صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۶ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مداحی احتیاج به هنر و هنرنمایی دارد. این هنرنمایی در مدّاحی‌های ما صدا است، آهنگ است، هندسه‌ی خوانندگی است. صورت مدّاحی را این‌ها تشکیل می‌دهد؛ این صورت‌ها نباید بر محتوا غلبه کند. (۰۳/۱۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

برآورد تورم در 1401

 اکنون و بعد از گذشت ۵ ماه از دولت سیزدهم که برخی از ابهامات رفع شده‌اند، می‌توان یک پیش‌بینی حداقلی از تورم در سال آینده داشت.

نکات تحلیلی: می‌دانیم مشکل تورم در ایران به سه بخش ساختاری، انتظاری و شوک‌های سیستمی تقسیم می‌شود؛ 1- ساختاری: در دوره‌های مختلف ناترازی بانک‌ها و خلق اعتبار نامولد ازیک‌طرف و از طرف دیگر کسری بودجه در دولت‌های مختلف به‌تناسب شدتی که داشته‌اند، تولید تورم کرده‌اند. هراندازه دولت‌ها موفق به مهار این دو شاخص شده‌اند، شرایط نیز بهبود یافته است. ضمن اینکه افزایش درآمدهای دولت نیز بر روند تورم تأثیرگذار بوده است. از همین منظر با توجه به کاهش هزینه‌های دولت در بودجه انقباضی سال آینده، چنانچه روند تولید درآمد همچون ماه‌های اخیر باشد و هم‌زمان دستورات بانکی رئیس‌جمهور به ‌سرعت اجرا شود، می‌توان امیدوار به کاهش تورم بود. 2- انتظاری: بخشی از مشکلات اقتصادی در کشور متأثر از فضای سیاسی و تحریم‌ها است که وزن آن به‌تناسب جهت‌گیری دولت‌ها در سیاست خارجه، متفاوت بوده، لیکن مستقیماً بر روی نرخ ارز و بازارهای مالی تأثیرگذار است. هرچند فضای مذاکرات وین مثبت است و دولت در حال تلاش برای رفع تحریم‌ها است؛ اما به دلیل تناقضات هویتی و ژئوپلیتیک میان ایران و غرب، وین نمی‌تواند راه‌حل پایدار رفع تحریم‌ها باشد. در این خصوص دولت سیزدهم برای کاهش اثرات انتظارات سیاسی در اقتصاد، به دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول مانده در عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ لذا در دوره جدید احتمالاً وزن انتظارات سیاسی در اقتصاد در حداقل خود خواهد بود. 3- شوک‌های اقتصادی: اجرای قانون ارز ترجیحی در سال آینده، بدون اقناع‌سازی جامعه و مهار دست‌های پیدا و پنهان سودجو در کشور، می‌تواند قیمت کالاهای اساسی و در نهایت شاخص تورم را بالا ببرد. موضوع ناهماهنگی تیم اقتصادی در برخی موارد و موضع‌گیری‌های نسنجیده اقتصادی دولتمردان نیز ازجمله موارد دامن زننده بر شوک‌های اقتصادی است.

نکته پایانی: نرخ میانگین تورم در ایران در چهار دهه اخیر ۲۳ درصد بوده است. برفرض میانگین تورم و مؤلفه‌های اقتصادسنجی و آنچه گفته شد، بدون شوک‌های اقتصادی، تورم ۲۰ درصدی و با در نظر گرفتن اجرای قانون حذف ارز ترجیحی، برآورد می‌شود نرخ تورم در سال آینده حول ‌و حوش ۳۰ درصد باشد. البته سیاست‌های دولت در بخش حمایت‌های یارانه‌ای را که منجر به بهبود قدرت خرید خواهد شد را نمی‌توان در مهار تورم نادیده گرفت. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                    

بازی خطرناک بایدن در یمن

یکی از شعارهای بایدن که به فاصله چند هفته از روی کار آمدن، بر روی کاغذ اعمال شد، برداشتن انصارالله یمن از لیست گروه‌های تروریستی بود. آمریکا با این سیاست تشویقی، تلاش داشت تا انصارالله را خام حرف‌ها و سیاست‌های خود ساخته و به‌نوعی رژیم سعودی را از باتلاق جنگ یمن خارج سازد؛ اما پیشرفت‌های میدانی یمنی‌ها و عملیات‌های موفقیت‌آمیز آنان علیه مواضع ائتلاف سعودی، بخصوص حملات نظامی اخیر دولت مردمی یمن به امارات، که در ادامه سیاست دفاع مشروع و پاسخ به متجاوز صورت می‌گیرد، مجالی برای فریب دیپلماتیک انصارالله از سوی آمریکا و عوامل وابسته منطقه‌ای باقی نگذاشته است؛ ازاین‌رو زمزمه‌هایی از بازگرداندن مجدد جنبش مردمی انصارالله به لیست خودساخته تروریستی در آمریکا شنیده می‌شود.

گزاره‌های خبری: «یوسف العتیبه» سفیر امارات در ایالات‌متحده از کاخ سفید و نمایندگان کنگره آمریکا درخواست کرده است، از طرح درج مجدد نام انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت کنند. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار «العربیه» درباره درخواست امارات مبنی بر بازگرداندن انصارالله به لیست گروه‌های تروریستی، گفته است: «ما بازگرداندن حوثی‌ها به لیست تروریسم را بررسی می‌کنیم». در پی اظهارات بایدن، سفارت امارات در واشنگتن نیز، طی پستی در توئیتر اعلام کرده است: «از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر بررسی این موضوع استقبال می‌کنیم. کل موضوع روشن است؛ شلیک موشک‌های بالستیک و کروز به سمت اهداف غیرنظامی، تداوم تجاوزات و منحرف کردن مسیرهای راه‌حل برای ملت یمن!».

گزاره‌های تحلیلی: تحولات یک سال اخیر جنگ یمن نشان می‌دهد که بایدن به‌رغم وعده‌های اولیه خود مبنی بر پایان دادن به جنگ یمن از طریق توقف حمایت‌های لجستیکی از عربستان، نه‌تنها هیچ کار موفقی در این زمینه انجام نداده، بلکه همچنان به تجارت سلاح و حمایت از مواضع عربستان در خصوص پرونده یمن ادامه می‌دهد. بایدن دقیقاً همان سیاستی را دنبال می‌کند که دونالد ترامپ، رئیس دولت قبلی آمریکا دنبال می‌کرد؛ با این تفاوت که ترامپ جمهوری‌خواه بود و بایدن دموکرات! تلاش کاخ سفید برای قرار دادن دوباره انصارالله در فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی درصورتی‌که عملی شود، اقدام خطرناکی است که پیامدهای مهمی در پی خواهد داشت و بر روند تحولات میدانی، سیاسی، انسانی و ... در یمن اثر خواهد گذاشت. با توجه به اینکه انصارالله به شکل یک دولت رسمی و قانونی در یمن حضور دارد و بخش بزرگی از جمعیت این کشور و بیش از دوسوم مناطق قابل سکونت آن تحت لوای دولت نجات ملی زندگی می‌کنند، هرگونه تشدید فشار علیه آن موجب افزایش فشارهای اقتصادی، قحطی، بیماری، گرسنگی، جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه و ... به یمن آن‌هم در شرایطی که این کشور در محاصره کامل است، خواهد شد. انصارالله بازیگر اصلی تحولات داخلی یمن است. تروریست نامیدن انصارالله یعنی تروریست دانستن بیش از 80 درصد مردم یمن که انصارالله را دولت قانونی خود می‌دانند. با این اقدام مجدد، نه‌تنها انصارالله تضعیف نشده و روند تحولات میدانی و سیاسی در این کشور به نفع ائتلاف سعودی تغییر نخواهد کرد، بلکه اقدام مذکور به‌عنوان یک عامل «محرک» برای درخواست اکثریت یمنی‌ها از انصارالله جهت تشدید عملیات‌های ویژه علیه متجاوزان، عمل نموده و هرگونه روند گفتگو و مذاکره برای حل‌وفصل سیاسی بحران یمن را تضعیف خواهد کرد. (حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

رئیس‌جمهور به مردم چه گفت؟

دیشب (5 بهمن‌ماه) بعد از خبر ساعت 21 شبکه یک، رئیس‌جمهور به‌صورت زنده با مردم سخن گفت و به سؤالات مجریان رسانه ملی پاسخ گفت. چکیده سخنان رئیسی در این برنامه زنده تلویزیونی از این قرار بود: «1- ارز ۴۲۰۰ تومانی بلایی شده است که باید البته در دو سه سال گذشته حل می‌شد اما نباید مردم را غافلگیر کرد. مبلغ مابه‌التفاوت که پیش‌تر به واردکننده داده می‌شد پس از اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، باید در قالب کارت اعتباری به مردم داده شود. 2- در این دولت کسی را اتوبوسی نیاوردیم و ملاک انتصابات شایسته‌سالاری بوده، نه ارتباطات حزبی و گروهی‌ و نسبت‌های فامیلی. بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم ۵ نفر را اسم بیاورند که به‌عنوان مسئول دولت پیگیری کنم اما گفتند رسانه‌ها گفتند، ما هم گفتیم! 3- وام ازدواج حتماً برقرار است، بنای ما تشویق جوانان به ازدواج است. 4- وام مسکن و ساخت مسکن ۴ میلیون هم وعده ماست و هم نیاز کشور. 5- بانک‌ها فقط به منافع خود توجه دارند. با هر شرکت یا بانکی که دستورات دولت را اجرا نکند، برخورد و مدیر آن برکنار خواهد شد. 6- ما در بورس میراث‌دار دولت قبل شدیم. صبح فردا (امروز)، وزیر اقتصاد راهکارهای برون‌رفت از مشکلات بورس را به مردم اعلام می‌کند. 7- مذاکرات را پیش می‌بریم اما همه‌چیزمان مذاکره نیست؛‌ در خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از راه‌های ما ارتباط با روسیه است. 8- درخواست مذاکره مستقیم از طرف آمریکا مدت‌هاست مطرح شده است. آمریکا ابتدا تحریم‌ها را بردارد، سپس از گفتگو با ایران صحبت کند. 9- ما در حال توازن در روابط سیاسی با همسایگانمان هستیم. به ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی همسایه‌ها باید توجه داشته باشیم».

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را تحمل نمی‌کنیم

سردار سرلشکر محمدباقری، بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه) در دیدار وزیر دفاع جمهوری آذربایجان که به ایران سفر کرده است، اظهار داشت: «آزادسازی سرزمین‌های اشغالی آذربایجان که بعد از مدت سه دهه اتفاق افتاد، موجب خرسندی رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم عزیز ایران شد. دو کشور مشترکات و نزدیکی‌های فراوانی از جهت تاریخی، دینی، مذهبی، زبانی و سایر موضوعات دارند و سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران هم توسعه روابط با همسایگان است؛ تمام این موارد باعث می‌شود که تلاش کنیم تا مناسبات بسیار نزدیک‌تری را با شما داشته باشیم. ما همان مقدار که نسبت به کشور خودمان حساسیت داریم، نسبت به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان هم حساس هستیم. تروریست‌ها در سوریه و عراق شکست خورده‌اند اما نابود نشده‌اند. این تروریست‌ها تلاش دارند در منطقه ازجمله افغانستان، قفقاز و آسیای مرکزی گسترش یابند که با توجه به این موضوع، مقابله با آن‌ها نیازمند همکاری کشور‌های منطقه است. سیاست اصولی ما حل‌وفصل مسائل منطقه توسط کشور‌های منطقه، بدون دخالت بیگانگان است. حضور رژیم صهیونیستی در منطقه عامل ایجاد تفرقه و تهدیدکننده امنیت و ثبات کشور‌های منطقه است».

الحاق ازبکستان به توافق‌نامه بین‌المللی چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: «با حضور هیئت ازبکستان در چابهار مراحل الحاق ازبکستان به توافق‌نامه بین‌المللی ایران، هند و افغانستان موسوم به چابهار نهایی شد. یک ماه آینده در نشستی در تهران، ازبکستان رسماً به توافق‌‌نامه بین‌المللی چابهار اضافه می‌شود. توافق‌نامه ایجاد دالان تجاری مشترک ایران، افغانستان و هندوستان خردادماه 95 با حضور سران سه کشور امضا شد، بر مبنای این توافق‌نامه که به تأیید و تصویب مجالس هر سه کشور رسیده است هند تبادلات تجاری خود با افغانستان را از راه چابهار انجام می‌دهد. افغانستان هم در این توافق‌نامه مبادلات تجاری خود با هند را با سهولت بیشتری انجام می‌دهد و تاکنون چندین محموله صادراتی شامل میوه، تره‌بار و اقلام صادراتی این کشور به هندوستان از چابهار ترانزیت شده است. افق این توافق‌نامه اضافه شدن همه کشورهای حوزه مشترک‌المنافع آسیای مرکزی و بسط آن به قفقاز و شرق اروپاست چراکه به‌صرفه‌ترین، ایمن‌ترین و اقتصادی‌ترین راه مبادلات تجاری بیش از 3 میلیارد نفر جمعیت روی کره زمین در کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا بندر چابهار است و این بندر به گواه کارشناسان بین‌المللی به‌زودی جایگزین مسیر کانال سوئز برای تجارت اروپا، آسیا و آفریقا می‌شود».

اخبار کوتاه

ضدیت با اسلام به شعارهای انتخاباتی فرانسه کشیده شد/ نامزد انتخابات راست افراطی فرانسه گفته است: در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، مسلمانان را از گذاشتن نام «محمد» بر فرزندانشان ممنوع خواهد کرد و پوشیدن هرگونه لباسی که نشان‌دهنده اسلام باشد، ازجمله حجاب در اماکن عمومی ممنوع خواهد شد. چند روز پیش نیز مجلس فرانسه ممنوعیت پوشش اسلامی در بازی‌های ورزشی این کشور را تصویب کرد. این کشور در میان کشورهای اروپایی رتبه اول ضدیت با اسلام و نمادهای آن را دارد و جالب این‌که یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین مسلمان را نیز در خود دارد.

افسر آمریکایی: عاملین ترور سلیمانی باید مجازات شوند!/ «اسکات ریتر»، بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل و افسر پیشین اطلاعات تفنگداران دریایی آمریکایی گفته است: «تمام کسانی که دستور و اقدام به این ترور کردند جنایت‌کار جنگی هستند و باید پاسخگو باشند؛ اقدام آمریکا نقض قوانین بین‌المللی و نقض قوانین جنگ بود؛ آمریکا به این خاطر سردار سلیمانی را ترور کرد که چون او به دنبال راه‌حلی برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و وحدت بین شیعه و سنی بود».

انصارالله امارات را زد، رژیم صهیونیستی شوکه شد؟!/ وبگاه آمریکایی المانیتور به نقل از تحلیلگران صهیونیست نوشت: «اسرائیلی‌ها در شوک عمیقی هستند. حمله ۱۷ ژانویه حوثی‌ها (انصارالله) به امارات، شگفت‌انگیز و جسورانه بود. جرئت و اراده حوثی‌ها، اسرائیل را نگران کرده و قدرت عالی آن‌ها در حوزه موشکی و پهپادها تهدیدی واقعی برای اسرائیل به‌شمار می‌رود. بندر ایلات و تأسیسات هسته‌ای دیمونا در بانک اهداف حوثی‌ها قرار دارد و آن‌ها توانایی عالی برای پرتاب موشک‌ و پهپاد با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و اصابت دقیق به هدف را دارند. هیچ راهی برای مصون ماندن امارات از این حملات در مدت‌زمان کوتاه وجود ندارد».

قدم اول برای افزایش حقوق سربازان برداشته شد/ «دهنوی» عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: «طبق مصوبه امروز کمیسیون، حداقل حقوق سربازان در سال آینده به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسید. حقوق سربازان متأهل نیز ۵ میلیون تومان خواهد شد». گفتنی است مصوبات کمیسیون تلفیق برای تبدیل‌شدن به قانون می‌بایست در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده و شورای نگهبان آن را تأیید کند.

ایران به جمع ۵ کشور تولیدکننده انسولین قلمی پیوست/ به‌تازگی شرکت دانش‌بنیان «ویتان فارمد» موفق شده برای اولین‌بار در ایران و غرب آسیا، انسولین‌های قلمی را در داخل کشور بومی‌سازی کند تا ایران به جمع ۵ کشور تولیدکننده انسولین آنالوگ در جهان بپیوندد. قائم‌مقام این شرکت گفته: «سالانه ۳۰۰ میلیون یورو صرف واردات انسولین می‌شود که با راه‌اندازی فاز یک، شاهد صرفه‌جویی ارزی حداقل به میزان ۳۰ درصد خواهیم بود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات