‌توانیم از منابع موجود در دریا برای توسعه دریا محور کشور استفاده کنیم. اگر امروز در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند و سایر دریاها حضور نیروی دریایی را می‌بینیم و امنیت برقرار می‌کنیم یعنی اقتدار دریایی داریم. برگزاری رزمایش مرکب با چین و روسیه به فرماندهی ایران، یعنی آن‌ها ایران را به‌عنوان یک قدرت دریایی به رسمیت می‌شناسند. امروز اگر ما در همایش فرماندهان حاشیه اقیانوس هند حضور داریم یعنی کشورهای دنیا ما را به‌عنوان یک قدرت دریایی قبول دارند و با این اقتدار دریایی می‌توانیم از منابع دریا استفاده کنیم. امروز باقدرت کشتی‌های تجاری و نفتی را اسکورت می‌کنیم تا به تعبیر رهبری اقتصاد کشور با این اقدامات سالم بماند».

اینستکس‌تون خوب شد؟!

«محمد ایمانی» روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به مطلب سایت انتخاب نوشت: «سایت غرب‌گرا نوشته "درحالی‌که اصولگرایان، دولت ایران را از صادرات گاز به اروپا و رقابت با روس‌ها بازداشته و می‌دارند؛ آمریکا با قطر برای تأمین گاز اروپا و جایگزینی آن با روسیه وارد مذاکرات جدی شد تا در صورت قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، گاز اروپا از طریق منابع این کشور تأمین شود". آیا اروپا اختیار دارد تا وارد مذاکرات گازی با ایران و تأمین نیاز خود شود؟ چرا واردات نفت از ایران را متوقف کرد و نخواست مانند چین، با ایران تجارت کند؟ آیا اتحادیه اروپا و تروئیکای آن، همان‌ها نیستند که وقتی‌که آمریکا تعهداتش را زیر پا گذاشت، آن‌ها هم با خباثت آمریکا برای به‌زانو درآوردن ملت ایران‌ همراهی کردند؟ طرف اروپایی با طفره از تعهدات برجامی، چند سال وقت ایران را در مذاکرات گرفت، با این وعده که کانال SPV یا اینستکس راه‌اندازی می‌کند و نکرد. آیا به یاد نمی‌آورند که اروپا برای معطل نگه‌داشتن ایران، دو سال وعده می‌داد پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها را دریافت کند و در ازای آن غذا و دارو به بفروشد، اما همان وعده مسخره را هم انجام نداد؟!».

ژنرال صهیونیستی: ایران اعتباری برای آمریکا قائل نیست

«گادی آیزنکوت»، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با معاریو گفت: «ایران کشوری بسیار پیشرفته ازنظر علم و فناوری است و توانایی نظامی و پهپادی بالایی دارد. ایرانی‌ها توانستند چند سال پیش یکی از پیشرفته‌ترین پهپاد‌های آمریکایی را سرنگون کنند؛ بعد از یک سال ما شاهد پهپادهای ساخت ایران مشابه پهپاد آمریکایی بودیم. حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران دشوار است؛ زیرا آن‌ها تمام زیرساخت‌های هسته‌ای خود را در سراسر ایران پراکنده و در اعماق زمین پنهان کرده‌اند. سانتریفیوژ‌های ایران پیشرفته هستند و با درصد بالایی غنی‌سازی می‌کنند. همه نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی معتقدند که باید مانع از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شد؛ اما ایران غزه نیست و یک قدرت منطقه‌ای است». وی با انتقاد از رویکرد دولت آمریکا در قبال ایران، گفت که تهران هیچ‌گونه اعتباری برای واشنگتن قائل نیست؛ زیرا اطمینان دارد که آمریکا هرگز متوسل به گزینه نظامی علیه فعالیت‌های هسته‌ای آن نخواهد شد.

تجمع در مرز برای گرفتن حق آبه!

به دنبال تجمع غیرقانونی افرادی در پایانه مرزی "میلک"، معاون امنیتی وزارت کشور اعلام کرد: «موضوع حق آبه ایران از رود هیرمند، از مسیر مذاکره و گفت‌وگو با مسئولان افغانستانی در حال حل شدن است و هرگونه اقدامی خارج از این مسیر، ازجمله فراخوان و تجمعات نه‌تنها کمکی نمی‌کند، بلکه در روند تحقق این حق قانونی اخلال ایجاد خواهد کرد». دیروز تعدادی از مردم منطقه سیستان و بلوچستان با تجمع در پایانه مرزی میلک واقع در مرز ایران و افغانستان، نسبت به کوتاهی مسئولان افغانستانی در رهاسازی آب هیرمند اعتراض کرده و برخی افراد فرصت‌طلب با سوءاستفاده از این اقدام، به تعدادی از خودروهای باری مستقر در مرز خساراتی وارد کردند که با اقدام به‌موقع مأموران مرزی کشورمان، موضوع خاتمه یافت.

اخبار کوتاه

باهنر: از نبود چشم‌انداز بلندمدت در دولت و مجلس رنج می‌بریم/ دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان آنکه از نبود دولت و مجلسی که چشم‌انداز بلندمدت ١٠ یا ١۵ ساله به آینده کشور داشته باشد، رنج می‌بریم، اظهار داشت: «نگاه مجلس‌ها تنها ۴ سال و نگاه دولت‌ها حداکثر به آینده کشور ٨ سال است و تنها مقام معظم رهبری در کشور هستند که نگاهی بلندمدت نسبت به آینده کشور دارند؛ چراکه دولت‌ها در ۴ سال نخست عامل اصلی مشکل را دولت پیشین می‌دانند و در ۴ سال بعد نیز به‌نوعی فعالیت می‌کنند که دولت بعد بیاید آن را خنثی کند».

مرحله تصمیم‌گیری سیاسی برای احیای برجام/ خبرهای منتشرشده از وین، از تعطیلی مقطعی مذاکرات و بازگشت نمایندگان کشورها به پایتخت‌هایشان حکایت دارد. اروپا این وضعیت را مرحله تصمیم‌گیری سیاسی برای رسیدن به مرحله نهایی توافق عنوان می‌کند؛ کشورهای اروپایی عضو برجام در بیانیه‌ای آورده‌اند: «در ماه ژانویه فشرده‌ترین دوره مذاکرات وین تاکنون اتفاق افتاد. همه می‌دانند که ما داریم به مرحله نهایی می‌رسیم که مستلزم اتخاذ تصمیمات سیاسی است. به همین دلیل مذاکره‌کنندگان برای مشورت به پایتخت‌ها بازمی‌گردند».

همدردی عملی امام‌جمعه کرج با بی‌خانمان‌ها/ امام‌جمعه کرج در تریبون نماز جمعه این شهر گفت: «با توجه به فصل سرما از دوستان مصلا و کسانی که در مصلا مشغول به کار هستند، تقاضا می‌کنیم آن قسمتی که در مصلا برای کرونا در نظر گرفته ‌شده بود، به ‌صورت گرم‌خانه درآورند و در اختیار بی‌خانمان‌ها قرار دهند».

حس نوع‌دوستی در تمدن غربی!/ «رنه روبرت» عکاس معروف ۸۴ ساله که برای قدم زدن به مرکز پاریس رفته بود، از هوش رفت و به زمین افتاد. هیچ‌یک از پاریسی‌ها به مدت ۸ ساعت به او که در روی برف دراز کشیده بود، کمک نکردند. مونپونته، خبرنگار شبکه فرانس‌انتر گفته است: «ساعت ۹:۳۰ شب، سرانجام یک کارتن‌خواب با اورژانس تماس می‌گیرد. آمبولانس ساعت ۶:۳۰ صبح پنجشنبه می‌رسد! رنه روبرت، بیش از ۹ ساعت وسط سرما کف خیابان مچاله شده بود. او پس از انتقال به بیمارستان بر اثر سرمازدگی درگذشت».

پای مصر به مذاکرات تهران- ریاض باز شد!/ سفیر کشورمان در عراق در حالی خبر از برگزاری قریب‌الوقوع پنجمین دور مذاکرات تهران- ریاض در بغداد می‌دهد که پای مصر هم به این مذاکرات باز شده است؛ خبرهای رسیده حاکی از آن است که در آخرین نشستی که بین ایران و عربستان انجام شده است، عربستانی‌ها موضوع روابط دیپلماتیک مصر با ایران را نیز مطرح کرده‌اند. عربستانی‌ها گفته‌اند مصر درخواست کرده است تا روابط سیاسی و اقتصادی با ایران داشته باشد.

تأیید علنی رابطه با رژیم صهیونیستی!/ رئیس‌جمهور ترکیه خبر داد: «رئیس رژیم تل‌آویو، در اوایل ماه میلادی فوریه به ترکیه سفر می‌کند و با این سفر مرحله جدیدی در روابط دو طرف آغاز می‌شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات